Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61:n hälyttimen outo toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    e61:n hälyttimen outo toiminta

    Viime lauantaina auton hälytin teki hiukan oudon tempun. Kaikki toimi normaalisti, mutta hälyttimen ledi ei sammunutkaan ovien avaamisen yhteydessä, vaan jäi palamaan yhtäjaksoisesti himmeästi. Illan hämyssä tuon näki kuitenkin selvästi. Valo ei sammunut ajamaan lähtiessänikään. Tullessani määränpäähän ajattelin renkata systeemiä, paiskoa uusiksi kiinni kaikki luukut ja odotin sen näin tulevan järkiinsä. Niin ei vaan käynyt. Ajelin ajoni (n. 50km) ja jätin koslan mökin pihaan lukittuna. Jos oikein tarkkaan katsoi lediä, se hiukan kirkastui hälyttimen normaalin vilkkumisen tahtiin.

    Ajattelin taas... Josko se siitä, kun auto menee lepotilaan. Uusintatsekkaus noin tunnin päästä. Ei muutosta!

    Seuraavana aamuna, jolloin oli luonnollisesti valoisampaa kuin edellisenä iltana näin jo selvemmin normaalin vilkkumisen. Tämä siis silti vaikka oli valoisampaa. Kun lediä meni katsomaan lähempää sen näki kuitenkin palavan himmeästi myös yhtäjaksoisesti!

    Iltapäivällä kun aloin pakata kamoja autoon huomasin hälyttimen vilkkuvan jo täysin normaalisti! Ovet auki ja vilkkuminen lakkasi, niin kuin pitikin. Eikä ledi jäänyt palamaan enää edes himmeänä. Nyt pari päivää myöhemmin auto toimii edelleen niin kuin se on aina aikaisemminkin toiminut hälyttimen osalta.

    Mikä selittää tuon? Auringon valo ei tehnyt tepposia enkä ollut liion "vaikutuksen alaisena". Käyttöohjekirja ei luonnollisesti sanonut sanallakaan sellaisesta tilasta, jossa ledi palaisi jatkuvasti. Muutoin kaikki autossa toimi koko ajan moitteetta.
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    ...Kuuluu sarjaan mystiset toiminnot joita alkaa tulla ihan satavarmasti lisää jahka nämä kotterot vielä vanhenevat..

    Käy sääliksi sitä joka joskus omistaa täyteen ladatun E60 sarjalaisen 10v päästä..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Ceeray View Post
      ...Kuuluu sarjaan mystiset toiminnot joita alkaa tulla ihan satavarmasti lisää jahka nämä kotterot vielä vanhenevat..

      Käy sääliksi sitä joka joskus omistaa täyteen ladatun E60 sarjalaisen 10v päästä..

      Ja täällä sivuilla ratkotaan niiden ongelmia
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #4
        Aloitin ketjun oudon valoilmiön johdosta hälyttimen ledissä, mutta nyt oireilee muutakin kuin ledi! Sopii kuitenkin otsikon aiheeseen, joten jatketaan tähän...

        Auto huutelee itsekseen aina silloin tällöin. Erittäin kiusallinen vika. Sisätutkankin otin pois pelistä ja silti hetken kuluttua huudettiin taas. Oisko kellään vinkkejä mistä aloittaa? Pakko tuo on saada hiljaiseksi. Ei tommoisella voi mennä minnekään julkiselle paikalle, missä pitää lukita ovet!

        Häly huutaa noin puoli minuuttia ja sitten vaikenee. Sen jälkeen saattaa olla, ettei hälyjä enää tule, mutta saattaa olla että muutaman minuutin kuluttua ongelma toistuu. Esim. lauantai-iltapäivä meni "huudellessa".

        Auto on ollut mulla kohta pari vuotta ja koskaan aiemmin moisia ongelmia ei ole ollut. Ensimmäiseks itselle tulee mieleen tuommoisista sekoiluista akun huono varaustila, mutta tässä tapauksessa siitäkään ei PITÄISI olla kyse, koska akku on uusittu kesällä ja jokin älykäs latauskaapelikin meni tuolloin vaihtoon.

