memebuy23buy

530dA E61 koulutusauto!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jones69
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 510
    • Myrskylä

    #16
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuosta herääkin kysymys: kertoiko huolto tuosta tapahtumasta asiakkaalle totuuden vai höpisi jotain sekavaa tuontiautosta ja sen erilaisuudesta ja laittoi asiakkaan maksamaan uudet modulit? Entä jos/kun modulit ovat tilaustavaraa, niin lähteekö asiakas kävellen kotiin? Minä melkein jo aavistan miten täälläpäin BMW-merkkiliikkeessä tuossa tilanteessa kävisi...
    Osan maksoi valmistaja ja osan "Volvo merkkiliike"... Asiakkaalle ei kerrottu asiasta mitään :think
    Niin joo ja tavarat olivat "tilaustavaraa" mutta asiakas sai rentin ajoon firman piikkiin...
    Last edited by jones69; 18-01-2008, 17:38.
    E91 320d ///M-Sport "Voll"

    E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7469
      • Oulu

      #17
      Originally posted by reddewil View Post
      Nykypäivän tietotekniikkaa, lataus 3-5h? Melkonopeat on väylät koneessa. Millonkahan nämä tekniikan ihmeet rupee jättämään tielle ihan urakalla, kun oikeasti kaikki on niin vikaherkkää ja softaa.
      Luulisin, että osasyy tuohon hitauteen on juuri moninkertaisissa varmistuksissa, koska täytyyhän nuo autojen softasysteemit olla kuitenkin melkoisen vikasietoisia jotta ne edes toimisivat sillä luotettavuudella millä ne nykyisellään toimii. Eli varmaan tuollainen auton softan "flässäys" tarkistaa melko moninkertaisesti sen että homma onnistui ja oletettavasti autossakin on useampana kopiona ne softat.

      Originally posted by jones69 View Post
      Kuten jo aiemmin sanottu autot tulee lähettää "opetuskäytön" jälkeen tehtaalle joista ne menee prässiin! Ei liikenteeseen!
      Tuohan kuulostaa pitkälti samalta käytännöltä kuin esim. Nokian prototyyppipuhelimet joita itse tulee paljon käpälöityä. Nehän on tarkkaan eroteltu myyntipuhelimista eikä niitä pitäisi mitenkään päätyä muun tahon kuin Nokian omaisuudeksi.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2008, 17:38.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Luulisin, että osasyy tuohon hitauteen on juuri moninkertaisissa varmistuksissa, koska täytyyhän nuo autojen softasysteemit olla kuitenkin melkoisen vikasietoisia jotta ne edes toimisivat sillä luotettavuudella millä ne nykyisellään toimii. Eli varmaan tuollainen auton softan "flässäys" tarkistaa melko moninkertaisesti sen että homma onnistui ja oletettavasti autossakin on useampana kopiona ne softat.
        Pakko vielä tähän todeta että linjan täytyy olla luokkaa lankamodeemi tai sekin on liian nopea, ja softa luokkaa microsoft, kooltaan meinaan. Eli 1kb softa 1Gb:n koossa.
        Ei sitä tarvitse monesti tarkistaa, kun checksum täsmää, tai jos linja pätkii ja siirto onnistuu vasta 25:llä kerralla
        Olisi kiva tietää paljonko nuo softat on käytännössä kooltaan. e36:n moottorin softa vei muistaakseni n.30kt ja saman e30 ämmä, tosin 256kt palikalla taisi olla. Ei niissä uusissakaan niin paljon grafiikkaa ole, ja päivittyykö ne edes?
        ...

        Comment

        • soldia
          Banned
          • Feb 2006
          • 725
          • Planet X

          #19
          Oisko tuo kuitenkin tosiaan "koulutusauto" jolla halutaan kouluttaa suomalaiset välttämään tuontiautoja ja ostamaan merkkiliikkeistä suomiautoja.

