E60 530D sammui kesken ajon - starttaa, ei käynnisty *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Izzman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 97

    #1

    E60 530D sammui kesken ajon - starttaa, ei käynnisty *RATKAISTU*

    Rakas imusarjan läpätkin syönyt 2004 E60 530D:ni kuoli mökkitielle yhtäkkiä kesken ajon. Starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin. Havaitsin, että se siirtopumppu tms ei käynnisty kun virrat laittaa päälle eli normaalin hurinan sijaan auto on siltä osin kuolemanhiljainen.

    Auto hinattiin paikalliseen merkkihuoltoon, jossa ei BMW:n omalla testerillä "päästä autoon kiinni". Jollain toisella testerillä sitten tulee parisenkymmentä vikakoodia, mm. ilmamassamittari, hehkutulpat, nokka-akselin asentotunnistin, ruiskutussuuttimet, polttoainepumppu jne.

    Johan tässä ehti ajaa useamman tuhatta kilometriä vajaan viiden tonnin läppäkatastrofiremontin jälkeen.. aaargh!!

    Voisiko olla niin, että pahasti tiltannut polttoainepumppu aiheuttaa diagnostiikan pettämisen? Onko oikea etenemisjärjestys laitteiden irroittelu väylästä kunnes testeri alkaa ottaa yhteyttä?

    Kyselen hiukan apuja, kun "paikallisen" asiantuntemus ei ainakaan vielä ole vakuuttanut, mekaanikko soittaessaan esitti asian siten, että "TODELLA HUOLESTUTTAVAA, ei tällaista ole koskaan ollut" ja uskoi lähinnä noiden parin kymmenen laitteen menneen yhtäaikaisesti rikki kunnes itse sanoin, että varmaankin joku laite siellä jumittaa sen diagnostiikan, ettei noi kaikki nyt täysin toimivasta autosta kerralla voi hajota.
    Last edited by Izzman; 26-06-2009, 18:13.
    BMW 135is Coupe manuaali
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Villi veikkaus?
    Kuinka paljon auto sai mökkitiellä "rynkyä"? Eli onko natajakotukin tulipellin päässä oleva painetunnistin/liitin päässyt lyömään tulipelliin ja naps?
    Jos näin, niin laulut loppuu sekunnissa. Starttaa mutta ei lupaakkaan.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9160
      • Oulu

      #3
      Tuollaisessa vikakoodilitaniassa ei ole oikein mitään järkeä. Kannattaa varmaan ensimmäiseksi tarkistaa DDE:n sulakkeet ja päärele. Löytyvät apukuskin raitisilmasuodattimen alla olevasta laatikosta, jossa myös DDE majailee. Sulakkeet on viiden paketissa, rele siinä vieressä.

      Originally posted by Hemi View Post
      Villi veikkaus?
      Kuinka paljon auto sai mökkitiellä "rynkyä"? Eli onko natajakotukin tulipellin päässä oleva painetunnistin/liitin päässyt lyömään tulipelliin ja naps?
      Jos näin, niin laulut loppuu sekunnissa. Starttaa mutta ei lupaakkaan.
      M57N koneessa jakotukin tulipellin puoleisessa päässä on paineregulaattori, paineanturi tukin etupäässä. Toki yhtä lailla tuon regulaattorin johdotuksen oikosulku voisi olla ongelman takana.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Tuollaisessa vikakoodilitaniassa ei ole oikein mitään järkeä. Kannattaa varmaan ensimmäiseksi tarkistaa DDE:n sulakkeet ja päärele. Löytyvät apukuskin raitisilmasuodattimen alla olevasta laatikosta, jossa myös DDE majailee. Sulakkeet on viiden paketissa, rele siinä vieressä.



