E61 530d -04 loota vikatilaan.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonnizi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 1505
    • Mäntsälä

    #1

    E61 530d -04 loota vikatilaan.

    Hei.
    Mistä lähtisin vikaa etsimään, Automaatti(D) puolella kiihdyttää, niin kuuluu sellanen metallinen tai vastaava ääni, sitten nostaa hetkeks keirokset ylös ja laskee ne ja laittaa isomman vaihteen pykälään, jonka jälkee menee vikatilaan, tekee juuri tämän lämpösellä laatikolla.
    Kylmällä laatikolal tuntuu että ei kiihdy, mutta ei mene vikatilaan.

    Manuaali(pakkovaihde) puolella ei mene vikatilaan ja kiihtyy kyllä normaalisti.

    Vikakoodia antaa 004F85 ilmeisesti kuitenkin 4F85 EGS: Ratio monitoring, clutch E.

    video tässä mitä tekee D puolella: https://streamable.com/b6cp1r

    Lisään kuvan vikakoodeista.

    - Voisko öljyn lisäys auttaa asiaa
    Attached Files
    Social Media:
    - Twitter
    - Instagram
    - Twitch

    - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
    Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

    Nykyinen:
    E61 530d -04
    Ex:
    E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 339
    • Pirkkala

    #2
    Itellä teki aivan samaa viime keväänä LCI 6hp28x loota. Kun koitti yhtään enempää kaasua, heitti just tollai kierrokset tappiin hetkeks ennen ku löi automaattisesti isomman vaihteen silmään. Sit vikatilaan plus luistonesto, neliveto jne vikavalot tauluun. Korjaantu ku vaihdoin öljyt ja suodattimen, megatroniikan tiivisteet, solenoidit ja megan väliin tulevan levyn. Noin tonni euroja meni osiin.

    Tuollaista vikakoodia ei tosin ollut. Oisko siellä kuitenkin E-kytkin palanut tai ihan finaalissa?
    e61 530xd LCI 3/2007

    Comment

    • Tatu6o
      BTCF Member
      • Sep 2021
      • 95
      • Uusimaa

      #3
      Paljon ajettu ja onko softattu? Tuo E kytkin taitaa usein kulua ensimmäisenä ja alkaa antamaan vikakoodeja. Kavereilla kenellä on ollut kyseinen ongelma 6hp:n kanssa, on oireena olleet nykivät vaihdot ja laatikon luistaminen vaihdoissa. Tuo metallinen ääni ei kuulosta ollenkaan hyvälle. En tiedä tuosta öljyn lisäämisestä, mutta kannattaa toki tarkastaa, että laatikossa on tarpeeksi öljyä.

      Edit: Kyseisellä ongelmalla tarkoitin siis vikakoodeja E kytkimestä ja vikatila

      Comment

      • tonnizi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 1505
        • Mäntsälä

        #4
        Originally posted by edva View Post
        Itellä teki aivan samaa viime keväänä LCI 6hp28x loota. Kun koitti yhtään enempää kaasua, heitti just tollai kierrokset tappiin hetkeks ennen ku löi automaattisesti isomman vaihteen silmään. Sit vikatilaan plus luistonesto, neliveto jne vikavalot tauluun. Korjaantu ku vaihdoin öljyt ja suodattimen, megatroniikan tiivisteet, solenoidit ja megan väliin tulevan levyn. Noin tonni euroja meni osiin.

        Tuollaista vikakoodia ei tosin ollut. Oisko siellä kuitenkin E-kytkin palanut tai ihan finaalissa?
        Tehny tuota vikatilaan menoa jo siis pitkään rajulla kiihdytyksellä. Nyt vasta ruvennu tekee pienelläkin kiihdytyksellä D puolella.
        Manuaali puolella ei tosiaa oo minulla viel kertakaan mennyt vikatilaa ja ei ole nykivästi vaihtannu vaihteitta manuaali puolella.
        Ja tosiaa tämä kiinnostais, mitä osia vaihtaa nyt lähtis sinne ja onko heitellä osiin linkkiä.

        Originally posted by Tatu6o View Post
        Paljon ajettu ja onko softattu? Tuo E kytkin taitaa usein kulua ensimmäisenä ja alkaa antamaan vikakoodeja. Kavereilla kenellä on ollut kyseinen ongelma 6hp:n kanssa, on oireena olleet nykivät vaihdot ja laatikon luistaminen vaihdoissa. Tuo metallinen ääni ei kuulosta ollenkaan hyvälle. En tiedä tuosta öljyn lisäämisestä, mutta kannattaa toki tarkastaa, että laatikossa on tarpeeksi öljyä.

