Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vm. 2008 ja N53B25 misfire ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shakes
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 2869
    • Lahti

    E61 vm. 2008 ja N53B25 misfire ongelmat

    Moi,

    Pitkin hampain jouduin hankkimaan vähän isompaa (mulle uudempaa) autoa perheenlisäyksen takia. Liikkeestä ostin 270tkm ajettuna ja koeajolla ei ongelmia. Kuitenkin samana iltana syttyi moottorin vikavalo ja ongelmien sekä automyyjän kanssa taisteltu kohta puoli vuotta.

    2C31 Oxygen sensor emissions control -vikakoodi oli ensimmäinen ja kokoajan mukana ollut vikakoodi.
    Tämän jälkeen satunnaista misfirea 1 & 2 sylintereiltä sekä 2C2B lambda ennen katalysaattoria. Tulpat vaihdettu sekä 1 puola - ei vaikutusta. Vikakoodien nollauksella auto saattoi toimia moitteetta 120km matkan.
    Ongelmat kuitenkin paheni ja auto meni vikadiagnoosiin, jossa testattiin imupuolen vuodot/huohottimet yms. Puolia ja tulppiakin vaihdeltiin ristiin mutta vika pysyi 1 & 2 sylintereillä. Diagnoosina suuttimet jotka vaihdettiin (1,2 & 3).

    Nyt auto tuli suuttimien vaihdosta ja edelleen syttyy moottorin vikavalo. Misfirea ei vielä havaittu eikä tule vikakoodia, mutta edelleen nuo 2C31 ja 2C2B tulevat esiin.

    Kulutus ollu kokoajan n. 9,9L/100km sekalaisessa ajossa. Maantiellä 7.6L/100km.

    Mä olisin halunnut jo ennen suuttimien vaihtoa purkaa tästä paskasta kaupat mutta myyjä siihen ei suostunut...

    Ideoita mitä seuraavaksi?
    Last edited by shakes; 04-12-2023, 12:32. Reason: kirotusvireiden korailua
    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
    E30 328i Projekti '88
    E61 523i '08

    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

  • will3
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 34
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by shakes View Post
    Moi,

    Pitkin hampain jouduin hankkimaan vähän isompaa (mulle uudempaa) autoa perheenlisäyksen takia. Liikkeestä ostin 270tkm ajettuna ja koeajolla ei ongelmia. Kuitenkin samana iltana syttyi moottorin vikavalo ja ongelmien sekä automyyjän kanssa taisteltu kohta puoli vuotta.

    2C31 Oxygen sensor emissions control -vikakoodi oli ensimmäinen ja kokoajan mukana ollut vikakoodi.
    Tämän jälkeen satunnaista misfirea 1 & 2 sylintereiltä sekä 2C2B lambda ennen katalysaattoria. Tulpat vaihdettu sekä 1 puola - ei vaikutusta. Vikanoodien nollauksella auto saattoi toimia moitteetta 120km matkan.
    Ongelmat kuitenkin paheni ja auto meni vikadiagnoosiin, jossa testattiin imupuolen vuodot/huohottimet yms. Puolia ja tulppiakin vaihdeltiin ristiin mutta vika pysyi 1 & 2 sylintereillä. Diagnoosina suuttimet jotka vaihdettiin (1,2 & 3).

    Nyt auto tuli suuttimien vaihdosta ja edelleen syttyy moottorin vikavalo. Misfirea ei vielä havaittu eikä tule vikakoodia, mutta edelleen nuo 2C31 ja 2C2B tulevat esiin.

    Kulutus ollu kokoajan n. 9,9L/100km sekalaisessa ajossa. Maantiellä 7.6L/100km.

    Mä olisin halunnut jo ennen suuttimien vaihtoa purkaa tästä paskasta kaupat mutta myyjä siihen ei suostunut...

    Ideoita mitä seuraavaksi?
    Onko tuota lambdaa vaihdettu josta se herjaa? Lambdojen performanssia pystyy testailemaan bimmerprofsin ohjeiden mukaan.

