Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D E60 -05 varoitusvaloja syttyi yhtäkkiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hamann84
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 24

    530D E60 -05 varoitusvaloja syttyi yhtäkkiä

    Elikkäs eilen kun lähdin töihin ajelin n. 2-3 kilsaa jonka jälkeen auto alkoi valittaa lähes kaikesta:
    Halusi suoraan huoltoon, apukuskin ikkunan joku lock trappment? (en ehtinyt tarkkaan katsoa), ohjauksen merkkivalo syttyi ja samalla häipyi ohjaustehostin , I-drive näyttö sammui ja nopeus- sekä kierrosmittarit alkoivat elämään omaa elämäänsä.

    Noh, pysähdyin ja sammutin auton ja käynnistin uudestaan ja kaikki toimi kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan, check controlin kautta ei löytynyt mitään virheitä. Illalla töistä lähtiessä ei auto taas meinannut millään käynnistyä, jaksoi pyörittää konetta kunnolla mutta ei vaan käynnistynyt ja kaikki muu tuntui toimivan normisti... Ehdin jo tilata hinauksen kun vielä kokeilin ja lähtihän se käyntiin, ajoin kotiin ja kaikki toimi normisti...

    Tänään aamusta auto käynnistyi ihan niinkuin pitääkin, eli mikä hitto tuota vaivaa? :think
    Laakkosen pikahuollossa kävin kysymässä mutta eivätpä ottaneet edes sisään koska kuullosta niin laajalta ongelmalta ja huollon puolella joutuisi odottamaan yli kaksi viikkoa ensimmäistä vapaata aikaa..ja kukaan ei pystynyt sanomaan juuta eikä jaata...

    Sen verran tässä aikaisemmin on tapahtunut, että penkinlämmittimien vihreät merkkivalot ovat kerran jääneet palamaan (vaikka itse penkinlämmittimet ei olleet päällä) kun oon sammuttanut auton, nuo kuitenkin sammuneet jossain vaiheessa sitten.

    Muutamaan otteeseen auto on ilmoittanut tuosta oikeanpuoleisen etuikkunan jostain lock trappmentista, muttaa herja tulee niin nopeasti ja lyhytaikaisesti että sitä ei ehdi oikein nähdäkään ja kun tarkistaa check controlin kautta niin ei mitään näy...

    Olisiko kellään tietoa mitä meikäläisen pikkuista vaivaa? Kenen puoleen kannattaa kääntyä? Laakkosen tai Metroauton merkkihuoltoon vien hyvin vastahakoisesti..

    Kiitän jo etukäteen teidän kaikkitietävien neuvoja
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Virtoo

    Ensimmäinen veikkaus on akku. Mutta, diagnostiikka paljastanee tilanteen lopullisesti.
    Akkukaupoille menoon vinkki : meillä kainuussa paikallinen merkkiliike tyrkytti MURSUn akkua, joka maksoi aika tarkalleen puolet Penarin orkkisakkuun verrattuna. Uusi akku vaatii (joku koulukunta on kyllä tätä vastaan) koodauksen järjestelmään.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #3
      Akun varauksen vähyydeltä tuo vaikuttaa.

      Comment

      • Hamann84
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 24

        #4
        Originally posted by MarttiKK View Post
        Akun varauksen vähyydeltä tuo vaikuttaa.
        Eli akku lopussa vaikka silloin illasta jaksoi pyörittää konetta hullun lailla kuitenkaan käynnistymättä?

        Tuossahan on kylläkin myös webasto joka syö akkua ihan kiitettävästi..

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #5
          Joo akku tossa porsii. Jännite tippuu-> auton elektroniikkaa tiputetaan pois päältä virran säästämiseksi.

          Webastolliseen autooni asensin Defan laturin, 200€.
          Talvella pitää kerran viikossa tolpassa kiinni ja ei ole ollut ongelmia. (siis niiden kahden taksikeikan jälkeen..)
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • Hamann84
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 24

            #6
            No niin, akun vaihto tilattu ja softan päivitys ennen karalan ohjelmointia

            Tuhannet kiitokset teille, säästyin Laakkosen rahastukselta taas

            Comment

            • WarHead
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 774

              #7
              Originally posted by Hamann84 View Post
              Tuhannet kiitokset teille, säästyin Laakkosen rahastukselta taas
              Hieno homma!
              On muute paskapuhetta että nykyautojen korjaaminen arvokasta ja haasteellista; osti uuden akun vaivaan ku vaivaan ja ajeli menemään!
              E91 335iAT -08

              -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6936
                • N/A

                #8
                Kirjottelehan tähän sitten auttoiko tuo akun vaihto oikeasti tuohon vikaan

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Hamann84 View Post
                  Elikkäs eilen kun lähdin töihin ajelin n. 2-3 kilsaa jonka jälkeen auto alkoi valittaa lähes kaikesta:
                  Halusi suoraan huoltoon, apukuskin ikkunan joku lock trappment? (en ehtinyt tarkkaan katsoa), ohjauksen merkkivalo syttyi ja samalla häipyi ohjaustehostin , I-drive näyttö sammui ja nopeus- sekä kierrosmittarit alkoivat elämään omaa elämäänsä.
                  Taitaa olla latauksessa jotakin ongelmaa kuitenkin koska ei käynnissä olevasta autosta jännite lopu vaikka akku olisi huonokin. Voi toki olla myös IBS järjestelmän ongelmaa kyseessä.

