No periaatteessahan koneeseen ei pääse vettä valumaan välijäähdyttimestä mitenkään päin. Ja se vesimäärä mikä mahdollisesti välijäähyttimestä kulkeutuu sylintereihin ajon aikana on hyvin vähäistä ja todennäköisesti sumumaisessa tilassa ja höyrystyy samantien palotapahtumassa. Ainoa mahdollisuus että 200km pakkasessa ajon ja pitkän seisauttamisen jälkeen on vettä sylinterissä heti startissa niin ettei kone pyöri, täytyy olla et jäätä on muodostunut ajon aikana imusarjaan ja on sit sieltä sulanut ja valunut pyttyyn kun auto on sammutettu ja jäätynyt sinne männän pälle.
e60 525da vettä koneessa
Collapse
X
-
Originally posted by Thuppu View PostNo periaatteessahan koneeseen ei pääse vettä valumaan välijäähdyttimestä mitenkään päin.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Onpas uskomaton tarina, keskustelu ja teoriat.
Kevyellä kuormalla ajoesimerkki: Imuilma -25. Ilma ennen välijäähdytintä +30. Ilma imusarjassa +10.
Missä oheisen esimerkin kohdassa imusarjaan pääsee jäätä? Vaikka kaikki imuilman vesi kondensoituisi välijäähdyttimeen, ei siinä virtausnopeudessa paljon kehitellä lammikoita vaan tuo sisäänpuhaltava 0:sta +60:een lämpöinen ilma vie sen tehokkaasti mukanaan. Mukanaan mennessään se sitoo mukavasti happea ja oikeastaan tekee koneelle enemmän hyvää kuin huonoa.
Imusarjaan kertyvä öljy voi tehdä emulsiota kosteuden kanssa ja tehdä jäätyvää räkää välijäähdyttimeen. Se sulaa kyllä ajon aikana tehokkaasti jo ensimetreillä mikäli ilma vaan virtaa välijäähdyttimen läpi. Tämän jään päätyminen imusarjaan isoina kimpaleina on ihan utopistinen ajatus. Pystysuoraan nousua heti välijäähdyttimen jälkeenkin on puoli metriä.. Imusarjassa on melko pienet kanavat plenumin jälkeen ja jos jokin jäänpala reittinsä sinne selvittäisikin, tehtäisiin siitä viimeistään venttiilinseetissä mursketta. Tämä jää kun ei ole mitään "teräsjäätä" vaan öljynsekaista hyhmää.
Imusarja on hitaan virtauksen paikka, siellä ei jäädy mikään ajon aikana. Jäätymistä voisi teoriassa tapahtua imupuolella ainoastaan MAF:lla, ahtimen suuaukolla tai EGR-venttiilin kohdalla. Tämä jäätäminen johtuisi siis ilman virtausnopeuden aiheuttamasta paineen alenemisesta ejektorimuodon pinnalla. Joissakin kaasaripeleissä tuttu ilmiö. Jäätä tulee siis vain nimeksi ja tässä tapauksessa tuskin tulee ollenkaan.
Vettä ei valu sylinteriin mistään muualta kuin sylinterinkannesta ja sieltäkin vain kannen halkeaman tai kannentiivisteen kautta. Pieni halkeama on ikävä kun se ei välttämättä oireile ajossa mutta jos mäntä jää seisoessaan ala-asentoon ja jäähdytysjärjestelmässä on normaalisti painetta (kone kuuma), paine tyhjentää kuumaa (pieni pintajännitys) jäähdytysnestettä sylinteriin pikkuhiljaa mutta varmasti. Käynnistäessä sitten ilma puristuu kasaan mutta vesi ei -> Kiertokanki menee mutkalle kaikella todennäköisyydellä.---
Comment
-
-
Onko toi +10 asetta välärin jälkeen ehdoton? Miksei voisi olla kevyellä kuormalla ja kovalla pakkasella nollan tuntumassa tai jopa miinuksella? Silloinhan teoriassa vois ehkä syntyä jäätä egr-venttiilin ja imusarjan sisääntuloaukon seinämille ajon aikana..? Ja imusarjasta vois jo valua vettä sylintereihin. Mutta tosiaan veden/jään kulku välijäähystä sen jälkeen kun auto on sammutettu ei ole mahdollista koska vesi harvoin virtaa ylöspäin.
