Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vm. 2008 ja N53B25 misfire ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shakes
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 2870
    • Lahti

    #31
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Tossa linkatussa videossa viitataan Finjectorin virheelliseen väittämään. Videossa käsitellään N53 moottoria, mutta Finjectorin artikkelissa on käsitelty N54 moottorin suuttimia. Tähän samaan virheeseen törmää usein.

    Videon auto tuli toki kuntoon, mutta vaihdettiinko siinä turhaan jopa 2000 euron edestä osia?
    Vähän sama tuli mieleen, nielasin pari kertaa kun uusia suuttimia ja tarvikkeita oli pöytä täys
    Myöskään mitään adaptaationollausta ei ilmeisesti tehty, joka käsittääkseni on suositeltavaa kun komponentteja moottoriin vaihdetaan.

    Auto toimi kyllä mutta tuli heti mieleen että kuinka kauan
    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
    E30 328i Projekti '88
    E61 523i '08

    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1836
      • Kotona/Poissa

      #32
      Originally posted by Silmaauki View Post
      Tossa linkatussa videossa viitataan Finjectorin virheelliseen väittämään. Videossa käsitellään N53 moottoria, mutta Finjectorin artikkelissa on käsitelty N54 moottorin suuttimia. Tähän samaan virheeseen törmää usein.

      Videon auto tuli toki kuntoon, mutta vaihdettiinko siinä turhaan jopa 2000 euron edestä osia?
      Mikä virheellinen väittämä? Eli suuttimien indekseillä ei oo väliä, saa laittaa sekasin ku seinäkelloo?

      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1825
        • Turku

        #33
        Originally posted by Havis View Post

        Mikä virheellinen väittämä? Eli suuttimien indekseillä ei oo väliä, saa laittaa sekasin ku seinäkelloo?
        Virheellinen väittämä on että kaikissa BMW:n moottoreissa suuttimien indekseillä on väliä. Se Finjectorin artikkeli on N54 moottorin suuttimista, johon virallisen ohjeen mukaan ei saa sekoittaa miten sattuu suuttimia. Muita BMW:n moottoreita vastaava suositus ei koske. Finjector ei tätä tiedä tai ymmärrä. Esim. N53ja N43 moottoreissa niitä saa sekoittaa. Ts. hankkii uuden vain siihen sylinteriin, jossa suutin on viallinen. Mulla taitaa tossa N43:ssa olla vähän sekaisin.

        Ja tällä foorumilla muistaakseni joku on N54:eenkin sekoittanut suuttimia ilman näkyviä/suurempia ongelmia. Jos nyt muistan oikein. Ja N54:ssakin se suositus on että samaan bankkiin ei saa sekoittaa indeksejä. Ts. siinäkin koneessa saa olla vanhempia ja uudempia, mutta 1-3 sylintereissä yhtä ryhmää ja sitten 4-6 sylintereissä toista.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • shakes
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 2870
          • Lahti

          #34
          ECU irroitettu autosta ja viety "pajalle". Suuttimia sekä sytkäpuolia ohjaavat MOSFETit menee vaihtoon ja samalla ujutetaan sinne virtapiikki-/ylijännitesuojat.

          Palataan asiaan ku homma on saatu maaliin.
          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
          E30 328i Projekti '88
          E61 523i '08

          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2870
            • Lahti

            #35
            ECU tuli komponenttienvaihdosta, ekalla startilla vikavalo tauluun ja samat vikakoodit kun ennenki. Seuraavilla starteilla tilanne oliki jo parempi ja vikavalo pysyi poissa. Tyhjäkäynti on aika-ajoin epätasaista mutta vikavalo ei syty. Vikakoodeja kuitenkin misfireista 4,5 ja 6 sylintereillä sekä lambda control 2:sta.

            Pidemmällä testisessiolla, jossa tsekkasin laihaseosmoodien toiminnan hävis misfire -koodit mutta lambda control 2 sekä mixture control 2 vikakoodit tulee aika-ajoin. Vikavalo ei edelleenkään syty. Tyhjäkäynti _ihan_ ok homogenous modessa, laihaseoksella erinomainen. Voisko tässä ny olla sitte katin jälkeinen lambda paskana? Se vaihdettiin käytettyyn ehjään mutta eihän näistä takeita ole.