    Comment

    • shakes
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 2869
      • Lahti

      #3
      Originally posted by will3 View Post
      Onko tuota lambdaa vaihdettu josta se herjaa? Lambdojen performanssia pystyy testailemaan bimmerprofsin ohjeiden mukaan.
      Mulla ei oo tietoa että olis vaihdettu, täytyy siihen varmaan perehtyä seuraavaksi.
      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
      E30 328i Projekti '88
      E61 523i '08

      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

      Comment

      • shakes
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 2869
        • Lahti

        #4
        Päivitystä tähän, vikakoodien nollauksen jälkeen pääsin ehkä 25km niin syttyi moottorin vikavalo ja 2 sylinteriä pois pelistä. Auton kun sammutti niin vikavalo hävis mutta tyhjäkäynnillä epätasaisuutta havaittavissa.
        E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
        E30 328i Projekti '88
        E61 523i '08

        EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #5
          En ota vastuuta neuvon oikeallisuudesta mutta omaan silmään näyttäisi siltä, että tämä osa pitäisi vaihtaa:



          Räjäytyskuva moottorista:
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2869
            • Lahti

            #6
            Originally posted by shakes View Post
            2C31 Oxygen sensor emissions control -vikakoodi oli ensimmäinen ja kokoajan mukana ollut vikakoodi.
            Tämän jälkeen satunnaista misfirea 1 & 2 sylintereiltä sekä 2C2B lambda ennen katalysaattoria. Tulpat vaihdettu sekä 1 puola - ei vaikutusta. Vikanoodien nollauksella auto saattoi toimia moitteetta 120km matkan.
            Ongelmat kuitenkin paheni ja auto meni vikadiagnoosiin, jossa testattiin imupuolen vuodot/huohottimet yms. Puolia ja tulppiakin vaihdeltiin ristiin mutta vika pysyi 1 & 2 sylintereillä. Diagnoosina suuttimet jotka vaihdettiin (1,2 & 3).

            Nyt auto tuli suuttimien vaihdosta ja edelleen syttyy moottorin vikavalo. Misfirea ei vielä havaittu eikä tule vikakoodia, mutta edelleen nuo 2C31 ja 2C2B tulevat esiin.

            Päivitellääs tätä:


            Autoliike yhteistyössä korjaamon kanssa kusetti autoilijaa. Suuttimia ei ollut vaihdettu uusiin tai uusiin käytettyihin (onneksi olin tulppien vaihdon yhteydessä tsekannut sarjanumerot) vaan ainoastaa 1 & 2 sylintereiden suuttimet vaihdettu keskenään. No, tästä keissistä ei enempää, autosta on hyvitetty mulle kelpo summa ja vianetsintä/korjaus jatkuu nyt omaan piikkiin.


            Tuota misfirea kun on tullut 1 & 2 suuttimilta niin ajattelin vaihtaa suuttimien järjestystä; 1 -> 5 ja 2 -> 6.
            Samat vikakoodit edelleen, misfiret 1 & 2 sylintereillä yms. joidenka lisäksi ilmestyi koodit:


            3104 Smooth Running, Stratified-Charge Operation
            2A27 Catalytic Converter 2, Conversion in Stratified-Charge Mode


            2C3D Oxygen Sensor Before Catalytic Converter: Line Fault (tämä koodi on nyt korvannu aiemman 2C2B Oxygen Sensor Before Catalytic Converter: System Check -koodin)


            Pari kysymystä, voiko suuttimien järjestystä vaihtamalla tulla esiin nuo uudet 3104 & 2A27 -vikakoodit (viittaa NoX puoleen?) vai onko autolla nyt ajettu vaan liikaa "viallisena"?



            Ja jos autossa nyt olisi suutinvika niin eikö ongelmat (misfiret) suuttimien vaihdon myötä olisi siirtyneet 5 & 6 sylintereille?
            Täsmennyksenä vielä että autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu kaikki suuttimet (index 11)



            Tilailin nyt alkuun uuden lambdan ja katotaa mitä tapahtuu...


