Announcement

Collapse
No announcement yet.

Increased battery discharge when stationary

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ande16
    Newbiemmer
    • Jul 2024
    • 2
    • Tuusula

    Increased battery discharge when stationary

    Otsikon mukaista herjaa antaa vm 2009 520d bemari. Jos yhden päivän on ajamatta niin ei lähde enää käyntiin. Akku ja laturi on vasta uusittu. Onko kellään kokemusta mikä on vikana?
  • Nipea
    BTCF Hallitus
    • Aug 2017
    • 284
    • Pks

    #2
    Originally posted by Ande16 View Post
    Otsikon mukaista herjaa antaa vm 2009 520d bemari. Jos yhden päivän on ajamatta niin ei lähde enää käyntiin. Akku ja laturi on vasta uusittu. Onko kellään kokemusta mikä on vikana?
    Oletko rekisteröinyt uuden akun vaihdon yhteydessä?

    Koodeja luettu, mikä mahdollisesti tyhjentää akkua ?

    Ibs sensori voi olla myös hajalla tässä tapauksessa. Kiinnittyy akun miinusnapaan.
    E38 728 -96

    Comment

    • JNIJNI
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1481

      #3
      En tiedä E6x:n kohdalla, mutta E9x:n kanssa tekee sen, että viallinen Comfort Access ovenkahva purkaa aika tehokkaasti akkua. Huomaa siitä, että kahva on lämmin koko ajan vuotovirran aiheuttamasta lämmöstä. Itsellä siis kyseinen tapaus. Huomasi siitä, että CA ei toiminut ko. kahvasta ja sitten se kuumeneminen.
      G21 LCI 330e xDrive 2022
      E93 M3

      Comment

      • Ande16
        Newbiemmer
        • Jul 2024
        • 2
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Nipea View Post

        Oletko rekisteröinyt uuden akun vaihdon yhteydessä?

        Koodeja luettu, mikä mahdollisesti tyhjentää akkua ?

        Ibs sensori voi olla myös hajalla tässä tapauksessa. Kiinnittyy akun miinusnapaan.
        Akku on vaihdettu edellisen omistajan toimesta liikkeessä eli uskon että on rekisteröity. Vikakoodeja ei anna. Ibs sensoria en ole vielä kokeillut ottaa pois käytöstä

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17487
          • Turku

          #5
          Yllättävän monessa akkuliikkeessäkään ei osata kertoa autolle akunvahtoa tai jopa ei tiedetä asiasta.
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8254
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Herjahan kertoo suoraan että jokin kuluttaa virtaa silloin kun ei pitäisi ja akun loppuminen vahvistaa herjan todelliseksi.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Oksanen
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 695
              • Nokia

              #7
              Tää ny oli ensimmäinen e6x virranpurkutopikki niin kerrotaanpa tänne rouvan auton oireilua. E61 530d 2006. Akku vaihdettu kolmisen vuotta sitten Vartan 95Ah AGM:n, joka koodattiin vaihdettaessa. Talvet tuo on joka yö ylläpitolaturissa kun joka päivä käytetään webastoa ja ajosuorite on ~15km aamulla ja samat illalla.

              Muutaman kerran on kovilla pakkasilla virta ollut niin vähissä ettei ole enään jaksanut pyörittää, ja noiden tilanteiden jälkeen auto on aina ajeltu lämpimään ja ladattu 40A ctekillä täyteen. Muutenkin talvikuukausina suunnilleen kerran kuussa on painettu isolla laturilla akku täyteen.

              Kesäaikaan tuo on pelannut aina kuin kello, viikko lienee pisin seisonta-aika ettei autolla olla ajettu ja senkin jälkeen lähti hienosti tulille.

              Eilen sitten aamulla akku oli aivan dööd, edellisen ajosuoritteen jälkeen auto oli seissyt 14h ja tosiaan ei virran hitustakaan jäljellä. Kaikki 4 vuotta tuo on antanut vähintään joka toisella starttauksella high rate of battery dischargea. On kaikki comfort accesit sun muut pölyt ja perkeleet, luukun johtosarjat korjattu viimeksi 3v sitten.

              Rouva oli eilen mennyt takapenkin kautta koirahäkkiin josta pääsi irrotteleen akkukotelon kannen ja mittaamaan että napajännite oli 3,5V, eli tosiaan oli jokin kupannu akun. Aateltiin jo että ei varmasti ota yhtään virtaa vastaan ja kennon on oikosena. Rouva aukaisi myös takaluukun sisäpuolen salvasta ja otettiin akku kokonaan irti ja latailtiin 40A ctekillä, 2,22tunnissa otti vaatimattomat 85Ah vastaan. Eli ei se akku paskanakaan ole. Mittailin auton plusnavasta maihin vastuksen, 1.14Mohm, eli tuskin siellä läpivientikään hapessa on.

              Laiteltiin akku kiinni ja pihtivirtamittari paikalleen siihen kaapeliin joka menee takaluukun virranjakoblokille (starttikaapelista mitattuna näytti 0), takalasi auki ja auto lukkoon. Virrankulutus auto hereillä oli 14A, juuri lukkoon laitettuna 4,2A (sisävalot paloi), sitten kun auto nukahti nousi virrankulutus 9A:n, ajattelin jo että nyt sielä tosiaan joku syö ihan saakelisti. Ei se sitten vienyt tuota 9A kuin maksimissaan minuutin ja virrankulutus laski 0,2A:n. Avaimet vietiin kauas autosta heti kun se oli lukittu.

