memebuy23buy

e60 525da vettä koneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #31
    No periaatteessahan koneeseen ei pääse vettä valumaan välijäähdyttimestä mitenkään päin. Ja se vesimäärä mikä mahdollisesti välijäähyttimestä kulkeutuu sylintereihin ajon aikana on hyvin vähäistä ja todennäköisesti sumumaisessa tilassa ja höyrystyy samantien palotapahtumassa. Ainoa mahdollisuus että 200km pakkasessa ajon ja pitkän seisauttamisen jälkeen on vettä sylinterissä heti startissa niin ettei kone pyöri, täytyy olla et jäätä on muodostunut ajon aikana imusarjaan ja on sit sieltä sulanut ja valunut pyttyyn kun auto on sammutettu ja jäätynyt sinne männän pälle.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      Originally posted by Thuppu View Post
      No periaatteessahan koneeseen ei pääse vettä valumaan välijäähdyttimestä mitenkään päin.
      Jaa miten niin.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3121
        • Välisuomi

        #33
        Onpas uskomaton tarina, keskustelu ja teoriat.

        Kevyellä kuormalla ajoesimerkki: Imuilma -25. Ilma ennen välijäähdytintä +30. Ilma imusarjassa +10.

        Missä oheisen esimerkin kohdassa imusarjaan pääsee jäätä? Vaikka kaikki imuilman vesi kondensoituisi välijäähdyttimeen, ei siinä virtausnopeudessa paljon kehitellä lammikoita vaan tuo sisäänpuhaltava 0:sta +60:een lämpöinen ilma vie sen tehokkaasti mukanaan. Mukanaan mennessään se sitoo mukavasti happea ja oikeastaan tekee koneelle enemmän hyvää kuin huonoa.

        Imusarjaan kertyvä öljy voi tehdä emulsiota kosteuden kanssa ja tehdä jäätyvää räkää välijäähdyttimeen. Se sulaa kyllä ajon aikana tehokkaasti jo ensimetreillä mikäli ilma vaan virtaa välijäähdyttimen läpi. Tämän jään päätyminen imusarjaan isoina kimpaleina on ihan utopistinen ajatus. Pystysuoraan nousua heti välijäähdyttimen jälkeenkin on puoli metriä.. Imusarjassa on melko pienet kanavat plenumin jälkeen ja jos jokin jäänpala reittinsä sinne selvittäisikin, tehtäisiin siitä viimeistään venttiilinseetissä mursketta. Tämä jää kun ei ole mitään "teräsjäätä" vaan öljynsekaista hyhmää.

        Imusarja on hitaan virtauksen paikka, siellä ei jäädy mikään ajon aikana. Jäätymistä voisi teoriassa tapahtua imupuolella ainoastaan MAF:lla, ahtimen suuaukolla tai EGR-venttiilin kohdalla. Tämä jäätäminen johtuisi siis ilman virtausnopeuden aiheuttamasta paineen alenemisesta ejektorimuodon pinnalla. Joissakin kaasaripeleissä tuttu ilmiö. Jäätä tulee siis vain nimeksi ja tässä tapauksessa tuskin tulee ollenkaan.

        Vettä ei valu sylinteriin mistään muualta kuin sylinterinkannesta ja sieltäkin vain kannen halkeaman tai kannentiivisteen kautta. Pieni halkeama on ikävä kun se ei välttämättä oireile ajossa mutta jos mäntä jää seisoessaan ala-asentoon ja jäähdytysjärjestelmässä on normaalisti painetta (kone kuuma), paine tyhjentää kuumaa (pieni pintajännitys) jäähdytysnestettä sylinteriin pikkuhiljaa mutta varmasti. Käynnistäessä sitten ilma puristuu kasaan mutta vesi ei -> Kiertokanki menee mutkalle kaikella todennäköisyydellä.
        ---

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #34
          Onko toi +10 asetta välärin jälkeen ehdoton? Miksei voisi olla kevyellä kuormalla ja kovalla pakkasella nollan tuntumassa tai jopa miinuksella? Silloinhan teoriassa vois ehkä syntyä jäätä egr-venttiilin ja imusarjan sisääntuloaukon seinämille ajon aikana..? Ja imusarjasta vois jo valua vettä sylintereihin. Mutta tosiaan veden/jään kulku välijäähystä sen jälkeen kun auto on sammutettu ei ole mahdollista koska vesi harvoin virtaa ylöspäin.

          Edit. huonosti luin Tapin selostukset. Eli toi mahdollisuus on mitätön. Ehkä?
          Last edited by Thuppu; 08-03-2010, 18:28.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by Thuppu View Post
            Onko toi +10 asetta välärin jälkeen ehdoton? Miksei voisi olla kevyellä kuormalla ja kovalla pakkasella nollan tuntumassa tai jopa miinuksella? Silloinhan teoriassa vois ehkä syntyä jäätä egr-venttiilin ja imusarjan sisääntuloaukon seinämille ajon aikana..? Ja imusarjasta vois jo valua vettä sylintereihin. Mutta tosiaan veden/jään kulku välijäähystä sen jälkeen kun auto on sammutettu ei ole mahdollista koska vesi harvoin virtaa ylöspäin.

