Sulake pois ja ajele rauhallisesti takavetona, kunnes saat vaihdettua jakolootan.
Juu otin pois hanskalokerosta F13 sulakkeen varmuuden vuoks. Ensin otin molemmat jakolaatikon sulakkeet pois kun newtis sivulta katoin kaaviosta mutta tuli hirveesti vikavaloja abs, airbag, ohjaustehostin hävis yms niin pistin takaisin
Jos laakerivikaa jakolaatikossa tai perässä niin valuta öljyt pois ja katso löytyykö metallia seasta. Itsellä ainakin löytyi kun magneettia pyöritteli öljynseassa. Eiköhän se paljasta missä vika on.
Jep täytyy seuraavaks näin tehdä, realoemista kattelinkin jo päivällä uusia proppuja. Jännä kun hallin pihalla pyörin rinkiä joka suuntaan niin ei rutissu mikään.
Kiitoksia vastauksista. Viikonloppuna tutkittiin nosturilla ja kokeiltiin ajaa niin ei kuulunut ääniä, varmaan siks kun en uskaltanut yli 45 nostaa vauhtia Tänään aamulla kun töihin ajelin niin alkoi kaupungissa kuulumaan uusia ääniä... Elikkä about 37km/h vauhdissa samanlainen tasainen/vollotus ääni kuten videolla mutta paljon matalemmalla taajuudella ja parkkipaikalla kuului rutinaa kun käänteli. Veikkaan että jakolaatikko menossa kun jossakin vanhassa topicissa luki jakolaatikon rutinasta.
Miten rikki tai väljä tasauspyörästö tai jakolaatikko ääntää? Muistan että muutaman kerran kun liikennevaloista lähtenyt reippaamiin niin auto pätkinyt tyyliin mennään-ei mennä-mennään-ei mennä. Uskaltaako kotiin ajaa jos jakolaatikko hajoo niin vetääkö pyörät lukkoon
On alkuperäinen jakolaatikko, edellinen omistaja vaihtanut vain etukardaanin. Oliko näin että jakolaatikossa, etu ja taka perissä on samat proput ja 60nm kiristys?
Mites tuo peräöljy kun realoemin koodi antaa castrol syntrax 75w-140 ja aiemmin lukenu että 75w-90 riittää. Kumpi on parempi öljy?
Jeps laitetaan eteen ja taakse 75w-90, jakolaatikkoon bemarin oma DTF 1.
Onko kellään kokemusta Liqui Molyn automaattiloota öljyistä? Tuossa paikallisessa korjaamossa sitä käyttävät ja onnistuisi huuhtelemalla vaihtaa semmosella koneella. Kannattaako pesuainetta käyttää? Tämä öljy ja OEM numero täsmää 83222305396
Okei. Mites tuo huuhtelu vaihto toimii koneella jos laittaa tuota ZF omaa öljyä niin pitääkö ostaa 9 litraa? Newtis mukaan tuossa 6HP26Z laatikossa öljytilavuus 9-10l. Tuskin on hirveesti väliä kumpaa öljyä laittaa melkein 500tkm ajettuun laatikkoon
Huuhteluhan vaatii enemmän öljyä kuin sen laatikon öljytilavuus, koska öljyä kierrätetään koneella laatikon läpi ja siinä sitten menee osa "hukkaan". Jos tuon 6HP:n ajan kanssa vain valuttaa tyhjäksi (esim. mekaa huoltaessa), niin meni 6HP28X:iinkin jo se 9 litraa eli enemmän kuin siinä ZF:n omassa öljynvaihtopaketissa (jossa öljypohja, johtimien läpiviennin tiiviste ja öljyt) oli mukana.
Aa okei Newtis sivulla lukee taka tasauspyörästön osiossa 188K ja 215K eli tarkoittaa varmaan perän tyyppiä. 188K menee 1.2l ja 215k 1.4l öljyä. Perässä vain yks proppu niin pitää varmaan sähköpumpulla imeä pois ja täyttää sen 1.2l vai kunnes valuu?
Perän hammaskosketus ääntää. Käytettyä perää tilalle vai saako tuonne uusittua koko paketin laakereineen?
Edit: Vaihdoin siis peräöljyt 2vk sitten ja ei löytynyt metalli hilettä. Tänään ois vaihdettu paikallisessa korjaamossa automaattilaatikon öljyt mutta huomattiin että se läpivientiholkki vuotaa öljyä ja ois pitäny jakolaatikko purkaa pois edestä niin aika ei olisi riittänyt. Siinä sitten ajeltiin nosturilla ja asentaja kuunteli stetoskoopilla ja suoraan perän alta kuuluu se ääni. Vetarien kiinnityksessä välystä myös eli onko ne poskilaakerit.
Ei tarvitse jakolastikkoa purkaa pois tieltä. Putken kannakeraudan irrotus riittää kyllä, mutta sekin on aika pirunnyrkki. Sekään ei kai ole ihan välttämätöntä, jos laatikkoa laskee alaspäin sieltä takaa, mutta en halunnut itse vääntää kardaania on omassa, niin taiteilin raudan. Tarpeeksi ahdasta sittenkin, mutta ihan tehtävissä sitten. En siis usko korjaamojen tuota rautaa irrottavan, koska se on yllättävän työläs.
Comment