Kyselin tällaista tuolla pienten kysymysten ketjussa ja suositeltiin omaa aihetta:
LCI 525xd on nyt neljä kertaa kuukauden aikana laittanut ruutuun 4x4 poissa käytöstä, samaten dsc. Carlyn mokkulalla löytyy joka kerta samat koodit, jakolaatikkoon liittyen 55C3 ja se dsc.
Joka kerta resetoinnin jälkeen ilmoitukset tulevat uudelleen satunnaisen ajan jälkeen, satunnaisessa ajotilanteessa. Onko tämä viite hajoavasta abs-anturista? Näkeekö Inpalla mikä antureista on vikaantumassa?
Vaihdoin jakolaatikon öljyt. Ilmoituksia ei tullut ennen sitä. Onko sattumaa, vai voivatko nämä liittyä toisiinsa?
Sain neuvoksi mm. katsoa miltä abs-kehät näyttävät, tai tuntuuko pyöränlaakereissa väljyyttä. Kävin nosturilla ihmettelemässä. Abs-kehät olivat ihan ehjän näköiset, eikä laakereissa tunnu väljyyttä vaikka renkaasta kuinka riuhtoo (auto on katsastettukin vajaa 2 kk sitten).
Carly antoi muistista nämä vikakoodit:
Transmission
0055C3
VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
Last occurred at 485376 km
Light
009CC5
LM: No message, LIN (RLS)
Air conditioning
009C54
IHKA: AUC sensor
Eikös tuo Ihkan koodi ole se "vakiominaisuus" toimimaton sisäilman kierrätyksen sensori?
Valomoduulin koodia ei ole ollut aiemmin. En tiedä siitä mitään, valot toimivat kuten pitääkin.
Jakolaatikon koodi on se, mikä on neljästi tullut. Kiinnitin nyt ensimmäistä kertaa huomiota tuohon km-määrään. Autolla on ajettu 322 tkm mittarin ja Carlyn mukaan. Onko tuo km-arvo ihan puutaheinää, vai onko autoon joskus vaihdettu käytetty jakolaatikko? Onko niissä jokin muistiominaisuus ajomäärän suhteen?
Ostaessani auton syyskuussa voimansiirrosta kuului tietyllä hitaalla ajonopeudella vieno ujellus. Vaihdoin kaikki nesteet: molemmat perät, manuaalilaatikko ja jakolaatikko. Ulos valunut vanha tavara oli kaikki varsin kirkasta ja auton huoltokirjan mukaan ne olikin aika vähän ajetut, eli huoltokirjanpito pitänee paikkansa. Määrätkin vastasivat odotuksia, paitsi jakolaatikosta valui vain noin 3 dl. Siellä oli siis vajetta ja oletan äänen aiheutuneen siitä, koska vaihdon jälkeen ääni käytännössä hävisi liki kokonaan (öljyä meni 7 dl).
En tiedä miksi jakolaatikossa oli liian vähän öljyä ja on kai mahdollista, että siitä aiheutuen siellä olisi jotain oikeaa mekaanista vikaa. Mutta eikö tällöin vika olisi päällä koko ajan, eikä satunnaisesti viikon tai parin välein?
Miten kannattaisi jatkaa selvittelyä?
LCI 525xd on nyt neljä kertaa kuukauden aikana laittanut ruutuun 4x4 poissa käytöstä, samaten dsc. Carlyn mokkulalla löytyy joka kerta samat koodit, jakolaatikkoon liittyen 55C3 ja se dsc.
Joka kerta resetoinnin jälkeen ilmoitukset tulevat uudelleen satunnaisen ajan jälkeen, satunnaisessa ajotilanteessa. Onko tämä viite hajoavasta abs-anturista? Näkeekö Inpalla mikä antureista on vikaantumassa?
Vaihdoin jakolaatikon öljyt. Ilmoituksia ei tullut ennen sitä. Onko sattumaa, vai voivatko nämä liittyä toisiinsa?
Sain neuvoksi mm. katsoa miltä abs-kehät näyttävät, tai tuntuuko pyöränlaakereissa väljyyttä. Kävin nosturilla ihmettelemässä. Abs-kehät olivat ihan ehjän näköiset, eikä laakereissa tunnu väljyyttä vaikka renkaasta kuinka riuhtoo (auto on katsastettukin vajaa 2 kk sitten).
Carly antoi muistista nämä vikakoodit:
Transmission
0055C3
VTG: AWD limp-home control activated. No DSC specified nominal torque.
Last occurred at 485376 km
Light
009CC5
LM: No message, LIN (RLS)
Air conditioning
009C54
IHKA: AUC sensor
Eikös tuo Ihkan koodi ole se "vakiominaisuus" toimimaton sisäilman kierrätyksen sensori?
Valomoduulin koodia ei ole ollut aiemmin. En tiedä siitä mitään, valot toimivat kuten pitääkin.
Jakolaatikon koodi on se, mikä on neljästi tullut. Kiinnitin nyt ensimmäistä kertaa huomiota tuohon km-määrään. Autolla on ajettu 322 tkm mittarin ja Carlyn mukaan. Onko tuo km-arvo ihan puutaheinää, vai onko autoon joskus vaihdettu käytetty jakolaatikko? Onko niissä jokin muistiominaisuus ajomäärän suhteen?
Ostaessani auton syyskuussa voimansiirrosta kuului tietyllä hitaalla ajonopeudella vieno ujellus. Vaihdoin kaikki nesteet: molemmat perät, manuaalilaatikko ja jakolaatikko. Ulos valunut vanha tavara oli kaikki varsin kirkasta ja auton huoltokirjan mukaan ne olikin aika vähän ajetut, eli huoltokirjanpito pitänee paikkansa. Määrätkin vastasivat odotuksia, paitsi jakolaatikosta valui vain noin 3 dl. Siellä oli siis vajetta ja oletan äänen aiheutuneen siitä, koska vaihdon jälkeen ääni käytännössä hävisi liki kokonaan (öljyä meni 7 dl).
En tiedä miksi jakolaatikossa oli liian vähän öljyä ja on kai mahdollista, että siitä aiheutuen siellä olisi jotain oikeaa mekaanista vikaa. Mutta eikö tällöin vika olisi päällä koko ajan, eikä satunnaisesti viikon tai parin välein?
Miten kannattaisi jatkaa selvittelyä?
Comment