Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525xd 2009 keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tate-
    Moderator
    • Jan 2004
    • 3207
    • Nurmijärvi

    E61 525xd 2009 keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi *RATKAISTU*

    Moi

    Auttakaa miestä mäessä. Nyt kaivattaisi vinkkejä. Googlailtu apuja, mutta tuntuu keinot loppuvan kesken.

    Hommasin tuollaisen E61 525xd 2009 ja siinä ei keskuslukituksen kauko-ohjaus toimi. Autossa on kaksi avainta ja molempien napeista ei tapahdu mitään. Autossa myös Webaston kauko-ohjain ja siitäkään ei ei tapahdu mitään vaikka valot kauko-ohjaimessa syttyy. Keskuslukitus ei myöskään toimi kuskin ovesta rauta-avaimella, vaan ainoastaan kuskin oven nappi menee alas kun lukkopesästä kääntää ovet lukkoon. Keskuslukitus kuitenkin toimii auton sisällä olevasta napista.

    Mitä on tehty:
    • Autoon vaihdettu edellisen omistajan toimesta takalasin yläpuolella oleva "diversity antenna" vuonna 2021. Otin sen esiin, avasin kotelon ja piirilevy näytti kuivalta ja puhtaalta.
    • Purin kyseiseen purkkiin tulevan johtosarjan esille ja se oli koskematon. Kaikki johdot näytti ulkoisesti hyvältä. Parissa kaapelissa oli kuoressa pieni viilto, mutta itse kuparijohtimet oli täysin ehjät. Mittasin resistanssit johdoista antenniin tulevan liittimen ja oikean takakaiuttimen luona olevan liittimen välillä ja resistanssi oli kaikissa ok. Kuormitusta en tehnyt.
    • Purin toisen avaimen missä on kaiketi ladattava akku, koska se on kolvattu avaimen piirilevyyn. Mittasin jännitteen ja se oli n. 3,1V. Akussa luki 3V, joten vaikuttaisi senkin puolesta ok:lta.
    • Joidenkin nettilähteiden mukaan 5 A sulake voi aiheuttaa kyseisen ongelman, mutta kaikki 5 A sulakkeet oli ehjät.

    Muuta:
    • Radio kuuluu normaalisti, samoin takaluukun kaikki muut toiminnot ja valot toimii.
    • Auto ilmoittaa käynnistäessä että SOS toiminto ei ole käytössä
    • Autossa Professional NAVI "CIC" ja ei näytä sijaintia oikein.
    • Kunnon testerillä ei ole pikatestiä tehty, mutta yleistesteri ei löytänyt mitään tähän viittavaa.

    Kiitos etukäteen.

    Last edited by -Tate-; 21-01-2024, 08:25.
    I Believed I Would Die.
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1416

    #2
    Kuulostaa tutulta. Mittasitko antennivahvistimelle tulevat jännitteet?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3207
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Kuulostaa tutulta. Mittasitko antennivahvistimelle tulevat jännitteet?
      Yritin mittaille kyllä, mutta ei tietoa millaisia jännitteitä sinne kuuluu tulla.
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • -Tate-
        Moderator
        • Jan 2004
        • 3207
        • Nurmijärvi

        #4
        Mitattu antennivahvistimen liittimeen tulevat jännitteet:

        -1 pun/valk 12,4v

        -2 sin/valk 4,6v

        -3 lila/valk 12,4v

        -4 sin/kelt 0v

        -5 rusk 5ohm maahan
        I Believed I Would Die.

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3207
          • Nurmijärvi

          #5
          Itseasiassa toi sin/kelt johto on turha. Siihen ei tule auton johtosarjasta johtoa vaikka se tuossa takaluukun johtosarjassa meneekin.
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2554
            • Tampere

            #6
            Originally posted by -Tate- View Post
            Itseasiassa toi sin/kelt johto on turha. Siihen ei tule auton johtosarjasta johtoa vaikka se tuossa takaluukun johtosarjassa meneekin.
            Auton varustelusta riippuen BL/GE on käytössä. Autossasi ei taida Comfort Access -optiota olla?
            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • -Tate-
              Moderator
              • Jan 2004
              • 3207
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post

              Auton varustelusta riippuen BL/GE on käytössä. Autossasi ei taida Comfort Access -optiota olla?
              Ok. Tämä auto on just hankittu ja en ole vielä edes katsonut varustelistaa mistään. Auton viimeiset 7 merkkiä C317832.
              I Believed I Would Die.

