Announcement

Collapse
No announcement yet.

525xd ABS DSC anturi hankaa edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 348
    • Uusimaa

    525xd ABS DSC anturi hankaa edessä

    ABS anturi ottaa kiinni ja kuluu päästään oikealla edessä. Uusi anturi ääntää enemmän vasemmalle käännyttäessä. Anturi ottaa kiinni yhdessä kohtaa kierrosta kun pyörittää rengasta ilmassa. Vanha anturi oli myös kulunut. Laakerissa ei tuntunut välystä kun ilmassa kokeilin renkaasta heiluttaa.


    Miksi kääntyminen vaikuttaa ääneen, anturi ottaa enemmän kiinni? Rengas tuntuu muljuavan kun käänsin tiukasti parkkiin, sekoileeko dsc/jakolaatikko vai onko siellä sittenkin jossain väljää? Anturi nyt vähän ylempänä ettei ota kiinni. Vetonivel, anturikehä, laakeri, missä mahtais olla vikaa?
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Veikataan ruosteen turvottamaan abs-kehää. Nurkka ilmaan ja tutkimaan missä väljä. Jos kääntäessä ottaa enemmän kiinni abs-anturiin, niin eiköhän se ongelma silloin ole pyöränlaakerissa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Renkaan laakeri väljä
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 348
        • Uusimaa

        #4
        Muljuaminen johtuu abs/dsc/jakolaatikko systeemistä joka on ihan sekaisin anturin takia, kokeilin uudestaan. Pitää napata anturi kokonaan irti.



        Uutta laakeria ja vetaria/anturikehää... minä , varaosaliike

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 529
          • Espoon haja-asutus

          #5
          ABS-kehä turpoaa ruosteen voimasta. Sitä kehää voi vähän yrittää siistiä/putsata ja anturia voi varovasti "shimmata" ulommas. Tämä on tietysti herkkä laji, että ei osu anturi kehään, mutta toimii vielä. Ei tietenkään ole ikuinen ratkaisu. Kestävämpi ratkaisu sitten kehien vaihto tai vetarin vaihto kehineen.

          E

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 348
            • Uusimaa

            #6
            Jos vaihtaa vetonivelen kokonaan niin tarviiko sisäpäähän vaihtaa tiivisteita tai pystyykö edes?

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 529
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Siellä on stefat sisäpäässä. Akselissa itsessään ei ole kuin ne nivelet ja suojakumit. Kuskin puolella stefa etuperässä ja matkustajan puolella siinä kannakelaakerissa. Osa 6 kuvassa. Muistaakseni virallisessa ohjeessa pitäisi vaihtaa stefat, kun akseli käy irti. Toki tuskin niitä aina vaihdetaan. On sitten taidosta ja tuurista kiinni, onko tiivis vai ei.

              Ja vaikka käyttäisi jonkin tarvikevalmistajan kunnostettuja akseleita (esim. Spidan/Löbro), niin se akselin lukkorengas kannattaa laittaa uusi ja alkuperäinen (ja heittää se akselin mukana tullut metallikeräykseen), niin on oikean muotoinen ja menee nätisti paikalleen ja myöskin kestää irrotuksen.



              E
              Last edited by ErkkiE; 13-09-2023, 13:25.

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 348
                • Uusimaa

                #8
                Mikä on alkuperäinen akselin valmistaja?

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 348
                  • Uusimaa

                  #9
                  Hienomekaanisten laitteiden hienosäätö auttoi, anturin syvyys kohdilleen. Suht hyvältä se kehä näytti, vähän turvonnut toiselta puolelta, ei paljoa ruostetta, sen verran mitä sinne näki. Ehkä uutta anturikehää vain tilalle ja laakeri myös jossain vaiheessa.

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 529
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Alkuperäinen akseli on myös näitä GKN/Löbroja, mutta sama putiikki tekee myös remanufacturingia ja nämä Autodocin ja muiden myymät on niitä kunnostettuja. Yleensä ovat ihan ok, mutta osui itselle yksi huonokin tässä taannoin (ulompi nivel kolisi parinsadan km ajon jälkeen...).

                    E

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 348
                      • Uusimaa

                      #11
                      Mahtaako tuon anturikehän saada vaihdettua kuinka helposti? Laakerinvaihto nelivedossa vaatii ilmeisesti koko napahässäkän irrottamisen että saa laakerin prässiin? Jos saisi vetarin pään vaan pullautettua ulos sen verran että anturikehän saa vaihdettua

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 529
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Vetari irti, mutta käytännössä varmaan pakko ottaa koko vetari. Laakeria ei ole tarve irrottaa. Vetarin ulosvetäjä (tai siis -painaja) on ystävä tässä.

                        E

                        Comment

                        • Krynx
                          BTCF Member
                          • Sep 2006
                          • 908
                          • á la Temmes

                          #13
                          Nivelet irti olka-akselista, niin mahtuu kaivamaan vetarin esiin. Ei tarvitse sisäpäästä ottaa irti. Itsellä oli vetarin päät reilussa ruosteessa, että sai uuden kehän asentaa mikkiliimalla kiinni, kun muuten ei pysynyt.
                          E39 525d -00
                          E39 523i-96
                          E30 316 -86

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 348
                            • Uusimaa

                            #14
                            Kun abs anturi viallinen ja kojelauta näyttää joukukuuselta niin pois käytöstä putoaa:
                            - neliveto
                            - abs
                            - vakionopeudensäädin
                            - rengaspainevalvonta
                            - dsc
                            - ehkä jotain muuta vielä

                            Pajalla uutta osaa laitettu, etupään laakerit ja anturikehät. Kun vetarit on ilmeisesti muuten ok niin vanhat sai kelvata. Ohjaustehostimen nesteitä vaihdettu myös. Tuntuu että ajettavuuskin parani jonkin verran, etupää seilaa vähemmän, toimii.
                            Last edited by Rattiukko; 19-10-2023, 00:50.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