Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525i ei mene lepotilaan - RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wildzuria
    Newbiemmer
    • Jul 2019
    • 9
    • Seinäjoki

    e60 525i ei mene lepotilaan - RATKAISTU

    Otsikon mukaisesti auto ei mene lepotilaan ja näin syö akun tyhjäksi. Auto -05vm ja m54 moottorilla.

    Vikakoodeja lukiessa autocom ilmoittaa, että auto ei vastaa tehtyyn diagnoosipyyntöön. Aiemmin sain ne kertaalleen kuitenkin luettua, mutta vikakoodeja tuli melkein joka sähkölaitteelta joten niistä oli vaikea tehdä päätelmiä. Virrankulutusta on vaikea mitata kun ei auto mene lepotilaan ollenkaan, yleismittarissa kun on pelivaraa vain 10A asti.

    Muita vikoja ja huomioita: Kontti aukeaa pelkästään mekaanisesti avaimella, sisävalot ei toimi, takaovien keskuslukitus ja takaikkunat ei toimi. Nämä kaikki ilmeisesti menee sulakkeen 27 kautta ja viat liittyvät toisiinsa.
    Heti akun kytkiessä moottoritilassa alkaa surisemaan jostain imusarjan alapuolelta ja surina ei lopu, onko normaalia?
    Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri akun, ei tietoa onko ilmoitettu autolle vaihdetuksi, tuskin.

    Tehtyjä tarkastuksia:
    Plussa kaapelin läpivienti. Oli kuin uusi.
    IBM johto irroitettu, ei vaikutusta.
    Kontin johdotukset tarkistettu ja ehjältä näyttää.
    Kontin avausnapista liitin irroitettu, ei vaikutusta.
    MPM boxi irti, ei vaikutusta.
    Öljytasosensori(jatkuva vikakoodi aiemmin) irti, ei vaikutusta.
    KBM boxi irti -> auto meni lepotilaan, virrankulutus 0.2A

    Kyseisestä viasta tullut luettua kymmeniä sivuja tältäkin foorumilta, mutta ratkaisua edelleen kaipaan. Vinkkejä mitä seuraavaksi?


    RATKAISTU -> uusi KBM moduuli vaihdettu ja auto nukahtaa ja toimii kontinluukku napista, sisävalot, takaikkunat ja keskuslukitus.


    Viimeisimmät vikakoodit mitkä sain luettua liitteenä.
    Attached Files
    Last edited by Wildzuria; 27-06-2023, 22:21.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 10970
    • Oulu

    #2
    Surina on normaalia kun auto on hereillä. Ja sen voi nyt aiheuttaa melkeen mikä vaan. Itsellä syypää oli rikkinäinen kontin lasin avausnappi. Mikä ilmeisesti oli painettuna koko ajan. Piuha irti napilta ja on pelannu sen jälkeen.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Wildzuria
      Newbiemmer
      • Jul 2019
      • 9
      • Seinäjoki

      #3
      Okei, edellisestä bmw:stä muistelinkin, että samanlaista surinaa kuuluunut, mutta se ei vaan loppunut tässä ollenkaan. Kontin avausnapista myös koitettu ottaa liitin irti, mutta ei vaikutusta.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2554
        • Tampere

        #4
        Jos äänilähde on paikannettavissa moottoritilaan, kyseessä voisi olla sähköinen kaasuläppäkotelo. Kytke kaasuläppäkotelon liitin irti ja seuraa mykistyykö. Jätä irti ja seuraa tyhjeneekö akku edelleen.

        Vikakoodejahan tuolla on runsaasti sieltä täältä merkkinä virtojen vähyydestä. Tyypillisesti ohjainyksiköiden järjestelmällinen irtikytkeminen voi paikantaa syyllisen. Edellä mainitun lisäksi voisit kokeilla alkuun myös mittaristoa ja MPM-moduulia. IBS:n oletkin jo testannut.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 10970
          • Oulu

          #5
          M54 koneisessa e60:ssa surisee tk venttiili aina kun auto on hereillä, et se on ihan normaalia kuten sanoin. Ei se siitä johdu ettei mee nukkumaan, vaan pelkkä oire ettei se surina lopu koskaan.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Wildzuria
            Newbiemmer
            • Jul 2019
            • 9
            • Seinäjoki