        M57N koneessa jakotukin tulipellin puoleisessa päässä on paineregulaattori, paineanturi tukin etupäässä. Toki yhtä lailla tuon regulaattorin johdotuksen oikosulku voisi olla ongelman takana.
        Korjaamme tietenkin....regulaattori, ei anturi.
        Kysymys ei ole oikosulusta, vaan siitä että ko.regulaattori on muutaman sentin päässä tulipellistä ja heti kun kone saa kunnon tällin "miinaan ajosta", iskee regulaattorin liitin tulipelliin joka murtuu liittimestä kantoineen irti.
        Last edited by Hemi; 25-06-2009, 00:19.

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9160
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Korjaamme tietenkin....regulaattori, ei anturi.
          Kysymys ei ole oikosulusta, vaan siitä että ko.regulaattori on muutaman sentin päässä tulipellistä ja heti kun kone saa kunnon tällin "miinaan ajosta", iskee regulaattorin liitin tulipelliin joka murtuu liittimestä kantoineen irti.
          Mutta eihän sen pitäisi sammuttaa moottoria laakista, saati synnyttää tuollaista vikakoodisumaa.

          If a fault is detected in the control of the rail pressure control valve, the following faults may be stored:
          • 4332, Activation circuit break
          • 4333, Excess temperature output stage
          • 4340, Activation short circuit to B+
          • 4351, Activation short circuit to B-
          • 4378, Rail-pressure control valve defective

          Consequence:
          • rail pressure control is changed over to volumetric flow regulation
          • The injection volume is limited
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Izzman
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 97

            #6
            Ah damn, etsin noita sulakkeita konehuoneesta mutta ajattelin, että mainituissa koteloissa / alla on vain raitisilmasuodattimet. Ajettiin mökkitietä hyvin hiljaa ja rauhallisesti.

            Sain juuri äsken lisäinfoa eli vikakoodit oli nollattu (jommalla kummalla testerillä), jonka jälkeen BMW:n oma testeri suostui toimimaan. Jäljelle jääneistä koodeista todennäköisin syy on kuulemma nokka-akselin asentotunnistin ja lähtivät sitä tilaamaan, alkuviikosta pitäis olla perillä.

            Vähän pelottaa, että siellä olisi koneremontin jäljiltä käynyt jotain mekaanista tuhoa kun olin puhelimessa auton kuollessa ja luulin ensin ajaneeni jonkun pieneläimen yli, sen verran se saattoi hypähtää, toisaalta nytkähtäähän se vähän sammuessaan vaihde päällä. Vasta kun sanoin puhelimeen että nyt pitää lopettaa, taisin ajaa jonkun otuksen yli tajusin kierroslukumittarista, että auto onkin sammunut

            Soitan tuonne ja pyydän tsekkaamaan noi DDE:n sulakkeet ja releen.
            BMW 135is Coupe manuaali

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Mutta eihän sen pitäisi sammuttaa moottoria laakista, saati synnyttää tuollaista vikakoodisumaa.

              If a fault is detected in the control of the rail pressure control valve, the following faults may be stored:
              • 4332, Activation circuit break
              • 4333, Excess temperature output stage
              • 4340, Activation short circuit to B+
              • 4351, Activation short circuit to B-
              • 4378, Rail-pressure control valve defective

              Consequence:
              • rail pressure control is changed over to volumetric flow regulation
              • The injection volume is limited
              Kuten nyt totesin, tämä oli "villi veikkaus" siinä missä mikä tahansa muukin vikadiagnoosi ja halpa/helppo tsekata ennen mitään isompia offensiivejä. Tälläiseen nyt kuitenkin olen törmännyt aiemmin ja silloinkin vikakoodiluettelo näytti jossain määrin samalta. Eli näitä rail-pressure ja injection volume herjoja oli lapussa. Meno pysähtyy kuitenkin samalla sekunnilla kun ko.regulaattorin piuha irtoaa regulaattorista.
              Toki vika voi löytyä myös mm.korkanneesta siirtopumpusta tms.jos jonkinlainen "miinaan" ajo on kuitenkin ollut".
              Lisäksi, onko nyt kuitenkin johonkin "miinaan" ajettu, kun tuota kysyjän viimeistä viestiä lueskelee?
              Last edited by Hemi; 25-06-2009, 12:03.