            Voiko mikään muu kun viallinen lambda aiheuttaa sen että lambdan jännite on 0,03 bank2:ssa? 1 bankin jännitteet myös vähä heilahtelee. Tämä siis homogenous -moodilla.


            Tässä video homogenous modella, lambdan jännite bank 2:ssa siis olematon:


            Tästä video roughness running valuesista homogenousmoodilla:



            Ja tässä video laihaseosmoodilla:

            Last edited by shakes; 27-01-2024, 20:21.
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • -kalevi-
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 507
              • Tuusula

              #36
              Onko tästä tarkastettu/putsattu imukanavat? Ne voi olla osittain tukossa ja aiheuttaa sytytyskatkovikakoodeja
              E87 118d
              E70 3.0d
              Ex: E36 M3
              Ex: E36 cabriolet m60b40
              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

              Comment

              • shakes
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 2870
                • Lahti

                #37
                Originally posted by -kalevi- View Post
                Onko tästä tarkastettu/putsattu imukanavat? Ne voi olla osittain tukossa ja aiheuttaa sytytyskatkovikakoodeja
                Ei oo tsekattu. Vikojen epäloogisuus vois tietyllä tapaa ehkä viitata tommoseen...tai no, N53:ssa kaikki taitaa olla epäloogista.
                E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                E30 328i Projekti '88
                E61 523i '08

                EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2717
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by shakes View Post
                  Tyhjäkäynti _ihan_ ok homogenous modessa, laihaseoksella erinomainen. Voisko tässä ny olla sitte katin jälkeinen lambda paskana? Se vaihdettiin käytettyyn ehjään mutta eihän näistä takeita ole.

                  Voiko mikään muu kun viallinen lambda aiheuttaa sen että lambdan jännite on 0,03 bank2:ssa? 1 bankin jännitteet myös vähä heilahtelee. Tämä siis homogenous -moodilla.
                  Suuttimissa on mielestäni sanomista, kun vuotoa siellä näyttää olevan ja hämmentää lambdojakin.
                  Miltä tulpat näyttävät sylintereissä?
                  Jos on tilalle mennyt käytettyjä "uusia", niin missä sylintererissä ne sijaitsevat nyt?
                  Onko liitämäsi homogenous-tilan video korjausarvoista kylmällä koneella vai lämpimällä?
                  Last edited by JaniLap; 27-01-2024, 23:31.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • azlakki
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2015
                    • 94
                    • Tampere

                    #39
                    Ennen kattia molempien lambdojen pitäisi tyhjäkäynnillä olla n 2V.
                    Kun painat kerran kaasua tulisi mennä n 3 volttiin ja laske n 1.5 volttiin ja palata tyhjäkäynnillä taas sinne 2V.
                    Huomioitavaa on että molempien arvot tulisi kulkea synkassa eli nousta ja laskea samanlailla.

                    Katin jälkeen molempien lambdojen pitäisi tyhjäkäynnillä sahata n 0.1 - 0.7V välissä.
                    Kun painat kerran kaasua tulisi mennä sinne 0.8V ja kun kierrokset laskee niin 0 volttiin ja taas tyhjäkäynnillä jää sahaamaan 0.1 - 0.7V.
                    Bank1/bank2 tulee muuttua synkassa.

                    Sulla näyttäisi katin jälkeinen bank2 kuolleelta.

                    Et maininnut oliko moottori/katit/lamdat varmasti kuumat mittaamisessa.

                    Laita video (kone kuuma) ja paina muutamia kertoja kaasua niin nähdään onko kuolleessa mitään eloa.

                    Comment

                    • shakes
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 2870
                      • Lahti

                      #40
                      Originally posted by JaniLap View Post

                      Miltä tulpat näyttävät sylintereissä?
                      Jos on tilalle mennyt käytettyjä "uusia", niin missä sylintererissä ne sijaitsevat nyt?
                      Onko liitämäsi homogenous-tilan video korjausarvoista kylmällä koneella vai lämpimällä?
                      Tulpissa oli sekalaisesti tummaa ja vaaleeta viimeks ku niitä oon irrotellu mut sillonkin ongelmat oli ollu päällä jonkun aikaa. "Uudet" on sylintereissä 1 & 2. Tätä tosiaan on ehjän auton suuttimilla kokeiltua sekä myös vaihtaa bank1 ja bank2 päikseen (niinku myös tulpat ja puolat)

