Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkiBmw
    BTCF Member
    • Jul 2023
    • 10
    • Tampere

    530i vaihteisto-ongelma

    Video muodossa (toivottavasti linkki toimii) tuota e60 530i 2006-vuoden vaihdelaatikon toimintaa.

    Etenkin D-tilassa tuntuu nykäisevän/luistavan(?) vaihtaessa vitoselta kutoselle, videolta toivottavasti saatte paremman käsityksen mitä tarkoitan, sekä esimerkiksi pysähtyessä liikennevaloihin välillä kanssa nykäisee, mahdollisesti vaihtaa 2->1 tuolloin? Jäkimmäinen tapahtuu usein vasta hetken ajon jälkeen, eli kylmänä ei käyttäydy vastaavasti.

    Maltillisella kaasulla vaihtaa oikein nätisti.

    DS-tilassa vaihteisto tuntuu pelaavan paremmin, mutta välillä jää pitämään kierroksia esimerkiksi 4000 kaasua annettaessa, vaikka ottaisi jalan pois kaasulta.

    Järkevintä olisi tietysti suoraan näyttämässä jollain pajalla (joku jo mainitsikin), mutta voisiko johtua esimerkiksi vaihteiston solenoideista tai adaptaatioista?
    Laatikko ei humppaa (koputa puuta).

    Laatikkoöljyt, mekatroniikan välitiivisteet ja sähköliittimen läpivienti vaihdettu, läpivienti oli vuotanut yli litran öljyä, oli luultavasti laatikon ensimmäinen öljynvaihto (kilsat vaihtohetkellä 222,400)

  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 286
    • Pirkkala

    #2
    Onko lootan ohjelma edelleen tehtaan jäljiltä?
    M57 diesel 6hp26z loota teki samanlaista nykimistä ja piti turhan korkeita kierroksia sportilla. xHP stage 3 sisään, ja jo parani vaihdot. DS tietenki pitää edelleen korkeita kierroksia, mutta sehän se on tarkotuskin. Tämä loota alkoi vaan humppailemaan xHP jälkeen, mikä taas korjaantui öljyjen ja megan tiivisteiden vaihdolla. Solenoidit on edelleen alkuperäiset, kohta 400k niillä rullattu.
    Last edited by edva; 07-11-2023, 22:52.
    e61 530xd LCI 3/2007

    Comment

    • MikkiBmw
      BTCF Member
      • Jul 2023
      • 10
      • Tampere

      #3
      Originally posted by edva View Post
      Onko lootan ohjelma edelleen tehtaan jäljiltä?
      M57 diesel 6hp28x loota teki samanlaista nykimistä ja piti turhan korkeita kierroksia sportilla. xHP stage 3 sisään, ja jo parani vaihdot. DS tietenki pitää edelleen korkeita kierroksia, mutta sehän se on tarkotuskin. Tämä loota alkoi vaan humppailemaan xHP jälkeen, mikä taas korjaantui öljyjen ja megan tiivisteiden vaihdolla. Solenoidit on edelleen alkuperäiset, kohta 400k niillä rullattu.
      Kiitos vastauksesta!

      Kyseinen yksilö ei ole ollut itsellä kuin vasta reilut kaksi kuukautta joten täysin varma en ole, mutta sanoisin sen aivan vakio olevan.

      Tuo xHP voisi olla kyllä mielenkiintoinen kokeilla, toki jos laatikossa on mekaanista vikaa, niin taitaa mennä xHP hukkaan, ainakin jos/kun tulisi jonkun muun toimesta xHP ohjelmoitua.
      Silti varmasti olisi tosiaan kokeilemisen arvoinen idea, ainakin hyviä kokemuksia on tullut luettua aiemminkin.

      Comment

      • TeppoTepi
        Newbiemmer
        • Apr 2023
        • 11
        • Oulu, Finland

        #4
        Originally posted by edva View Post
        Onko lootan ohjelma edelleen tehtaan jäljiltä?
        M57 diesel 6hp26z loota teki samanlaista nykimistä ja piti turhan korkeita kierroksia sportilla. xHP stage 3 sisään, ja jo parani vaihdot. DS tietenki pitää edelleen korkeita kierroksia, mutta sehän se on tarkotuskin. Tämä loota alkoi vaan humppailemaan xHP jälkeen, mikä taas korjaantui öljyjen ja megan tiivisteiden vaihdolla. Solenoidit on edelleen alkuperäiset, kohta 400k niillä rullattu.
        Puhuit tuosta megan tiivisteiden vaihdosta niin vaihdoitko sinne itse megaan ne tiivisteet vai ne 3-4 ¨putkitiivistettä¨ mitkä on siellä megan ja vaihteiston välissä?
        ---------------------
        - BMW E61 530D
        - BMW E91 320D
        - BMW E46 320D
        - BMW E87 120D M-sport Shadowline

        Comment

        • MikkiBmw
          BTCF Member
          • Jul 2023
          • 10
          • Tampere

          #5
          Pientä päivitystä eli koodinlukijalla löytyi koodi 4F8A, välityssuhteen valvonta, vaihteet 4-5.

          Onko kenelläkään kokemuksia tai ideoita?

          Mitä itse yritin selvitellä niin mahdollisesti paranisi vaihteiston solenoidien vaihdolla, mutta sekään ei ilmeisesti varmuudella solenoideista johdu.

          Onko mahdollista, että paranisi laatikon adaptaatioiden nollauksella tai xhp-softalla, vai onko käytännössä varmasti mekaaninen vika?

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 339
            • Uusimaa

            #6
            Laatikon adaptaatiot kannattaa nyt ainakin nollata ja ne kannattaisi nollata öljynvaihdon jälkeen aina.

            Comment

            • MikkiBmw
              BTCF Member
              • Jul 2023
              • 10
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rattiukko View Post
              Laatikon adaptaatiot kannattaa nyt ainakin nollata ja ne kannattaisi nollata öljynvaihdon jälkeen aina.
              Kiitos vastauksesta!

              Jonkin verran ristiriitaista tietoa on noista adaptaatioiden nollauksien tekemisistä, osa sanoo että pitäisi nollata aina laatikon öljynvaihdon kanssa, osa sanoo että vain kun vaihtaa mekaanisia osia.

              Alan kyllä varmaan kallistumaan juuri tuohon adaptaatioiden nollaamiseen ainakin seuraavaksi, jos sekään ei auta niin katsotaan sitten mitä sen jälkeen keksii.

              Lisätään myös se, että sen jälkeen kun tuo vikakoodi tulee (lähtee sammuttaessa) niin laatikko alkaa ylikuumentua.

              Comment

              • edva
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2018
                • 286
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by TeppoTepi View Post

                Puhuit tuosta megan tiivisteiden vaihdosta niin vaihdoitko sinne itse megaan ne tiivisteet vai ne 3-4 ¨putkitiivistettä¨ mitkä on siellä megan ja vaihteiston välissä?
                Ei megan sisäsiä tiivisteitä vaan juuri nuo 4 putkea sekä 8-mallinen tiiviste.
                e61 530xd LCI 3/2007

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