535D 2007 LCI ei tehoa ennen 3000-3500 kierrosta, ideat loppuu kesken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuukkamantyla99
    Newbiemmer
    • Jun 2025
    • 6
    • Tampere, Finland

    #1

    535D 2007 LCI ei tehoa ennen 3000-3500 kierrosta, ideat loppuu kesken

    Moro,

    yleinen vika tämä näyttää olevan, mutta mikään ei meinaa auttaa. Kaikkien mahdollisten internetin foorumeiden keskustelut olen käynyt läpi.

    Alipaineletkut vaihdettu
    Paineensäätimet katsottu että toimii. (Pakosarjan läppä menee nätisti kiinni kun käynnistää, on myös koitettu ajaa hukkaportin paineensäätimen letku tukittuna, ei vaikutusta.)
    Ahtovuotoja ei ole löytynyt.

    Auto tosiaan aivan mykkä ennen 3000 kierrosta eikä väännä ollenkaan ennen kuin isompi ahdin alkaa tekemään töitä. Myös kickdownilla kestää todella pitkään että alkaa vetämään kunnolla, n.2 sekuntia joutuu odottelemaan vaihteen vaihdon jälkeen. Tätä vikaa edellinenkin omistaja on etsinyt ihan korjaamojenkin avustamana, silloin jo kuulemma molemmat ahtimet katsottu läpi ja koko alipainejärjestelmä ja vikaa ei tosiaan löytynyt. Molemmat ahtimet vaihdettu ~70tkm sitten eikä auto savuta sinistä milloinkaan. Mustaa pöläyttää putkesta välillä kun kiihdyttää.

    Autossa jonkinlainen stage 1 ohjelma, pitäisi olla n. 370hp/760nm, downpipe ja tyhjä dpf.

    Näihin liittyen miten EGR toimii, jos sitä ei koodaa pois vaan tukkii ainoastaan venttiilille tulevan alipaineletkun? Tälläinen toteutus autossa on tällä hetkellä. Tämä selvisi kun etsin syytä miksi autossa on tyhjäkäynnillä imusarjassa 700-800 hbar painetta, eli n. 0,2 bar alipainetta. ISTA:lla livedatan mukaan EGR venttiili 80 prosenttia auki, mutta kun eihän se aukea ilman alipaineletkua. Kun moottorinohjaus luulee, että EGR:rän kautta tulee imusarjalle ilmaa, "kaasuläppä" rajoittaa turboilta tulevaa ilmaa. Voiko tämä EGR-venttiilin toimimattomuus mitenkään vaikuttaa alatehoihin? Ja kun venttiilin alipainekelloon ei mene letkua ollenkaan, riittääkö sen oma jousi pitämään sen kunnolla kiinni suurilla paineilla?

    Toinen mikä tulee mieleen niin vissiin näissä on joskus jollain mennyt hukkaportti jumiin? Vaikuttaako se ollenkaan pikkuturbon toimintaan vaikka se on isossa turbossa kiinni? Se selittäisi myös isomman turbon suuren viiveen kickdownilla. Mitä kautta on helpoin päästä hukkaporttiin käsiksi ja mikä on helpoin tapa herkistellä se? Imupuolen läppää olen säätänyt kiinni päin ja kun ottaa välijäähdyttimelle menevän letkun irti niin sen näkee sen toiminnan puhelimen kameran avulla. Se liikkuu kevyesti sormella, pamahtaa kiinni kun päästää irti ja ainakin näyttää tiiviiltä.

    On myös kokeiltu ajaa MAF-anturin ja kaasuläpän johto irti, ei vaikutusta.

    Vikakoodit: 4030-Pakokaasun lämpötila-anturi ennen katalysaattoria, signaali
    Ja kaikki hehkut

    Käsittääkseni tuo vikakoodi vaikuttaa ainakin dpf polttoon mutta voiko se vaikuttaa tehoihin? Koitin sitä tutkia mutta onko mahdollista että esim. tuon ohjelman takia se on pois käytöstä kun ei tosiaan katalysaattoria enää ole? Lämpötila-anturi ennen dpffää näyttää livedatassa normaaleja lukemia.