                      Toi homogenous tilan videolla tai koneen lämmöt olla 70 luokkaa, pakolämpöjä en muista.
                      Last edited by shakes; 28-01-2024, 09:06.
                      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                      E30 328i Projekti '88
                      E61 523i '08

                      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                      Comment

                      • shakes
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 2870
                        • Lahti

                        #41
                        Originally posted by azlakki View Post
                        Ennen kattia molempien lambdojen pitäisi tyhjäkäynnillä olla n 2V.
                        Kun painat kerran kaasua tulisi mennä n 3 volttiin ja laske n 1.5 volttiin ja palata tyhjäkäynnillä taas sinne 2V.
                        Huomioitavaa on että molempien arvot tulisi kulkea synkassa eli nousta ja laskea samanlailla.

                        Katin jälkeen molempien lambdojen pitäisi tyhjäkäynnillä sahata n 0.1 - 0.7V välissä.
                        Kun painat kerran kaasua tulisi mennä sinne 0.8V ja kun kierrokset laskee niin 0 volttiin ja taas tyhjäkäynnillä jää sahaamaan 0.1 - 0.7V.
                        Bank1/bank2 tulee muuttua synkassa.

                        Sulla näyttäisi katin jälkeinen bank2 kuolleelta.

                        Et maininnut oliko moottori/katit/lamdat varmasti kuumat mittaamisessa.

                        Laita video (kone kuuma) ja paina muutamia kertoja kaasua niin nähdään onko kuolleessa mitään eloa.
                        Lämpimällä koneella on nuo tsekattu. Ihmettelin ensin että miksei auto mene laihaseokselle tyhjäkäynnillä (koneen lämmöt oli yli 77c ja pakolämmöt yli 220c) Vähän kun antoi kaasua niin vaihtoi laihaseokselle.
                        E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                        E30 328i Projekti '88
                        E61 523i '08

                        EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                        Comment

                        • shakes
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 2870
                          • Lahti

                          #42
                          Originally posted by JaniLap View Post

                          Suuttimissa on mielestäni sanomista, kun vuotoa siellä näyttää olevan ja hämmentää lambdojakin.
                          Noista adaptaatioista voi tehä sen päätelmän? Itellä ei siis tietoa näistä ole, yritän ymmärtää vaan bank1 ja bank2 välisiä eroja noilla livedatoilla

                          Tässä videoo tältä päivältä, kone/katit/lambdat "kuumana". Tyhjäkäyntiä ja välillä vähä kaasua. Bank2 lambda muuttaa pari kertaa arvoa, mutta keskimmäisellä polkaisulla ei eloa.



                          ​​​
                          Last edited by shakes; 28-01-2024, 19:32.
                          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                          E30 328i Projekti '88
                          E61 523i '08

                          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                          Comment

                          • azlakki
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 94
                            • Tampere

                            #43
                            Takimmainen bank2 lambda takkuaa.
                            Vaihtoon vaan niin onpahan se sitten varmasti toimiva jolloin voi sulkea sen pois ja siirtyä suuttimiin/imuvuotoihin jos ei korjaannu.

                            Taisit mainita että se on vaihdettu käytettyyn.
                            Täältä uusi edukkaasti


                            Ongelman jatkuessa tekisin seuraavaksi savutestin mahdollisten imuvuotojen takia.​

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              #44
                              Kyseisen lambdan vaihto ei haitaksi ole kun on polttoainetta saanut niskaansa, muttei se mielestäni rikki ole ja vaihtokaan taustalla olevaa vikaa korjaa. Tässä kuviossa NOXEM lisäksi höpöttelee DME:lle koko ajan että kaikki olisi kunnossa ja suostuu siksi laihaseoksellekin menemään.
                              Last edited by JaniLap; 28-01-2024, 23:11.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • will3
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2011
                                • 37
                                • Hyvinkää

                                #45
                                Joo se on mun vanha lambda joka sinne meni, mulla ei siitä ollut mitään vikakoodeja MUTTA ainahan se on mahdollista että mennyt sököksi. Ymmärsin että vikakoodia oli samasta lambdasta jo ennen vaihtoa. Ilmavuotoa imusarja puolelta mä kans veikkailin, ilmeisesti myös öljykorkkia irrottelemalla oli jotain eroa saatu käyntiin mikä viittais venakopan huohotinkalvoon mutta voiko se aiheuttaa tämän? Mielenkiinnolla odotan löytyykö ratkaisu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