Morjensta,
Autoyksilö 5/2004 valmistettu keppivaihteinen karvalakki 530d. Kilometrejä ja ikää riittää. Käyttöauto, jolle ei anneta mitään armoa vaan ajetaan hamaan tuhoutumiseen saakka. Tämä ei ole tällä hetkellä kauhean kaukana. Harmi sinänsä, koska voimalaite ja -linja toimivat hyvin. Auto on kuitenkin ollut omistusaikanani lähinnä neljällä pyörällä rullaava sähkövika, josta korkkaa yksi kerrallaan yksi ikivanha osa.
Vähän pidempää tarinaa:
Muutama viikko sitten hävisi mittaristosta käynnistyksen yhteydessä virrat, muuten auto toimi normaalisti. Siitä selvittiin nappaamalla akun miinuskenkä irti, poistamalla mittariston sulake 7,5A ja odottelemalla puolisen tuntia. Auto toimi viikon ihan normaalisti, kunnes juuri lyhyen ajon loppupäässä heitti central electronics failuren, mittaristoon syttyi joulukuuset ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat hakata.
Toimenpidehelvetin ensimmäiset vaiheet:
- Akkukaapeleiden tarkastus
- Takakontin johdotus kokonaan uusiksi maavuotojen jne. pelossa
- Vararengaskotelon matopurkkien tarkastus, kuivaa oli ja liittimet kondiksessa
- Johtosarjan kaikkien tunnettujen näkyvien osien tarkastus, ei hiertymiä vast. maavuotojen varalta...
- IBS:ää on käytetty irti ja kiinni ja yritetty katsoa, onko tällä mitään vaikutusta asiaan
- Uuden AGM-akun vaihto ja varaaminen täyteen useampaan otteeseen
Käyttämällä mittariston sulaketta irti ja kiinni, akun miinuskenkää irti ja kiinni olen saanut pari kertaa auton heräämään eloon, jonka aikana on varmistuttu seuraavasta:
- Lataa, IBS ja oletettavasti myös jännitteensäädin toimii (kokeiltu 110Ah vesiakkua ja 95Ah AGM-akkua, joita lataa eri jännitteillä ja elelee myös ajon aikana akun varaustilan muuttuessa)
Näiden henkiinheräämisten aikana on ollut aina joku yksittäinen järjestelmä pois pelistä (esim. tuulilasinpyyhkimet, softlock), joka herätti epäilyn KGM/KBM/body control modulen viallisuudesta. Tilasin käytetyn E6xKBMHigh -purkin ja uuden mittariston. Ensimmäisenä vaihdettiin KBM uuteen. Ensireaktio oli central electronics failure. Mittariston sulaketta irti käyttämällä saatiin auto taas tulille, muut järjestelmät pelittivät, paitsi softlock ja lasinpyyhkimet eivät toimineet. Takaluukun irrotusmekanismi ja kuormapeitteen moottori kuitenkin toimivat, kun kontin avaustappia kävi roplaamassa käsin. Erehdyin käyttämään 5A sulaketta nro 12 irti (lasinpyyhinten rele, keskuslukitus...) virrat päällä autossa, jolloin softlock ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat toimia, muu lopputulos uusi central electronics failure :think
Tilanteeseen kypsyneenä vaihdoin tilalle vielä uuden mittariston (koodaamatta luonnollisesti, ja täysin eri autoyksilöstä eri järjestelmillä). Sulake kiinni, miinuskenkä kiinni, virrat päälle ja tietty central electronics failure jälleen. Mittaristo kyselee bootin aikana edellisen autoyksilön olemattomia järjestelmiä tuloksetta, joka varmaan vähintään vaikuttaa asiaan.
Vähän haiskahtelisi, että tuo mittaristo voisi olla syyllinen. Ropleema on, ettei central electronicsin aikana OBD-portillekaan tule virtaa, joten uusien softien ajo purkkeihin yms. eivät oikein onnistu...
Ajatuksia? Kärsivällisyys alkaa pikkuhiljaa loppua ja Kuusakoski Oy:n numero esivalittuna. Pajalle en autoa ajatellut viedä, sinne uppoaa äkkiä kuukausipalkka sähköpuolen tuntitöinä ja lopputulos voi olla aivan sama.