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9160
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Izzman View Post
                Sain juuri äsken lisäinfoa eli vikakoodit oli nollattu (jommalla kummalla testerillä), jonka jälkeen BMW:n oma testeri suostui toimimaan. Jäljelle jääneistä koodeista todennäköisin syy on kuulemma nokka-akselin asentotunnistin ja lähtivät sitä tilaamaan, alkuviikosta pitäis olla perillä.
                Nokka-akselin asentotunnistinta käytetään näissä dieseleissä ainoastaan käynnistyksen yhteydessä kammen ja nokkien suhteen määrittämiseen. Sen vikaantuminen ei voi sammuttaa konetta lennosta.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • exautisti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1267
                  • oulu

                  #9
                  kyllä minä ainakin keskittyisin siihen siirtopumpun hiljaisuuteen ensimmäisenä,ja kun se toimii niin sitten asento ja LEPOOO... tunnistimet
                  -99 punane passatti

                  https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                  Tuikun softat
                  Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                  BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                  Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                  Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                  www.mcars.fi

                  Kysy 041-5056506

                  https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                  INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                  Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                  Comment

                  • Izzman
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 97

                    #10
                    Tiessä ei siis ollut mitään kuoppaa tahi töyssyä.

                    Käväisin tänään paikan päällä vilkaisemassa vikakoodit ja ainoastaan camshaft eli nokan tunnistimen signaali puuttuu ja intake air temperature sensor (sanamuoto ei välttämättä tarkka) siellä oli sellaisia, jotka tässä yhteydessä olisivat voineet tulla.

                    Hitsi vieköön, nyt on siis tunnistin tilattu ja alkuviikosta isketään paikalleen. Hitsi vieköön siis siksi, että olette tuosta eri mieltä voiko vain se olla kaiken pahan alku ja juuri. Huollossa meinasivat että sen takia sitten ei suostu pumppua käynnistämään.. Sinne ei kuulemma virtaa tule (pumpulle). Takapenkki oli irti ja jostain sieltä näyttivät mittailleen.

                    DDE:n sulakkeet ja rele vielä tarkistamatta kuulemma.
                    BMW 135is Coupe manuaali

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1846
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Hämärästi muistelen joskus olleen puhetta että näissä E60:eissa matala akun jännite antaisi mitä merkillisimpiä oireita, mm. useita aiheettomia vikailmoituksia mitä ihmeellisimmistä kohteista.

                      Ja toinen samantapainen asiaa vähän sivuava muistikuva tyyppiviasta on joku turva-paukku tsydeemi tavaratilassa akun navan läheisyydessä, joku onnettomuustilanteessa sähköt katkaiseva patentti, että näissä olisi ollut vikoja, ja sähköt saattaisi pätkiä, joka puolestaan poikisi erinäisiä ongelmia.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Ja toinen samantapainen asiaa vähän sivuava muistikuva tyyppiviasta on joku turva-paukku tsydeemi tavaratilassa akun navan läheisyydessä, joku onnettomuustilanteessa sähköt katkaiseva patentti, että näissä olisi ollut vikoja, ja sähköt saattaisi pätkiä, joka puolestaan poikisi erinäisiä ongelmia.
                        Siellä akun lähellä on kyllä se kippikatkaisin joka katkaisee päävirran, jos auto ajetaan ylösalaisin - mutta autohan pyöritti starttia?

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9160
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Izzman View Post
                          Käväisin tänään paikan päällä vilkaisemassa vikakoodit ja ainoastaan camshaft eli nokan tunnistimen signaali puuttuu ja intake air temperature sensor (sanamuoto ei välttämättä tarkka) siellä oli sellaisia, jotka tässä yhteydessä olisivat voineet tulla.