        Edit: Kyseisellä ongelmalla tarkoitin siis vikakoodeja E kytkimestä ja vikatila
        Ei ole softattu.
        Niinku yleenpänä sanonkin miten ilmentynny jne...

        Minkä näkönen tämä e-kytkin on? Kuvaa tai linkkiä osaan?
        Last edited by tonnizi; 06-11-2025, 03:04.
        Social Media:
        - Twitter
        - Instagram
        - Twitch

        - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
        Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

        Nykyinen:
        E61 530d -04
        Ex:
        E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

        Comment

        • JiiVee92
          BTCF Member
          • Mar 2017
          • 991
          • Kouvola/Myllykoski

          #5
          Click image for larger version

Name:	kuva.png
Views:	98
Size:	330.0 KB
ID:	5537983

          Siinäpä se, tuohon ulkopuolelle tulee sitten toinen rumpu missä on A kytkin.
          Tuohon E kytkimen luiston vikakoodiin on käsittääkseni neljä syytä

          1. Venttiilikoneiston (tai mekatroniikan, miten haluatkin kutsua) kulumat.
          2. Vuodot venttiilikoneiston ja lootan kuoren välistä.
          3. E kytkimen akselin ja siihen päälle tulevan toisen akselin välisen laakeroinnin kuluminen mikä aiheuttaa "woblausta" mistä johtuen laatikon nopeusanturi lukee nopeutta väärin ja tästä tulee "vääriä hälytyksiä"
          4. Kytkinpakka lopussa ja täten myös mahdollisesti palanut. (etenkin jos kohtien 1 ja 2 viatkin löytyvät)

          Kaikki em. skenaariot vaativat jonkinmoista remppaa.

          Ja kys. E kytkin on käytössä 4. 5. ja 6. vaihteilla.
          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
          NYT: E61 530xd -08 käyttis
          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16473
            • Leppävirta

            #6
            Mulla meni aikanaan e60 530i -03 mekatroniikka vaihtoon. Muistelen että samantyylistä vikakoodia se tarjosi. Itse silloin kokeilin ebaysta uusi kiinalainen mekatroniikka paikalleen ja hyvin pelas ainakin sen aikaa mitä auto kerkesi rempan jälkeen olemaan ~7000km.

            Oirehtiminen alkoi pitkän matkan ajossa lämpimällä koneella reippaampi kiihdytys niin heitti vaihteen vapaalle ja vaihteisto vikatilaan. Sammutus ja uudelleen käynnistys ja taas matka jatkui mutta en kovin kauaa odotellut asian kanssa vaan vaihtoon sitten meni se mekatroniikka kun samaan aikaan Siekkinen lomaili niin en saanut sinne huoltoonkaan mitä harkitsin.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E32 Diamantscwharz 750iL '94

            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 339
              • Pirkkala

              #7


              Streten teki tuon megaremontin surullisen kuuluisaan B7 Alpinaan. Lootajumppa alkaa kohdasta 18:30. Tämä alpinan loota on hieman erilainen eikä kaikki ZF 6hp lootat ole samanlaisia et tsekkaa ja varmista realoem mitä osia tarviit.

              Tuossa screenshotis näkyyki sun auton VIN joten 6hp26z siellä vissiin vikailee. Alla linkkejä.
              Tilasin ite tuosta samasta puljusta melkein kaikki romppeet, mutta laitoin heille viestiä suoraan, koska ebayn basket ei antanut mahdollisuuttta yhdistettyihin posteihin. Firman nimi on oikeasti TCI Ersatzteil-Service GmbH. ebayssä ssp.parts. Tarkistivat myös mulle auton koko VIN-numerolla, että osat varmasti sopi. Ja sopihan ne.

              Tarviit siis:
              ZF 6HP lootaan käypää öljyä 7-8L. esim. ZF Lifeguard 6 tai Ravenolin vastaava.
              ZF 6HP26 loota öljypohjan (sisällä suodatin). Ruuveja ei tarvitse välttämättä vaihtaa
              Megatroniikan tiivisteet (4kpl lakupötköä ja 8-tiiviste) sekä lootan sähköjohdon plugiin tulevan kauluksen. Nämä yleensä samassa.
              Megatroniikan solenoidit ja sähköjohto (tarkista, että oikea määrä solenoideja)
              Megatroniikan välilevyn (intermediate plate) sekä 6kpl kumitulppa mäntiä (painuvat kasaan iän myötä)

              Tarviit öljyn vaihtoon jonkun öljynvaihtotyökalun. Pumppu, monen litran ruisku, painesäiliö tms.
              Ista/inpa tai joku muu millä näkee lootan lämpötilan.

              Täyttöproppu on hankala. Rälläköin 14mm kuusiokolosta sopivan mittaisen pätkän ja teippasin 14mm lenkkiavaimeen.

