e60 käsijarru ongelma

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ripaxp86
    replied
    Tuli viime syksynä e60:seen vaihettuu taakse jarrulevyt.

    Pari asiaa tuli siinä huomattua mitä tässä ketjussa ei muistaakseni ollut.


    Lci automaatin kanssa tuskailin kun en saanut napaa pyörimään, et sais reijän siihen käsijarrun säätö rattaan kohdalle. Siin piti vaihdekepin "pussi" tai mikä muovihässäkkä nostaa irti ja sinne tökätä ruuvimeisseli, jolla käännettiin laatikosta mekaaninen vapautus. Helpotti huomattavasti kun sai renkaan pyörimään vapaasti


    Mulla oli myös ongelmia alussa saada se käsijarru pitämään, niin ajelin käkkäri päällä jonkun matkaa. Niissä uusissa levyissähän oli joku pinnote, minkä pitäis estää ruostumista. Tuli sellanen mieleen, et olisko se pinnote liukas. Se kun kuluu pois niin alkasko sitten pitään:think

    Leave a comment:


  • Jaskalla
    replied
    Viime vuonna katsastuksessa tuli huomautus löysästä käsijarrunvivusta. Alussa liian monta napsua löysää. Nyt sitä sitten ollaan pulassa kun löysiä ei saa millään pois. Kenkiä ei voi ottaa yhtään lähemmäksi rumpua. Eikö BMW:ssä tosiaan ole mahdollisuutta kiristää itse vaijeria joka menee käppärin vivulta kengille. Onko nyt varmasti niin ettei vaijeria pysty säätämään ollenkaan vaan ainoa säätö on jarrukengissä.

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by MazterI View Post
    Katsuri ei tykännyt E60 käsijarruista ja vasemmalla olikin melkoista mujua (ei tule hirveesti käppäriä käytettyä automaatissa).

    Eihän kellään satu oleen käsillä kuvaa että miten se levitin oikeaoppisesti siellä pitääkään olla?

    t.Pekka
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-brake/GOoMBui

    Leave a comment:


  • MazterI
    replied
    Katsuri ei tykännyt E60 käsijarruista ja vasemmalla olikin melkoista mujua (ei tule hirveesti käppäriä käytettyä automaatissa).

    Eihän kellään satu oleen käsillä kuvaa että miten se levitin oikeaoppisesti siellä pitääkään olla?

    t.Pekka

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Arvostan suuresti

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    Tämä saaga on nyt olettavasti ratkaistu, renkaat menee nätisti tasapainossa soralla lukkoon ja kahva ei ilman hyvin isoja ponnisteluja nouse kuin 7-8 pykälää ja on suht piukka jo 3. pykälässä. Tänään kaiken aikaisemmin suoritetun sisäänajon lisäksi säätöloopin 3. iteraatio kierroksella alkoi toimimaan kunnolla.

    Kunniamaininnat @markok ja @BMW525Xda, tiedonmurusia yhdistelemällä homma maaliin.

    Aloitus:
    (0. paina ASZE jousi pohjaan)
    1. Kiristä säätöruuveja kunnes rengas pyörii nihkeästi (ruuvilla tuskin saa pyörää kunnolla lukkoon
    2. Vapauta ruuveja 1-2 pykälää, rengas pyörinee vapaasti jo 1 pykälällä
    (2a. vapauta ASZE jousi)
    3. Kokeile soralla että molemmat pyörät lukittuu ~30km/h vauhdista ja käsijarru kahva on "piukka"
    3a. Onneksi olkoon, juo kaljaa sillä homma on valmis

    Mikäli ei onnistunut:
    4. Aja ~400m käsijarru päällä
    5. Kiskaise kahvasta soralla ja totea että tilanne tuskin ainakaan parani., johonkin suuntaan saattoi muuttua kuten että nyt menikin vastakkainen pyörä lukkoon
    6. Palaa kohtaan "aloitus"