    Ainoa mikä tulee mieleen vielä niin venttiilikoppa hikoilee jonkin verran, voiko se vaikuttaa.

    Kiitos etukäteen
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5356
    • Pirkkala

    #2
    Tämä vika vaikuttaa mekaaniselle. Tutki ajatuksen kanssa kaikki hukkaportit, pakokaasun ohjausläpät ja ahtopuolen ohjausläppä.
    avuksi voit hakea esim. Biltemasta käsikäyttösen alipainepumpun, voit testata kaikki toimilaitteet yksi kerrallaan että liikkuu laidasta laitaan ja samalla näet onko kelloissa kalvot ehjänä.

    Sillehän tuo vaikuttaa että pikkuahdin ei tee mitään.

    Olen 2-3 näitä n47 n57 m57 missä on useempi ahdin korjannu ja kaikissa ollu tämä viankuvaus ja joku siellä on vaan ollu jumissa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • tuukkamantyla99
      Newbiemmer
      • Jun 2025
      • 6
      • Tampere, Finland

      #3
      Joo, olen ainakin tuon pakosarjan ohjausläpän säätänyt uudestaan ja kokeillut myös ajaa se lukittuna kiinni siten että sen alipainekellon kierretangon avulla kiristänyt sitä niin paljon että jo lepoasennossa ilman alipainetta läppä on kireästi kiinni. Myös kun ottaa jonkun alipaineletkuista irti auton käydessä, läppä aukeaa ja jos oikein tarkasti kuuntelee niin kuulostaa siltä että pikkuahdin pysähtyy, ja kun laittaa letkun takaisin niin pieni hetkellinen vislaus kuuluu kun pikkuahdin alkaa taas pyörimään.

      Täytyy hakea tuollainen alipainepumppu jos ei silmämääräisesti hukkaportissa näy mitään.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5356
        • Pirkkala

        #4
        Mä en muista minkälainen läppä m57 tuplaturbossa on siellä ahtopuolella mutta tutkippa se.

        Yhdessä n47 oli sekä hukkaportti että se ahtopuolen läppä jumissa
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • tuukkamantyla99
          Newbiemmer
          • Jun 2025
          • 6
          • Tampere, Finland

          #5
          Originally posted by tuukkamantyla99 View Post
          Imupuolen läppää olen säätänyt kiinni päin ja kun ottaa välijäähdyttimelle menevän letkun irti niin sen näkee sen toiminnan puhelimen kameran avulla. Se liikkuu kevyesti sormella, pamahtaa kiinni kun päästää irti ja ainakin näyttää tiiviiltä.
          Katson vielä huomenna miltä läppä näyttää aukinaisena jos ohittaa sen avaavan solenoidin ja ohjaa alipaineen suoraan läpälle.

          Miten auto käyttäytyy jos hukkaportti on jumissa? Jos se on vain vähän raollaan, voiko se päästää pikkuturbon ahdot ulos mutta ison turbon ahdot on jo niin suuret että ei raota tarpeeksi?
          Last edited by tuukkamantyla99; 20-07-2025, 20:11.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5356
            • Pirkkala

            #6
            Siellähän on pakopuolella läppä joka ohjaa mille turbolle pakokaasu menee, lisäksi on hukkaportti siinä isossa ahtimessa.

            Jos ahtopuolen läppä on juminut auki, se tarkoittaa että pikkuturbo ei voi tehdä ahtopainetta koska silloin sen ahto ja imupuoli ovat yhteydessä toisiinsa. Sen kuuluu aueta vasta kun iso hönkii siihen malliin ettei se voi enää hönkiä pienemmän läpi.

