memebuy23buy

E60 Uraherkkä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJay
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 88
    • -

    E60 Uraherkkä

    Wou ensimmäinen postaus... Niin, tommone E60 525i ollut nyt vuoden ajan ajossa (ja nyt vasta liityin tänne, häpeän ja muuten todella tyytyväinen olen, mutta toi uraherkkyys.. Kaksin käsin täytyy ohjata jos on yhtään huonompi tie. Ja jos on tuulinen keli, niin ajamisesta tulee jo sietämätöntä. Ja en liioittele... Vanha auto oli kämänen honda civikki ja sekin oli vakaampi kulkemaan. Meinaan ottaa jo pikkusen päähän, jo 60 kmh vauhdissa todella ärsyttävää, puhumattakaan laittomista nopeuksista

    Vanteet on ihan vakio 16", renkaat Pirellin 225/55, ei runflat. Aurauskulmat tarkastutin, mutta nekin olivat aivan kunnossa. En sitten tiedä että onko nuo Pirellit vaan niin huonot renkaat. Onhan noilla jonkun verran tullut kumiakin poltettua, voisko epätasainen kulutuspinta vaikuttaa noin paljon?

    Oon aatellu pistää talvikumit noille vanteille ja sitten ensikesänä 18/19 tuumaset kesäalut. Oisko hyviä vinkkejä sekä talvikumeihin että erityisesti kesäkumeihin, että minkämerkkistä kannattais hommata? Jostain kuulin, että ainakin Michelin valmistaa semmossii renkaita missä toi uraherkkyys on huomattavasti vähempää..
    -----
    2004 645Ci
    -----
    Ex: 330i Cabrio -02, 320d -05, 525i -06
    -----
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by JJay View Post
    Wou ensimmäinen postaus... Niin, tommone E60 525i ollut nyt vuoden ajan ajossa (ja nyt vasta liityin tänne, häpeän ja muuten todella tyytyväinen olen, mutta toi uraherkkyys.. Kaksin käsin täytyy ohjata jos on yhtään huonompi tie. Ja jos on tuulinen keli, niin ajamisesta tulee jo sietämätöntä. Ja en liioittele... Vanha auto oli kämänen honda civikki ja sekin oli vakaampi kulkemaan. Meinaan ottaa jo pikkusen päähän, jo 60 kmh vauhdissa todella ärsyttävää, puhumattakaan laittomista nopeuksista

    Vanteet on ihan vakio 16", renkaat Pirellin 225/55, ei runflat. Aurauskulmat tarkastutin, mutta nekin olivat aivan kunnossa. En sitten tiedä että onko nuo Pirellit vaan niin huonot renkaat. Onhan noilla jonkun verran tullut kumiakin poltettua, voisko epätasainen kulutuspinta vaikuttaa noin paljon?

    Oon aatellu pistää talvikumit noille vanteille ja sitten ensikesänä 18/19 tuumaset kesäalut. Oisko hyviä vinkkejä sekä talvikumeihin että erityisesti kesäkumeihin, että minkämerkkistä kannattais hommata? Jostain kuulin, että ainakin Michelin valmistaa semmossii renkaita missä toi uraherkkyys on huomattavasti vähempää..

    Tervetuloa!

    Tuo 16-koko tämän luokan autossa on liian löysä aika pieni muutenkin. Mielestäni minimikoko on 18".
    Last edited by buksin-1; 20-10-2007, 15:25.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • JJay
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 88
      • -

      #3
      onhan se pieni, mutta meikäläisen mielestä ihan sopiva talvivanteeks.. eipähän korpee nii perke***sti sit ku naarmuuntuu

      Muttaniin, jos siitä uraherkkyydestä puhutaan, niin eikös pienen ja "kapean" renkaan pitäisi olla vähiten uraherkkä. Hieman hirvittää mikä tilanne on vaikkapa 18/245/40 kumeilla....
      -----
      2004 645Ci
      -----
      Ex: 330i Cabrio -02, 320d -05, 525i -06
      -----

      Comment

      • sirius18
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 137

        #4
        Originally posted by buksin-1 View Post
        Tervetuloa!