    Huomioita:
    A) Itselle kävi tänään muun muuassa siten että kohdassa 3 kuskin puoli lukittui mutta perään kohdassa 5 apparin puoli otti paljon paremmin kiinni .
    B) 400m ajon jälkeen pystyin kiristämään ruuveja 1-2 pykälää eli palat kului/muotoutui alta pois suht vauhdilla
    C) Jos et ole vaihtanut sekä levyjä&kenkiä molempia niin jättäisi kohdan 2 suosiolla väliin - nopeuttaa palojen muotoutumista
    D) Ennenkuin laitat levyn paikalleen kannattaa katsoa että levitin avaa kenkiä - luokkaa 2-3mm per kenkä (poistaa 1 epävarmuustekijän prosessista kun rumpu on kiinni ei mitään ei enää näe)
    E) Itse ajoin vähintään 3km kässärin kanssa - todennäköisesti paljon enemmän - ennekuin tuo himmeli alkoi toimimaan
    F) Peruuttamiset käsijarrun kanssa ja muut woodoo magiat eivät toimi - no toki kuluttavat paloja että sillä tavalla auttavat...
    G) Jousien ja muiden kunto levyn sisällä on yhden tekevää, riittää että ne jaksaa vetää kengät irti rummusta
    H) Tuolla ei ole mitään _itsestään_ säätyvää kiristintä (vaikka netissä monessa paikassa näin huhutaan) eli jos palat kuluu tarpeeksi ajan kanssa niin mene kohtaan "aloitus".

    Spekulaatiota:
    i) ASZE jousi lienee täysin yhden tekevä (kunnes toisin todistetaan) kiristymisen kanssa, sen vapautus toki helpottaa kenkien vaihtoa ja ruuvien vapautusta jotta saa hyvin kuluneen levyn pois jossa kenkiä pitää supistaa reilusti.

    TIS & Pelicanin ohje on käytännössä joka osalta suhteelisen päin mäntyä
    - TIS ei opasta uudelleen säätämään ruuveja 400m ajon jälkeen vaan sanoo vain että aja uudet 400m perään ja taas dynoon toivomaan josko se olisi itsestään korjaantunut
    - Molempien ohjeiden 8 pykälää ruuveja taaksenpäin on _aivan_ liikaa (no ehkä toimii jos on uusi auto tai kaikki osat kahvasta lähtien uutta, mutta tuskin siltikään)
    - Missään ei kerrota että oletuksena vaihdetaan kaikki palikat (kahvasta lähtien) eikä myöskään kerrota mitä vippas konsteja on suotavaa tehdä jos vaihtaa esim. vain levyt tai kengät
    - Kaippa jossain autossa se säätöruuvi on alhaallakin, mutta itsellä se ainakin on/oli hyvin tarkkaan satulan keskikohdassa (kuski klo 3, appari klo9), kiristyy kuski: takapuskuriin päin eli oikealle, appari: keulaan päin eli oikealle, voi ajatella taivasta kohti menevänä tankona jossa mutteria on tarkoitus saada ylöspäin.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Mä olen ottanut tiukasta takaspäin 1-2 max3 napsua rummunpäästä.

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    RATKAISTU: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...5&postcount=31


    Käytännössä näin kyllä. Ohje tosin sanoo 8 napsua takas mutta otin alunerin vain 5 ja vapautin jousen, siitäkin on nyt tultu lähemmäs tuota sinun 1 tai 2 napsua tilanteeseen (tosin tässä välissä en ole nyt enää kahvan päätä löysännyt kun sen löysäys tuntuu ihan turhalta hommalta).
    - Voisihan sitä tänään vielä painaa sen kahvan jousen pohjaan ja vapauttaa ku nyt molemman puolen kengät on suht lähellä levyä. En tosin usko että tämä vaikuttaa yhtään mitään kun jousen liikematka on vakio, nähdäkseni tuo vain helpottaa kenkien vaihtamista ja säätörullan pyörittämistä päästämällä vaijerit löysälle, mitään "ylimääräisiä" löysiä tuo ei mistään vetäne pois...