            #6
            Sain surinan loppumaan ja auton nukahtamaan KBM boxin irroittamisella. Surina lakkaa minuutin jälkeen ja vaihdelepin P valo sammuu 30min jälkeen. Koitin vuotovirtaa mitata yleismittarilla akun + napa kytketty eteen apuvirrananto pistokkeeseen ja mittari akun ja maan välille, mutta jostain syystä en saanut mitään lukemaa. Mittari kuitenkin toimii jos esim polttimolla testaa virran mittausta. KBM boxi ilmeisesti ohjaa juurikin noita mitkä eivät toimi eli sisävalot, kontin luukku, takaikkunat jne. Mutta pitäisi mittaamalla vielä todeta.

            E: Sain pihtimittarin lainaan, virrankulutus 0.2A KBM irroitettuna lepotilassa, liikaa taitaa olla?
            Last edited by Wildzuria; 08-06-2023, 19:10.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2554
              • Tampere

              #7
              Virrankulutus lepotilassa ei saisi ylittää 80 milliampeeria, joten vaikuttaa siltä että järjestelmässä on edelleen jokin poikkeuksellisen paljon virtaa kuluttava laite.
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • tonnizi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 1497
                • Mäntsälä

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Jos äänilähde on paikannettavissa moottoritilaan, kyseessä voisi olla sähköinen kaasuläppäkotelo. Kytke kaasuläppäkotelon liitin irti ja seuraa mykistyykö. Jätä irti ja seuraa tyhjeneekö akku edelleen.

                Vikakoodejahan tuolla on runsaasti sieltä täältä merkkinä virtojen vähyydestä. Tyypillisesti ohjainyksiköiden järjestelmällinen irtikytkeminen voi paikantaa syyllisen. Edellä mainitun lisäksi voisit kokeilla alkuun myös mittaristoa ja MPM-moduulia. IBS:n oletkin jo testannut.
                Myös CCC yksikkö. Otat vaikka ihan Mittariston ja CCC yksikön sulakeen irti.
                CCC yksikön sulake on 34 paikassa.
                Mittaristo 13 tai 41 paikassa, riippuu onko autosi Jälkeen 9/05 vai ennen 9/05 tehty


                Itselläni oli joskus sama homma.
                Itsellä siis oli vikana mittaristo joka kulutti virrat yön aikana.
                Vaikka kepin vierestä oleva valo sammui kyllä 30min jälkeen: Niin silti kulutus oli levossa 0.60 - 0.90, vaikka levossa kulutus sais olla 0.01 - 0.03 välillä.

                Itse sain selvitettyä homman niin että yleismittarilla rupesin katsomaan kulutusta levossa ja nyppin sulakkeita irti, ja heti ku kulutus tipahti 0.01 - 0.03 niin selvis että vika on sen sulakeen takana olevissa laiteissa.
                Kannattaa nyt siis ruveta tuota kulutusta seuraa ja nyppimään niitä sulakeita irti yksi kerallaan.
                Ku tuon Mittariston kautta menee aika moni asia.
                Esim itseläni se herätelli tuota CCC yksikköä ja joitain muita laiteita.
                Last edited by tonnizi; 20-06-2023, 10:21.
                Social Media:
                - Twitter
                - Instagram
                - Twitch

                - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                Nykyinen:
                E61 530d -04
                Ex:
                E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                Comment

                • Wildzuria
                  Newbiemmer
                  • Jul 2019
                  • 9
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Nukahtamattomuuteen johtava vika löytyi tuosta KBM moduulista. Eli tilasin käytetyn boxin samoilla numeroilla Ovokolta. Olisi realoemin mukaan käynyt vähän erinumeroillakin, mutta en tiedä olisiko vaatinut koodauksen, tätä ei koodattu. Nyt pelaa taas kontinluukku napista, sisävalot, takaikkunat ja keskuslukitus ja mikä tärkeintä auto taas nukahtaa. Lepovirrankulutuksia en ole vielä mittaillut kun ei oma yleismittari jostain syystä antanut mitään lukemaan viimeksi.

                  Liitteenä kuva päävirtakatkaisijasta minkä tein akulle niin on päässyt tähän asti ajamaan.
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