Edit. huonosti luin Tapin selostukset. Eli toi mahdollisuus on mitätön. Ehkä?Last edited by Thuppu; 08-03-2010, 18:28.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostOnko toi +10 asetta välärin jälkeen ehdoton? Miksei voisi olla kevyellä kuormalla ja kovalla pakkasella nollan tuntumassa tai jopa miinuksella? Silloinhan teoriassa vois ehkä syntyä jäätä egr-venttiilin ja imusarjan sisääntuloaukon seinämille ajon aikana..? Ja imusarjasta vois jo valua vettä sylintereihin. Mutta tosiaan veden/jään kulku välijäähystä sen jälkeen kun auto on sammutettu ei ole mahdollista koska vesi harvoin virtaa ylöspäin.
Edit. huonosti luin Tapin selostukset. Eli toi mahdollisuus on mitätön. Ehkä?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostOnpas uskomaton tarina, keskustelu ja teoriat.
Kevyellä kuormalla ajoesimerkki: Imuilma -25. Ilma ennen välijäähdytintä +30. Ilma imusarjassa +10.
Missä oheisen esimerkin kohdassa imusarjaan pääsee jäätä? Vaikka kaikki imuilman vesi kondensoituisi välijäähdyttimeen, ei siinä virtausnopeudessa paljon kehitellä lammikoita vaan tuo sisäänpuhaltava 0:sta +60:een lämpöinen ilma vie sen tehokkaasti mukanaan. Mukanaan mennessään se sitoo mukavasti happea ja oikeastaan tekee koneelle enemmän hyvää kuin huonoa.
Imusarjaan kertyvä öljy voi tehdä emulsiota kosteuden kanssa ja tehdä jäätyvää räkää välijäähdyttimeen. Se sulaa kyllä ajon aikana tehokkaasti jo ensimetreillä mikäli ilma vaan virtaa välijäähdyttimen läpi. Tämän jään päätyminen imusarjaan isoina kimpaleina on ihan utopistinen ajatus. Pystysuoraan nousua heti välijäähdyttimen jälkeenkin on puoli metriä.. Imusarjassa on melko pienet kanavat plenumin jälkeen ja jos jokin jäänpala reittinsä sinne selvittäisikin, tehtäisiin siitä viimeistään venttiilinseetissä mursketta. Tämä jää kun ei ole mitään "teräsjäätä" vaan öljynsekaista hyhmää.
Imusarja on hitaan virtauksen paikka, siellä ei jäädy mikään ajon aikana. Jäätymistä voisi teoriassa tapahtua imupuolella ainoastaan MAF:lla, ahtimen suuaukolla tai EGR-venttiilin kohdalla. Tämä jäätäminen johtuisi siis ilman virtausnopeuden aiheuttamasta paineen alenemisesta ejektorimuodon pinnalla. Joissakin kaasaripeleissä tuttu ilmiö. Jäätä tulee siis vain nimeksi ja tässä tapauksessa tuskin tulee ollenkaan.
Vettä ei valu sylinteriin mistään muualta kuin sylinterinkannesta ja sieltäkin vain kannen halkeaman tai kannentiivisteen kautta. Pieni halkeama on ikävä kun se ei välttämättä oireile ajossa mutta jos mäntä jää seisoessaan ala-asentoon ja jäähdytysjärjestelmässä on normaalisti painetta (kone kuuma), paine tyhjentää kuumaa (pieni pintajännitys) jäähdytysnestettä sylinteriin pikkuhiljaa mutta varmasti. Käynnistäessä sitten ilma puristuu kasaan mutta vesi ei -> Kiertokanki menee mutkalle kaikella todennäköisyydellä.
Mulla on kasa kuvia kapulassa siitä miltä näyttää umpeen jäätynyt coolerin ulostulo mutta tänne en niitä uppaa. Ja ettei epäselvää jää , en tiedä miten yleinen vaiva on BMW:n dieseleissä.
-JO2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostTai ahtoilman kosteuden kondensoituessa kun sen ilman lämpötila riittävän äkisti alenee.