            Älkää lynkatko jos tässä on joku asiavirhe, nopeesti vaan kuvaa katsoin.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • tuukkamantyla99
              Newbiemmer
              • Jun 2025
              • 6
              • Tampere, Finland

              #7
              Kyllä se imupuolen läppä sen verran kevyesti liikkuu että jumissa se ei ainakaan ole. Käytin autoa tyhjäkäynnillä ilman välijäähdyttimen jälkeisen alumiiniputken ja läpän väliin tulevaa putkenpätkää, kyllä se tyhjäkäynnilläkin puhaltaa letkusta jonkin verran.

              Laitoin nyt EGR:rän paineenmuuntimelle alipaineletkut kiinni niinkuin kuuluukin. Tuli uusia vikakoodeja MAFfista ja EGR:rän paineenmuuntimesta. Kuitenkin kun ISTA:lla ajoi EGR-venttiiliä niin ihan hyvin se aukesi ja meni kiinni. Myös ISTAn mukaan EGR-venttiili on aktiivinen 750-2500rpm kierrosalueella, aikalailla juuri tuolla alueella mistä tehot puuttuu. Varmaan täytyy tuollainen paineenmuunnin ostaa uusi, maffin vikakoodi syttyy ISTA:n mukaan esimerkiksi silloin, kun joku saastejärjestelmä ei toimi oikein, eli ei ainakaan vielä uutta MAFfia.

              Myös hieman epäilyttävä oli livedatassa Charge air temperature, eli välijäähyn jälkeisen putken lämpötila-anturi jonka mukaan ilma on 48 asteista tyhjäkäynnillä. Kuitenkin kun kädellä ilmaa koittaa niin ei se kyllä mitenkään voi olla niin lämmintä. Voiko tuo vaikuttaa tehoihin jos moottorinohjaus luulee että tuloilma on paljon lämpimämpää kuin pitäisi.

              Onko normaalia että imusarjaan tulee hetkellinen pieni alipaine kun näpäyttää kaasua tarpeeksi agressiivisesti tyhjäkäynnillä? kPa tippuu ilmakehän 1022kpa ---> 960kpa. Pitäisi päästä tien päälle kokeilemaan mutta on leima kylmänä niin ei ihan kauheasti viitti ajella.


              EDIT: Nollailin tossa koodit vielä uudestaan pariin kertaan ja annoin auton olla hetken. Kyllä nuo MAF ja EGR vikakoodit pysyy ainakin toistaiseksi poissa. ISTA:n mukaan EGR deviation vikakoodi syttyy kun MAFfissa vikaa, ja MAF vikakoodi syttyy kun EGRrässä vikaa.

              Täytyis päästä tien päälle ajamaan, mutta tossa omassa kotipihassa brakeboost lähtö niin tälläkertaa toinen rengas kaivoi railon hiekkapihaan, ennen ei ollut toivoakaan että ehtisi tuossa n. 10m matkalla ahtaan tarpeeksi että voisi sutia hiekalla. Ehkä jotain muutosta parempaan päin, tai sitten kuvittelen vaan.

              Comment

              • tuukkamantyla99
                Newbiemmer
                • Jun 2025
                • 6
                • Tampere, Finland

                #8
                JOS toi nyt alkoi tuolla EGR:rän toimintaan laittamisella pelaamaan niin mahdollisesti tilanne oli sama kuin tässä videossa:
                BMW 530D E60 no power at low rpm.

                Videossa oli EGR:n paineenmuunnin hajonnut siten, että päästi alipainetta läpi jatkuvasti jolloin EGR venttiili oli koko ajan auki. Jos se jousi ei yksinään riitä pitämään EGR venttiiliä kiinni, vaan se tarvitsee paineen myös alipainekellolle pysyäkseen kiinni, niin käy järkeen se että mulla tossa EGR venttiili raotti kun pakosarjaan tuli painetta.

                Tuli myös vaihdettua kaikki ahtoputkien tiivisteet tänään uusiin, vanhat näyttivät ok kuntoisilta joten en jaksa uskoa että se olisi vaikuttanut.

                Varmistan vielä että toimiiko toi nyt varmasti paremmin jokupäivä.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5356
                  • Pirkkala

                  #9
                  Toivotaan että vika on siinä.

