Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530DA kierrokset huojuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Senkka
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 27

    #16
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Otitko ne läpät pois, siitähän oli privassa puhetta...

    Oletko muuten kellotellut 80-120 kiihtyvyyttä tai 0-100?

    Oma 535DTA menee n. 4 sekka/6.9 paras 0-100,
    dtc rajoitetussa tilassa. Jos pistä kokonaan pois niin kumi vaa palaa ;-)

    mitattu Racechrono + kunnon 5hz gps mokkula.
    Otin ne läpät pois ja laitoin pultit kumiprikoilla tilalle. Rakenne oli kyllä niin vahvan oloinen, että en usko että ne rikki olisivat voineet mennä.

    Alakierrosvääntö parani muuten noiden alipaineletkujen vaihdon jälkeen. Kiihtyvyyksiä en ole mitannut, kun on vakio peli muuten.

    Comment

    • Senkka
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 27

      #17
      Originally posted by Senkka View Post

      Nyt poistin imusarjan läpät ja vaihdoin alipaineletkut niin vika poistui. Alipaineletkuista ainakin yksi oli rikki. Eli nuo alipaineletkut menee ainakin tässä turbojen päältä. Osa menee hukkaporteille ja osa imusarjan alle. Olivat sellaista rättiletkua, jotka oli kovettuneet ja murtuneet. Imusarja piti ottaa pois, että osan sai vaihdettua. Toivottavasti vika nyt oli noissa ja kierrosten heittely pysyy poissa.
      Vika/ominaisuus tuli takaisin muutaman päivän viiveellä. Tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Omituista...

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1964
        • Seinäjoki

        #18
        Voiskohan sielä olla jossain johtoliitoksissa jotain häikkää tai jossain anturissa? Jos paikat aukomalla sait vian pariksi päiväksi pois. MItäs antureita sielä nyt olikaan, ahtopaineen tunnistin kait ainakin ja olihan sielä muitakin antureita. En itse enää oikein tarkasti muista mitä kaikkea siellä oli...
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #19
          Mites imusarjassa oleva anturi? Ittellä heiluu kun hölmöläisen mulkku se anturi, on vissiin jollain kumilurtalla kiinni. Vaikuttaisiko tuo millään lailla?

          Brittifoorumilla joku oli saanut kuntoon kiristämällä kaikki liittimet läpi jollain työkalulla, oli kontaktivika. Sitä ,että missä liittimessä se vika oli , ei ollut mainintaa...
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            #20
            Turbiinejahan noihin on vaihdettu tuon takia, mutta kuinka usein vika on poistunut sillä ei tarina kerro. Ja varmaan joutuu samoja liittimiä kenties aukomaan kun laatikon tiputtaa pois?
            Täytyy koittaa seuraavalla kertaa puhdistaa ne imusarjan anturit ja katsoa että liittimet on kunnossa.Jostain kun löytäis ammattitaitoisen pajan niin ois tuosta lystistä jotain maksaakkin jos auto tulis kuntoon ilman arvailuja. Ei huvita vaihtaa/huoltaa turbiinia jos vika onkin vaihdelaatikossa/sen ohjauksessa tai jossain moottorin anturissa...
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • PeSe
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 116
              • Vlk

              #21
              Tapahtuuko teillä nuo kierrosten humppaamiset aivan tasaisella tiellä? Itse olen huomannut että nostelee ylämäkeen usein kierroksia n.200rpm vaikka ajaa tasaisella kaasulla/vakkarilla vielä 100km/h nopeuksissakin, kuuluuko asiaan? vai pitäiskö turbiinin lukittua jotenkin, ilmeisesti ei kuitenkaan pidä kierroksiin vaikuttaa? Mitäs teidän dieselit kiertelee 100km/h ja 130km/h matkavauhdeissa?
              Last edited by PeSe; 06-05-2009, 22:54.
              E70 X5 30d -07
              E60 520i -03

              Comment

              • BmwHen
                Newbiemmer
                • Jul 2015
                • 13
                • Vihti/Nummela

                #22
                En löytäny vastaavasta aiheesta mitään muuta threadia, joten herätetään tämä vanha threadi taas eloon.

                Itse olen siis viikon verran omistanut 200tkm ajetun 530d e60 ja siinä on nyt esiintynyt jos jonkinlaista ongelmaa, on jopa käynyt mielessä että ottaisin mielummin vaihdossa annetun 300tkm rullailtun e60 525d takaisin, kun se toimi ainaki paremmin kuin tämä uusi.

                Nimittäin siinä uudessa bemarissani kierrokset muuten pysyvät paikoillaan, paitsi ns. moottorijarrutuksessa, eli kun päästää kaasun irti ja antaa vaan auton rullaa. Se ei tee sitä joka kerta mut kuitenkin melko usein, ja samalla tuntee kun auto tavallaan nykii. Autoon on siis n. 15tkm sitte vaihdettu bemarilla vaihteistoöljyt ja pistetty sen lisäksi vielä jotain lisäainetta laatikkoon.

                Viikonloppuna teki myös kaksi kertaa peräkkäin sen, että kun lähti kiihdyttämään ns. kickdownis niin ehkä 400kierrosta ennen rajoitinta siitä hävisi veto ja kierroslukumittarin viisari liikkui mittarin tappiin, tietysti kun kaasu oli pohjassa. Ja sen jälkeen kävi pieni nykäisy ja vaihteisto vaihtoi isommalle vaihteelle jolloin veto palautui ja kierrokset tippuivat siihe 3tonnin paikkeelle. Sen jälkeen se ei tehnyt enään niin, vaikka miten yritin joten epäilin sen syyksi liukkautta.