                  Tuohon akun vaihtoon, halvimmillaan orkkisakun saaneee joko boschina tai vartana. Koodaukseen samanlaiseen vaihdettaessa ei välttämätöntä tarvetta ole mutta jos entinen akku on ollut todella loppu ja ibs mukautunut sille niin saattaahan se uuden akun tulevan keston kannalta olla järkevää (eli koodata kannattaa aina kun se on järkevästi mahdollista); ibs kyllä muutoin mukautuu ajan kanssa siihen toiseenkin suuntaan eli myös paremmalle akulle. (IBS = intelligent battery sense, vaikka ei kyseinen järjestelmä kyllä mielestäni välttämättä täytä sanan intelligent vaatimuksia mutta nykyaikanahan asioille pitää aina keksiä ylihienoja markkinointinimiä...)
                  Last edited by WSE1; 18-04-2009, 04:10.

                  Comment

                  • Hamann84
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 24

                    #10
                    Nyt oon ajanu pari päivää tuon jälkeen ja n. 200 kilsaa ja auto toiminut täydellisesti, ei valittanut mistään...

                    Maanantaina on tosiaan aika vikakoodien lukuun ja vaihdatan tuon akun joka on alkuperäinen ja jo 4 vuotta vanha, ei sitten tarvitse sitä ainakaan murehtia niin kauan kun auto itselläni on... Saas nähdä mitä bemarin sedät lohjalla tuumivat tästä...

                    Comment

                    • Evotec
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 42
                      • Pietarsaari

                      #11
                      Mullakin oli viime syksynä E61:sessä samanlaiset oireet, eikä lähtenyt käyntiinkään vaikka jaksoi pyörittää vaikka kuinka hyvin. Ei muuta kuin hinausauton kyytiin ja merkkihuoltoon. Testeri ja samalla akkulaturi kiinni ja lähti heti käyntiin, eli kaikki luuli että akussa oli vikaa, ja sitä uusittiin. Meni pari päivää ja taas sama vika, hinattiin taas huoltoon ja siellä sitten huomattiin että joku moottoriohjaukseen kuuluva pieni sininen rele oli palanut, eli akussa ei ollutkaan mitään vikaa... Rele maksoi muuten 9€, akku "aavistuksen" enemmän...
                      G20 330e M-Sport

                      Ex: F30 330e M-Sport, F11 530xd M-Sport, E91 330xd, Mini Cooper S, E46 330d M-Sport, E36 320i, 2x E46 328i, E46 320d, E46 320i Touring, E36 318iS, E61 530d, E30 325i Touring

                      Comment

                      • Hamann84
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2008
                        • 24

                        #12
                        Vikakoodien luku ei paljastanut muuta kuin, että autossa on jossain vaiheessa ollut jännite piikki ja vielä tähän asti auto on toiminut normaalisti.. Tilauksessa tuli väärä akku joten loppuviikosta pitäisi tulla oikea, se nyt vaihdetaan sitten ja toivotaan, että auto toimii moitteettomasti sen jälkeen...

                        Comment

                        • Hamann84
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 24

                          #13
                          Akku vaihdettu uuteen eilen. Tänään peruuttaessa penkilämmittimien merkkivalot syttyivät taas itsestään. Samalla tavalla syttyivät viimeksikin, peruuttaessa... Nyt tuli ajettua puolisen tuntia sen jälkeen eikä vielä ainakaan sammuneet. DTC nappi toimii normisti mutta parkkitutkan nappi ei toimi kun nuo penkinlämmittimien merkkivalot palavat...

                          Syttyyköhän nuo kaikki merkkivalot taas jokusen päivän kuluttua niinkuin viimeksi teki ...

                          Kellään kokemusta/tietoa tällaisesta ongelmasta?

                          Comment

                          • eekuusyks
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 164
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Evotec View Post
                            Mullakin oli viime syksynä E61:sessä samanlaiset oireet, eikä lähtenyt käyntiinkään vaikka jaksoi pyörittää vaikka kuinka hyvin. Ei muuta kuin hinausauton kyytiin ja merkkihuoltoon. Testeri ja samalla akkulaturi kiinni ja lähti heti käyntiin, eli kaikki luuli että akussa oli vikaa, ja sitä uusittiin. Meni pari päivää ja taas sama vika, hinattiin taas huoltoon ja siellä sitten huomattiin että joku moottoriohjaukseen kuuluva pieni sininen rele oli palanut, eli akussa ei ollutkaan mitään vikaa... Rele maksoi muuten 9€, akku "aavistuksen" enemmän...

                            onko tietoa mikä tämä rele on? itellä on vähän samalaista ongelmaa että akussa riittäs potku mutta tuo moottorielektroniikan valo ei vai syty kovemmilla pakkasilla

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Hamann84 View Post
                              Akku vaihdettu uuteen eilen. Tänään peruuttaessa penkilämmittimien merkkivalot syttyivät taas itsestään. Samalla tavalla syttyivät viimeksikin, peruuttaessa... Nyt tuli ajettua puolisen tuntia sen jälkeen eikä vielä ainakaan sammuneet. DTC nappi toimii normisti mutta parkkitutkan nappi ei toimi kun nuo penkinlämmittimien merkkivalot palavat...

                              Syttyyköhän nuo kaikki merkkivalot taas jokusen päivän kuluttua niinkuin viimeksi teki ...

                              Kellään kokemusta/tietoa tällaisesta ongelmasta?
                              Itse törmäsin samaan ongelmaan ja vika löytyi poikki hapettuneeseen päävirtakaapelin läpivientiin.
                              Eli onko päävirtakaapelin läpivienti tsekattu? Näissä nimittäin näyttäisi ko.läpiviennin osalta ko.kaapeli hapettuvan poikki, aiheuttaen nämä "virranvähyyden" ongelmat ja turhat akunvaihdot.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