Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 "speedometer display fault"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • black beauty
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 17

    E60 "speedometer display fault"

    Sain viimeksi täältä hyviä neuvoja, niin palaan taas uuden ongelman kanssa. Pari päivää sitten aamulla E60/525 -04 keskustietokone ilmoitti että "speedometer display fault" ja mittaristossa kaikki mittarit nopeusmittaria lukuunottamatta ovat nyt nollilla (kierrosluku-, bensa- jne). Huoltovalikosta löytyi myös huomautus akun alhaisesta varauksesta.
    No latasin sitten seuraavana iltana akkua yön yli ja se akkua koskeva herja ei enää näkynyt, varaus oli tosiaan päässyt aika alhaiseksi, kun nää vaatii aika korkeita jännitteitä käynnistyäkseen (muistan sen jo edellisestä E39:stä). Mittaristot ei kuitenkaan alkaneet toimimaan normaalisti, edelleen nollilla. Nyt siis kaksi kysymystä:
    - saako jollainen keinolla mittaristot jälleen funkkaamaan
    - koska akku näyttää olevan alkuperäinen ja ehkä jo hieman väsynyt, voiko akun irrottaa ja vaihtaa omin päin uutteen ? Pahat kielet "veijo esson baarissa" väittävät, että E60:n sähkösysteemi menee totaalisesti sekaisin jos akun irrottaa eli täytyykö akun vaihto tehdä huoltoliikkeessä? On muutten tosi tyhmää jos pitää, sentään E39:ssä sai jotian huoltohommia tehdä itsekin...
    *****************************************
    nyt: E60 525i -04 "my Black Beauty" ja sen kaverina (saksanpaimen)koirankuljetusauto E53 X5 4,4 -01
    ex E39 523i -97 (edellinen "Black Beauty")
    ex E34 535i -89 (eka ja kaikkein rakkain bemarini, vieläkin kaihoten muistelen, väri tosin Lachssilber)
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by black beauty View Post
    Sain viimeksi täältä hyviä neuvoja, niin palaan taas uuden ongelman kanssa. Pari päivää sitten aamulla E60/525 -04 keskustietokone ilmoitti että "speedometer display fault" ja mittaristossa kaikki mittarit nopeusmittaria lukuunottamatta ovat nyt nollilla (kierrosluku-, bensa- jne). Huoltovalikosta löytyi myös huomautus akun alhaisesta varauksesta.
    No latasin sitten seuraavana iltana akkua yön yli ja se akkua koskeva herja ei enää näkynyt, varaus oli tosiaan päässyt aika alhaiseksi, kun nää vaatii aika korkeita jännitteitä käynnistyäkseen (muistan sen jo edellisestä E39:stä). Mittaristot ei kuitenkaan alkaneet toimimaan normaalisti, edelleen nollilla. Nyt siis kaksi kysymystä:
    - saako jollainen keinolla mittaristot jälleen funkkaamaan
    - koska akku näyttää olevan alkuperäinen ja ehkä jo hieman väsynyt, voiko akun irrottaa ja vaihtaa omin päin uutteen ? Pahat kielet "veijo esson baarissa" väittävät, että E60:n sähkösysteemi menee totaalisesti sekaisin jos akun irrottaa eli täytyykö akun vaihto tehdä huoltoliikkeessä? On muutten tosi tyhmää jos pitää, sentään E39:ssä sai jotian huoltohommia tehdä itsekin...
    Mittaristosta en osa muuta sanoa, kun sen, että piuhaan kiinni ja tsekkaus+ehkä uusi softa myös.
    Akun kyllä uskaltaisin vaihtaa itse, kuitenkin niin, että uusi valmiina vieressä.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 6901
      • Forssa

      #3
      Siihen akun vaihtoon se että akun voit vaihtaa itse kunhan akun kengät eivät ole n. 30-45s pidempää irti akusta, menee muisti tyhjäksi joissain malleissa. En muista nyt ihan tasantarkkaan että mitkä mallit vaatii "back-up" virran mutta voit huoletta vaihtaa akun jos teet sen suht rivakasti. Ei tietoa että mitä sitten tapahtuu jos kestää liian pitkään toi vaihto. :think
      Nyt:
      F07 535xD GT -11

      Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by black beauty View Post
        No latasin sitten seuraavana iltana akkua yön yli ja se akkua koskeva herja ei enää näkynyt, varaus oli tosiaan päässyt aika alhaiseksi, kun nää vaatii aika korkeita jännitteitä käynnistyäkseen (muistan sen jo edellisestä E39:stä). Mittaristot ei kuitenkaan alkaneet toimimaan normaalisti, edelleen nollilla. Nyt siis kaksi kysymystä:
        - saako jollainen keinolla mittaristot jälleen funkkaamaan
        - koska akku näyttää olevan alkuperäinen ja ehkä jo hieman väsynyt, voiko akun irrottaa ja vaihtaa omin päin uutteen ? Pahat kielet "veijo esson baarissa" väittävät, että E60:n sähkösysteemi menee totaalisesti sekaisin jos akun irrottaa eli täytyykö akun vaihto tehdä huoltoliikkeessä? On muutten tosi tyhmää jos pitää, sentään E39:ssä sai jotian huoltohommia tehdä itsekin...
        Jos akku ylipäätään on ollut hyvässä hapessa, ei se välttämättä ole loppu. Itsellä oli 99 E39 alkuperäinen akku vuoteen 2005, vaikka oli webasto. Nykyisessä 03 E60:ssa on vielä alkuperäinen, ja ainakin siitä ikkunasta näkyy vihreä = on ok.
        Varminta on vaihtaa akku jännitteellisenä, ainakin, jos on navi. Muuten voi seota. Eihän tuohon akku töineen voi maksaa kuin joku pari sataa Laakkosella. Eikös tuo ole vielä melkein viidenkympin auto, itse en ainakaan urheilisi.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3446
          • Janakkala

          #5
          Akun voit tosin vaihtaa itse, mutta välittömästi akun vaihdon jälkeen joudut menemään merkkiliikkeeseen koodaamaan autoon akunvaihdon.
          Ja muista mainita koodaajalle akun amppeerituntimäärä myös. Ja se, että onko uusi akku saman kokoinen kuin vanha vai ko isompi / pienempi.
          Ja sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä, että onko akku ollut minuutun irti vai vuorokauden. Se ei mitään riko.
          Mutta piuhan päässä joudut kyllä käymään nollauttamassa häiriömuistin jos akku on päässyt niin huonoon varaustilaan ettei auto jaksa käynnistyä vaan simahtaa startatessa.
          Ja samalla käynnillähän noi kaksi asiaa siinä sitten menee
          Ja tämä tieto ei ole mitään esson baari mutua vaan 100% totta.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3115
            • Välisuomi

            #6
            Helpoimmalla taidat päästä jos kytket akunvaihdon ajaksi apuvirtapistokkeisiin toisen akun kiinni, joka pitää systeemin virrallisena akun vaihdon ajan.
            ---

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Helpoimmalla taidat päästä jos kytket akunvaihdon ajaksi apuvirtapistokkeisiin toisen akun kiinni, joka pitää systeemin virrallisena akun vaihdon ajan.

              Voisko kytkemisen ajaksi toisen akun tilalla olla vaikka laturi?
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3115
                • Välisuomi

                #8
                Voi jos se on esim Ctek supply-tilassa tai jokin myy "älykäs" laturi. Normaalilaturi (sulake isompi kuin 20 A väkisinkin) tekisi ison jännitepiikin siinä tilanteessa kun auton oma akku irtoaa systeemistä. Siksi toinen akku (vaikka kovin pieni tai huonokin, kunhan 12V, olisi turvallisin jos ei Ctekiä löydy siihen hätään.
                ---

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Helpoimmalla taidat päästä jos kytket akunvaihdon ajaksi apuvirtapistokkeisiin toisen akun kiinni, joka pitää systeemin virrallisena akun vaihdon ajan.
                  Mitä väliä käykö akku irti, kaikki osaa laittaa sen kellon ja päivämäärän oikeeseen akun vaihdon jälkeen mutta testerin nokassa joutuu silti käymään kun akun vaihto pitää koodata autoon ja jos ampeerimäärää muutetaan sekin pitää ohjelmoida että laturi osaa ladata akkua oikein....

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3446
                    • Janakkala

                    #10
                    On se kerrassaan ihme, että ei mene selkeä suomenkieli jakeluun. Mikä ihme siinä on ettei voi uskoa?
                    Ei sillä ole vitunkaan väliä vaikka ne virrat siitä autosta katkeaa vuodeksi, mutta ohjelmointi asemalla täytyy joka tapauksessa koodata uusi akku vaihdetuksi.
                    -Älkää perustako noita tietämyksiänne ja neuvojanne johonkin musta tuntuu ajatuksiin, eli jos ei ole varmaa tietoa niin kannattaa ennemmin pitää suu kiini kuin neuvoa kaveria harhaan mutu tuntumalla!
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Bayer
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 100
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Originally posted by Spetke View Post
                      Akun voit tosin vaihtaa itse, mutta välittömästi akun vaihdon jälkeen joudut menemään merkkiliikkeeseen koodaamaan autoon akunvaihdon.
                      Ihan vaan mielenkiinnosta osaako kukaan sanoa että mitä tuo "akunvaihdon koodaaminen" tarkoittaa? Miksi auto tarttee tiedon että akku on vaihdettu, jos se on vaihdettu täysin samanlaiseen kuin edellinen?