    3. Levitin on putsattu ja levittää kenkiä hienosti ilman levyä (~2mm liikkuu per kenkä), mitään muuta ihmeellistä putsattavaa tuolla ei sitten ollutkaan kun kengät ja jouset on uusia ja toki levyn sisäpinnan olen putsannut myös.

    5. Tuo apparin puoli ei kiristy niin paljoa etteikö ruuvarilla levyn jäähdytysreiistä rynkyttämällä levy liikkuisi vähän ja sitten kun pistää renkaan paikalleen niin liikkuu käsin rengasta vääntämällä oletettavasti koska pääsee vääntää pidemmällä momenttivarrella. Jähmeä toki on eli ei pyöri vapaasti mutta ei ole myöskään "lukossa", tuosta naksu/kaks takas niin liikkuu vapaasti.

    8. on seisottu päällään, kirottu ja tanssittu sadetanssia
    Last edited by okkraj; 16-04-2019, 19:11. Reason: Ratkaistu linkki

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    En jaksanut lukea alusta asti. Oletko siis toiminut näin.

    1. kahvan päästä löysälle
    2. rummun sisältä pultin reiästä löysälle
    3. levy pois ja puhdistusta ruosteen irroittavalla öljyllä ja brakegleanerilla

    4. uudet osat paikallee
    5. ruummun päästä niin tiukalle että käsin ei rengasta pyöritä
    6. takaisin yksi tai kaksi napsua että rengas liikkuu käsin.
    7. löysät pois kahvan päästä

    8. ?

    Last edited by BMW525Xda; 16-04-2019, 09:14.

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    RATKAISTU: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...5&postcount=31
    Originally posted by markok View Post
    Missä kunnossa se jarrulevyn käsijarrurumpu on? Jos pinta ei ole tasainen niin uusia kenkiä on todella hankala saada muotoutumaan epätasaiseen rumpuun ja silloin käsijarru ei pidä.
    Silmämääräisesti ok, sormella tuntuu pientä "aaltoilua" kun "poikittain" eli vetarin suuntaisesti liikuttelee, eli jonkinlaista epätasaisuutta on. 2016 syksyllä olen uudet ATEn (24.0120-0183.1) levyt ruuvannut alle ja käkkäriä on käytetty luokkaa 10 käsijarrukäännöstä/talvi (autolla ajetaan lisäksi maltilliset 14-15tkm/vuosi). Minkäänlaista pykälää ei ole myöskään levyn reunassa kuten vanhassa muistaakseni oli ja levyssä näkyy tasaiset tummat jarrukengät jäljet (mutta voivat toki olla vanhoista kengistä). Itsellä ei ole mitään muistikuvaa että kuinka tasaiset nuo pinnat olivat uutena...

    Saako tuohon levyyn vesihiontapaperilla käsin mitään aikaiseksi, pitää varmaan tänään kokeilla sitäkin?

    Sitten lisää "hassun hauskoja" tilanteita - tämä ei vaan voi käyttäytyä näin... Eilen illalla kotiin tullessa ajoin hetken käsijarru päälle ja nyt sain sorapihalla ~30 vauhdista apukuskin puolen lukkoon (siis se puoli joka on talvesta asti ollut löysä kun vaihdoin kengät), sitä ennen uimahallin parkkiksella kahva toki nousi parkissa ollessa jostain syystä "ihan löysänä" ihan ylös asti kerran, toinen veto perään oli tiukempi . Pihassa kuskin puolelta sitten säätöruuvia 2 naksua tiukemmalle ja uusi yritys -> vain kuskin puoli vetää lukkoon, apukuskin puolta toivoton saada lukkoon vaikka se kirjaimellisesti 10 minuuttia aiemmin menikin. Apukuskin puolelta ruuvia tiukemmalle -> kiristäminen on nihkeää -> ei iloa, pyörä ei lukitu.