Autoyksilö 5/2004 valmistettu keppivaihteinen karvalakki 530d. Kilometrejä ja ikää riittää. Käyttöauto, jolle ei anneta mitään armoa vaan ajetaan hamaan tuhoutumiseen saakka. Tämä ei ole tällä hetkellä kauhean kaukana. Harmi sinänsä, koska voimalaite ja -linja toimivat hyvin. Auto on kuitenkin ollut omistusaikanani lähinnä neljällä pyörällä rullaava sähkövika, josta korkkaa yksi kerrallaan yksi ikivanha osa.
Vähän pidempää tarinaa:
Muutama viikko sitten hävisi mittaristosta käynnistyksen yhteydessä virrat, muuten auto toimi normaalisti. Siitä selvittiin nappaamalla akun miinuskenkä irti, poistamalla mittariston sulake 7,5A ja odottelemalla puolisen tuntia. Auto toimi viikon ihan normaalisti, kunnes juuri lyhyen ajon loppupäässä heitti central electronics failuren, mittaristoon syttyi joulukuuset ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat hakata.
Toimenpidehelvetin ensimmäiset vaiheet:
- Akkukaapeleiden tarkastus
- Takakontin johdotus kokonaan uusiksi maavuotojen jne. pelossa
- Vararengaskotelon matopurkkien tarkastus, kuivaa oli ja liittimet kondiksessa
- Johtosarjan kaikkien tunnettujen näkyvien osien tarkastus, ei hiertymiä vast. maavuotojen varalta...
- IBS:ää on käytetty irti ja kiinni ja yritetty katsoa, onko tällä mitään vaikutusta asiaan
- Uuden AGM-akun vaihto ja varaaminen täyteen useampaan otteeseen
Käyttämällä mittariston sulaketta irti ja kiinni, akun miinuskenkää irti ja kiinni olen saanut pari kertaa auton heräämään eloon, jonka aikana on varmistuttu seuraavasta:
- Lataa, IBS ja oletettavasti myös jännitteensäädin toimii (kokeiltu 110Ah vesiakkua ja 95Ah AGM-akkua, joita lataa eri jännitteillä ja elelee myös ajon aikana akun varaustilan muuttuessa)
Näiden henkiinheräämisten aikana on ollut aina joku yksittäinen järjestelmä pois pelistä (esim. tuulilasinpyyhkimet, softlock), joka herätti epäilyn KGM/KBM/body control modulen viallisuudesta. Tilasin käytetyn E6xKBMHigh -purkin ja uuden mittariston. Ensimmäisenä vaihdettiin KBM uuteen. Ensireaktio oli central electronics failure. Mittariston sulaketta irti käyttämällä saatiin auto taas tulille, muut järjestelmät pelittivät, paitsi softlock ja lasinpyyhkimet eivät toimineet. Takaluukun irrotusmekanismi ja kuormapeitteen moottori kuitenkin toimivat, kun kontin avaustappia kävi roplaamassa käsin. Erehdyin käyttämään 5A sulaketta nro 12 irti (lasinpyyhinten rele, keskuslukitus...) virrat päällä autossa, jolloin softlock ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat toimia, muu lopputulos uusi central electronics failure :think
Tilanteeseen kypsyneenä vaihdoin tilalle vielä uuden mittariston (koodaamatta luonnollisesti, ja täysin eri autoyksilöstä eri järjestelmillä). Sulake kiinni, miinuskenkä kiinni, virrat päälle ja tietty central electronics failure jälleen. Mittaristo kyselee bootin aikana edellisen autoyksilön olemattomia järjestelmiä tuloksetta, joka varmaan vähintään vaikuttaa asiaan.
Vähän haiskahtelisi, että tuo mittaristo voisi olla syyllinen. Ropleema on, ettei central electronicsin aikana OBD-portillekaan tule virtaa, joten uusien softien ajo purkkeihin yms. eivät oikein onnistu...
Ajatuksia? Kärsivällisyys alkaa pikkuhiljaa loppua ja Kuusakoski Oy:n numero esivalittuna. Pajalle en autoa ajatellut viedä, sinne uppoaa äkkiä kuukausipalkka sähköpuolen tuntitöinä ja lopputulos voi olla aivan sama.
Comment