        Millaiset kytkimet noita ovia ja luukkuja oikein vahtii? Jääkö hälyn laukaisijasta mitään tietoa vikakoodeihin tms, esim. vasen takaovi?
        Last edited by TROCK; 06-09-2009, 18:22. Reason: täydennys
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by TROCK View Post
          Aloitin ketjun oudon valoilmiön johdosta hälyttimen ledissä, mutta nyt oireilee muutakin kuin ledi! Sopii kuitenkin otsikon aiheeseen, joten jatketaan tähän...

          Auto huutelee itsekseen aina silloin tällöin. Erittäin kiusallinen vika. Sisätutkankin otin pois pelistä ja silti hetken kuluttua huudettiin taas. Oisko kellään vinkkejä mistä aloittaa? Pakko tuo on saada hiljaiseksi. Ei tommoisella voi mennä minnekään julkiselle paikalle, missä pitää lukita ovet!

          Häly huutaa noin puoli minuuttia ja sitten vaikenee. Sen jälkeen saattaa olla, ettei hälyjä enää tule, mutta saattaa olla että muutaman minuutin kuluttua ongelma toistuu. Esim. lauantai-iltapäivä meni "huudellessa".

          Auto on ollut mulla kohta pari vuotta ja koskaan aiemmin moisia ongelmia ei ole ollut. Ensimmäiseks itselle tulee mieleen tuommoisista sekoiluista akun huono varaustila, mutta tässä tapauksessa siitäkään ei PITÄISI olla kyse, koska akku on uusittu kesällä ja jokin älykäs latauskaapelikin meni tuolloin vaihtoon.

          Millaiset kytkimet noita ovia ja luukkuja oikein vahtii? Jääkö hälyn laukaisijasta mitään tietoa vikakoodeihin tms, esim. vasen takaovi?
          Kannattaa lukaista vikakoodit niin selviää mikä on hälytyksen laukaissut.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Rahu View Post
            Kannattaa lukaista vikakoodit niin selviää mikä on hälytyksen laukaissut.
            Kävin tänään varaamassa aikaa (öljynvaihto)huoltoon ja samalla avaimesta tuli esiin vikakoodeja, jotka viittasivat johonkin johtosarjaan. En saanut mitään printtiä, mutta eiköhän nuokin ensi viikolla saada.

            Kuulemma vika voisi periaatteessa olla jossakin liittimessäkin, esim. sireenin liittimessä. Oli tarkoitus käydä tsekkaamassakin tuota liitintä, mutta sireeni ei ollutkaan ihan siellä missä kuvittelin. Jotenkin ajattelin sen olevan jossain moottoritilassa, mutta eipä sitä löytynyt. No ei muuta kuin hälytys päälle nokkapellin avulla ja kas kummaa... Torvihan on jossain auton takaosassa! Jäi sitten pöyhimättä tältä päivää.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1326
              • Liminka

              #7
              Originally posted by TROCK View Post
              Kävin tänään varaamassa aikaa (öljynvaihto)huoltoon ja samalla avaimesta tuli esiin vikakoodeja, jotka viittasivat johonkin johtosarjaan. En saanut mitään printtiä, mutta eiköhän nuokin ensi viikolla saada.

              Kuulemma vika voisi periaatteessa olla jossakin liittimessäkin, esim. sireenin liittimessä. Oli tarkoitus käydä tsekkaamassakin tuota liitintä, mutta sireeni ei ollutkaan ihan siellä missä kuvittelin. Jotenkin ajattelin sen olevan jossain moottoritilassa, mutta eipä sitä löytynyt. No ei muuta kuin hälytys päälle nokkapellin avulla ja kas kummaa... Torvihan on jossain auton takaosassa! Jäi sitten pöyhimättä tältä päivää.
              Takapuskurin takana, oikealla puolella.
              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Rahu View Post
                Kannattaa lukaista vikakoodit niin selviää mikä on hälytyksen laukaissut.
                No niin, nyt kaivattaisiin taas forumilaisten apuja, koska valtuutettu ei osaa auttaa!