                          Hitsi vieköön, nyt on siis tunnistin tilattu ja alkuviikosta isketään paikalleen. Hitsi vieköön siis siksi, että olette tuosta eri mieltä voiko vain se olla kaiken pahan alku ja juuri. Huollossa meinasivat että sen takia sitten ei suostu pumppua käynnistämään.. Sinne ei kuulemma virtaa tule (pumpulle). Takapenkki oli irti ja jostain sieltä näyttivät mittailleen.

                          DDE:n sulakkeet ja rele vielä tarkistamatta kuulemma.
                          Ei se nyt kovin ainutlaatuista olisi, että merkkiorganisaatiossa ei osata lukea BMW:n omia dokumentteja.

                          Camshaft Hall sensor DDE 5.0/5.1

                          The camshaft Hall-effect sensor is mounted at the top front of the cylinder head cover. A rectangular lobe which moves past the Hall-effect sensor is located at the front of the camshaft. The DDE control unit evaluates the resulting voltage signal (one square-wave signal per camshaft revolution). This signal is used for synchronization purposes:

                          Synchronization sequence: when the engine is started, the DDE control unit detects from the camshaft signal whether a cylinder is at TDC on the compression or exhaust stroke. At the same time, the crankshaft sensor signal must be detected in the correct sequence.

                          Only if those signals are correctly detected can the DDE control unit activate the correct injector at the correct time.

                          Engine start is not possible without synchronization!

                          Consequences:

                          In case of failure during engine operation: No effect; however, the next time an attempt is made to start the engine, it will not start.
                          Kampiakselin asentotunnistin on sitten eri asia.

                          Näissähän on ainoastaan yksi siirtopumppu tankissa. Peräkontissa oleva EKP-yksikkö ohjaa PA-pumppua DDE:ltä CAN-väylää tulevan kierrosnopeus-/kuormitustiedon mukaan.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Izzman
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 97

                            #14
                            Jees, ok. Sitä menin katsomaan varta vasten, että onko se tosiaan camshaft eikä crankshaft vikakoodeissa.

                            Täytynee vielä piipahtaa kyselemässä niistä DDE:n sulakkeista jne, mutta eilen siis mekaanikko kuittasi sen siten, että koska testeri saa DDE:hen yhteyden, on sen sulakkeiden oltava kunnossa.

                            Yhteenvetona voitaneen siis tämänhetkinen tilanne koota:

                            Starttaa, ei käynnisty.
                            Polttoainepumpulle ei tule virtaa.
                            Vikakoodit: intake air temperature sensor ja camshaft no signal

                            Otan kopion paperista niin saan tarkennettua vielä nuo vikakoodit / lisättyä puuttuvat.

                            Kysyn myös siitä jakotukin regulaattorista käydessäni. Olisko mitään mieltä irrottaa akku hetkeksi ja koittaa sitten startata? Akun matalasta jännitteestä tuskin on kyse kun oltiin pari päivää ennen simahtamista ajettu 500 km siivu ja muutenkin auto on aina kiltisti huomauttanut alhaisesta varauksesta silloin kun aihetta on ollut.
                            BMW 135is Coupe manuaali

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9160
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Izzman View Post
                              Täytynee vielä piipahtaa kyselemässä niistä DDE:n sulakkeista jne, mutta eilen siis mekaanikko kuittasi sen siten, että koska testeri saa DDE:hen yhteyden, on sen sulakkeiden oltava kunnossa.

                              Yhteenvetona voitaneen siis tämänhetkinen tilanne koota:

                              Starttaa, ei käynnisty.
                              Polttoainepumpulle ei tule virtaa.
                              Vikakoodit: intake air temperature sensor ja camshaft no signal
                              Niiltä DDE:n sulakkeilta tulee syöttöjännite erinäisille antureille. Juurikin F01, joka syöttää surullisen kuuluisaa huohottimen lämmitintä ja samalta sulakkeelta tulee syöttö mm. nokkatunnistimelle ja MAF/intake air temperature sensor. Huohottimen lämmittimen johdotuksen oikusulkuja täysin vastaavin seurauksin on ollut useampi E39 530d:ssä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X