Nimittäin aika hyvä tuuletus on tuolla välijäähdyttimessä konen käydessä ja kun kone sammutetaan ja putkistoon jäänyt ilma kondensoi vetensä, tulee sitä putkien ja välijäähdyttimen seinämille puolen pipetillistä.
Se reijän porailu VW lauhdittimiin tehdään kyllä sniiden pohjalle kertyvän runsaan öljyn vuoksi, jolla pyritään välttämään öljyllä käytiinlähtö/ryntäys.
Nythän kyse oli vielä siitä että yksi sylinteri on niin täynnä vettä että kone ei edes pyöri?
Comment
-
-
Juu en hyökännyt yksittäisten ehdotelmien kimppuun vaikka provosoivaan sävyyn kirjoittelinkin. Kuten hemi jo vihjaisi, reikiä välijäähdyttimien pohjissa on öljyn poisvaluttamiseksi.
Joissakin vehkeissä (ja tuunareiden omissa huvittavissa viritelmissä) välijäähdyttimen putket ovat yläreunassa ja välijäähdytin ylimitoitettu kennostoltaan, jolloin virtausnopeus hidastuu ja putkistossa mateleva öljy kertyy välijäähdyttimeen. sitä voi kertyä sinne ajan saatossa niin paljon että vain ylimmät pillit ovat enää auki ja virtausnopeus taas nousee ja jäähdytysteho on olematon. Tämä ei sinänsä liity asiaan, kunhan avaudun.
Paineessa ilman lämpötila nousee, paineen laskiessa se laskee. Tähän perustuu kaasarien venturiosien jäätäminen. BMW dieselin imusarjassa on niin väljät oltavat ilmalla kuljeksia etten usko mihinkään jäätämiseen.
Ilma imusarjassa voi olla miinusasteista ehkä pitkässä moottorijarrutuksessa kovalla pakkasella mutta se lämpenee heti kun ahtopainetta tulee hitusenkaan.---
Comment
-
-
joopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.
Comment
-
-
Originally posted by 6power View Postjoopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by 6power View Postjoopa joo..meinaatteko oikeesti että bmw:n insinöörit ei olis ajatellu asiaa jos muka cooleriin kertyis vettä ja sillä olis maholisuus päästä moottoriin sellasia määriä että kone vois vaurioitua.. Eiköhän se kansi ole haljennut ne kun on dieseleissä aika kovilla suomen olosuhteissa ja varsinkin 6 moottoreiden kannet.
Vai onko joku tosissaan nähnyt VAG:in tai bemun cooleria mikä olisi jäätynyt halki/rikki?
Comment
-
-
Kaverilla jolle noin kävi 530d:llä sai merkkiliikkeestä 1000€ laskun vesien pois imemisestä sylinteristä. Voihan ne vitsilläkin koneen aukasta ja ilmoittaa että jäässähän se. Ja jos kansipahvi vuotaisi ei se jäähdytinneste sinne jäätyisi. Ajeli -20c pakkasessa Helsinki-Vaasa välin, ilman webastoa niin kone aika kylmänä käynyt.ex-E39 530d M-sport
ex-E30 325i cabrio
ex-E30 325i
ex-E34 535i
Comment
-
-
Originally posted by Second View PostAjeli -20c pakkasessa Helsinki-Vaasa välin, ilman webastoa niin kone aika kylmänä käynyt.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Useita VW konsernin ahtoputkia irroittaneena (edellinen työpaikka). Voin kertoa että ahtoputkista tulee VETTÄ. Ei nyt litrakaupalla mutta ehkä useita desejä. Joistain enemmän joistain vähemmän. Ongelma koskee lähinnä 3c passat yms muita samalla pohjalevyllä olevia.
Eräs taksi oli imaissut vedet koneeseen sisään. Autolla oli ajettu edellisenä päivänä normaali ajot. Aamulla kun meni starttaamaan autoa kone pyörähti hieman ja jysähti jumiin. Auto hinurilla pajalle. Työkaveri ihmettelee että olisko startti rikki. Kysyin että pyöriikö kone jos käsin pyörittää? Kokeili että ei pyöri. Jakopää oli ehjä eli ei muutakun hattu pois koneesta. Tadaa!! Voi sitä veden määrää. Että siitä sitten. Mahdollista on!!!VW sharan 1,8T
e30 318i 4d -89 projekti
e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti
Comment
-
Comment