                Kävin tossa päivällä liikkeessä josta hommasin kyseisen pirssin, kertomassa siitä humppauksesta sekä siitä mitä tapahtui viikonloppuna, joten he lähettivät minut vikakoodien lukuun. Vikakoodeja tuli 2kpl, yksi liittyi polttoainesuodatimeen ja toinen ilmamassamittariin. Polttoainesuodatin vaihdetaan autoliikkeen piikkiin, kun korjaamolla meinattiin että siinä on syy kierrosten humppaukselle. Mitä mieltä te olette, voisiko sellainen johtua siitä?

                Illalla kävin kaverilla ja paluumatkalla, ajoin cruise päällä 70km/h alueella ja siinä oli yksi tommone aika jyrkkä alamäki, jolloin aluksi kierrokset humppasi ja sen jälkeen kierrokset putosivat tyhjäkäyntikierroksille ja kun yritin painaa kaasua niin mittaristosta hävisi D :n merkki ja kierrokset nousivat ihan kuin olisi tyhjäkäynnillä painannu kaasua. Siinä sitten tietysti säikähdin ja päästin kaasun irti, jonka jälkeen D :n merkki ilmestyi taas mittaristoon ja kierrokset nousivat taas siihen tonnin paikkeelle jossa ne yleensäkin ovat alamäissä.

                Kierrosten humppaus taitaa olla aika yleinen vika näissä ja olihan siinä mun entisessäkin e60 välillä niin että puolilämpimällä koneella ku ajoi ylämäkeen niin kierrokset humppasi, mutta muuten laatikko toimi tosi hyvin. Mutta tämä juttu mikä tänään tapahtui niin pistää kyllä ihmettelemään.

                Toivottavasti jaksaatte lukea tämän storyn ja kertoa mulle samalla että mistä kyseiset viat voisivat johtua.

                ex. Honda Accord 2,0i -04
                ex. Volvo S80 D5 -07
                ex. BMW 525dA E60 -06

                nyk. BMW 530dA E60 -04

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1399
                  • Kuopio

                  #23
                  Haisee kyllä lootavialta mun mielestä.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • Soprano
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 198

                    #24
                    Eli toisinsanoen se turbiini ei pidä tai paineet ei pysy laatikossa oikeassa paikassa. Mulla tehtiin just täydellinen laatikkoremontti autoon.
                    Tuo kierrosten humppaus liittynee tasakaasulla kuitenkin siihen turbiiniin.

                    Taas samalla kun sanoit että D hävisi näytöstä niin voisi kuvitella että myös mekatroniikan puolella voisi olla jotain.

                    Luulen että näiden vikojen kanssa kannattaa kääntyä laatikkokorjaamon puoleen.

                    Testejä ajamalla saa otettua laatikosta rumpujen paineet.
                    Last edited by Soprano; 26-02-2016, 22:17.
                    Se menee sit....

                    Comment

                    • abject
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 378
                      • Vähäkyrö

                      #25
                      Onko niin, ettei kukaan pellepeloton oo vielä koittanut komponenttia kerrallaan vaihtamalla että missä se vika oikeesti on? Voiko koko mekatroniikka mennä kerralla "kokonaan" hajalle? Se vaan taitaa olla yksinkertaisin korjausmetodi.

                      Täällä on työn alla 2005 535d ja moottorin kierrosluku vaihtelee +-100rpm tasakaasulla. Eritoten 75-95 vauhdissa suurimmalla vaihteella ja moottorilla jarrutettaessa. Myös vaihteen vaihdossa mielestäni vähän turhaa "takkuilua." Ihan kuin esimerkiksi kolmoselta neloselle vaihtaessa löytyisi joku puolittaja kun kierrokset putoaa mittarin mukaan mielestäni liian vähän. Lienee turbiinin luistamista ja voinee kuulua asiaankin, mutta manuaalilla ajavalle pistää moinen silmään. Vaihteet ei kuitenkaan mielestäni luista kunhan turbiini lukittuu.

                      Vaihdettiin eilen mekatroniikkaan kaikki solenoidit kunnostettuihin käytettyihin ja lisäksi venttiilipöydän ja laatikon (mitenkä tuon oikein kuvaisi) väliset kumitiivisteet uusittiin. Varsinkin nuo tiivisteet oli käytetyn näköiset, olivat selvästi painuneet kasaan. Solenoideista nyt ei päälle päin näkynyt mitään poikkeuksellista. Öljyt oli kohtuu puhtaan näköiset, eikä noilla ole 40tkm enempää ajettukaan. Myös suodatin uusittu n. 40tkm sitten.

                      Vika ei kuitenkaan korjautunut. Ensi alkuun näytti, että meni jopa pahemmaksi, mutta ehkä tuo nyt tuosta hieman asettui muutaman kilometrin ajelulla. INPA tietenkin pitää aina vaan talvilomaansa, eli adaptaatiot vielä nollaamatta...

                      Seuraavaksi koitetaan varmasti kalvaa tuo turbiinin lukitsevan solenoidin käytävä/reikä mekatroniikasta vähän suuremaksi ja laitetaan solenoidiventtiiliin vastaavan kokoiset tiivisterenkaat. Alipaineet voisi tietysti koittaa mitata samalla, josko sieltä löytyisi joku vuoto, vaikka aika tiiviisti nuo venttiilit paikalleen asettuivatkin.

                      Kommentteja, ehdotuksia? On kai se itsekin nöyrryttävä siihen venttiilpöydän vaihtoon ellei tuo ala tokenemaan.
                      F11 525dx M-Sport ’14
                      w123 240D Lang MR '81

                      Comment

                      • heifetz
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2015
                        • 429
                        • Finland

                        #26
                        Itsellä kierrosten humppaamiset tasakaasulla katosivat kun pelkkä turbiini vaihdettiin.
                        Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                        Ex. E81 118d LCI Bluewater

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