    Täällä sanotaan että kokeiltaessa pitää ensin rykiä kahvaa 3 kertaa (mikä idea?) ja sitten ajaa 1 minuutti 700NM voimaa vasten (olettavasti kalut lämpiää kuten varmaan kävi ennen pihaan saapumistakin) ja sitten vasta varsinainen voimamittaus
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...ake/1VncEZp49I

    Avasin sitten ehkä 10. kerran apukuskin puolen. Kahvasta vetämällä kengät aukeaa vähintään 2mm/kenkä eli mielestäni kahva ja levitin "toimii" ja tekee mitä pitää - ainakin ilman mitään vastusta. Levy paikalleen ja kiristin ruuvia niin paljon kuin meni -> levy ei lukitu kunnolla, ruuvarilla saa tuuletusreiistä väkisin rynkyttämällä levyn liikkeelle. Avasin ruuvia 5 napsua (levyn sai just pois) ja sitten pyöritin ruuvia 10 pykälää kireemmälle -> säätövaraa siis ainakin olisi eli 5 pykälän jälkeen joku vaann ottaa jonnekin kiinni. Ruuvi 10 takas ja levyn pujottelu paikalleen ja 4 pykälää kireelle eli laahaa vähän levyyn. Nythän kahvan pitäisi kaiketi avata kenkiä vielä ~2mm/kenkä kun se sen tekee ilman levyäkin eikö niin? käsijarrun ollessa 5. pykälässä 110nm pyöränpultista saa kuitenkin pyörän liikkeelle, 6. pykälässä ei enää saa. Testiajo ja todetaan tilanteen olevan muuttumaton, kuskin puoli vetää edelleen lukkoon soralla appari ei.

    Jotenkin tuntuu uskomattomalta, jos tuosta laahaustilanteesta kahva oikeasti avaisi noita kenkiä sen ~2mm/kenkä niin palan luulisi purevan aika hemmetin piukkaan levyyn kiinni? Olettavasti keinu alkaa siirtää voimaa kuskin puolelle ja oikeasti nuo kengät ei noin paljoa aukene. Tai sitten kengät on jostain jotenkin "epäsymmetrisesti" tuolla apukuskin puolella eikä tuo avaus saa niitä painumaan riittävän isolta osin kiinni levyyn tai levyn pinnan aaltoilun takia se ei vain pure kuten yllä ehdotettu (alkaisi tuntumaan loogisimmalta vaihtoehdolta)...

    Eihän sillä säätöruuvin päässä olevalla jousella ole mitään muuta funktiota kuin vetää ruuvin puoleista päätyä kengistä päin ruuvia? Se jousi on mulla nimittäin semi-solmussa säätörattaan kohdalta, ruuvarilla lienee törkitty. Kengät olivat mielestäni identtisiä/symmetrisiä pois lukien säätöruuvin ja "levittimen" päädyt eli ei liene mitään väliä mitkä kengät on laittanut minnekin ja miten päin kunhan vain nuo päädyt on oikein?

