Announcement

Collapse
No announcement yet.

525d Touring (E61)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    525d Touring (E61)

    Tuosta autosta olisin kysynyt, kyseessä tämä uudempi korimalli (oliko E61), joka tuli siis 2004. Tarkoitukseni oli aluksi hankkia perheelle X5 maasturia, mutta tällä hetkellä minulle on tarjottu tuollaista 525d touringia.

    Onko tuo kolmen litran diisseli, joka on hieman matalaviritteisempi kuin 530d vai mikä on kyseessä? Jos kone on 2.5d, niin onhan kyseessä kuitenkin 6-kone. Tehoa näyttäisi olevan 177hv, joka vastaa aika lailla nykyistä 330d touringia. Siis luultavasti aika samanlaista kyytiä luvassa, vai?

    Mites noiden kulutus? Tätä mallia kehuttiin jossain erittäin pieniruokaiseksi, mutta yleisesti olen kuullut että nämä uusikoppaiset diisselit olisivat hieman "ruokaisempia"? Hiukkassuodatinko sen tekee, vai mikä?

    Oliko näissä ensimmäisissä 2004 malleissa joten lastenvikoja, mihin kiinnittää huomiota? Yleensähän bemareissa ei näin ole, mutta kuitenkin seuraavan vuosien malleihin tehdään joitain parannuksia.

    Mutta uskon, että vankka peli on kuitenkin kyseessä. Nykyisessä työnkuvassa tulee sen verran kilometrejä, että aloin miettimään tuota maasturin järkevyyttä. Ja lisäksi tässä 525d:ssä on paljon isompi peräluukku.

    Kiitos vastauksista!
  • peeämvee
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 283
    • Taivalkoski

    #2
    2.5l ja 6 sylinteriä. Kulutus sekalaisessa pyörityksessä 8ltr, maantiellä menee 6,5 ltr. Todella hyvä ajaa, tuskin löytyy tähän hintaluokkaan parempaa. Vaihteiston välitykset meidän nopeuksille turhan pitkät, joutuu ajamaan 110km/h ettei vaihtaisi mäissä pienempää. Manuaalilaatikolla tietenkin eri juttu. Jos x5:seen vertaa niin vakuutukset+verot ainakin huokeammat ja kulutuskin hivenen pienempi. Voimaahan ei koskaan ole tarpeeksi, mutta kyllä tuolla muun liikenteen mukana pysyy

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      #3
      Vielä kyseisestä autosta kyselen. Täälläkin palstalla on puhuttu kovasti tuosta manuaali versus automaatti asiasta enemmän kuin tarpeeksi. Itse uskon kyllä automaattiin, joten sitä en sinänsä epäile. Ainoa asia on, että ajoa tulee vuodessa 40.000km, joten eikö kulutus manuaalilla ole pienempi? Mutta onko ero aika marginaalinen ja toisaalta kyllä tuohon kepittämiseenkin hermot menee. Manuaalilla heikompi jälleenmyyntiarvo?

      Enemmän mietin sitä, että vedän vuodessa tuhansia kilometrejä venettä perässä, joka painaa trailerin kanssa 1400kg. Tomaatillahan tätä on mukava vetää, mutta on se kyllä kova kuormitus. Näissä veneilypiireissä tiedän monelle tomaatille käyneen huonosti, tai ainakin huono yksilö ilmoittaa itsestään huomattavasti normaalia käyttöä aiemmin. Helpompihan automaattivaihteisella on nostaa vene rampilta, mutta maantieajosta on huonoja kokemuksia automaateista. Lisätään tähän, että uutta autoa en ole ostamassa, tuollaista 70.000-100.000 ajettua.
      Mutta eihän kukaan näissä asioissa fakiiri ole ja kaikkea ei voi tietää etukäteen. Mutta onko palstalaisilla kokemusta 525d/530d(E60/E61) automaateista vetoautoina?

      Onko muuten suuri ero 525d ja 530d välillä näin realisesti ajatellen? Hieman vielä kutkuttaa kuitenkin tuo 530d, kun nykyäänkin alla on tuo 330d. Tehoeroa noiden 2.5d ja 3.0d välillä tuntuu olevan jonkin verran. Järki-ihminen ostaisi tuon 525d, mutta meikäläiselle on tärkeää että autossa on hieman reserviä.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Jos kyseessä on facelift eli LCI malli kone on 3.0 ja vain matalampi viritteinen versio 530d:stä. Uusimmassa 525d mallissa tehoa on 197hp 177hp löytyy jo 520d:n 2.0 nelos dieselistä.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #5
          Normikäytössä tehon eroa ei varmaan huomaa mutta onhan se aina mukava kun sitä on enemmän kuin tarpeeksi.
          Jos saksasta autoa alat laittamaan, eli siis käytettyä, on järjestään ainankin paremmin varustelluissa malleissa tarjontaa enemmän 530dA kuin 525dA. Hinnat about samat. Joten ota se mikä parhaalta tuntuu hinta/varustelusuhteessa.

          Ittelle tulossa 530Da touring, M-sport tietenkin. Tässä vain laskeskellaan päiviä...
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by teamwerner View Post
            Ainoa asia on, että ajoa tulee vuodessa 40.000km, joten eikö kulutus manuaalilla ole pienempi?
            Missäs vaiheessa Bmw:n automaatti on alkanut kuluttamaan enemmän kuin manuaali?

            Comment

            • teamwerner
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 175
              • Tampere/Kangasala

              #7
              Yleisesti ottaen olen pitänyt nyrkkisääntönä, että automaatti olisi hieman manuaalia syöpömpi. Mutta voin olla täysin väärässä, positiivinen yllätys.

              Huomasin juuri eilen, että nuo manuualivaihteisest 525d ja 530D ovat noita 6-vaihteisia. Noista en omaa mitään kokemusta, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että millaiset ovat välitykset Suomen oloihin? Toisaalta jos tuo 6-vaihde on vain "suurempiin nopeuksiin", niin sinänsä ei siinä juuri ole eroa 5- vaihteiseen. Toivon, että pienempien vaihteiden välitykset ovat samaa luokkaa kuin vanhemmissa 5- vaihteisissa.

              Comment

              • Ruube
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 41

                #8
                Mulla oli aiemmin e61 525d touring manuaalilootalla. Se oli myös yksi syy, miksi sen möin pois.

                Ajaminen varsinkin ruuhkassa oli tuskaisaa. Kytkin-laatikko paketti on jotenkin epävireessä joustavaa kaupunkiajoa ajatellen. Tästä löytyy kommentteja mm. www.e60.net foorumilta. Lisäksi alkuun oli ongelmaa alaväännön kanssa (tyhjäkäynti), kun kytkintä ei voinut luistattaa tyhjäkäynnillä auton sammumatta. Tähän kuitenkin auttoi BMW:n oma ohjelmistopäivitys.

                Matka-ajossa erinomainen auto ja kulutukseltaan pihi. Parhaimmillaan 5,5-6l/100km maantiellä. Sekalaisessa ajossa n. 7l.

                Auto ehti olla minulla 4kk ja nykyinen on automaatti. Kuten myös seuraava BMW.
                _____________
                Z4

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  #9
                  Automaatti vie kaupunkiajossa enemmän maantiellä jopa vähemmän. Sekä man/aut ovat e60/61 6 vaihteisia.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