                      Valaiskaa tietämätöntä.
                      2002ti -70
                      1602 -72
                      E39 530i Touring -01

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9078
                        • Oulu

                        #12
                        WDS kertoopi notta:

                        Register battery replacement (E60/61)

                        This function informs the DME/DDE of a battery change. The following operations are performed:
                        • The battery capacity is reset depending on the seasonal temperature.
                        • The current kilometre reading is stored.
                        • The stored battery statistical values (current, voltage, battery charge state) are deleted.
                        • The stored temperature statistical values are deleted.
                        • The seasonal temperature is an average battery temperature value spread of the last few days.


                        Values for the charge level following the diagnosis command ”Register battery replacement” dependent on the seasonal temperature:

                        Code:
                        Seasonal temperature   Capacity value
                         
                        < 25°C                     98%
                         -10°C                     68%
                           0°C                     66%
                          10°C                     63%
                          20°C                     61%
                        > 30°C                     58%

                        This value is retained until the vehicle has been deactivated for at least 6 hours. Thereafter, an open-circuit voltage measurement determines the capacity. The value determined in this way is entered in the DME/DDE.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Bayer
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 100
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          WDS kertoopi notta:

                          Register battery replacement (E60/61)

                          This function informs the DME/DDE of a battery change. The following operations are performed:
                          • The battery capacity is reset depending on the seasonal temperature.
                          • The current kilometre reading is stored.
                          • The stored battery statistical values (current, voltage, battery charge state) are deleted.
                          • The stored temperature statistical values are deleted.
                          • The seasonal temperature is an average battery temperature value spread of the last few days.


                          Values for the charge level following the diagnosis command ”Register battery replacement” dependent on the seasonal temperature:

                          Code:
                          Seasonal temperature   Capacity value
                           
                          < 25°C                     98%
                           -10°C                     68%
                             0°C                     66%
                            10°C                     63%
                            20°C                     61%
                          > 30°C                     58%

                          This value is retained until the vehicle has been deactivated for at least 6 hours. Thereafter, an open-circuit voltage measurement determines the capacity. The value determined in this way is entered in the DME/DDE.
                          Ymmärsinkö oikein että testerillä ei tartte käydä, JOS:
                          -Akku samanlainen kuin edellinen
                          -Ei haittaa jos ajotietokoneeseen ei tule merkintää akunvaihdosta.
                          -Ei haittaa että statistiikka arvot ei tule nollattua.

                          Seasonal temperaturen nollauksella ei ole mitään merkitystä, jos se on parinpäivän keskiarvo.
                          2002ti -70
                          1602 -72
                          E39 530i Touring -01

                          Comment

                          • black beauty
                            Newbiemmer
                            • Jan 2007
                            • 17

                            #14
                            Kävin Autosalvassa kysymässä apua tähän nopeusmittarijuttuun. Se että mittaristo sekosi johtui siitä akun alhaisesta varauksesta - ihan samoin kuten edellisessä E39:ssäkin, mutta sillä erotuksella että tässä uudessa ei mittaristo "herää henkiin" omin päin toisin kuin vanhassa. Mutta sen "speedometer display fault":n poistaminen ja mittariston henkiin herättäminen ei sitten onnistunut vaan siinä testerin päässä. Pojat suosittelivat sitä uuden softan päivittämistä, kuten täälläkin neuvottiin, nämä -03:t ja -04:t tarviivat sen kuulemma jossain vaiheessa kuitenkin - tulee jotain muutakin parannuksia siinä mukana. Että siihen päivitykseen piti nyt sitten varata aika...toivotaan että auttaa...siihen saakka ajellaan korvakuulolla ja mennään tankkaamaan trippimittarin mukaan kun kaikki mittarit on nollilla.
                            *****************************************
                            nyt: E60 525i -04 "my Black Beauty" ja sen kaverina (saksanpaimen)koirankuljetusauto E53 X5 4,4 -01
                            ex E39 523i -97 (edellinen "Black Beauty")
                            ex E34 535i -89 (eka ja kaikkein rakkain bemarini, vieläkin kaihoten muistelen, väri tosin Lachssilber)

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3115
                              • Välisuomi

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              mutta ohjelmointi asemalla täytyy joka tapauksessa koodata uusi akku vaihdetuksi.
                              Järkeenkäyväksi syyksi ei todellakaan mielestäni riitä että työnantajasi sanoo että koodaus on tehtävä. Jos haluat väittää että akunvaihto ei onnistu ilman testeriä, perustele väitteesi.

                              Tuossa yllähän tuo asian tola jo tulikin ilmi, eli jos ei välttämättä halua lokiin merkintää akunvaihdosta, voi huoleti vaihtaa akun itse apuvirtaa käyttäen.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