Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 - jarrupala-anturi vikakoodi ei suostu nollautumaan ( ongelma ratkesi... )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 83
    • Vantaa

    E61 - jarrupala-anturi vikakoodi ei suostu nollautumaan ( ongelma ratkesi... )

    Olisko vinkkiä, mistä takajarrupalojen anturin kaapelia voisi koettaa etsiä auton sisällä?

    Tilanne on:
    - E61 / 2005 jarrupalojen kulumisesta ilmoittava valo syttyi mittaristossa. Syy oli ihan aiheellinen, jarrupalat olivat melkolailla lopussa, ja anturi oli kulunut niin, että "piiri oli poikki", kuten pitääkin
    - Vaihdoin jarrupalat
    - Hankin motonetistä uudet anturit, 2 kpl, vaikka myöhemmin selvisi niitä tarvitseekin taakse vain yhden, matkustajan puolelle.
    -- Uusissa antureissa johdot olivat hieman lyhyitä, ja johdoissa olevat "paksunnokset" eivät osuneet kohdilleen kiinnikkeisiin, joten katkaisin vanhan anturin johdon, ja kolvasin uuden anturin vanhaan johtoon.
    - Tarkistin yleismittarilla takalokasuojan muovin takana olevasta liittimestä, että anturin vastus on nyt "nolla" ( eli se 50cm johto anturille on ehjä). Kolvauksessa ei siis ole vikaa.
    - Liitin (takalokarin muovin sisällä) mielestäni on perille työnnetty ja oikein päin.
    - Olen nollannukset vikakoodit sekä INPA:lla, että auton mittaristosta takajarrupala-anturi trippimittarin nappia painamalla -> "RESET"
    - Auto on ollut käynnissä, olen koettanut jarrupoljinta ja nollaukset olet tehnyt useaan kertaan.
    - Haluaisin nyt seurata takalokarin sisämuovin taakse menevää johtoa, ja varmistaa johto on ehjä - tai jos löytyisi joku seuraava liitin johdossa, voisin koettaa oikosulkea johdot, ja katsoa saisinko sitten vikakoodin nollattua. Olisko vinkkiä mistä kannattaisi etsiä? Löytyisikö esimerkiksi takapenkin alta?







    Last edited by 4cyl turbo; 26-03-2024, 09:02.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 330
    • Uusimaa

    #2
    Oliko idrivessä huoltovalikossa myös nollaus? Kokeile sieltäkin nollata takapaloja.

    Comment

    • 4cyl turbo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2020
      • 83
      • Vantaa

      #3
      Kiitos vinkistä, mulle iDrive on vähän epäselvä toiminto, eli en osaa sitä käyttää. Mutta yllättävänä ja mukavana asiana - vika taisi ratketa.

      Googletin paljon ja mulle selvisi, että eri BMW -malleilla mm 3-sarjalaisilla ja E60, E61 - vikakoodin poistumisessa / nollaamisessa voi olla jotain epämääräisyyttä. Lisäksi olin jo henkisesti valmistautunut "DCS" -modulin liittimen suunnalta yhdistelemään johtoja, mutta onneksi en ihan sinne saakka vielä päässyt.

      Vähän epätoivoisena koetin vielä kerran palata autolle aamulla. Tähän saakka (eilen) auto oli ollut pari kertaa käynnissä - ja olin nollaillut INPA:lla vikakoodeja noin 10 kertaa ja "trippimittari" -nollauksella koettanut useita kertoja. En ollut ajanut autolla.

      No nyt kun aamulla palasin autolle, käänsin virta-avaimesta -> 2. asentoon ( kuten ennenkin, jolloin mittaristoon tulee valoja yms)
      - nollailin vähän randomisti sitä sun tätä trippimittarin nollausnapilla - kuten tällä videolla https://www.youtube.com/watch?v=SrnWwHyoMOc
      - vaikka nollasin takajarrupaloja, huomasin edelleen ( tällä videolla 1:07 -ajassa https://www.youtube.com/watch?v=wcHEK2xmTZQ keltaisen värinen ) takajarru -ikoni oli punaisena ja takajarrujen nollauksen jälkeen lukema oli -20.000, vaikka toistin useita kertoja nollauksen.
      - tein nollausta trippimittarinapilla hieman eri lailla välillä, RESET? kysymyksen jälkeen painamalla niin kauan, että km lukema jarrupala-ikonin alla oli "------" ja välillä taisi vilahtaa joku muukin positiivinen lukema ( ei siis miinusmerkkinen, kuten toi -20.000 )
      - yhtäkkiä huomasin, että se takajarru-ikoni muuttuikin yllättäen punaisesta --> keltaiseksi ja samalla hävisi "huutomerkki" -punainen valo mittaritaulusta ylempää. ("käsijarrun merkkivalo")

      En tiedä mitä tapahtui, vaikuttiko se että nollailin vähän sitä sun tätä, mm. öljyn-tippa -merkin kohdalla nollasin, tai vaikuttiko eri pituisia aikoja napin painaminen RESET? -kysymysmerkin, mutta no, nyt se jarrupala-anturin vikavalo siis on poistunut.

      On kyllä helpottunut olo.
      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 330
        • Uusimaa

        #4
        Vähän samanlainen kokemus mulla viimeksi, nollailin sieltä ja täältä ja niillä ja näillä ohjelmilla ja lopulta se Bemari uskoi että uudet palat on paikoillaan

        Comment

        • 4cyl turbo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2020
          • 83
          • Vantaa

          #5
          Mielenkiintoista. Jos jollain sattuis tulemaan vastaavaa, vikakoodi oli 5F13 ( inpa:lla luettuna). Netissä jotkut (3-sarjalaiseen) päättelivät ehkä autolla ajaminenkin auttaisi välillä. Rauhallisemmin ottaisin seuraavalla kerralla, anturin vaihdon jälkeen ajelisin varmaan vaan ja koittaisin nollata trippimittarin kautta, kyllä se sitten joskus nollautuu kun anturin piiri on ehjä. Nyt tuli turhaan huolestuttua ja sukellettua selvittämään asiaa ja siihen meni aikaa paljon.
          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