        Tuo 16-koko tämän luokan autossa on liian löysä aika pieni muutenkin. Mielestäni minimikoko on 18".
        Mielenkiintoinen keskustelunaihe! Mitäs 18-tuuman miehet () sanovat, tekeekö 18-19 tuuman valssi ja tiukka profiili E60:sta uraimurin? Meinaan alkaa taas vähän tehdä mieli baijerilaista syrjähypyn jälkeen... ja eihän viissatku olisi paskempi valinta.

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by sirius18 View Post
          Mielenkiintoinen keskustelunaihe! Mitäs 18-tuuman miehet () sanovat, tekeekö 18-19 tuuman valssi ja tiukka profiili E60:sta uraimurin? Meinaan alkaa taas vähän tehdä mieli baijerilaista syrjähypyn jälkeen... ja eihän viissatku olisi paskempi valinta.
          Ei vaan tuulinen keli, ja kuka hullu nyt urissa ajaa
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • rakentamo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 258
            • espoo

            #6
            Buksinin kanssa samoilla linjoilla, auto muuttu paljon jämäkämmäksi ajaa kun vaihto 16" kottikärrynpyörät isommiksi.
            991 S + talviauto hakusessa

            Comment

            • JJay
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 88
              • -

              #7
              ookoo.. no ilmeisesti tää on nyt kuitenki "suht normaalia" tälle autolle, ettei oo tästä yksilöstä kiinni... Täytyy sanoo, että vaikka Mersuun verrattuna aika kamala tuo suuntavakaus, kun ei tahdo suoraa tietä päästä..

              Mutta, jos tätä asiaa niillä renkailla voi helpottaa, niin mitkä kumit kannattais sit valita vaikkapa 18 tai 19 tuumaisille vanteille...?
              -----
              2004 645Ci
              -----
              Ex: 330i Cabrio -02, 320d -05, 525i -06
              -----

              Comment

              • sirius18
                Bimmer Rookie
                • Dec 2002
                • 137

                #8
                Originally posted by buksin-1 View Post
                Ei vaan tuulinen keli, ja kuka hullu nyt urissa ajaa
                Ja suomeksi??

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  #9
                  Originally posted by sirius18 View Post
                  Mielenkiintoinen keskustelunaihe! Mitäs 18-tuuman miehet () sanovat, tekeekö 18-19 tuuman valssi ja tiukka profiili E60:sta uraimurin? Meinaan alkaa taas vähän tehdä mieli baijerilaista syrjähypyn jälkeen... ja eihän viissatku olisi paskempi valinta.
                  Itsellä talvipyörinä 19" ja kesäisin 20"

                  talvisin en uraherkkyyttä huomaa ollenkaan,kesäisin tykkää tosin vedellä,mutta suomen teillä 245/35 ja 285/25 vetelee aina...urat ym.

                  16" on kyllä aika vetelän oloinen.
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • JJay
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 88
                    • -

                    #10
                    Originally posted by b mutteri kasa View Post
                    Itsellä talvipyörinä 19" ja kesäisin 20"

                    talvisin en uraherkkyyttä huomaa ollenkaan,kesäisin tykkää tosin vedellä,mutta suomen teillä 245/35 ja 285/25 vetelee aina...urat ym.

                    16" on kyllä aika vetelän oloinen.

                    No minkäs merkkisiä renkaita suosittelet jos haluis tosta uraherkkyydestä eroon tai ees vähän siedettävämmäksi...? Mitkä sulla itelläs on?
                    -----
                    2004 645Ci
                    -----
                    Ex: 330i Cabrio -02, 320d -05, 525i -06
                    -----

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1462
                      • Area 03

                      #11
                      Originally posted by JJay View Post
                      No minkäs merkkisiä renkaita suosittelet jos haluis tosta uraherkkyydestä eroon tai ees vähän siedettävämmäksi...? Mitkä sulla itelläs on?
                      No uraherkkyydestä ei pääse eroon kuin pienentämällä rengasta 18" ja 225/45 alle!