              Comment

              • -Tate-
                Moderator
                • Jan 2004
                • 3207
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by -Tate- View Post
                Mitattu antennivahvistimen liittimeen tulevat jännitteet:

                -1 pun/valk 12,4v

                -2 sin/valk 4,6v

                -3 lila/valk 12,4v

                -4 sin/kelt 0v

                -5 rusk 5ohm maahan
                Sen verran tätä mittailin että kun mittaa ledikynällä tuosta 2 johtimen ja maan välillä, ja kaukosäätimen napeista painaa, niin ledissä näkyy vilkahdus. Vaikuttaisi siis äkkisältään siltä että tieto kaukosäätimen napin painalluksesta tulee ainakin tuohon asti läpi.
                I Believed I Would Die.

                Comment

                • JesseV
                  Newbiemmer
                  • Oct 2021
                  • 26
                  • Nokia

                  #9
                  Mulla näytti lähes virheettömältä antennivahvistin, kun purin samasta syystä sen esille ja tarkastelun alle. Johtosarja esiin ja pari piuhaa oli poikki. Korjauksen jälkeen toimi muutaman viikon ja vian palatessa tutkin jälleen antennivahvistinta. Huomasin, että kun laitoin sen pakastimeen tunniks, takas paikalleen jäisenä, se toimi muutaman minuutin. Toistin, sama juttu. Eli siinä oli sit kuitenkin vikaa vaikkei tarkallakaan silmämääräisellä tarkastelulla nähnyt minkään komponentin olevan poikkeavan näköinen.

                  Purkuautosta toinen antennivahvistin ja taas toimi, ja toiminut nyt puoli vuotta toistaiseksi. Ainut on nyt, että tuo ei ota niin kaukaa painallusta kuin alkuperäinen oma antennivahvistin.

                  Comment

                  • -Tate-
                    Moderator
                    • Jan 2004
                    • 3207
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by JesseV View Post
                    Mulla näytti lähes virheettömältä antennivahvistin, kun purin samasta syystä sen esille ja tarkastelun alle. Johtosarja esiin ja pari piuhaa oli poikki. Korjauksen jälkeen toimi muutaman viikon ja vian palatessa tutkin jälleen antennivahvistinta. Huomasin, että kun laitoin sen pakastimeen tunniks, takas paikalleen jäisenä, se toimi muutaman minuutin. Toistin, sama juttu. Eli siinä oli sit kuitenkin vikaa vaikkei tarkallakaan silmämääräisellä tarkastelulla nähnyt minkään komponentin olevan poikkeavan näköinen.

                    Purkuautosta toinen antennivahvistin ja taas toimi, ja toiminut nyt puoli vuotta toistaiseksi. Ainut on nyt, että tuo ei ota niin kaukaa painallusta kuin alkuperäinen oma antennivahvistin.
                    Hyvä vinkki kiitos. Itse nyt tosiaan päädyin siihen että avaimen signaali uskoakseni tulee kyllä antennivahvistimelta läpi johtosarjalle. Tämä siksi koska ledikynällä antennivahvistimen johtosarjan 2. pinnistä mitattuna kun avaimen nappia painaa, niin ledissä näkyy muutos. Tuo sama johto on se mistä mittasin 4,6v jännitteen.
                    I Believed I Would Die.

                    Comment

                    • -Tate-
                      Moderator
                      • Jan 2004
                      • 3207
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Sen verran sain edistystä että irroitin CAS3 modulin ja mittasin että sin/valk. johto antennivahvistimelta CAS3 modulille on ehjä. Epäilys siis kääntyy CAS3 moduliin tai sen toimintaan. Aukaisin sen ja siinä ei ulkoisesti ainakaan näkynyt mitään vikaa. Seuraava vaihe oikeastaan olisi saada auto kunnon testeriin ja sitä kautta diagnostiikkaa eteenpäin.

                      Sattumalta testaillessa Webaston sain käyntiin kaukosäätimellä ensimmäistä kertaa kun nappeja painelin. En tosin tiedä liittyykö sen kaukokäyttö mitenkään CAS3 moduliin.
                      I Believed I Would Die.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2554
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by -Tate- View Post
                        Seuraava vaihe oikeastaan olisi saada auto kunnon testeriin ja sitä kautta diagnostiikkaa eteenpäin.