    Alkaa olemaan kyllä ideat vähissä tuon kanssa, voisi sanoa että vituttaisi ellei naurattaisi tämä naurettava nyppiminen, mutta mikäs sitä ajan kuluksi auringon paistaessa on räveltää...
    a) ajaa kässäri päällä ja yrittää muotouttaa paloja levyn muotoon (no nyt kun kuskin puoli pitää paremmin niin se oletettavasti kuluttaisi sitä puolta vaan enemmän -> pitäisi löysätä ensin kuskin puolta ja sitten uudelleen kiristää se "sorvauksen" jälkeen...
    b) vesihiomapaperilla levyn pintaa tasaisemmaksi
    c) tutkia sitä käsijarrun "kiristin" päätä, se lienee jossain keskikonsolin syöverissä ja kamaa pitäisi purkaa pois reilusti ennekuin siihen pääsee käsiksi?
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-brake/EBacl5L
    No eipä tuo siltä näytä että siinä mitään tutkittavaa olisi, se ASZE jousi ilmeisesti vain työntää tuota tankoa taaksepäin ts. antaa vakiomäärän löysää...
    - itselleni on kyllä edelleen ihan hepreaa että mikä/missä tuossa rakenteessa automaattisesti ja itsestään oikeasti kiristäisi yhtään mitään, mielestäni ei mikään? Molemmat vaijerit tulee tuohon keinusysteemiin jonka pitäisi vetää löysempää/vähemmän vastusta omaavaa vaijeria enemmän...
    d) lukita/vapauttaa vielä tuota ASZE jousta (mielestäni hyödytöntä)
    e) purkaa apukuskin puolen kengät kokonaan (ja asentaa uusiksi ja laittaa vanha ehjä jousi paikalleen)
    f) vaihtaa levy(t), ei viitsisi kun ovat "käytännössä uudet"
    g) uusia vaijeri(t) (kuitenkin tuo himmeli läpäisi viime kesän katsastuksen)
    h) viedä vekotin korjaamoon

    Kuuluisiko se säätöruuvi saada niin piukkaan käsin kääntämällä että levyä saati rengasta käsin pyörittämällä levy ei pyörisi mihinkään, jos pitää niin olettavasti pitäisi valita metodit a tai b ja varmistaa nyt ihan ensin tuo kunnollinen lukittautuminen...

    Mielestäni muutenkin tuo apparin puolen säätöruuvi liikkuu todella nihkeästi pyörän pultin reiästä pyörittämällä, pelkän levyn kanssa vähän paremmin (ruuvariin saa vähän isomman liikkeen) ja ilman levyä se liikkuukin sitten todella hyvin. Röntgenlaitehan tässä pitäisi olla että näkisi mitä tapahtuu . Jos tuon tuosta nyt saa kuntoon, niin siltikin tuo kahva noussee luokkaa 10 naksua eli TIS:sin mukaan pitäisi heti "uudelleen" säätää...
    Last edited by okkraj; 16-04-2019, 19:11. Reason: Ratkaistu linkki

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by okkraj View Post
    Kokeilin taas, ja se ei jousi ei liiku milliäkään ellei kahva ole ihan alimmassa asennossa eli kyllä sen alhaalla kuuluu olla - siitä se on "sivusta" suht helppo napsauttaa pohjaan pitkällä ruuvarilla. Ajoin (2x)400m ohjeiden mukaan ja levy on todella lämmin eli joku kyllä ottaa jonnekin kiinni, mutta silti käkkäri nousee ~10 pykälää ja pyörät ei mee lukkoon edes soralla... Levyissä ei vikaa luulisi olevan ja palat on uudet, sitten pitäisi vielä keksiä että mikä olisi erityisesti kuskin puolen vaijerin rikkonut ns. tekemättä mitään kun vanhoilla paloilla se toimi ja toki toinenkin puoli toimi vanhoilla kunnes palojen pinta lähti irti.
    Missä kunnossa se jarrulevyn käsijarrurumpu on? Jos pinta ei ole tasainen niin uusia kenkiä on todella hankala saada muotoutumaan epätasaiseen rumpuun ja silloin käsijarru ei pidä.

