Announcement

Collapse
No announcement yet.

LCI xdriven vikakoodit nelivedosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 545
    • Espoo

    LCI xdriven vikakoodit nelivedosta

    Kyselin tällaista tuolla pienten kysymysten ketjussa ja suositeltiin omaa aihetta:

    LCI 525xd on nyt neljä kertaa kuukauden aikana laittanut ruutuun 4x4 poissa käytöstä, samaten dsc. Carlyn mokkulalla löytyy joka kerta samat koodit, jakolaatikkoon liittyen 55C3 ja se dsc.

    Joka kerta resetoinnin jälkeen ilmoitukset tulevat uudelleen satunnaisen ajan jälkeen, satunnaisessa ajotilanteessa. Onko tämä viite hajoavasta abs-anturista? Näkeekö Inpalla mikä antureista on vikaantumassa?

    Vaihdoin jakolaatikon öljyt. Ilmoituksia ei tullut ennen sitä. Onko sattumaa, vai voivatko nämä liittyä toisiinsa?

    Sain neuvoksi mm. katsoa miltä abs-kehät näyttävät, tai tuntuuko pyöränlaakereissa väljyyttä. Kävin nosturilla ihmettelemässä. Abs-kehät olivat ihan ehjän näköiset, eikä laakereissa tunnu väljyyttä vaikka renkaasta kuinka riuhtoo (auto on katsastettukin vajaa 2 kk sitten).

    Carly antoi muistista nämä vikakoodit:

    ​Transmission
    0055C3
    VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
    Last occurred at 485376 km

    Light
    009CC5
    LM: No message, LIN (RLS)

    Air conditioning
    009C54
    IHKA: AUC sensor

    Eikös tuo Ihkan koodi ole se "vakiominaisuus" toimimaton sisäilman kierrätyksen sensori?

    Valomoduulin koodia ei ole ollut aiemmin. En tiedä siitä mitään, valot toimivat kuten pitääkin.

    Jakolaatikon koodi on se, mikä on neljästi tullut. Kiinnitin nyt ensimmäistä kertaa huomiota tuohon km-määrään. Autolla on ajettu 322 tkm mittarin ja Carlyn mukaan. Onko tuo km-arvo ihan puutaheinää, vai onko autoon joskus vaihdettu käytetty jakolaatikko? Onko niissä jokin muistiominaisuus ajomäärän suhteen?

    Ostaessani auton syyskuussa voimansiirrosta kuului tietyllä hitaalla ajonopeudella vieno ujellus. Vaihdoin kaikki nesteet: molemmat perät, manuaalilaatikko ja jakolaatikko. Ulos valunut vanha tavara oli kaikki varsin kirkasta ja auton huoltokirjan mukaan ne olikin aika vähän ajetut, eli huoltokirjanpito pitänee paikkansa. Määrätkin vastasivat odotuksia, paitsi jakolaatikosta valui vain noin 3 dl. Siellä oli siis vajetta ja oletan äänen aiheutuneen siitä, koska vaihdon jälkeen ääni käytännössä hävisi liki kokonaan (öljyä meni 7 dl).

    En tiedä miksi jakolaatikossa oli liian vähän öljyä ja on kai mahdollista, että siitä aiheutuen siellä olisi jotain oikeaa mekaanista vikaa. Mutta eikö tällöin vika olisi päällä koko ajan, eikä satunnaisesti viikon tai parin välein?

    Miten kannattaisi jatkaa selvittelyä?
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 545
    • Espoo

    #2
    Jatkan tähän yksinpuhelua, koska onnistuin löytämään kohtalotoverin jolla on ollut paljon yhtäläisyyksiä.



    Kun luin tuota ketjua, muistin että minullakin on cruise oikutellut siten, että kun painaa jarrutuksen jälkeen resumea, tulee näyttöön vain pelkkää viivaa ja cruise on off. Jonkin ajan kuluttua se taas toimii.

    Lisäksi muistin, että tuo sama jarruvaloon liittyvä vikakoodi on ollut kerran noin pari viikkoa sitten.

    Asensin opetuspolkimen joku aika sitten. Kaikki vikailmot ovat tulleet sen jälkeen. Mitäs ihmettä, olenko sössinyt siinä jotain?

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 515
      • Uusimaa

      #3
      9cc5 on sadetunnistin taustapeilin takana. Jos se hajoaa niin pahasti että automaattipyyhkijät tekee mitä sattuu niin kannattaa vaihtaa. Tuo auc sensor on raitisilmasuodattimella konetilassa oikealla puolella, vaikuttaa automaatti-ilmastoinnin sisäkiertoon kun saasteita ilmassa. Ainoa koodi mikä vaikuttaa nelivetoon on pelkkä tuo 55c3.

      Muistaakseni tuo 55c3 tulee pelkästään siitä jos laittaa dsc:n pois päältä. Siis jos painaa sitä dsc nappia että luistonesto ei ole käynnissä niin siitä tallentuu tuo koodi joka on tietystä aivan älytöntä. Jos et ole koskenut dsc nappiin niin sitten se ehkä tarkoittaakin jotain. Autossa ei ole vikaa koodien perusteella?

      Sulla on varmaankin ollut opetuspolkimen vaijeri liian kireällä ja siitä olet saanut sen break light switch koodin. Se voi ehkä vieläkin vaikuttaa. Kannattaisi tarkistaa että jarrupolkimessa ei ole koko ajan vaijerin veto päällä.
      Last edited by Rattiukko; 23-11-2024, 21:02.

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 545
        • Espoo

        #4
        Sama 4x4 ja DSC ilmo taas tänään. Ensin cruise lakkasi toimimasta ja osasin jo odottaa pimpelipompelia ajotietokoneelta. Noin pari minuuttia myöhemmin toteutui.

        Aloin funtsia, että näiden kohdalla on aina ollut kostea keli. Eli voisiko olla niin simppeli juttu, että johonkin liittimeen pääsee märkää ja tulee kontaktihäiriö? Abs-anturin tai jakolaatikon?

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 515
          • Uusimaa

          #5
          Mitä vikakoodeja oli?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