          Kyllähän Laakkosen kassaan lovi tulee jos auto tuodaan saksasta heidän ohi.

          Mutta kyllähän huoltopuolelta tuloja niistäkin tulee heille, mutta ei siis tarpeeksi?

          No, ehkei kuitenkaan näin.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Eli varmaan tuollainen auton softan "flässäys" tarkistaa melko moninkertaisesti sen että homma onnistui ja oletettavasti autossakin on useampana kopiona ne softat.
            Ei taida olla useita kopioita. Jos olisi, niin modulithan saisi huollossa elvytettyä, mutta nyt ne menee täysin jumiin jos ohjelmoinnissa tulee katkos.

            Mitenkähän tuo ohjelmointi tehtaalla tapahtuu. En oikein usko, että jokainen uudempi Bemari on 5 tuntia kiinni ohjelmointilaitteessa. Tuo huolloissa käytössä oleva protokolla kuulostaa vähän siltä, että väylään lähetetään lyhyt datapaketti ja sitten auton kaikki modulit tutkii onko se sille tarkoitettu ja sama toistuu viiden tunnin ajan kunnes kaikki data on lähetetty eri moduleille. Aika älytöntä tehdä noin hidas systeemi.
            E39 528iA

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1488

              #21
              Originally posted by TJJ View Post
              Mitenkähän tuo ohjelmointi tehtaalla tapahtuu. En oikein usko, että jokainen uudempi Bemari on 5 tuntia kiinni ohjelmointilaitteessa. Tuo huolloissa käytössä oleva protokolla kuulostaa vähän siltä, että väylään lähetetään lyhyt datapaketti ja sitten auton kaikki modulit tutkii onko se sille tarkoitettu ja sama toistuu viiden tunnin ajan kunnes kaikki data on lähetetty eri moduleille. Aika älytöntä tehdä noin hidas systeemi.
              Keväällä, kun uusi 7-sarja tulee myyntiin, tulee merkkiliikkeille kova kiire päivittää huoltosysteeminsä. Nopeusvaatimukset on kuulemma 7-sarjalaisessa aivan eri luokkaa, softapäivitykset menee jatkossa monta kertaluokkaa nopeammin, ehkei nyt sekunneissa kuitenkaan.
              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7469
                • Oulu

                #22
                Originally posted by reddewil View Post
                Olisi kiva tietää paljonko nuo softat on käytännössä kooltaan.
                Sanopa muuta. Oishan tuo jännä tietää kummassa on enemmän softaa, autossa vai kännykässä.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • soldia
                  Banned
                  • Feb 2006
                  • 725
                  • Planet X

                  #23
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Sanopa muuta. Oishan tuo jännä tietää kummassa on enemmän softaa, autossa vai kännykässä.
                  Softa-päivityksiä tulee uusiin autoihin lähes viikottain.

                  Ei siinä sitten muuta kun jännitelkää...
                  Last edited by soldia; 18-01-2008, 21:09.