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Originally posted by okkraj View Post
    Kokeilin taas, ja se ei jousi ei liiku milliäkään ellei kahva ole ihan alimmassa asennossa eli kyllä sen alhaalla kuuluu olla - siitä se on "sivusta" suht helppo napsauttaa pohjaan pitkällä ruuvarilla. Ajoin (2x)400m ohjeiden mukaan ja levy on todella lämmin eli joku kyllä ottaa jonnekin kiinni, mutta silti käkkäri nousee ~10 pykälää ja pyörät ei mee lukkoon edes soralla... Levyissä ei vikaa luulisi olevan ja palat on uudet, sitten pitäisi vielä keksiä että mikä olisi erityisesti kuskin puolen vaijerin rikkonut ns. tekemättä mitään kun vanhoilla paloilla se toimi ja toki toinenkin puoli toimi vanhoilla kunnes palojen pinta lähti irti.
    Okei sitten muistan väärin siitä on hetki kun oon säädin vanhaan E60 käsijarrut uusille paloille. Ettei palojen vaihdossa olisi mennyt joku pieleen?

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    RATKAISTU: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...5&postcount=31
    Originally posted by Petsku333 View Post
    Sitä jousta on melko mahdoton painaa pohjaan kahva alhaalla, koska silloin se on aika pahasti tiellä. Joten kahvaa vähän ylös ja jousi pohjaan. Kahva tällöin löystyy ja tapahtuu jotain BMW käsijarrumagiaa mistä en ole itsekkään saanut selvää mitä tapahtuu. Sitten kummastakin pyörästä säätörulla niin kiinni että levy tai pyörä ei liiku enää käsin ja siitä se 8 nypylää auki ja käsijarru on säädetty. Jos proseduuri ei toimi niin vikaa on sitten vaijerissa tai levyissä tai paloissa.
    Kokeilin taas, ja se ei jousi ei liiku milliäkään ellei kahva ole ihan alimmassa asennossa eli kyllä sen alhaalla kuuluu olla - siitä se on "sivusta" suht helppo napsauttaa pohjaan pitkällä ruuvarilla. Ajoin (2x)400m ohjeiden mukaan ja levy on todella lämmin eli joku kyllä ottaa jonnekin kiinni, mutta silti käkkäri nousee ~10 pykälää ja pyörät ei mee lukkoon edes soralla... Levyissä ei vikaa luulisi olevan ja palat on uudet, sitten pitäisi vielä keksiä että mikä olisi erityisesti kuskin puolen vaijerin rikkonut ns. tekemättä mitään kun vanhoilla paloilla se toimi ja toki toinenkin puoli toimi vanhoilla kunnes palojen pinta lähti irti.
    Last edited by okkraj; 16-04-2019, 19:10. Reason: Ratkaistu linkki

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Sitä jousta on melko mahdoton painaa pohjaan kahva alhaalla, koska silloin se on aika pahasti tiellä. Joten kahvaa vähän ylös ja jousi pohjaan. Kahva tällöin löystyy ja tapahtuu jotain BMW käsijarrumagiaa mistä en ole itsekkään saanut selvää mitä tapahtuu. Sitten kummastakin pyörästä säätörulla niin kiinni että levy tai pyörä ei liiku enää käsin ja siitä se 8 nypylää auki ja käsijarru on säädetty. Jos proseduuri ei toimi niin vikaa on sitten vaijerissa tai levyissä tai paloissa.

    Leave a comment:


  • okkraj
    replied
    RATKAISTU: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...5&postcount=31


    Täällä sama ongelma kuin monella muullakin eli vaijeri jää löysälle. Kukaan ei kuitenkaan kertonut ratkaisua että miten tilanne korjaantui vai kelpasiko katsurille?

    Itselläni ei siis mene pyörät lukkoon edes hiekalla, jossain 9-10 napsun kohdalla alkaa olemaan kahva oikeasti piukka, 11. napsuun voisi saada hullusti kiskomalla vedettyä, 13 naksua tuossa kaiken kaikkiaan taisi olla.