                Auto oli tänään huollossa ja samalla tutkittiin tätä hälyasiaa. Mitään varsinaisia vikakoodeja en saanut, mutta kuitissa lukee seuraavaa:

                DWA-alarm -> DWA-bus, short to ground
                Ultrasonic sensor interior, line monitoring and DWA-bus

                Joku väylävirhehän tuo on, mutta enempää en ymmärrä. Jälkimmäinen viittaa sisätilan tunnistimeen, mutta sain hälyn aikaiseksi vaikka olin kytkenyt sisätilavalvonnan poiskin. Jotenkin tuntuisi muutenkin, ettei moni paikka yhtäaikaisesti vikaannu.

                Huolto oli sitä mieltä, että mahdollisesti ohjainlaite on sökö. Se tietty maksaa miljoonan, mutta kun se ei ole edes siinä. Autoon tarvitsee ajaa kaikki uudet softat ja niistähän MetroAuto veloittaa tuntitaksan mukaan ja taksamittarihan saattaa nakuttaa jopa 8-10h! Eikä tässäkään vielä kaikki sanoisi kaveri ostos-tv:stä! Jos päivitykset eivät mene läpi, niin sitten uusitaan lisää ohjainlaitteita. Kyllä on v...u laitteita. (Taidan ostaa vanhan mersun!)

                Eli auttakaapa miestä mäessä. Mitä voisin tehdä itse, jotta vikaa saataisiin edes jotenkin rajattua? Johtosarjahan ulottuu jokaiselle räppänälle kattoluukusta nokkapeltiin. Ennestään MetroAuto on pöyhinyt vasenta takaovea airbag-hässäkän takia, ja olishan se taas hienoa, kun olisivat saaneet jonkun piuhan asennettua niin, että vetää maihin. Missähän tuo itse ohjainlaite majailee? Jos vaikka sen liitokset edes tarkastaisi.
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by TROCK View Post
                  No niin, nyt kaivattaisiin taas forumilaisten apuja, koska valtuutettu ei osaa auttaa!

                  Auto oli tänään huollossa ja samalla tutkittiin tätä hälyasiaa. Mitään varsinaisia vikakoodeja en saanut, mutta kuitissa lukee seuraavaa:

                  DWA-alarm -> DWA-bus, short to ground
                  Ultrasonic sensor interior, line monitoring and DWA-bus

                  Joku väylävirhehän tuo on, mutta enempää en ymmärrä. Jälkimmäinen viittaa sisätilan tunnistimeen, mutta sain hälyn aikaiseksi vaikka olin kytkenyt sisätilavalvonnan poiskin. Jotenkin tuntuisi muutenkin, ettei moni paikka yhtäaikaisesti vikaannu.

                  Huolto oli sitä mieltä, että mahdollisesti ohjainlaite on sökö. Se tietty maksaa miljoonan, mutta kun se ei ole edes siinä. Autoon tarvitsee ajaa kaikki uudet softat ja niistähän MetroAuto veloittaa tuntitaksan mukaan ja taksamittarihan saattaa nakuttaa jopa 8-10h! Eikä tässäkään vielä kaikki sanoisi kaveri ostos-tv:stä! Jos päivitykset eivät mene läpi, niin sitten uusitaan lisää ohjainlaitteita. Kyllä on v...u laitteita. (Taidan ostaa vanhan mersun!)

                  Eli auttakaapa miestä mäessä. Mitä voisin tehdä itse, jotta vikaa saataisiin edes jotenkin rajattua? Johtosarjahan ulottuu jokaiselle räppänälle kattoluukusta nokkapeltiin. Ennestään MetroAuto on pöyhinyt vasenta takaovea airbag-hässäkän takia, ja olishan se taas hienoa, kun olisivat saaneet jonkun piuhan asennettua niin, että vetää maihin. Missähän tuo itse ohjainlaite majailee? Jos vaikka sen liitokset edes tarkastaisi.
                  Eikö kukaan osaa auttaa?! Tuon kanssa alkaa olla kiusallista elää. Naapuritkin katsoo jo hiukka hitaasti.