              Mietin vain noita kaikkia perinteisiä auton herättäjiä (comfort access yms), että herättääkö ne autoa jos se on lukittuna ja avaimet ovat niin kaukana ettei saa signaalia? Nuo ovenkahvathan on kokolailla vainaat (ja ovat olleet koko sen ajan kun auto on meillä ollut), kuskin kahva toimii, ja jos avain on kuskin puolella niin myös apumiehen kahvasta aukeaa lukot. Jos avaimet on lähellä ja laitat ovet lukkoon vesisateella, niin ilmeisesti tuosta sadevedestä se aktivoi kahvat sillä lukot saattavat aueta. Jos heti lähtee auton viereltä meneen niin ei siinä koskaan ole lukot olleet auki kun autolle takaisin on tullut. CA kahvat kyllä vaihdettaisiin het uusiin jos ne ei maksais toista munuaista.

              Pitäisi nyt sitten ajella autolla niin kauan että vika tulisi päälle, eli pitäisi jättää takalasi auki ja mittailla auton nukkuessa pistokokeen omaisesti että paljonko se vie virtaa nukkuessaan... Kauhee homma

              Edit: Ja vikakoodeista ei löytynyt kuin iso kasa alijännitevikoja. Nollauksen jälkeen ei ollut mitään ihmeellisiä ennennäkemättömiä koodeja
              Last edited by Oksanen; 28-08-2024, 06:12.
              E28 535 1985 (S38B36+K31)

              E36 323 1996

              E46 Compact 2001

              Comment

              • IiroU
                BTCF Member
                • Oct 2021
                • 371
                • Turku/Rauma

                #8
                Oma E65 veti virtaa hukkaan rikkinäisten CA kahvojen vuoksi. Nappasin piuhat kahvoista irti, tais parantua sillä.
                E65 745d Individual -07

                Ex:
                E39 530dA Touring M-Sport -02
                E39 528i Sedan -00

                Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. INPA, ISTA, Tool32, NCS Expert. Yhteydenotot YV.

                Comment

                • Oksanen
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 695
                  • Nokia

                  #9
                  Eilen tsekattiin kontin läpivienti yltä ja alta, oli tuoreen näköisissä rasvoissa eikä korroosion hiventäkään, tieto siitä että päävirtakaapelikamppis on joskus tehty piti kutinsa. Purettiin takaovesta kokeenomaisesti CA:n kahvasta piuha irti (tuo ovi on ollut sellainen että sen kun avaa niin näppää ovet toisinaan lukkoon), kun ei ollut tietoa toimiiko koko CA jos yhden kahvan irroittaa. Tuntuu toimivan, täytyy nappailla ne kaks muuta toimimatonta kahvaa vielä irti. Auto oli seissyt latauksen jälkeen vuorokauden ja lähti kuin palmun alta. Kasailtiin takaluukkuun kaikki koirahäkkiä myöten takaisin ja auto kotipihaan, virittelin vielä ylläpitolaturin käyttöön.

                  Aamulla töihin lähtiessä katselin ettei varashälyn valo vilku. Lottoan että akku on taas kuppaantunut tyhjäksi. Jatketaan vian hakua...
                  E28 535 1985 (S38B36+K31)

                  E36 323 1996

                  E46 Compact 2001

                  Comment

                  • puuki
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 38
                    • Mikkeli

                    #10
                    Minulla on kaksi vartan amg akkua kestänyt vain kaksi vuotta,olisiko kuitenkin akkku

                    Comment

                    • IiroU
                      BTCF Member
                      • Oct 2021
                      • 371
                      • Turku/Rauma

                      #11
                      Kyllähän se akku vaihtokunnossa alkaa olemaan kun tarpeeksi monta kertaa menee tyhjäksi. Latasin vanhan akun täyteen, käynnistin ja jännite putos 8V paikkeille.

                      Virrankulutus kuntoon ja palkinnoksi ongelman ratkaisusta uusi akku
                      E65 745d Individual -07

                      Ex:
                      E39 530dA Touring M-Sport -02
                      E39 528i Sedan -00

                      Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. INPA, ISTA, Tool32, NCS Expert. Yhteydenotot YV.

                      Comment

                      • Oksanen
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 695
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by Oksanen View Post
                        Aamulla töihin lähtiessä katselin ettei varashälyn valo vilku. Lottoan että akku on taas kuppaantunut tyhjäksi. Jatketaan vian hakua...
                        Ja tää oli väärä hälytys, ei vaan jostain syystä ollut hälytin menny päälle. Lähti kuin palmun alta, ja on tuon yhden lataamisen jälkeen pelannu taas hienosti. Odotetaan ny koska se päivä tulee että on taas akku kuppaantunu tyhjäksi että pääsee vianhakuun...
                        E28 535 1985 (S38B36+K31)

                        E36 323 1996

                        E46 Compact 2001

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 416
                          • Oulu

                          #13
                          Ei kannata odottaa pakkasiin asti. Sitten on akkuliikkeessä ruuhkaa.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