                  Comment

                  • iikka
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2597
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by TFV View Post
                    Bill Gates oli hiljaittain eräässä esitelmässään verrannut tietokone- ja autoteollisuutta keskenään ja todennut, että jos esim. BMW olisi kehittänyt autoteollisuuden teknologiaa samalla vauhdilla kuin Microsoft tietokoneteollisuuden, ajaisimme kaikki 25 taalan autoja jotka kulkisivat 1000 mailia litralla bensaa. Bemarin pääjohtaja Kuenheimin kommentti tähän (lehdistötiedote): "Jos BMW olisi todella kehittänyt teknologiaa Microsoftin tapaan, käytössämme olisi seuraavanlaisia autoja": -Ilman mitään järkevää syytä auto leviäisi vähintään 2 kertaa päivässä. - Joka kerta kun tieviivat maalataan uudestaan jouduttaisiin ostamaan uusi auto. -Autot pysähtyisivät motarilla ilman mitään syytä, mutta ajaja hyväksyisi tilanteen, käynistäisi uudelleen ja jatkaisi eteenpäin. -Silloin tällöin vaikeaa toimenpidettä, kuten vasemmalle kääntymistä, suorittaessa auto sammuisi eikä käynistyisi uudelleen, jolloin siihen tulisi asentaa uusi moottori. -Autoa voisi käyttää vain yksi henkilö kerrallaan, ellei ajaja hankkisi "CAR95".tä tai "CARNT".tä Niissä tapauksissa hän tosin joutuisi ostamaan lisäpaikkoja autoonsa. -Kilpailija voisi tehdä aurinkovoimalla kulkevan auton, joka olisi luotettava,vähintään tuplasti niin tehokas ja triplasti niin mukava ajaa kuin Bemari, mutta sillä voisi ajaa vain 5 prosentilla teistä. -Öljy-ja bensamäärän, moottorilämmittimen ym. varoitusvalot korvattaisiin yksinkertaisella " general car default " -varoitusvalolla. -Uudet istuinmallit vaatisivat kaikilta matkustajilta samankokoista persettä. -Ilmatyyny ei laukeaisi heti kolarin tapahtuessa vaan vasta kun kuljettaja vastaisi myöntävästi "Are you sure?" -kysymykseen. -Silloin tällöin ajaja ilman mitään järkevää syytä ei pääsisi sisään autoonsa; ei ennen kuin hän yhtäaikaa nostaisi oven kahvaa, potkaisisi rengasta, purisi radioantennin päätä ja tietenkin vääntäisi avainta ovilukossa. -Joka kerta kun BMW esittelisi uuden mallin, kaikki kuljettajat joutuisivat uudelleen autokouluun, sillä tärkeimät toiminnot eivät ainakaan toimisi niin kuin vanhassa mallissa. -Moottorin sammuttaminen tapahtuisi "start" -nappulaa painamalla.
                    saipa nauraa vähän.. mutta tottahan tuo on
                    Speed costs, how fast you wanna go?

                    Comment

                    • suffeli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 559
                      • JKL

                      #25
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Älä vaan Jkylän Laakkoselle autoasi vie ohjelmointiin jos sillä on vielä tarkoitus jatkaa tyytyväisenä ajamista. Esimerkkejä heidän sekoilusta löytyy searchin avulla.
                      Juu ei. Kaveri kyseli jos tekisi softa päivityksen autoonsa, koska kerroin, että sillä todennäköisesti poistuisi se tyhjäkäynnin notkahdus M52B28TU-koneista. Siellä oltiin sanottu, että ei se siitä johdu. piste. Ei tehdä päivityksiä jne. WTF?!? Tällä palstalla on kuitenkin parikin tyyppiä kertonut, että juuri sen takia tehtiin päivitys ja vika poistui! Eikö kannattaisi kokeilla?!?
                      ------
                      G31 530d

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by suffeli View Post
                        Juu ei. Kaveri kyseli jos tekisi softa päivityksen autoonsa, koska kerroin, että sillä todennäköisesti poistuisi se tyhjäkäynnin notkahdus M52B28TU-koneista. Siellä oltiin sanottu, että ei se siitä johdu. piste. Ei tehdä päivityksiä jne. WTF?!? Tällä palstalla on kuitenkin parikin tyyppiä kertonut, että juuri sen takia tehtiin päivitys ja vika poistui! Eikö kannattaisi kokeilla?!?
                        Niin no eihän se softasta oikeasti johdukaan, Laakkonen onkin oikeassa, WTF? Vika johtuu Vanoksen mäntien tiivisteistä ja oikea korjaustapa on vaihtaa uusi Vanos (joka hajoaa aika pian uudestaan) tai tiivisteet (ei saa alkup.varaosina). Softapäivitys "korjaa" vian poistamalla jonkun toiminnon mutta se todellinen vika siis kuitenkin jää autoon. Ja se vika vaikuttaa myös tehoihin, joten siksi oikea korjaus kiinnostaisi. Minä en ole edennyt tuossa vaihtohommassa vielä mitenkään, pitäisi tilata jenkeistä pari sarjaa noita tiivisteitä ja tehdä tuo tänä keväänä.
                        Tuolta lisätietoja:
                        The Vanos Forum : BimmerBoard is an online community for BMW owners and enthusiasts. On BimmerBoard, you'll find technical how-to articles and information for all BMW models, expert advice for repairs, maintenance, modifcations and upgrades, including unique forums not found anywhere else. Our archives contains the answers and information you need, and our community will put you in touch with people you'll be glad to call friends.