                  Jostain ulkomaanelävien palstalta löysin vinkin, jonka mukaan sulake 51 pimentäisi hälyttimen. Onko kenelläkään sulakekarttaa tai edes tietoa, onko tuon sulakkeen takana mitään muuta? Onkos sulakkeet muuten jaoteltu samoin kuin e39:ssä hanskalokeron yhteyteen ja takakonttiin?
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • vekkuli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1326
                    • Liminka

                    #10
                    Originally posted by TROCK View Post
                    Eikö kukaan osaa auttaa?! Tuon kanssa alkaa olla kiusallista elää. Naapuritkin katsoo jo hiukka hitaasti.

                    Jostain ulkomaanelävien palstalta löysin vinkin, jonka mukaan sulake 51 pimentäisi hälyttimen. Onko kenelläkään sulakekarttaa tai edes tietoa, onko tuon sulakkeen takana mitään muuta? Onkos sulakkeet muuten jaoteltu samoin kuin e39:ssä hanskalokeron yhteyteen ja takakonttiin?
                    Mikäs on auton ikä? Voisin huomenna katsoa retrofit ohjeesta, minkä piuhan irroittamalla saa hälyn pois. Kun itse asensin OEM hälyttimen, niin virta otettiin takaa sulaketaulusta, mutten muista nyt pinnin numeroa ulkoa. Sulaketta ei tarvinnut laittaa, joten luulen että sen takaa löytyy muutakin.
                    E93 ///M3
                    E60 530dA aka M5
                    F11 525dA Xdrive
                    Tesla model 3 LR MY22

                    Comment

                    • vekkuli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1326
                      • Liminka

                      #11
                      Takana sulake nr.51 samassa on sisätaustapeilin himmennys.
                      E93 ///M3
                      E60 530dA aka M5
                      F11 525dA Xdrive
                      Tesla model 3 LR MY22

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9156
                        • Oulu

                        #12
                        DWA-bus on linja DWA keskusyksikön (katossa UÄ-sensorin yhteydessä) ja sireenin/kallistussensorin (H1b) välillä. Aloittaisin ihmettelyn tuolta apukuskin takalokarin uumenista, josko piuha on nirhautunut.

                        DWA
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • vekkuli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1326
                          • Liminka

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          DWA-bus on linja DWA keskusyksikön (katossa UÄ-sensorin yhteydessä) ja sireenin/kallistussensorin (H1b) välillä. Aloittaisin ihmettelyn tuolta apukuskin takalokarin uumenista, josko piuha on nirhautunut.

                          DWA
                          Mielen kiintoinen tuo kuva tuosta sireenistä, koska 5-sarjassa tuo kallistussensori on integroitu tuohon sireeniin. Lieneekö maakohtaisia eroja.:think
                          E93 ///M3
                          E60 530dA aka M5
                          F11 525dA Xdrive
                          Tesla model 3 LR MY22

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1637

                            #14
                            Yleensä hälyttimen itsekseen huutelu (nm. kokemusta on) johtuu viallisesta anturista. 80 % varmuudella konepellin anturi on paskana. Nappaa se pois ja kerro viikon päästä rauhoittuko huutelu. Se anturi on siellä tuulilasin puolen päässä ja siellä näkyy sellainen painokytkin, joka lähtee ihan nappaamalla liittimestä pois.

                            Tämmöisiä perkeleen nintendoja nämä autot tuppaavat olemaan
                            Last edited by MarttiKK; 18-09-2009, 23:41.

                            Comment

                            • TROCK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 435
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by vekkuli View Post
                              Mikäs on auton ikä? Voisin huomenna katsoa retrofit ohjeesta, minkä piuhan irroittamalla saa hälyn pois. Kun itse asensin OEM hälyttimen, niin virta otettiin takaa sulaketaulusta, mutten muista nyt pinnin numeroa ulkoa. Sulaketta ei tarvinnut laittaa, joten luulen että sen takaa löytyy muutakin.
                              Auto on näitä ekoja farkkuja eli keväältä 2004.
                              - - - - - - -
                              F10 520dA
                              ex E61 530dA, ex E39 530dA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