E61 525d ”jyristää” täyskaasu kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eklundroope
    Newbiemmer
    • Sep 2025
    • 5
    • Pori

    #1

    E61 525d ”jyristää” täyskaasu kiihdytyksessä

    Ilmeni tänään päivemmällä sellanen ongelma, että just nimenomaan kun vedätti 2 vaihteella täyskaasulla, niin noin 2600-3000rpm tuntuu perseessä takaa tuleva ”jyrinä”. Pistin samantien kardaanin tukilaakerin vaihtoon. Vaihdon jälkeen ekat 5 vedätystä ei tuntunut mitään, mutta aloitti taas tekemään jyrinää hyvin pienesti. Tällä kertaa kumminkin pääasiassa 3 vaihteella ja hieman nelosellakin samoissa kierroksissa kuin ennen. Oli myös kaksi isokokoista kaveria kyydissä mutta kun he lähtivät ja ajoin yksin, en tuntenut enää mitään millään vaihteella.

    eihän tuo nyt normaalia voi olla? On aika rasittava vika.
    koitin lueskella aiheesta, mutta kaikilla tuntui olevan eri vika tai vikaa ei löydetty ollenkaan, niin mietein onko näissä joku muu kuin tuo tukilaakeri joka yleisimmiten aiheuttaa tälläistä? En viittisi enempää osia lähteä vaihtamaan arvailun perusteella. Voisiko tuo kardaanin ja vaihteiston välinen rättinivel aiheuttaa tällästä, ja miten sen kunnon pystyy parhaiten tarkistamaan? Katselin myös sitä kun tukilaakerin vaihdoin, mutta en itse siinä huomannut mitään erikoista kulumaa.

    voiko tuo johtua vaihteistosta? Jyrinä tulee kyllä selvästi auton peräosasta että mielestäni hieman kaukaa haettua.
    on tosiaan automaatti lootalla ja olisko ollut nyt sitten 6hp28.

    Tuon tukilaakerin vaihdon jälkeen jyrinä ei kumminkaan ollut ainakaan nopeilla testeillä niin paha etteikö sen kanssa voisi elää, mut olishan siitä kiva päästä eroon.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10145
    • KVLA

    #2
    Jos on "miljoonan verran" ajettu, niin kannattaa tsekkaa tekniikan kiinnitys koriin. Eli voimansiirron kumityynyt voi olla viallisia tai kovettuneet tai molempia. Näistä on helppo aloittaa ja samalla tutkii mahdolliset ylimääräiset välykset voimalinjassa.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11248
      • Oulu

      #3
      Todennäköisesti kardaanin joku nivel on sökönä. Mut voi toki olla myös muistakin voimansiirron kumeista, kuten edellä mainittiin.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Eklundroope
        Newbiemmer
        • Sep 2025
        • 5
        • Pori

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Jos on "miljoonan verran" ajettu, niin kannattaa tsekkaa tekniikan kiinnitys koriin. Eli voimansiirron kumityynyt voi olla viallisia tai kovettuneet tai molempia. Näistä on helppo aloittaa ja samalla tutkii mahdolliset ylimääräiset välykset voimalinjassa.
        onko nuo vaihteiston/moottorin kiinnitykset vaikea vaihtaa? Nosturille on pääsy, mutta tarviiko sieltä pudottaa jotain pois edestä?

        ja ajettu 380tkm, huoltokirjaa eiole, mutta kuitteja senkin edestä tallella. Mutta näistä tekniikan kiinnityksen vaihdoista ei löytynyt mitään että eioo varmaan ikinä vaihdettu

        Comment

        • Eklundroope
          Newbiemmer
          • Sep 2025
          • 5
          • Pori

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Todennäköisesti kardaanin joku nivel on sökönä. Mut voi toki olla myös muistakin voimansiirron kumeista, kuten edellä mainittiin.
          luin äsken vielä lisää ja jossain sanottiin että sen kumirättinivelen tai mikä onkaan joka on vaihteiston ja kardaanin välissä, reijät saattaa ajansaatossa kasvaa, ja nyt kun muistelin niin kun pyörittelin sitä kardaania, niin ne reijät olivat selvästi sen verran venyneet että kardaani pääsi hiukan liikkumaan tyhjää siinä. Kuuluuko olla tuollanen vai onko se ehjänä niin jämpti ettei ole pienintäkään välystä?

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2464
            • Vantaa

            #6
            Ei kuulu olla välystä. Se kumi väsyy ajan saatossa muutenkin mikä aiheuttaa kuvailemaasi ongelmaa. Rätit vaihtoon.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 523
              • Kouvola

              #7
              Eikös se perinteinen ristikkonivel kardaanissa ole ollut useimmin syyllinen vanhemmiten just tuohon veto päällä juristukseen. Itelläkin ex e46:ssa oli syyllinen, kun alkoi pikkuhiljaa just 2 vaihteella kiihdytettäessa jurinaa tuntumaan, joka sit pikkuhiljaa paheni vanhetessaan.
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • Eklundroope
                Newbiemmer
                • Sep 2025
                • 5
                • Pori

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Ei kuulu olla välystä. Se kumi väsyy ajan saatossa muutenkin mikä aiheuttaa kuvailemaasi ongelmaa. Rätit vaihtoon.
                selvä se lähtee sitten asappina vaihtoon. Päivittelen tänne sitten kun on vaihdettu että auttoko

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 4385
                  • Finnland

                  #9
                  Katoitko varmasti oikeen että siellä on välystä? Taitais olla jo aika halkeillut tuossa vaiheessa. Voihan se toki tarvikemallia olla jo valmiiksi..
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16628
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Eklundroope View Post

                    selvä se lähtee sitten asappina vaihtoon. Päivittelen tänne sitten kun on vaihdettu että auttoko
                    Seuraavaksi menee koneen/laatikon kumit, sitten takakelkan isot eli korikiinnityspuslat...

                    Comment

                    • IiroU
                      BTCF Member
                      • Oct 2021
                      • 509
                      • Turku/Rauma

                      #11
                      Konetta joutuu hieman nostamaan, jotta saa tukikumit vaihdettua. Apunrungon lasku saattaa olla tarpeen, jollei osat/kädet/työkalut mahdu väliin.

                      Vaihteiston tukikumien vaihto luulis onnistuvan vaihteistoa asianmukaisella nostimella kannattaen ja kumit välistä vaihtaen.
                      E65 745d Individual -07
                      Ex:
                      E39 530dA Touring M-Sport -02
                      E39 528i Sedan -00
                      Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
                      Yhteydenotot YV.

                      Comment

                      Working...
                      X