                        Automotive System SolutionsBeisan Systems provides class leading Vanos and systems solutions for BMW vehicles. We have been in
                        E39 528iA

                        Comment

                        • cearjo
                          Newbiemmer
                          • Jan 2008
                          • 7

                          #27
                          Mihinkähän kannattaisi ottaa yhteyttä, että saisin asiaani vietyä etteenpäin. Mielestäni BMW:n pitäsi ottaa asiassa jonkinlainen vastuu, jos on kyseisen auton päästänyt markkinoille.

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #28
                            Tuosta kannattaa lähteä eli englanniksi/saksaksi asiaa vaan selittämään: [email protected]

                            Tuo on asiakaspalvelun sähköpostiosoite ja saat sieltä kyllä vastauksen.

                            Comment

                            • theelekrep
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1653
                              • Vantaa

                              #29
                              Originally posted by TFV View Post
                              Bill Gates oli hiljaittain eräässä esitelmässään verrannut tietokone- ja autoteollisuutta keskenään
                              Ei tämä kyllä ihan hiljattain ollut, vaan n. 10 vuotta sitten ja silloinkin tämä oli vain legenda mitä ei edes koskaan ole oikeasti tapahtunut. Pääjohtajakin on tässä tarinassa välillä Fordin, välillä GM:n ym.

                              Toi "start" -nappulasta sammuttaminen pitää nyky pemareissa jossain määrin jopa paikkaansa.

                              Ja anteeksi ihan turha offtopic.
                              e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                              Comment

                              • m-sport newbie
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2007
                                • 142
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Niin no eihän se softasta oikeasti johdukaan, Laakkonen onkin oikeassa, WTF? Vika johtuu Vanoksen mäntien tiivisteistä ja oikea korjaustapa on vaihtaa uusi Vanos (joka hajoaa aika pian uudestaan) tai tiivisteet (ei saa alkup.varaosina). Softapäivitys "korjaa" vian poistamalla jonkun toiminnon mutta se todellinen vika siis kuitenkin jää autoon. Ja se vika vaikuttaa myös tehoihin, joten siksi oikea korjaus kiinnostaisi. Minä en ole edennyt tuossa vaihtohommassa vielä mitenkään, pitäisi tilata jenkeistä pari sarjaa noita tiivisteitä ja tehdä tuo tänä keväänä.
                                Tuolta lisätietoja:
                                The Vanos Forum : BimmerBoard is an online community for BMW owners and enthusiasts. On BimmerBoard, you'll find technical how-to articles and information for all BMW models, expert advice for repairs, maintenance, modifcations and upgrades, including unique forums not found anywhere else. Our archives contains the answers and information you need, and our community will put you in touch with people you'll be glad to call friends.

                                http://www.beisansystems.com/
                                siis onko tää nyt oikeesti faktaa vai? Ei jaksanut lukea noita bimmerboardin kaikkia keskusteluketjuja..itellä kanssa kyseinen vika ja olis kiva saada korjaus autoliikkeen piikkiin vielä kun mahdollista...
                                ***************************************
                                E90 -06 330D
                                E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
                                ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
                                ex -04 Peugeot 307 2.0
                                ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

                                Comment

                                Working...
                                X