                  Monet autot eivät lähde edes käyntiin jos egr venttiili on juminut auki. Tai sitten käyvät niin huonosti että voisi luulla että koko kone on aivan paskana.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • tuukkamantyla99
                    Newbiemmer
                    • Jun 2025
                    • 6
                    • Tampere, Finland

                    #10
                    Nyt kun autolla ajoi niin EGR:n toimintaan laitto paransi tyhjäkäynniltä liikkeelle lähtöä sekä nyt ahtimet alkaa heräileen jotenkin n. 2400 rpm kohdalla, hieman aikasemmin siis. Vielä jotain siis oli vikana...

                    Tänään vaihdeltiin autoon hammastanko niin apurungon ollessa irti näki hukkaportin ja sen alipainekellon. Hukkaportti ei ollut jumissa, mutta säätö näytti netissä näkemääni kuvaan verrattuna hieman väärältä. Alipainekello antoi hukkaportin juuri ja juuri sulkeutua. Säädin kierretangon muttereita ehkä n. 10 kierrettä ulospäin, jotta alipainekello sulkee hukkaportin täysin ja jättää pienen "preloadin" hukkaporttiin.

                    Nyt kickdownin viive katosi, menee noin 0,5-1 sekuntia ahtojen keräämiseen vaihteenvaihdon jälkeen. Ero on todella huomattava.

                    Hammastankoa vaihtaessa moottorin kumityynyn alipaineletkun nippa katkesi ja en kiireessä ehtinyt letkua tukkimaan, on siis mahdollista että auto kadottaa alipaineet ja pakopuolen läppä ei toiminut hukkaportin säädön jälkeen.



                    Jossain foorumilla joku myös mainitsi että nämä ohjelmoidut 535Deet saattavat tuntua siltä että alhaalla ei ole tehoa koska yläteho on vain niin massiivinen. Onko tämä kuinka totta, onko jollain kokemusta jostain softatusta 400hp/800nm vakioahtimilla. Jos vaihteenvalitsin on D asennossa ja painaa kaasupolkimen puoliväliin siten ettei kickdownia tapahdu niin miten auto käyttäytyy? Vetääkö selän penkkiin vai nouseeko vauhti hitaasti mutta tasaisesti esim. kuinka nopeasti motarilla 100kmh--->120kmh kiihdytys.

                    Tällä hetkellä sanoisin että jos kierrokset pysyvät alle 2500rpm ja kaasupoljin maksimissaan puolivälissä niin auto liikahtaa samanlailla kun T5 Volvo puolikaasulla. Pysyy siis liikenteen mukana erinomaisesti vaikka ei ison ahtimen ahtoja keräile.
                    Last edited by tuukkamantyla99; 06-08-2025, 00:10.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5356
                      • Pirkkala

                      #11
                      Voisit seurailla livedatasta pyydettyä ja toteutunutta ahtopainetta vaikkapa käyrämuodossa sopivalla laitteella niin näkisit nousevatko ahdot normaalisti.

                      Mulla on semmonen kuva että jos tota tuplaturboo tarvii ootella millon mennään niin joku siinä mättää
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • tuukkamantyla99
                        Newbiemmer
                        • Jun 2025
                        • 6
                        • Tampere, Finland

                        #12
                        Kuinka hyvin tuo pyydetty ahtopaine on mahdollista saavuttaa jos jarrua vasten paikallaan huudattaa? Jarrua vasten kierroksia n.1000 niin pyydetty ahtopaine n. 0,3-0,5 bar mutta todellinen ahtopaine parhaimmillaan 0,02 bar eli ei mitään.