            Edit. huonosti luin Tapin selostukset. Eli toi mahdollisuus on mitätön. Ehkä?
            Siis tarkoitit että koneen seistessä ei coolerilta kulkeudu mukin päälle vesi . No ei tietenkään.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #36
              Originally posted by -Tapi View Post
              Onpas uskomaton tarina, keskustelu ja teoriat.

              Kevyellä kuormalla ajoesimerkki: Imuilma -25. Ilma ennen välijäähdytintä +30. Ilma imusarjassa +10.

              Missä oheisen esimerkin kohdassa imusarjaan pääsee jäätä? Vaikka kaikki imuilman vesi kondensoituisi välijäähdyttimeen, ei siinä virtausnopeudessa paljon kehitellä lammikoita vaan tuo sisäänpuhaltava 0:sta +60:een lämpöinen ilma vie sen tehokkaasti mukanaan. Mukanaan mennessään se sitoo mukavasti happea ja oikeastaan tekee koneelle enemmän hyvää kuin huonoa.

              Imusarjaan kertyvä öljy voi tehdä emulsiota kosteuden kanssa ja tehdä jäätyvää räkää välijäähdyttimeen. Se sulaa kyllä ajon aikana tehokkaasti jo ensimetreillä mikäli ilma vaan virtaa välijäähdyttimen läpi. Tämän jään päätyminen imusarjaan isoina kimpaleina on ihan utopistinen ajatus. Pystysuoraan nousua heti välijäähdyttimen jälkeenkin on puoli metriä.. Imusarjassa on melko pienet kanavat plenumin jälkeen ja jos jokin jäänpala reittinsä sinne selvittäisikin, tehtäisiin siitä viimeistään venttiilinseetissä mursketta. Tämä jää kun ei ole mitään "teräsjäätä" vaan öljynsekaista hyhmää.

              Imusarja on hitaan virtauksen paikka, siellä ei jäädy mikään ajon aikana. Jäätymistä voisi teoriassa tapahtua imupuolella ainoastaan MAF:lla, ahtimen suuaukolla tai EGR-venttiilin kohdalla. Tämä jäätäminen johtuisi siis ilman virtausnopeuden aiheuttamasta paineen alenemisesta ejektorimuodon pinnalla. Joissakin kaasaripeleissä tuttu ilmiö. Jäätä tulee siis vain nimeksi ja tässä tapauksessa tuskin tulee ollenkaan.

              Vettä ei valu sylinteriin mistään muualta kuin sylinterinkannesta ja sieltäkin vain kannen halkeaman tai kannentiivisteen kautta. Pieni halkeama on ikävä kun se ei välttämättä oireile ajossa mutta jos mäntä jää seisoessaan ala-asentoon ja jäähdytysjärjestelmässä on normaalisti painetta (kone kuuma), paine tyhjentää kuumaa (pieni pintajännitys) jäähdytysnestettä sylinteriin pikkuhiljaa mutta varmasti. Käynnistäessä sitten ilma puristuu kasaan mutta vesi ei -> Kiertokanki menee mutkalle kaikella todennäköisyydellä.
              En tiedä kehen viittaat mutta minä en esitä mitään teorioita vaan kerron faktaa siitä miksi turbodieselissä voi päästä vesi männän päälle. Kylmillä keleillä kondensiovesi jäätyy ahtoilman jäähdyttimeen ja kelin lämmetessä se sitten sulaa ja lähtee liikkeelle (ajossa). Paska säkä käy jos yksi pytty haukkaa sitä kerralla enemmän kuin puristustilavuuden (neljännesdesi?) verran..
              Mulla on kasa kuvia kapulassa siitä miltä näyttää umpeen jäätynyt coolerin ulostulo mutta tänne en niitä uppaa. Ja ettei epäselvää jää , en tiedä miten yleinen vaiva on BMW:n dieseleissä.

              -JO
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by petrolhead View Post
                Tai ahtoilman kosteuden kondensoituessa kun sen ilman lämpötila riittävän äkisti alenee.
                Jos nyt ei ihan kuitenkaan....
                Nimittäin aika hyvä tuuletus on tuolla välijäähdyttimessä konen käydessä ja kun kone sammutetaan ja putkistoon jäänyt ilma kondensoi vetensä, tulee sitä putkien ja välijäähdyttimen seinämille puolen pipetillistä.
                Se reijän porailu VW lauhdittimiin tehdään kyllä sniiden pohjalle kertyvän runsaan öljyn vuoksi, jolla pyritään välttämään öljyllä käytiinlähtö/ryntäys.
                Nythän kyse oli vielä siitä että yksi sylinteri on niin täynnä vettä että kone ei edes pyöri?