              Lootan suodatin+öljysetti oli silloin halvin autodocilla mut naaraa ite se jostain.

              Solenoidit:
              https://www.ebay.de/itm/114466129313?_skw=zf+6hp26+solenoid&itmmeta=01K983 64B54YGT9DW7FPCQGNTF&hash=item1aa6b685a1:g:SooAAeS wV9NpCUr0&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXC mi1dHLd%2BIaoe27Z4XPoJE7vs9DOcwXfalCbAAhnh6WydpVYV U3yNvq88ywESZKoxOnGGpffcQyg%2FIJ9uMwyMHvW0YX73sRWp 3PniiMoE31vbcUDwyxb2hkQ9ZceneWJ2NV%2BmTy6NhV4PtCeh noRyV4jZKCOP%2F5zEJDzD5eAzL49cvnyuf1oITKiVC1ScVMaT 6SB%2FvSCTINWsrnhTTYs1qPbJcAP%2FU4Kk5MI6bNDojVzf46 rTscp7DPO337KXGOllbFJIlbRv6A61NqbR2%2BtzUwj%2FTANo zUPNsa7KAXw3t4phh2w%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR-DFmIPKZg

              Välilevy yms:
              https://www.ebay.de/itm/396905841791?_skw=6hp+26z+megatronic+plate&epid=21 71446551&itmmeta=01K982J2Y2JZHVZ3GTYYBQPKBX&hash=i tem5c696e847f:g:4DgAAeSwenxohjFX&itmprp=enc%3AAQAK AAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eSJ5ZfHVt4BV2NDva0tqe5O5 eALzaORheqfX7uH2SP5MbJZ%2BzLEZPZ7DpPG622ofNUNMN6K3 2%2BKnwKq0zHUkBDftBUJT%2BXh6Th2ps9qFvQvX80O%2FNrvp Q0CNVw6SA3lR5O6hVHTZ0ROQ0cEPL8hKOSJCSUYWxo4RWC7lxe 3j1fP22H22dN1%2Fk%2BV6IR4b4ENeobP6%2FNoGLRD6DAgI9M kzwdp3XQRrMRRVZO6voTlsFE%2B2onvj1oqQiIoqc2VA7Je1uC hzbnHyvR3PzxzoeQxAsgn68bBvf2Ljq4wRIi70dhXw%3D%3D%7 Ctkp%3ABFBMkK_Igsp
              Last edited by edva; 04-11-2025, 21:15.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • tonnizi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 1505
                • Mäntsälä

                #8
                Originally posted by Haju69 View Post
                Mulla meni aikanaan e60 530i -03 mekatroniikka vaihtoon. Muistelen että samantyylistä vikakoodia se tarjosi. Itse silloin kokeilin ebaysta uusi kiinalainen mekatroniikka paikalleen ja hyvin pelas ainakin sen aikaa mitä auto kerkesi rempan jälkeen olemaan ~7000km.

                Oirehtiminen alkoi pitkän matkan ajossa lämpimällä koneella reippaampi kiihdytys niin heitti vaihteen vapaalle ja vaihteisto vikatilaan. Sammutus ja uudelleen käynnistys ja taas matka jatkui mutta en kovin kauaa odotellut asian kanssa vaan vaihtoon sitten meni se mekatroniikka kun samaan aikaan Siekkinen lomaili niin en saanut sinne huoltoonkaan mitä harkitsin.
                Paljonko tämä mekatronikka kustantaa, kiinasta?
                Onko kovinki vaikea vaihdella ja pystyykö tehdä autossa paikallaan olessa?

                Originally posted by edva View Post
                https://www.youtube.com/watch?v=ZCiWWwiTEcg&t=1868s

                Streten teki tuon megaremontin surullisen kuuluisaan B7 Alpinaan. Lootajumppa alkaa kohdasta 18:30. Tämä alpinan loota on hieman erilainen eikä kaikki ZF 6hp lootat ole samanlaisia et tsekkaa ja varmista realoem mitä osia tarviit.

                Tuossa screenshotis näkyyki sun auton VIN joten 6hp26z siellä vissiin vikailee. Alla linkkejä.
                Tilasin ite tuosta samasta puljusta melkein kaikki romppeet, mutta laitoin heille viestiä suoraan, koska ebayn basket ei antanut mahdollisuuttta yhdistettyihin posteihin. Firman nimi on oikeasti TCI Ersatzteil-Service GmbH. ebayssä ssp.parts. Tarkistivat myös mulle auton koko VIN-numerolla, että osat varmasti sopi. Ja sopihan ne.

