Announcement

Collapse
No announcement yet.

5/2004 E61 530d Central electronics failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapylemha
    Newbiemmer
    • Apr 2023
    • 3
    • Suomi

    5/2004 E61 530d Central electronics failure

    Morjensta,

    Autoyksilö 5/2004 valmistettu keppivaihteinen karvalakki 530d. Kilometrejä ja ikää riittää. Käyttöauto, jolle ei anneta mitään armoa vaan ajetaan hamaan tuhoutumiseen saakka. Tämä ei ole tällä hetkellä kauhean kaukana. Harmi sinänsä, koska voimalaite ja -linja toimivat hyvin. Auto on kuitenkin ollut omistusaikanani lähinnä neljällä pyörällä rullaava sähkövika, josta korkkaa yksi kerrallaan yksi ikivanha osa.

    Vähän pidempää tarinaa:

    Muutama viikko sitten hävisi mittaristosta käynnistyksen yhteydessä virrat, muuten auto toimi normaalisti. Siitä selvittiin nappaamalla akun miinuskenkä irti, poistamalla mittariston sulake 7,5A ja odottelemalla puolisen tuntia. Auto toimi viikon ihan normaalisti, kunnes juuri lyhyen ajon loppupäässä heitti central electronics failuren, mittaristoon syttyi joulukuuset ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat hakata.

    Toimenpidehelvetin ensimmäiset vaiheet:
    - Akkukaapeleiden tarkastus
    - Takakontin johdotus kokonaan uusiksi maavuotojen jne. pelossa
    - Vararengaskotelon matopurkkien tarkastus, kuivaa oli ja liittimet kondiksessa
    - Johtosarjan kaikkien tunnettujen näkyvien osien tarkastus, ei hiertymiä vast. maavuotojen varalta...
    - IBS:ää on käytetty irti ja kiinni ja yritetty katsoa, onko tällä mitään vaikutusta asiaan
    - Uuden AGM-akun vaihto ja varaaminen täyteen useampaan otteeseen

    Käyttämällä mittariston sulaketta irti ja kiinni, akun miinuskenkää irti ja kiinni olen saanut pari kertaa auton heräämään eloon, jonka aikana on varmistuttu seuraavasta:
    - Lataa, IBS ja oletettavasti myös jännitteensäädin toimii (kokeiltu 110Ah vesiakkua ja 95Ah AGM-akkua, joita lataa eri jännitteillä ja elelee myös ajon aikana akun varaustilan muuttuessa)

    Näiden henkiinheräämisten aikana on ollut aina joku yksittäinen järjestelmä pois pelistä (esim. tuulilasinpyyhkimet, softlock), joka herätti epäilyn KGM/KBM/body control modulen viallisuudesta. Tilasin käytetyn E6xKBMHigh -purkin ja uuden mittariston. Ensimmäisenä vaihdettiin KBM uuteen. Ensireaktio oli central electronics failure. Mittariston sulaketta irti käyttämällä saatiin auto taas tulille, muut järjestelmät pelittivät, paitsi softlock ja lasinpyyhkimet eivät toimineet. Takaluukun irrotusmekanismi ja kuormapeitteen moottori kuitenkin toimivat, kun kontin avaustappia kävi roplaamassa käsin. Erehdyin käyttämään 5A sulaketta nro 12 irti (lasinpyyhinten rele, keskuslukitus...) virrat päällä autossa, jolloin softlock ja tuulilasinpyyhkimet alkoivat toimia, muu lopputulos uusi central electronics failure :think

    Tilanteeseen kypsyneenä vaihdoin tilalle vielä uuden mittariston (koodaamatta luonnollisesti, ja täysin eri autoyksilöstä eri järjestelmillä). Sulake kiinni, miinuskenkä kiinni, virrat päälle ja tietty central electronics failure jälleen. Mittaristo kyselee bootin aikana edellisen autoyksilön olemattomia järjestelmiä tuloksetta, joka varmaan vähintään vaikuttaa asiaan.

    Vähän haiskahtelisi, että tuo mittaristo voisi olla syyllinen. Ropleema on, ettei central electronicsin aikana OBD-portillekaan tule virtaa, joten uusien softien ajo purkkeihin yms. eivät oikein onnistu...

    Ajatuksia? Kärsivällisyys alkaa pikkuhiljaa loppua ja Kuusakoski Oy:n numero esivalittuna. Pajalle en autoa ajatellut viedä, sinne uppoaa äkkiä kuukausipalkka sähköpuolen tuntitöinä ja lopputulos voi olla aivan sama.
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 577
    • Uusimaa

    #2
    Voisko obd portille antaa virtaa suoraan? Jos virta vain puuttuu, mutta väylät on elossa. En tiedä miten se on kytketty.

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #3
      Maadoitusongelma?
      Eikös näissä ole ollut ongelmia mm moottorin maadoituksessa?
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • kapylemha
        Newbiemmer
        • Apr 2023
        • 3
        • Suomi

        #4
        Originally posted by ekaBMW View Post
        Maadoitusongelma?
        Eikös näissä ole ollut ongelmia mm moottorin maadoituksessa?
        Morjensta,

        Hyva taky, jos nain on. Missakohan tuolla koneessa on maapultit/vast? Kone on M57D30TÜ. Voisi kayda sikalikin jarkeen, etta kesken ajoa pompsautti tuon vian - jos esim joku mainittu pultti on ottanut ja tarissyt irti kesken ajon...
        Last edited by kapylemha; 23-04-2023, 14:12.

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 577
          • Uusimaa

          #5
          Niitä maadoituspisteitä on vaikka kuinka monta. Jalkatilassa on ainakin yksi. Netistä löysin jonkun paperin missä oli suurin osa kuvattu. Pitäisi katsoa mihin nuo epäilyn alaisena olevat moduulit maadoittuu ja tarkistaa ne. Oliko ne TIS dokumentit missä on nuo maadoitukset ja sähköt on kerrottu?
          Last edited by Rattiukko; 23-04-2023, 17:37.

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 441
            • Oulu

            #6
            Jos oikein muistan niin moottorin maadoitus on hapertunut (lähes) poikki. Ei siis pultti löysällä.
            En yhtä äkkiä muista onko muita maadoitusongelmia näkynyt täällä palstalla. Että sikäli maadoitusongelma ei ehkä passaa tähän.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • kapylemha
              Newbiemmer
              • Apr 2023
              • 3
              • Suomi

              #7
              Terppa,

              Nyt olen aika varma, etta kyseessa on maavika... ajoin kaivonkanteen niin että motkahti ja sahkot palasivat kesken ajoa osaan jarjestelmista. Ajon jalkeen kesti heti seuraavaan toyssyyn ja siita suoraan central electronicsia. Yhden kerran herannyt taas maagisesti eloon jonkun sopivan tonaisyn seurauksena, muuten vilkuttelee central electronicsia.

              Jos jostakin loytyy sahkokuvat johtosarjasta ja tuon voimalaitteen maadoituksesta, yhtiomme kiittaisi kovasti. Voisi lahtea metsastelemaan vikaa...

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2712
                • Tampere

                #8
                Moottorin maadoituspisteen havaitsee apukuskin puolelta ahtimen alapuolelle katsomalla. Ota molemmista päistään irti, puhdista kontaktipinnat huolellisesti tai uusi koko maakaapeli.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