            EDIT:
            Jostain ulkomaiselta foorumilta luin että huono akku voi olla myös syynä tämän kaltaisiin ongelmiin, onko tässä mitään perää?
            Last edited by shakes; 17-05-2023, 14:12.
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • shakes
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 2869
              • Lahti

              #7
              Päivitystä tilanteeseen.


              Autoon vaihdettu Bank 1 lambda (OEM Bosch) ja suurin osa ongelmista on poissa. Tai näin ainakin uskaltaisin sanoa +200km ajetun kilometrin jälkeen. Ei havaittavia pätkimisiä tai nykimisiä, auto tuntuu toimivan ajossa niinkuin kuuluu. Kylmäkäynnistyksessä alkuun aavistuksen korkeat kierrokset jonka jälkeen tasaantuu, voisko olla vuotava suutin?:think



              No sitte mielenkiintoseen osioon; Auto kävi vaihteistoöljynvaihdossa ja siellä olivat huomanneet kolinaa pakoputkessa NOx -anturin sisukset irronnut rungosta eli varsinainen sensoriosa heiluu/liikkuu/pyörii putkessa. Ei kuitenkaan mene pakoputkeen sisälle tai tule vetämällä ulos. Omasta mielestä ihmeellistä on se, että tästä ei isompia vikakoodeja ole tullut. Ainoa tähän viittaava vikakoodi vois olla tuo 2A27 Catalytic Converter 2, Conversion in Stratified-Charge Mode? Mistä näkee onko tätä Nox -järjestelmää kenties koodattu pois?



              Alkuperäistä anturia en tilannut vaan bimmerprofsilta tuon NoXemin.
              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
              E30 328i Projekti '88
              E61 523i '08

              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2554
                • Tampere

                #8
                INPA:lla DME:stä voi seurata NOx-järjestelmän toimintaa.
                N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1604
                  • Turku

                  #9
                  Ja ohjeet löytyy täältä: https://bimmerprofs.com/n43n53-operation-modes-check/
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • shakes
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 2869
                    • Lahti

                    #10
                    NOxem anturi asennettu paikalleen ja adaptaatioajot suoritettu. Kulutus tipahti about 1L/100km eikä mitään pätkimisongelmia ole havaittavissa. Tarkkaillaan nyt vielä jonkin aikaa mahdollisia vikakoodeja...


                    Adaptaatioajojen jälkeen huomasin kovemmassa kiihdytyksessä yläkierroksilla pientä tärinää mitä ei aikaisemmin mielestäni ole ollut:think
                    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                    E30 328i Projekti '88
                    E61 523i '08

                    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1827
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by shakes View Post
                      ...Adaptaatioajojen jälkeen huomasin kovemmassa kiihdytyksessä yläkierroksilla pientä tärinää mitä ei aikaisemmin mielestäni ole ollut:think
                      Aaaa ne on ne aikaisemmin pimentoon jääneet hevoset jotka malttamattomina innosta täristen odottavat vuoroaan päästä takarenkaiden kautta maailmalle, jippii



                      Vakavasti puhuen, loistohomma jos nyt tuli kuntoon.

                      Omassa N53B25:ssa takana 195000 km, toivottavasti vähintään sama edessä.

                      Ajotietokoneen mukaan:
                      Kulutus 8.8 keskinopeuden näyttäessä 53 km/h
                      Ja vähän aikaa sitten oli himppu yli 9 kun keskinopeus oli alle 50
                      Last edited by Havis; 08-06-2023, 16:15.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • shakes
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 2869
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Aaaa ne on ne aikaisemmin pimentoon jääneet hevoset jotka malttamattomina innosta täristen odottavat vuoroaan päästä takarenkaiden kautta maailmalle, jippii



                        Vakavasti puhuen, loistohomma jos nyt tuli kuntoon.

                        Omassa N53B25:ssa takana 195000 km, toivottavasti vähintään sama edessä.