                      Mutta itsellä on Pirellin P-zero rossot alla.Hiljaiset(mitä nyt tossa kokoluokassa voi olla)verrattuna michelin,falken...

                      Tosin Pirellit kuluvat alla kuin silmissä!
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3749
                        • Kajaani

                        #12
                        Mulla on kokona 245/40 R18. Edelliset renkaat oli Michelinin Pilot Sportit ja kuluneina ne veteli ihan sikana. Vaihdoin kesällä Kumho SPT KU31:t samassa koossa ja HUOMATTAVASTI pieneni vetely. Kyllähän jos tiessä on kunnon raiteet niin ne tuntuu ratissa/perseessä, mutta ei auto sinne enää imuta.
                        Olen kyllä renkaisiin muutenkin tyytyväinen ollut.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Tuolta sivun ylälaidasta löytyy tuo Search/hakutoiminto jonka takaa löytää kymmeniä käytyjä keskusteluja ko.aiheesta, esim.hakusanalla: Uraherkkyys.

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #14
                            Vaikka aurauskulmat ovat raja-arvojen sisällä niin ainakin e39:ssä on merkitystä kummalla "reunalla" ne ovat. Esim. vaikka camber -1' vrt. -2'.
                            Hemi tuntuu näistä tietävän enemmän Oma kokemus kertoilisi sitä että jos rengas on kovin pystyssä niin mahdollisuus uraherkkyydelle kasvaa.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by S.P.R View Post
                              ... Oma kokemus kertoilisi sitä että jos rengas on kovin pystyssä niin mahdollisuus uraherkkyydelle kasvaa.
                              Ei vaan asia on juuri päinvastoin. Eli mitä tasaisemmin renkaan sisä ja ulkokylki kantaa kuormaa, sitä pienempää tuo uraherkkyys on. Toki hetken aikaa kun renkaan sisäkantissa on vielä pehmeää/joustavaa kulutuspintaa, voi tuntemus olla päinvastainen, mutta kun sisäkantti kuluu niin uraherkkyys kasvaa.
                              Tuollaisella vielä tehtaan toleranssin sisällä olevalla -2 asteen takapään camberilla renkaan sisäkylki kantaa lähes 50% enemmän kuormaa kuin renkaan ulkokylki jolloin se toimii auton alla kuin viritetty jousi joka reagoi ulkoreunaa progressiivisemmin/eri lailla ajoalustan kulmamuutoksille.
                              Mitä pystymmässä rengas siis on, sitä vähemmän uraherkkyyttä pitkässä juoksussa esiintyy(koko renkaan käyttöelinkaaren).
                              Koska tuota negatiivista camberia joka tapauksessa on oltava sen minimimäärän minkä tehdas on määritellyt, on renkaan runkorakenteen ominaisuudet se toinen uraherkkyyteen vaikuttava tekijä.
                              Kysymys on rakenteellisesta kompromissista, eli jos/kun ohjaustarkkuutta halutaan lisätä joudutaan vahvistamaan/jäykistämään renkaan kylkirakennetta ja uraherkkyys lisääntyy(vrt.esim.runflat).