                Tarviit siis:
                ZF 6HP lootaan käypää öljyä 7-8L. esim. ZF Lifeguard 6 tai Ravenolin vastaava.
                ZF 6HP26 loota öljypohjan (sisällä suodatin). Ruuveja ei tarvitse välttämättä vaihtaa
                Megatroniikan tiivisteet (4kpl lakupötköä ja 8-tiiviste) sekä lootan sähköjohdon plugiin tulevan kauluksen. Nämä yleensä samassa.
                Megatroniikan solenoidit ja sähköjohto (tarkista, että oikea määrä solenoideja)
                Megatroniikan välilevyn (intermediate plate) sekä 6kpl kumitulppa mäntiä (painuvat kasaan iän myötä)

                Tarviit öljyn vaihtoon jonkun öljynvaihtotyökalun. Pumppu, monen litran ruisku, painesäiliö tms.
                Ista/inpa tai joku muu millä näkee lootan lämpötilan.

                Täyttöproppu on hankala. Rälläköin 14mm kuusiokolosta sopivan mittaisen pätkän ja teippasin 14mm lenkkiavaimeen.

                Lootan suodatin+öljysetti oli silloin halvin autodocilla mut naaraa ite se jostain.

                Solenoidit:
                https://www.ebay.de/itm/114466129313?_skw=zf+6hp26+solenoid&itmmeta=01K983 64B54YGT9DW7FPCQGNTF&hash=item1aa6b685a1:g:SooAAeS wV9NpCUr0&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXC mi1dHLd%2BIaoe27Z4XPoJE7vs9DOcwXfalCbAAhnh6WydpVYV U3yNvq88ywESZKoxOnGGpffcQyg%2FIJ9uMwyMHvW0YX73sRWp 3PniiMoE31vbcUDwyxb2hkQ9ZceneWJ2NV%2BmTy6NhV4PtCeh noRyV4jZKCOP%2F5zEJDzD5eAzL49cvnyuf1oITKiVC1ScVMaT 6SB%2FvSCTINWsrnhTTYs1qPbJcAP%2FU4Kk5MI6bNDojVzf46 rTscp7DPO337KXGOllbFJIlbRv6A61NqbR2%2BtzUwj%2FTANo zUPNsa7KAXw3t4phh2w%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR-DFmIPKZg

                Välilevy yms:
                https://www.ebay.de/itm/396905841791?_skw=6hp+26z+megatronic+plate&epid=21 71446551&itmmeta=01K982J2Y2JZHVZ3GTYYBQPKBX&hash=i tem5c696e847f:g:4DgAAeSwenxohjFX&itmprp=enc%3AAQAK AAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eSJ5ZfHVt4BV2NDva0tqe5O5 eALzaORheqfX7uH2SP5MbJZ%2BzLEZPZ7DpPG622ofNUNMN6K3 2%2BKnwKq0zHUkBDftBUJT%2BXh6Th2ps9qFvQvX80O%2FNrvp Q0CNVw6SA3lR5O6hVHTZ0ROQ0cEPL8hKOSJCSUYWxo4RWC7lxe 3j1fP22H22dN1%2Fk%2BV6IR4b4ENeobP6%2FNoGLRD6DAgI9M kzwdp3XQRrMRRVZO6voTlsFE%2B2onvj1oqQiIoqc2VA7Je1uC hzbnHyvR3PzxzoeQxAsgn68bBvf2Ljq4wRIi70dhXw%3D%3D%7 Ctkp%3ABFBMkK_Igsp
                Kiitoksia näistä
                Pitää perehtyä tähän tarkemmin.
                Last edited by tonnizi; 06-11-2025, 03:03.
                Social Media:
                - Twitter
                - Instagram
                - Twitch

                - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                Nykyinen:
                E61 530d -04
                Ex:
                E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16473
                  • Leppävirta

                  #9
                  Originally posted by tonnizi View Post

                  Paljonko tämä mekatronikka kustantaa, kiinasta?
                  Onko kovinki vaikea vaihdella ja pystyykö tehdä autossa paikallaan olessa?
                  Vaihteiston öljypohja irti ja sieltä se vaihtuu. Eli saman verran joutuu edestä purkamaan jos nyt vaikka vaihtaisi vaihteistoöljyt kun öljypohjassa on suodatin.

                  En tiedä paljonko tänäpäivänä maksaa mutta tuolloin se kiinalainen mekatroniikka oli n.250€.
                  Noissa on sitten riskinsä, kiinalaiset kun pakkaavat tosi huonosti noita tuotteita. Itsekin ostin samalla kertaa 2 mekatroniikkaa ja toisesta oli kuljetuksessa ruhjoutunut solenoideja paskaksi. Niitä joutui vaihtelemaan. Mutta hyvittivät toki hinnassa vaurioita.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E32 Diamantscwharz 750iL '94

                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  Working...
                  X