    1. Kahvasta lukitus päälle (kahva alhaalla koko ajan) -> vaijereihin löysää jotta kengät saa helpommin vaihdettua
    2. hilut auki ja motonetistä brembon kengät paikalleen
    3. säädetään kengät kiinni levyyn (väänsin ruuvarilla levyn tuuletus urista)
    4. 5 pykälää auki (levyn sai just ja just pujotettua pois paikaltaan ja paikalleen)
    5. kahvasta lukitus pois (kahva edelleen alhaalla)
    6. kahvasta nyppimistä
    7. pyörät ei mene lukkoon edes soralla
    8. peruuttamista kässäri päällä (jonkun woodoon mukaan tämä kiristäisi jotain jostain)
    9. edelleenkään ei mene lukkoon edes soralla

    jossain 7-8 napsun kohdalla ei automaatilla jaksa ryömiä, mutta jos alkaa ryömittään 6 napsulla niin vauhtia ei pysähtymään saa kuin 8-9 napsulla, tuntuisi vähän siltä että pitoja ei ole tarpeeksi katsastukseen...

    Säätöohjeissahan sanotaan 8 pykälää ruuvia auki, itse avasin vain 5, jolloin kaiken järjen mukaan kahvan pitäisi olla tiukempi, mutta eipä ole. Väärin noita osia ei oikein kait voi asentaakaan... Brembon osat ei luulisi olevan paskaa, varmistan nyt vielä että ne kengäthän on kaikki identtisiä? eli ihan sama mitä pistää ja mille puolelle? Palan kitkapinnan lasittuneisuus ongelmakaan tuo ei oikein ole kun kahvassa on selkeesti löysää... Vituttaa kyllä nyppiä tämmöisiä tunkin kanssa pihalla. Toisen puolen olen nyt avannut varmaan 7 kertaa ja toisen 2 levy pois asteelle kun ollut epäilys että onko hilut edes paikallaan. Toisaalta homma alkaa sujumaan minuuteissa . Rengas ylhäällä käppärikin alkaa "pitämään" heti että käsivoimat ei riitä.

    Voiko se käsijarruvaijeri oikeasti olla venahtanut, tai voiko tuossa lukituksen käytössä olla tapahtunut jotain "peruuttamatonta", sinne kun ei näe siitä kahvan raosta käytännössä mitään?

    Taustaa: joskus muinoin vaihdoin levyt ja kengistä säätämällä sai homman kuntoon ja pyörät lukkoon asfaltilla, mutta muistaakseni tämäkin vaati peruuttamista että alkoi toimimaan... Nyt talvella vaihdoin toisen puolen kengät kun pinta putosi pois -> tätä en saanut kunnolla pitämään ihan sama mitä teki/sääti, toinen puoli edelleen nyt keväällä meni lukkoon asfaltilla kesärenkailla. Avasin "toimivan puolen" kun tarkoitus oli vaihtaa uudet hilut sinnekin ja sielläkin pinnat jo repsottii -> osat vaihtoon. Vaihdon jälkeen ei tämäkään puoli enää toimi kuten ennen.

    Kokeilin myös renkaita vaihtaessa laittaa tuon ekaksi uusitun puolen levyyn kiinni (toisella puolella vielä vanhat kalikat tässä vaiheessa) ja 1 pykälä takaspäin eli käytännössä laahas vähän levyyn -> ei silti mennyt rengas lukkoon...

    EDIT: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-brake/HmH1LBz
    täällä sanotaan että "actuate" parking level ja sitten vasta tuo lukitusjousi pohjaan? Kuvassa on kuitenkin kahva alhaalla... Eli pitääkö se kahva olla ylhäällä vai alhaalla kun tuota jousta käpistellään?
    - pelicanin ohje sanoo että alhaalla (muuten jousta ei saa painettua)... Eli tuo jousi käytännössä vain vapauttaa jännityksen kengistä, helpottaa kenkien vaihtoa (ja säätöruuvin kiertämistä -jotka kiertyy kyllä ilmankin), mitään muuta virkaa sillä jousella (service lock) ei ole?
    Last edited by okkraj; 16-04-2019, 19:10. Reason: Ratkaistu linkki

    Leave a comment:

Working...
X