Moro,
yleinen vika tämä näyttää olevan, mutta mikään ei meinaa auttaa. Kaikkien mahdollisten internetin foorumeiden keskustelut olen käynyt läpi.
Alipaineletkut vaihdettu
Paineensäätimet katsottu että toimii. (Pakosarjan läppä menee nätisti kiinni kun käynnistää, on myös koitettu ajaa hukkaportin paineensäätimen letku tukittuna, ei vaikutusta.)
Ahtovuotoja ei ole löytynyt.
Auto tosiaan aivan mykkä ennen 3000 kierrosta eikä väännä ollenkaan ennen kuin isompi ahdin alkaa tekemään töitä. Myös kickdownilla kestää todella pitkään että alkaa vetämään kunnolla, n.2 sekuntia joutuu odottelemaan vaihteen vaihdon jälkeen. Tätä vikaa edellinenkin omistaja on etsinyt ihan korjaamojenkin avustamana, silloin jo kuulemma molemmat ahtimet katsottu läpi ja koko alipainejärjestelmä ja vikaa ei tosiaan löytynyt. Molemmat ahtimet vaihdettu ~70tkm sitten eikä auto savuta sinistä milloinkaan. Mustaa pöläyttää putkesta välillä kun kiihdyttää.
Autossa jonkinlainen stage 1 ohjelma, pitäisi olla n. 370hp/760nm, downpipe ja tyhjä dpf.
Näihin liittyen miten EGR toimii, jos sitä ei koodaa pois vaan tukkii ainoastaan venttiilille tulevan alipaineletkun? Tälläinen toteutus autossa on tällä hetkellä. Tämä selvisi kun etsin syytä miksi autossa on tyhjäkäynnillä imusarjassa 700-800 hbar painetta, eli n. 0,2 bar alipainetta. ISTA:lla livedatan mukaan EGR venttiili 80 prosenttia auki, mutta kun eihän se aukea ilman alipaineletkua. Kun moottorinohjaus luulee, että EGR:rän kautta tulee imusarjalle ilmaa, "kaasuläppä" rajoittaa turboilta tulevaa ilmaa. Voiko tämä EGR-venttiilin toimimattomuus mitenkään vaikuttaa alatehoihin? Ja kun venttiilin alipainekelloon ei mene letkua ollenkaan, riittääkö sen oma jousi pitämään sen kunnolla kiinni suurilla paineilla?
Toinen mikä tulee mieleen niin vissiin näissä on joskus jollain mennyt hukkaportti jumiin? Vaikuttaako se ollenkaan pikkuturbon toimintaan vaikka se on isossa turbossa kiinni? Se selittäisi myös isomman turbon suuren viiveen kickdownilla. Mitä kautta on helpoin päästä hukkaporttiin käsiksi ja mikä on helpoin tapa herkistellä se? Imupuolen läppää olen säätänyt kiinni päin ja kun ottaa välijäähdyttimelle menevän letkun irti niin sen näkee sen toiminnan puhelimen kameran avulla. Se liikkuu kevyesti sormella, pamahtaa kiinni kun päästää irti ja ainakin näyttää tiiviiltä.
On myös kokeiltu ajaa MAF-anturin ja kaasuläpän johto irti, ei vaikutusta.
Vikakoodit: 4030-Pakokaasun lämpötila-anturi ennen katalysaattoria, signaali
Ja kaikki hehkut
Käsittääkseni tuo vikakoodi vaikuttaa ainakin dpf polttoon mutta voiko se vaikuttaa tehoihin? Koitin sitä tutkia mutta onko mahdollista että esim. tuon ohjelman takia se on pois käytöstä kun ei tosiaan katalysaattoria enää ole? Lämpötila-anturi ennen dpffää näyttää livedatassa normaaleja lukemia.
Ainoa mikä tulee mieleen vielä niin venttiilikoppa hikoilee jonkin verran, voiko se vaikuttaa.