                        Sattumalta testaillessa Webaston sain käyntiin kaukosäätimellä ensimmäistä kertaa kun nappeja painelin. En tosin tiedä liittyykö sen kaukokäyttö mitenkään CAS3 moduliin.
                        Katso alueesi keskusteluista jos joku harrastaja vilkaisisi sopivalla testerillä. Webaston toiminta ei suoraan ole CAS yhteydessä.
                        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • -Tate-
                          Moderator
                          • Jan 2004
                          • 3207
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Tämä meni todella mielenkiintoiseksi. Sain auton "INPA" testeriiin kiinni.
                          CAS modulissa ei vikakoodeja. Sitten meni todella mielenkiintoisesti:
                          1. Avainten kauko-ohjauksen testillä molemmat avaimet lähettää signaalia CAS:ille. -> antennivahvistin, avaimet ja CAS todennäköisesti kunnossa
                          2. Samalla kun painelin nappeja alkoi kuulumaan ensimmäistä kertaa ovista sellainen ääni kun yrittäisi avata aukiolevia ovia. Eli vaimeaa naksuntaa aina kun avaimesta painaa nappia.
                          3. Yhtäkkiä ovet meni lukkoon kun painoin kaukosäätimestä. Tämä oli ensimmäinen kerta koko aikana.
                          4. Painelin ovia lukkoon ja auki kaukosäätimestä edes takaisin ja ovet meni aina lukkoon, mutta ei auennut. Eli ei toimi kunnolla.
                          5. Jatkoin kaukosäätimen rämppäämistä ja yhtäkkiä huomasin että myös polttoainen tankin luukulta alkoi kuulua ääntä. Sekin alkoi mennä lukkoon ja auki.
                          6. Sitten alkoi toimia niin että kun painoi ovet lukkoon niin ensin meni kaikki auton ovet ja toisella painalluksella myös tankin luukku.
                          7. Ajattelin että nythän tämä toimii jo siedettävästi kunnes yhtäkkiä ensimmäisen kerran myös auton vilkut vilahti kun painelin kaukosäätimen nappeja.
                          8. Siinä aikani rämppäsin kaukosäätimestä auki ja kiinni ja loppuen lopuksi kaikki kaukosäätö toimi joka kerta kuten kuuluukin ja vilkut vilahtaa.
                          Auton entinen omistaja kertoi myydessä että tämä keskuslukituksen kauko-ohjaus ongelma oli alkanut ilmojen kylmettyä. Nyt tämän perusteella itsellekin tulee mieleen että onko ovissa, tai polttoainetankin luukussa jokin mekanismi joka on alkanut jumittamaan ja sen vuoksi voima ei keskuslukon moottorissa riitä liikuttamaan mekanismia? Tai sitten onko näissä joku mekaaninen rele tai releet joilla ohjataan keskuslukituksen moottoreita, ja rele alkaa jumittamaan?

                          Tuleeko jollakin ajatuksia mistä kannattaisi aloittaa?

                          Viimeinen kysymys on että kun tässä autossa rauta-avaimella avaa tai lukitsee kuskin ovesta, niin vain kuskin ovi menee lukkoon/aukeaa. Kuuluuko toimia noin, vai kuuluisiko kaikkien ovien avautua/lukittua rauta-avaimella?
                          I Believed I Would Die.

                          Comment

                          • -Tate-
                            Moderator
                            • Jan 2004
                            • 3207
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Ja taas menee jännäksi. Seuraavana päivänä ei taaskaan toiminut keskuslukon kauko-ohjaus avaimista. Ajoittain toimii, joskus taas ei mitään eloa. Sellaisen huomion tein että kun avain on hetken aikaa virtalukossa ja auto käynnissä, saattaa keskuslukon kauko-ohjaus toimia hetken aikaa. Sen perusteella alan epäilemään liekö avaimissa tai niiden akuissa vikaa.
                            I Believed I Would Die.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2554
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by -Tate- View Post
                              Sen perusteella alan epäilemään liekö avaimissa tai niiden akuissa vikaa.
                              Tässä vaiheessa voisi olla paikallaan hankkia yksi uusi avain ja todentaa muuttuuko lukituskäytös. Tai sitten yrität saada ne nykyiset avaimet täyteen latinkiin kun autossasi taitaa olla akulliset avaimet, ja kun niilläkin kohta ikää jo 15 vuotta niin ei ole kovin yllättävää että olisivat kohtapuolin vaihtokunnossa.

                              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