                              Tästä johtuu myös se että mikäli jonkin rengasmallin määmarkkinakoko("testikoko") on 15" ja samalla runkorakenteella valmistetaan myös +18" kokoluokkia, on lopputulos uraherkkyyden suhteen aivan erilainen.
                              Eli sama tuote mutta eri vannekoossa voi olla täysin erilainen/erityyppinen tuote, eikä siis missään tapauksessa vertailukelpoinen eri vannehalkaisijoilla.
                              Käytännössä siis ne rengasmerkit/mallit mitkä toimivat 18"-20" kokoluokissa, ei välttämättä toimi lainkaan 15"-16" kokoluokissa ja päinvastoin.
                              Jokaisella rengasmerkillä/mallilla on siis tietty optimikoko missä sen tietyt ominaisuudet tulevat parhaimmin/huonoimmin esille.
                              Ei siis ole olemassakaan rengasta=tuotetta joka olisi kaikessa paras, kaikissa kokoluokissa(vaikka näin tietysti joskus kuvitellaankin).
                              Jos siis pyritään tilanteeseen jossa uraherkkyyttä ei esiinny (joka on myös selkeä turvallisuustekijä), pitää ensinnäkin alustakulmat valita tehtaan toleranssialueen sisällä rengastusta vastaavaksi. Toisekseen pitää valita renkaaksi sellainen tuote joka on suunniteltu pääosin sille vannekoolle jota aiotaan käyttää ja jonka ominaisuudet TIEDETÄÄN tukevan Suomalaisia tieolosuhteita(tien karkeus, kallistus, uraisuus, käyttölämpötilat).
                              Eli radalla ja rataolosuhteissa testivoittoja keräävä maksimaalisen tarkka=jäykkärakenteinen(esim.juuri useimmat korkean nopeusluokan Pirellit) tuote ei vain yksinkertaisesti toimi Suomalaisissa tieolosuhteissa.
                              Jos/kun jo auton pelkkä eteenpäin vieminen vaatii tarkkuutta ja ylimääräistä keskittymistä, voidaan puhua täydellisen sopimattomasta tuotteesta Suomalaisissa tieolosuhteissa, täysin riippumatta siitä minkälaisia pistemääriä ko.tuote on kerännyt keskieuroopan lentokentillä+moottoriradoilla tehdyissä testeissä.
                              Eli se on kuluttajalle loppujen lopuksi täysin merkityksetöntä antaako ko.tuote uutena 2-3sek nopeamman n.50sek ratakierroksen mikäli samalla väkisinkin joudutaan uhraamaan eri ajoalustoilla täydellisen stabiili ajokäytös niin, että jo ajoneuvon perushallinta vaatii kuljettajaa puuduttavaa ylimääräistä ponnistelua/tarkkaavaisuutta. Niin uskomattomalta kuin se voi kuulostaakkin, niin uusiinkin autoihin joudutaan nykyisin tehtaan toimesta valitsemaan alle tuotteita jotka ovat Suomen ajo-olosuhteisiin täydellisen toimimattomat, varsinkin hieman kuluneina.
                              Ongelmahan tässä yhtälössä on se, että "Pentti Peruskuluttaja" ei saa mistään käytännön tietoa minkä tyyppisen tuotteen hänen pitäisi autoonsa valita, mikäli hän haluaa täydellisen stabiilin ja siis ajonautinnollisen tuotteen.
                              Testilehdistö(esim.TM) on jo aikoja sitten ottanut sen linjan että kaikki yli 16":n vannekoot ovat automaattisesti uraherkkiä ja selkeästi jopa hengenvaarallisia tuotteita. Näin toki onkin niiden tuotteiden suhteen joiden markkinointikanavana myös ko.lehti toimii.
                              Eli on olemassa yli 16":n tuotteita joita oikeasti ei missään tapauksessa saisi myydä Suomalaisiin tieolosuhteisiin ja mikäli mikä tahansa muu autossa oleva osakokonaisuus muuttaisi ajo-ominaisuuksia yhtä paljon ja yhtä paljon huonompaan suuntaan, olisi se 100%:n varmuudella kielletty.
                              Todellisuudessa on kuitenkin niin että vannekkoon kasvattaminen EI TARKOITA välttämättä lainkaan uraherkkyyden lisääntymistä, vaan jopa päinvastoin. Eli 18"-19" kokoluokissa e39/e60 vierintäkehän koon renkailla saadaan 100%:n stabiili ja siis uriin täydellisen reagoimaton täyden ajonautinnon rengastus, vaikka noin pääsääntöisesti "Pentti Peruskuluttaja" ei sitä uskokkaan/ymmärräkkään, koska jo noilla 16":n testivoittajilla ei tahdo Suomen tiekaista riittääkkään.

                              Comment

                              Working...
                              X