Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 525D A moottori vuotaa öljyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reiska56
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 185
    • Kerava

    E60 525D A moottori vuotaa öljyä

    E60 525D A 03/2005. Moottorista tihtuu öljyä. Tuli ilmi moottoriöljyn vaihdon yhteydessä n. kuukausi sitten. Pohjalevy öljyinen öljypohjan kohdalla. Ei vuotoa tyhjennysropussa. Moottoriin vaidettiin venttiilikopan päällä oleva huohotin-assy. Ei poistanut vuotoa. Edelleen tippuu öljyä autotallin lattialle. Ei kylläkään suuria määriä. Moottorin vasen kylki imusarjan alla öljyinen. Mistä voisi johtua? Kilometrejä 99 000. :think
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    #2
    Originally posted by Reiska56 View Post
    E60 525D A 03/2005. Moottorista tihtuu öljyä. Tuli ilmi moottoriöljyn vaihdon yhteydessä n. kuukausi sitten. Pohjalevy öljyinen öljypohjan kohdalla. Ei vuotoa tyhjennysropussa. Moottoriin vaidettiin venttiilikopan päällä oleva huohotin-assy. Ei poistanut vuotoa. Edelleen tippuu öljyä autotallin lattialle. Ei kylläkään suuria määriä. Moottorin vasen kylki imusarjan alla öljyinen. Mistä voisi johtua? Kilometrejä 99 000. :think
    Omassa E39 530D:ssä vuoti aikoinaan öljynsuodattimen jalka hiukan ja vaihdoin siihen tiivisteet, jolloin vuoto loppui. Näyttää olevan jalka samanlainen tässä uudemmassa M57 moottori versiossakin. Tossa kuva jalasta klik. Eli 10 ja 7 tiivisteet vaihdoin eli jompikumpi niistä vuosi. Vaihteison öljynlauhduttimen letkut menee myös sielä vasemmalla puolella moottoria ja niiden liitokset lauhduttimeen saattavat vuotaessaan valuttaa öljyä moottorin kylkeen (ehkä).
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"

    Comment

    • jube9
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 78
      • Turku

      #3
      Kannattaa nyt varmaan pestä koko mosa ja kattoo sitten mistä jatkaa tihkumista. Olis hyvä tarkastaa ettei vain tule imusarjan ja kannen välistä tai imusarjan pyörreläppien akseleiden juuresta.

      Comment

      • Nuuskis
        BTCF Member
        • Sep 2007
        • 99
        • Kuortane

        #4
        Vanha aihe, mutta lainataan kuitenkin. Omassa autossa vuotaa tuolta jalan juuresta öljyä, löytyykö jostain ohjetta tuon vaihdolle ja mitä tiivisteitä tarvii tuon yhden lisäksi? moottori siis m54b25..
        E39 525i -01

        Comment

        • Larppa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 75
          • Keski-Suomi

          #5
          Aihe tosiaan vanha, mutta Reiska56, osaatko sanoa löytykö vika?

          Itsellä E61 525d automaatti 7/2004 ja huomasin saman tyyppistä probleemaa. Hyvin vähäistä vuotoa ja mahdollisesti jostain imusarjan alta saattas tulla. Täytyy tutkia tuota tarkemmin kun poistan imusarjan läpät.

          Toisaalta vaihdelaatikon ja moottorin rajalla rei'istä näkyvissä kahdessa urospuoleisessa torx-ruuvin päässä oli myös öljypisarat.

          Jos ölkki tulee laatikon puolelta, näkeekö sitä mistään tai tuleeko varoitusta, jos ölkki käy liian vähiin boxin puolella?

          Oisko hyviä vinkkejä muuten ongelman selvittämiseksi?
          - f01 730d -09
          Ex:
          - e46 320Ci -01
          - e61 525d -04
          - e46 320d -99

          Comment

          • Mik@
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1413
            • Nurmes

            #6
            Originally posted by Larppa View Post
            Aihe tosiaan vanha, mutta Reiska56, osaatko sanoa löytykö vika?

            Itsellä E61 525d automaatti 7/2004 ja huomasin saman tyyppistä probleemaa. Hyvin vähäistä vuotoa ja mahdollisesti jostain imusarjan alta saattas tulla. Täytyy tutkia tuota tarkemmin kun poistan imusarjan läpät.

            Toisaalta vaihdelaatikon ja moottorin rajalla rei'istä näkyvissä kahdessa urospuoleisessa torx-ruuvin päässä oli myös öljypisarat.

            Jos ölkki tulee laatikon puolelta, näkeekö sitä mistään tai tuleeko varoitusta, jos ölkki käy liian vähiin boxin puolella?

            Oisko hyviä vinkkejä muuten ongelman selvittämiseksi?
            Niistä imusarjan läppien akseleista vuotaa, valaa öljyä pitkin konetta. Voipi tulla myös ihan imusarjan laippojen välistä jos monesti kasattu vanhoilla tiivisteillä. Mulla tais olla myös siellä reiässä/pulteissa öljyä kun vuosi, voi öljy tulla tietty laatikostakin mutta tuskin.

