M57n2 Termostaattiongelmaa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuukkamantyla99
    Newbiemmer
    • Jun 2025
    • 17
    • Tampere, Finland

    #1

    M57n2 Termostaattiongelmaa

    Kyseessä 2007 535D LCI, lämmöt ei nouse yli 80 vaikka kuinka kurmuuttaa autoa, rauhallisessa ajossa lämmöt on n.70 hujakoilla.

    Nollakelien tultua ajattelin piruuttaan katsoa livedatasta lämpöjä kun keskikulutus oli jo syksyllä n. 10 celsiuksessa 9.2l/100km ja nyt nollakeleillä meni parhaimmillaan yli 11l/100km. Kaikki lämmöt mitattu Webaston ollessa päällä ajaessa.

    Jäähdytysnesteen lämpötila: 68-76 välillä pyörii kokoajan
    Öljyn lämpötila: 60 asteeseen lämpiää juuri ja juuri ja pysyy siinä
    Vaihteiston lämpötila 20km lenkin jälkeen: 54 astetta

    Noh, autossa EGR delete. Päätermostaattia uusimaan siis. Autoon viimeksi termostaatti vaihdettu huoltokirjan mukaan 60 tkm sitten eli on mahdollista että on rikki jo jos joku tarvikemalli sielä on.

    Netin selattua läpi en jaksanut uskoa että vain alkuperäiset termostaatit toimivat ja tilasin MAHLE BEHR merkkisen (kallein tarvike mitä ipartsilla oli tarjota siellä tosin luki pelkkä Mahle ja valmistusmaata ei mainittu) ja netistä löytyi myös hyviä kokemuksia huonojen lisäksi sillä ajatuksella että jos se 60tkm kestää niin se riittää minulle. Uudessa osassa luki made in Italy.

    Noh koeajolla pääsi toteamaan että ei muuttunut lämmöt OLLENKAAN.

    Tänään pistin lukkopihdeillä kasaan vaihteiston lämmönvaihtimen tuloletkun ja ei vaikuttanut ollenkaan, pienellä lenkillä käväisi juuri ja juuri yli 70 asteen kun hurjasteli ja sitten taas rauhakseen ajaessa laski 68 asteeseen. Koko tämän ajan myös Webasto päällä.

    Made in Italy on paskaa mutta voiko olla niin paskaa että suoraan laatikosta tullessaan termostaatti on rikki ja toimii näin huonosti? Onko muilla ollut tapauksia että täysin uusi tarviketermostaatti on täysin viallinen?



  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2556
    • Vantaa

    #2
    EGR jäähdyttimen termostaatti vaihtoon myös.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2897
      • Tampere

      #3
      Mikäli olet tätä foorumia vähänkään lukenut, et ole voinut välttyä tiedolta että näiden moottoreiden päätermostaatiksi on asennettava orggista. Vain ja ainoastaan. Nekään eivät ikuisia ole, mutta tarviketermostaattien kanssa lähinnä haaskaa aikaa ja rahojaan. Tilalle siis orggista. Lue tämä teksti vielä uudelleen: orggista.
      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • tuukkamantyla99
        Newbiemmer
        • Jun 2025
        • 17
        • Tampere, Finland

        #4
        Originally posted by VilleP View Post
        EGR jäähdyttimen termostaatti vaihtoon myös.
        Koko EGR jäähdytin on irti. Ei siis ole fyysistä yhteyttä jäähdytinnesteellä EGR:n läpi.



        Kai se pitää tilata orkkis termostaatti jos tosiaan näin on, ipartsilla maksaa sen 78€ eli suunnilleen puolet enemmän hintaa tarvikkeeseen verrattuna, harmi etteivät tarvikeosat toimi.

        Miten vaikuttaa lämpöihin tuo vaihteiston lämmönvaihtimen termostaatin viallisuus? Jostain luin että se voi vaikuttaa lämpöihin vain muutamalla asteella vikaantuessaan mutta missä ulkolämpötilassa? Haluaisin vielä siitä varmuuden.
        Last edited by tuukkamantyla99; 17-12-2025, 17:48.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10197
          • KVLA

          #5
          Kenen valmistajan tekele tuo termari on orkkiksena? Eikö vastaavaa termaria löydy tarvikkeena ilman laatikon Bmw merkintöjä?

