Täältä ääni Aten levyille ja paloille, levyjen mukana tulee kohdistusruuvit. Tuossa juuri vaihdettiin E60 eteen levyt ja palat niin varaudu kohdistusruuvin kanssa taisteluun jos on jämähtänyt. Kuusiokoloavain ja itse ruuvi alkoi antautumaan vaikka toholla avustettiin. Vasta iskumeisselillä nanomilli kerrallaan alkoi lähtemään. Aikaa paloi 3x määrä yhteen naurettavaan ruuviin vs varsinaiseen levyjen vaihtoon. Jarrumäntätyökalu on hyvä olla. Vaihda myös jouset ja anturi.
Itse en laittaisi (enkä ole laittanut) liukuihin mitään rasvaa, kerää vaan pasaa. Putsaa jarrut vaikka siitä edestä kerran vuoteen ja vetäsee samalla viilalla liu'ut ja palojen vastinpinnat puhtaiksi.
BMW F10 520d '10 Alpinweiss III BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Kuparitahnaa noihin juu. Navan keskiosaan, sen kohdistuskohdan voi myös todella ohuelti voidella jollain ei-nestemäisellä tavaralla, niin ei tartu vanne tai jarrulevy kiinni, ei pakollista.
Jarrulevyn lukiteruuviin kans pieni tippa jotain, eikä sitä tarvitse vetää lujaan, riittää että pyörittää kiinni, kun se vaan pitää levyä paikallaan ja ei karkaa kuitenkaan minnekään. Mutta jos sen vetää hampaat irvessä ilman rasvaa kiinni, niin niiden kanssa sitten tapellaan. Toki hitsillä ne on aina lähteneet ongelmitta joka tapauksessa.
Tuo TIS on hyvä paikka katsoa kaikki toimenpiteet, taitojen karttuessa osaa sitten pähkäillä helpomman tien jos se on mahdollista.
Paloissa ei kannata liiaksi säästellä, paitsi jos kasaa vaikka likellä käyttöikänsä päässä olevien levyjen kanssa.
TRW:n pölyämättömät palat taisin viimeksi ostaa kun uudet ostin, ja ATE:n levyt odottaa asennusta. Viimeksi asentamani palat ovat Bemarin orkkikset, eli varmaan Textarit. Sitä ennen taisin ostaa 2 settiä osia ja merkeiksi päätyi Fedoro, Bosch ja olikohan Brembo. Mutta ajan niin vähän että ei kyllä kokemusta näistä oikeasti
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Ate, Jurid, Brembo, TRW ja Bosch. Tuossa palat mitä olen laittanut viimeisen 4v aikana eri autoihini. Järjestyksessä parhaasta paskinpaan. Ate ja Jurid jotakuinkin orkkis laatua tarraamisen ja hiljaisuuden puolesta. Brembot alkoi vinkua jonkun kympin jälkeen. TRW ei nyt tunnokkain ollut, mutta meni paremman puutteessa. Bosch taas ei tahtonut purra ei sitten millään.
Jos ei tarvitse tiivisteitä vaihtaa niin kannattaa raottaa suojakumia ja esim cocktail tikulla rasvata mäntä ympäriinsä jarrukumirasvalla ennen kuin painaa sen pohjaan. Jarrusatulan kannakkeen ne pinnat mihin pala osuu kannattaa viilata täysin puhtaaksi. Palat ei saa olla tiukat siihen paikalleen tai ei mene kauaa kun ne jo ruostuu jumiin. Ei mitään rasvaa mihinkään paitsi mäntään ja siihenkään ei missään nimessä vaseliinia, öljyä eikä mitään muutakaan normaalirasvaa. Sama homma kaikki autot. Ate levyjä ja paloja tullut laitettua.. ei ongelmia koskaan.
Palat ei saa olla tiukat siihen paikalleen tai ei mene kauaa kun ne jo ruostuu jumiin. Ei mitään rasvaa mihinkään paitsi mäntään ja siihenkään ei missään nimessä vaseliinia, öljyä eikä mitään muutakaan normaalirasvaa. Sama homma kaikki autot.
Jos ei tarvitse tiivisteitä vaihtaa niin kannattaa raottaa suojakumia ja esim cocktail tikulla rasvata mäntä ympäriinsä jarrukumirasvalla ennen kuin painaa sen pohjaan.
Jos tarvitsee vaihtaa männän tiiviste niin pitääkö koko satula purkaa vai lähteekö yleensä pelkkä tiiviste nätisti ja uusi tilalle? ATE Bremszylinder-Paste on varmaan hyvää ainetta mäntään. Kannattaa varmaan varuilta tilata joka nurkkaan uudet tiivisteet?
Jos tarvitsee vaihtaa männän tiiviste niin pitääkö koko satula purkaa vai lähteekö yleensä pelkkä tiiviste nätisti ja uusi tilalle? ATE Bremszylinder-Paste on varmaan hyvää ainetta mäntään. Kannattaa varmaan varuilta tilata joka nurkkaan uudet tiivisteet?
Suojakumi on yleeensä rikki, tiivisteen vaihto menee sitten siinä samalla. Jos mäntä liikkuu, ei ole ruosteessa ja palautuu sen olemattoman vähän mitä tiiviste antaa niin en purkaisi mitään.
Jees. Onko väliä kummat etujarrupalat ottaa eli toisissa on 4kpl palojen takana semmoset metalli kiinnikkeet ja toisessa sarjassa on vain 2 paloissa kiinnikkeet?
Comment