                        Jostain muistan lukeneeni että venttiilikopan tiivisteen vuoto voi aiheuttaa ahtovuodon. Ymmärtääkseni tässä tapauksessa siis ahdot vuotaa imusarjaan kiinnittyvän venttiilikopan kanavan ja kannen välistä venttiilikopan sisälle? Öljy ahtoletkuissa on normaalia mutta mikä on liikaa? Parin kilometrin ajon jälkeen jos ottaa välijäähdyttimen ja imusarjan välisen ahtoletkun pois, niin öljyä valuu putkesta ehkä n. teelusikallinen. Turbot tosiaan 70tkm ajetut että en jaksa uskoa että ne ainakaan normaalia enempää päästää öljyä läpi. Auto ei myöskään savuta sinistä ollenkaan.

                        Tarran mukaan venttiilikoppa on alkuperäinen vuodelta 2007 ja tiivisteen vaihdosta ei ole tietoa. Koppa hikoilee/on hikoillut vähän sieltä sun täältä. Jos ahdot vuotaa venttiilikopan sisälle niin silloin koko moottori paineistuu jolloin teoriassa se voisi huohottimen kautta puskea öljyt imuputkeen joka selittäisi tämän öljyn määrän ahtoputkissa.

                        Onko muilla ollut tätä ongelmaa, voiko hukata kokonaan pikkuturbon ahdot jos vuoto on tarpeeksi iso? Kaikki ahtoletkut, välijäähdytin ja imusarja käytetty irti ja tutkittu eikä ole vuotoja/halkeamia. Ei vuoda imupuoli öljyä ulkopuolelle mistään.

                        Toinen epäilys on tuo hukkaportin paineenmuunnin mutta se tukittuna siten että hukkaportille ei mene alipainetta ei vaikutusta mihinkään. Sormella jos tukkii tuon paineenmuuntimelta hukkaportille menevän alipaineletkun ja ottaa sormen pois niin pieni sihahdus kuuluu, päästää siis hieman läpi alipainetta mutta ei varmaan tarpeeksi raottamaan hukkaporttia.

                        En ole saanut autoa enään tuossa kotipihassa sutimaan, en tiedä mikä sai sen villiintymään aikaisemmin.
                        Last edited by tuukkamantyla99; 08-08-2025, 16:39.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5356
                          • Pirkkala

                          #13
                          No ei oo jarrua vasten mitään hyötyä sitä kattoo, ajossa sitä on kateltava
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • tuukkamantyla99
                            Newbiemmer
                            • Jun 2025
                            • 6
                            • Tampere, Finland

                            #14
                            Nyt on vikalista vihdoin haettu, jäin kiinni downpipestä ja nyt pitää DPF/Kissa pönttö jostain hankkia. Kohta pääsee siis diagnosoimaan kunnolla tien päälle mitä livedata näyttää.

                            Uusi hukkaportin paineenmuunnin ei muuttanut mitään, samanlailla liikkuu kuin ennen. Turbot tuossa kyllä suhisee ja viheltää siihenmalliin että lentokoneeksi voisi helposti luulla, pistää kyllä hymyn naamalle kun leimalle ajelin. Eikö se niin ole että pienemmän turbon vihellystä ei korvalla kuule kun se tuottaa niin korkeita taajuuksia? Ainakin kaikissa M57 tuplaturbo straightpipe cold start videoissa kuuluu kuinka ensin pieni turbo alkaa pyörimään ja ääni menee tyhjäkäynnilläkin lopulta niin korkeaksi ettei kuulu enään mitään.

                            Ison turbon vihellys kuuluu kyllä koko kierrosalueella erittäin hyvin, onko se hyvä vai huono merkki. Oliko se niin että pienempi turbo "auttaa" ison turbon pyörimistä. Jos näin on niin luulisin että pieni turbo toimii.

                            Näiden havaintojen perusteella tekisi mieli varmuuden vuoksi vaihtaa MAP-anturi vaikka vikakoodia se ei anna. Olen sitä koittanut putsailla tuloksetta. Internetin foorumipalstoilla aina välillä näkee jonkun sanovan että MAP anturin vaihdolla korjaantui, en sitten tiedä kuinka usein ne hajoaa antamatta vikakoodia. Jos ei se niin sitten ahdot vuotaa venttiilikoppaan, muuta en keksi.

                            Comment

                            Working...
                            X