                        Ajotietokoneen mukaan:
                        Kulutus 8.8 keskinopeuden näyttäessä 53 km/h
                        Ja vähän aikaa sitten oli himppu yli 9 kun keskinopeus oli alle 50


                        Ehkä ne on ollu malttamattomina



                        Tärinä on nyt vähentynyt/hävinnyt mun mielestä lähes kokonaan eli kai se vaan ns. haki paikkaansa:think Sekin vaihtoehto on olemassa että tässä on tullu näiden misfire/idle ongelmien myötä luulosairaaksi ja jokainen pienikin tärinä tulee huomattua
                        E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                        E30 328i Projekti '88
                        E61 523i '08

                        EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                        Comment

                        • shakes
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 2869
                          • Lahti

                          #13
                          Noniin, tässä nyt taas "hätäiltiin" ja innostuttiin kun viat saatiin korjattua. Ja p*skan v*tut

                          Edelleen 2 sylinterillä misfire ongelmia. Lisäksi tuo 3104 koodi pysyttelee aika-ajoin mukana.

                          Autolla siis parhaimmillaan ajettu lähes 300km (ei yhteen putkeen) ilman tärinöitä, tehonhäviöitä tai vikavaloja. Nyt kuitenkin taas oireilee...

                          Kylmäkäynnistyksessä ei epätasaisuuksia (about 1100rpm saattaa olla kierrokset hetken aikaa).

                          Kokeilin vielä vaihtaa puolaa 1 ja 2 sylintereiden välillä mutta vika ei siirtynyt.

                          Ideoita mitä seuraavaks?

                          Seuraavaksi ajattelin kokeilla vaihtaa bank 1 suuttimet bank 2 suuttimien kanssa päikseen. Kaikki suuttimet on siis index 11. Jos misfire vika siirtyy 4,5 tai 6 sylinterille niin silloin voitaneen syyttää jotain kolmesta suuttimesta? Jos vika ei siirry niin voiko venakopan tiiviste olla tämmösee mystisee vikaa syyllinen? Öljyä ei tosin näy tulpankoloissa...Tai joku simppeli sähkövika? Helpompaa jos vika olisi kokoajan päällä mutta kun tuntuu tulevan ihan satunnaisesti olosuhteista riippumatta
                          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                          E30 328i Projekti '88
                          E61 523i '08

                          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5134
                            • Pirkkala

                            #14
                            Vaihda ihmeessä ne suuttimet päikseen. Muutaman temppuilevan n53 olen korjannut ja jääny vaan semmonen kuva että suuttimet näissä syyllinen melkeen aina.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • shakes
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 2869
                              • Lahti

                              #15
                              Dodii, päivitystä tilanteeseen. Vaihtelin tosiaan Bank 1 ja Bank 2 suuttimet päikseen. Suoraan vaihtamalla ei tietenkään lähtenyt kunnolla toimimaan, kuitenkin kaikki misfiret edelleen 2 sylinterillä ja viat lähes kokoajan päällä.

                              Koodailin suuttimet ja nollailin adaptaatiot (long-term fuel trims).

                              Adaptaatioiden ajossa (n. 120km) tuli vikakoodeja seoksista ja kateista sekä käyntiongelmia aika-ajoin. INPA:lla seurailin kokoajan mihin suuntaan arvot asettuu ja nollailin vikakoodeja. Noin 100km ajon jälkeen arvot (multiplikative & additive gemischadaptation) asettui määriteltyjen rajojen sisäpuolelle ja ovat siinä pysyneet tähän asti. Lukujen valossa ei viitteitä imuvuodoista tai suuttimien vuodoista...Autolla on nyt ajettu ja ongelmia ei ole ollut pidemmässäkään ajossa. Adaptaatioajon jälkeen kilometrejä kertynyt +450km ilman ongelmia. Tekis mieli sanoa että ongelmat on selätetty mutta enpäs sano Tarkkaillaan nyt vielä mihin suuntaan noi adaptaatiot lähtee muuttumaan, jos lähtevät:think


                              Luulisin että ekalla tehty adaptaationollaus on jollain tapaa mennyt pieleen. Silloin ei myöskään ollut INPAa käytettävissä josta olis voinu seurata tilannetta. Ainakin tämä toinen kerta oli vikavaloineen yms. kanssa tyystin erilainen
                              Last edited by shakes; 27-09-2023, 14:19.
                              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                              E30 328i Projekti '88
                              E61 523i '08

                              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