Kiitos etukäteen
yleinen vika tämä näyttää olevan, mutta mikään ei meinaa auttaa. Kaikkien mahdollisten internetin foorumeiden keskustelut olen käynyt läpi.
Alipaineletkut vaihdettu
Paineensäätimet katsottu että toimii. (Pakosarjan läppä menee nätisti kiinni kun käynnistää, on myös koitettu ajaa hukkaportin paineensäätimen letku tukittuna, ei vaikutusta.)
Ahtovuotoja ei ole löytynyt.
Auto tosiaan aivan mykkä ennen 3000 kierrosta eikä väännä ollenkaan ennen kuin isompi ahdin alkaa tekemään töitä. Myös kickdownilla kestää todella pitkään että alkaa vetämään kunnolla, n.2 sekuntia joutuu odottelemaan vaihteen vaihdon jälkeen. Tätä vikaa edellinenkin omistaja on etsinyt ihan korjaamojenkin avustamana, silloin jo kuulemma molemmat ahtimet katsottu läpi ja koko alipainejärjestelmä ja vikaa ei tosiaan löytynyt. Molemmat ahtimet vaihdettu ~70tkm sitten eikä auto savuta sinistä milloinkaan. Mustaa pöläyttää putkesta välillä kun kiihdyttää.
Autossa jonkinlainen stage 1 ohjelma, pitäisi olla n. 370hp/760nm, downpipe ja tyhjä dpf.
Näihin liittyen miten EGR toimii, jos sitä ei koodaa pois vaan tukkii ainoastaan venttiilille tulevan alipaineletkun? Tälläinen toteutus autossa on tällä hetkellä. Tämä selvisi kun etsin syytä miksi autossa on tyhjäkäynnillä imusarjassa 700-800 hbar painetta, eli n. 0,2 bar alipainetta. ISTA:lla livedatan mukaan EGR venttiili 80 prosenttia auki, mutta kun eihän se aukea ilman alipaineletkua. Kun moottorinohjaus luulee, että EGR:rän kautta tulee imusarjalle ilmaa, "kaasuläppä" rajoittaa turboilta tulevaa ilmaa. Voiko tämä EGR-venttiilin toimimattomuus mitenkään vaikuttaa alatehoihin? Ja kun venttiilin alipainekelloon ei mene letkua ollenkaan, riittääkö sen oma jousi pitämään sen kunnolla kiinni suurilla paineilla?
Toinen mikä tulee mieleen niin vissiin näissä on joskus jollain mennyt hukkaportti jumiin? Vaikuttaako se ollenkaan pikkuturbon toimintaan vaikka se on isossa turbossa kiinni? Se selittäisi myös isomman turbon suuren viiveen kickdownilla. Mitä kautta on helpoin päästä hukkaporttiin käsiksi ja mikä on helpoin tapa herkistellä se? Imupuolen läppää olen säätänyt kiinni päin ja kun ottaa välijäähdyttimelle menevän letkun irti niin sen näkee sen toiminnan puhelimen kameran avulla. Se liikkuu kevyesti sormella, pamahtaa kiinni kun päästää irti ja ainakin näyttää tiiviiltä.
On myös kokeiltu ajaa MAF-anturin ja kaasuläpän johto irti, ei vaikutusta.
Vikakoodit: 4030-Pakokaasun lämpötila-anturi ennen katalysaattoria, signaali
Ja kaikki hehkut

Käsittääkseni tuo vikakoodi vaikuttaa ainakin dpf polttoon mutta voiko se vaikuttaa tehoihin? Koitin sitä tutkia mutta onko mahdollista että esim. tuon ohjelman takia se on pois käytöstä kun ei tosiaan katalysaattoria enää ole? Lämpötila-anturi ennen dpffää näyttää livedatassa normaaleja lukemia.
Ainoa mikä tulee mieleen vielä niin venttiilikoppa hikoilee jonkin verran, voiko se vaikuttaa.
Kiitos etukäteen

Comment