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1968
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Vahvasti kyllä epäilyttää että siellä on nyt joku aivan muu vika kun yksi sylinteri täynnä vettä?
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3121
                    • Välisuomi

                    #39
                    Juu en hyökännyt yksittäisten ehdotelmien kimppuun vaikka provosoivaan sävyyn kirjoittelinkin. Kuten hemi jo vihjaisi, reikiä välijäähdyttimien pohjissa on öljyn poisvaluttamiseksi.

                    Joissakin vehkeissä (ja tuunareiden omissa huvittavissa viritelmissä) välijäähdyttimen putket ovat yläreunassa ja välijäähdytin ylimitoitettu kennostoltaan, jolloin virtausnopeus hidastuu ja putkistossa mateleva öljy kertyy välijäähdyttimeen. sitä voi kertyä sinne ajan saatossa niin paljon että vain ylimmät pillit ovat enää auki ja virtausnopeus taas nousee ja jäähdytysteho on olematon. Tämä ei sinänsä liity asiaan, kunhan avaudun.

                    Paineessa ilman lämpötila nousee, paineen laskiessa se laskee. Tähän perustuu kaasarien venturiosien jäätäminen. BMW dieselin imusarjassa on niin väljät oltavat ilmalla kuljeksia etten usko mihinkään jäätämiseen.

                    Ilma imusarjassa voi olla miinusasteista ehkä pitkässä moottorijarrutuksessa kovalla pakkasella mutta se lämpenee heti kun ahtopainetta tulee hitusenkaan.
                    ---

                    Comment

                    • 6power
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 254
                      • Tampere

                      #40
                      joopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1968
                        • Seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by 6power View Post
                        joopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.
                        Niin jos tälle linjalle lähdetään niin eipä ole paljon järki päätä pakottanut imusarjan läppienkään kanssa.... Vag konsernin dieseleissä kai jonkinverran ollut tuollaista ongelmaa, mutta prosentuaalinen osuus taitaa olla autojen kokonaismäärästä aika olematon loppupeleissä.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by 6power View Post
                          joopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.
                          Näin. Eiköhän tuo coolereihin hypoteettina kerääntyvä vesi kuitenkin sitten pakkasöinä rikkoisi tässäkin maassa satoja coolereita turvottaen niistä kennoputket halki mikäli niissä ihan aikuisten oikeasti olisi jokin veden kerääntymisongelma?
                          Vai onko joku tosissaan nähnyt VAG:in tai bemun cooleria mikä olisi jäätynyt halki/rikki?

                          Comment

                          • Second
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 223
                            • Kaarina

                            #43
                            Kaverilla jolle noin kävi 530d:llä sai merkkiliikkeestä 1000€ laskun vesien pois imemisestä sylinteristä. Voihan ne vitsilläkin koneen aukasta ja ilmoittaa että jäässähän se. Ja jos kansipahvi vuotaisi ei se jäähdytinneste sinne jäätyisi. Ajeli -20c pakkasessa Helsinki-Vaasa välin, ilman webastoa niin kone aika kylmänä käynyt.
                            ex-E39 530d M-sport
                            ex-E30 325i cabrio
                            ex-E30 325i
                            ex-E34 535i

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7551
                              • Jyväshyvä

                              #44
                              Originally posted by Second View Post
                              Ajeli -20c pakkasessa Helsinki-Vaasa välin, ilman webastoa niin kone aika kylmänä käynyt.
                              Onko tuossa jotain ihmeellistä? -40 astetta voisi ehkä ollakin...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • kalkkuna
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 864
                                • vaajakoski

                                #45
                                Useita VW konsernin ahtoputkia irroittaneena (edellinen työpaikka). Voin kertoa että ahtoputkista tulee VETTÄ. Ei nyt litrakaupalla mutta ehkä useita desejä. Joistain enemmän joistain vähemmän. Ongelma koskee lähinnä 3c passat yms muita samalla pohjalevyllä olevia.
                                Eräs taksi oli imaissut vedet koneeseen sisään. Autolla oli ajettu edellisenä päivänä normaali ajot. Aamulla kun meni starttaamaan autoa kone pyörähti hieman ja jysähti jumiin. Auto hinurilla pajalle. Työkaveri ihmettelee että olisko startti rikki. Kysyin että pyöriikö kone jos käsin pyörittää? Kokeili että ei pyöri. Jakopää oli ehjä eli ei muutakun hattu pois koneesta. Tadaa!! Voi sitä veden määrää. Että siitä sitten. Mahdollista on!!!
                                VW sharan 1,8T
                                e30 318i 4d -89 projekti
                                e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                                Comment

                                Working...
                                X