            Kyllä se loota sitten lopulta herjaa öljyn vähyyttä jos sieltä vuotaa. Tuolla ohje öljymäärän tarkistukseen jos epäilyttää: http://akpp-city.ru/pdf/6HP26-28_Catalog.pdf
            E61 520Da

            Comment

            • Larppa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 75
              • Keski-Suomi

              #7
              Mik@ olit oikeassa. Kiitos erittäin paljon vastauksesta . Jo aamulla lukiessani tuo mahdollisuus piristi kivasti.

              Ja tosiaan revinpä imusarjan pois ja juuri samanlaisia öljytippoja tuolla oli useammankin läpän rungon alla kun öljypohjassa. Eli aiheuttaja lienee selvästi tässä. Jos kerran vuoto on noin ylhäällä, voi se roiskia tosiaan niin kauas, että laatikon ja koneen saumasta asti tiputtelee.

              Huomenissa vois käydä hakee kierretappisarjan m6-kierteitä varten ja vähän poranteriä kun eivät vanhat enää pystyneet läppien torxeihin, eikä niihin torxiavainkaan pystynyt (tai olisi pitänyt eka pestä kaikki osat eikä jaksanut sellaseen ryhtyä.

              Ajattelin vaihtaa samalla myös muut imusarjaan tiivisteet kun eivät ne varmaan maltaita maksele, ja imusarjan muttereissa oli sellaista tahnaa, jolla ilmeisesti oli mutterit saatu pysymään hylsyssä. Tämä kertonee siitä, että imusarja on ollut irti luultavasti aiemminkin. Samalla haen vortexin kun vanha oli vähintäänkin kyllästynyt, sekä muut suodattimet. Ilmansuodatin oli tosi paskanen, oiskohan jääny vaihtamatta edellisessä huollossa. Tietysti samalla polttoainesuodatin ja raitisilmasuodattimet vaihtoon ja ensviikolla öljynvaihtoon niin onpahan sitten koko puimuri huollettu.
              - f01 730d -09
              Ex:
              - e46 320Ci -01
              - e61 525d -04
              - e46 320d -99

              Comment

              • GuGi_
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 700
                • Vantaa city

                #8
                Imusarjan tiivisteitten vaihto olis edessä, juurikin tuon tihuttelun takia. Niin aattelimpa kysästä että onko jotain mitä pitäs ottaa huomioon tota tehdessä? Tarviiko jotain erityisiä työkaluja, vai pärjääkö ihan "perussetillä"?
                "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                F11 525d -11
                E60 M5 -05
                E12 530i -75
                E32 730i - 91
                Chevy Silverado 3500 -93
                R33 Skyline GTS-T -93

                Comment

                • Mik@
                  BTCF Member
                  • Jul 2010
                  • 1413
                  • Nurmes

                  #9
                  Originally posted by GuGi_ View Post
                  Imusarjan tiivisteitten vaihto olis edessä, juurikin tuon tihuttelun takia. Niin aattelimpa kysästä että onko jotain mitä pitäs ottaa huomioon tota tehdessä? Tarviiko jotain erityisiä työkaluja, vai pärjääkö ihan "perussetillä"?
                  Ihan normi kaluilla pärjää. Semmonen magneetti mikä on "jäykässä" teleskooppi varressa helpottaa kummasti irto muttereiden pois ottoa ja takaisin laittoa.
                  E61 520Da

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Originally posted by Mik@ View Post
                    Ihan normi kaluilla pärjää. Semmonen magneetti mikä on "jäykässä" teleskooppi varressa helpottaa kummasti irto muttereiden pois ottoa ja takaisin laittoa.
                    itse laitoin hylsyn yli sähkärin teipin palasen, jolloin siitä tuli sopivan piukka ja irroitus ja asennus sujuivat ongelmitta.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • Reiska56
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 185
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by Larppa View Post
                      Aihe tosiaan vanha, mutta Reiska56, osaatko sanoa löytykö vika?

                      Itsellä E61 525d automaatti 7/2004 ja huomasin saman tyyppistä probleemaa. Hyvin vähäistä vuotoa ja mahdollisesti jostain imusarjan alta saattas tulla. Täytyy tutkia tuota tarkemmin kun poistan imusarjan läpät.

                      Toisaalta vaihdelaatikon ja moottorin rajalla rei'istä näkyvissä kahdessa urospuoleisessa torx-ruuvin päässä oli myös öljypisarat.

                      Jos ölkki tulee laatikon puolelta, näkeekö sitä mistään tai tuleeko varoitusta, jos ölkki käy liian vähiin boxin puolella?

                      Oisko hyviä vinkkejä muuten ongelman selvittämiseksi?
                      Vika oli imusarjan tiivisteissä. Laitoin vanhat tiivisteet, kun joku foorumilla sanoi, että turha niitä on vaihtaa. Säästöä väärässä kohdassa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