          Comment

          • IiroU
            BTCF Member
            • Oct 2021
            • 550
            • Turku

            #6
            Originally posted by tuukkamantyla99 View Post
            Kai se pitää tilata orkkis termostaatti jos tosiaan näin on, ipartsilla maksaa sen 78€ eli suunnilleen puolet enemmän hintaa tarvikkeeseen verrattuna, harmi etteivät tarvikeosat toimi.
            Suoraan vaan orkkista, niin ei olisi tarvinnut kokeilla. Hubauerilla 68€ ja postit päälle, Aerolla vajaa 100€. Suomesta saa varmaan Bemariosilta ja Schmiedmannilta.

            Tietääkö joku syyn tuolle, ettei MahleBehr toimi? Just pistin M47N2 uuden orkkistermarin ja oli muistaakseni myös kyseisen puljun valmistama. Käykö BMW:n myymät osat jonkin tarkemman tarkastuksen vai tuleeko ne eri linjalta?
            E65 745d Individual -07
            Ex:
            E39 530dA Touring M-Sport -02
            E39 528i Sedan -00
            Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
            Yhteydenotot YV.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2897
              • Tampere

              #7
              Nyt puhutaan omenoista ja appelsiineista. Steyrissä valmistetut orggikset on aivan eri asia kuin erinäisten tarvikevalmistajien tyypillisesti Italiassa halpatuotetut tekeleet.
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • IiroU
                BTCF Member
                • Oct 2021
                • 550
                • Turku

                #8
                No sitten taitaa mun muisti pätkiä…
                E65 745d Individual -07
                Ex:
                E39 530dA Touring M-Sport -02
                E39 528i Sedan -00
                Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
                Yhteydenotot YV.

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14681
                  • Oulu

                  #9
                  Itävallassa taisi olla orggis valmistettu. Omaankin tulossa uudet alkuperäiset, kun 5v on näkkyy niillä käyttöikä.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 824

                    #10
                    Itsellä kävi N47 kanssa samalla tavalla tarvike thermostaatilla. Vaihdoin myös automaatin thermostaatin (E83 on sellainen irrallinen). Kone ei lämpeä mitenkään yli 70 asteen kuin jarrua vasten kuormittamalla. Jäähdytin kuumenee ja alavesiletku on 35 astetta kun yläletku 55. Selvä vika thermostaatissa. Perjantaina tulee orkkis thermari ja koppa niin pääsee taas kokeilemaan.

                    Edit: nämä kaksi osaa olisi ollut melkein 50 eur halvemmat hubauerissa mutta nyt ei jaksanut enää odottaa kun remontit pohjolan tallissa.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9196
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by tuukkamantyla99 View Post
                      Kai se pitää tilata orkkis termostaatti jos tosiaan näin on, ipartsilla maksaa sen 78€ eli suunnilleen puolet enemmän hintaa tarvikkeeseen verrattuna, harmi etteivät tarvikeosat toimi.

                      Miten vaikuttaa lämpöihin tuo vaihteiston lämmönvaihtimen termostaatin viallisuus? Jostain luin että se voi vaikuttaa lämpöihin vain muutamalla asteella vikaantuessaan mutta missä ulkolämpötilassa? Haluaisin vielä siitä varmuuden.
                      Orkkis päätermari tosiaan Steyer:in valmistama Made in Austria. Ei saatavilla tarvikeosana.

                      Laatikon lämmönvaihtimen termostaattien vikaantuminen voi aiheuttaa todella reilun lämpenemisongelman. Pelkästään sen vian takia ollut keissejä, joissa lämmöt ei nousseet juurikaan 60 C yläpuolelle. Tuossa tilanteessa laatikkoöljytkään eivät koskaan lämpene normaalisti. Päätermarin vaihdon jälkeen voit kokeilla uudelleen sen kierron linttaamista umpeen. Tai sitten suosiolla samoilla tulilla laitat lämmönvaihtimelta paluulinjaan nousevan letkun väliin letkutermarin (Behr TH 5 80, myydään myös VAG orkkiksena), josta ei ole käytännössä haittaa, vaikka lämmönvaihtimen termarit toimisivatkin.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • IiroU
                        BTCF Member
                        • Oct 2021
                        • 550
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Orkkis päätermari tosiaan Steyer:in valmistama Made in Austria. Ei saatavilla tarvikeosana.
                        Tää oli mulle uus juttu, kiitos tiedosta.
                        E65 745d Individual -07
                        Ex:
                        E39 530dA Touring M-Sport -02
                        E39 528i Sedan -00
                        Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
                        Yhteydenotot YV.

                        Comment

                        Working...
                        X