Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61:n hälyttimen outo toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    DWA-bus on linja DWA keskusyksikön (katossa UÄ-sensorin yhteydessä) ja sireenin/kallistussensorin (H1b) välillä. Aloittaisin ihmettelyn tuolta apukuskin takalokarin uumenista, josko piuha on nirhautunut.

    DWA
    Kiitoksia vinkistä! Tuo täytyy kyllä tutkia. Itse asiassa yritin jo, mutta en löytänyt mistään noita liitteen liittimiä (H1b ja B44). En saanut purettua takakontin sivuverhousta, joka menee pyöräkaaren päällä. Siis sitä, jossa on virtapistoke. Olisiko tuo H1b ollut sen alla? Vai kenties takapuskurin alla jossain? Takapyörän takana puskurin ja akkukotelon välissä näytti olevan jokin mokkula, olisiko tuo ollut se mitä etsin? Tuohon ei vissiin pääse käsiksi muuten kuin puskurin irrottamalla? Jos näin, niin olisiko kenelläkään heittää puskurin irrotusohjeita?

    Sinänsä hälytinvikaan tuli jotain selitystä, kun akun päällä olevan muovilaari oli puolillaan vettä ja samoin akkukotelon pohjalla muutama sentti vettä! Tämä voisi kyllä olla syy häiriöihin. Seuraavaksi täytyykin selvittää mistä tuo vesi on voinut tuonne tulla. Kaikki kontin fyllit ja verhoilut olivat kuitenkin kuivat.
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #17
      Originally posted by MarttiKK View Post
      Yleensä hälyttimen itsekseen huutelu (nm. kokemusta on) johtuu viallisesta anturista. 80 % varmuudella konepellin anturi on paskana. Nappaa se pois ja kerro viikon päästä rauhoittuko huutelu. Se anturi on siellä tuulilasin puolen päässä ja siellä näkyy sellainen painokytkin, joka lähtee ihan nappaamalla liittimestä pois.

      Tämmöisiä perkeleen nintendoja nämä autot tuppaavat olemaan
      Nappasin liittimen irti, katsotaan auttaako tuo. Ainakin pari tuntia on ollut hiljaista, mutta onhan se välillä ollut viikonkin "ihmisiksi". Tosin jos vika olisi tuossa, ei bemarin itsediagnostiikalla tee mitään. Yksi vikailmoitus kuitenkin liittyi sisätilanvalvontaan tai sen johdotukseen ja toinen puhui jostain maaviasta(?). Vois sitten suoraa ilmoittaa, että konepeiton anturi sökö.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • VESiX
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 407
        • Kehä 1

        #18
        Originally posted by TROCK View Post

        Sinänsä hälytinvikaan tuli jotain selitystä, kun akun päällä olevan muovilaari oli puolillaan vettä ja samoin akkukotelon pohjalla muutama sentti vettä! Tämä voisi kyllä olla syy häiriöihin. Seuraavaksi täytyykin selvittää mistä tuo vesi on voinut tuonne tulla. Kaikki kontin fyllit ja verhoilut olivat kuitenkin kuivat.
        Onko sinulla panoramakatto? Sen poistoletkun tukkeutuminen on muistaakseni syynä akkukotelon tulvimiseen. Taas kerran e60.netin forumilta löytyy kohtalotovereita, joten sieltä varmaan löydät lisävinkkejä.

        Comment

        • TROCK
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 435
          • Tampere

          #19
          Originally posted by VESiX View Post
          Onko sinulla panoramakatto? Sen poistoletkun tukkeutuminen on muistaakseni syynä akkukotelon tulvimiseen. Taas kerran e60.netin forumilta löytyy kohtalotovereita, joten sieltä varmaan löydät lisävinkkejä.
          No joo, löytyy kyllä ja sitä aloin jo itsekin arvella. Täytynee tutkia myös tuota toista forumia.
          - - - - - - -
          F10 520dA
          ex E61 530dA, ex E39 530dA

          Comment

          • TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

            #20
            E60.netistä etsiskelin kohtalotovereita suuresta maailmasta ja kyllähän niitä löytyi. Todennäköisin syy siis panoramakaton vedenpoistoreiät tukossa jostain. Nämä kanavat ei ilmeisesti ole tarkoitettu kenenkään itse huollettavaksi vaan ainoastaan merkkiliike voi aukaista kanavat! Kyllä on hienot kanavat tehty. Konstruktio on lisäksi muuttunut jotenkin muistaakseni 2005, joten kaipa sitä täytyy jo näin vanhaan (2004) kotsaan jo koko katto vaihtaa.

            Mutta jos nyt koittais vielä kuitenkin itse, onhan tässä pärjätty tuon kanssa jo kohta kaksi vuotta ja sitä ennen joku sakemannikin on pärjännyt vuosikausia. Poistokanavat tulevat ilmeisesti jonnekin takapuskurin taakse ja puskuri pitäisi nakata nurkkaan ennen kun voi alkaa röörien aukaisuun. Eli osaako kukaan neuvoa, miten tuo puskin lähtee irti? Löysin ohjeen e60:n puskurin irrottamiseen, mutta poikkeaako e61 tuosta jotenkin?

            Koska monella e60.netin kaverilla oli ollut myös varapyöräkotelo puolillaan vettä, aloin tänään purkaa vararengasta pois kauhun sekaisin tuntein. Ja olihan siellä vettä, mutta onneksi erittäin vähän. Sieltä kun löytyy pohjalta jotain moduuleitakin. Ne kun alkavat uida, niin voipi olla taas elämää i-drivessä!

            Eli katsokaa jokainen panoramakatollisen e61:n omistaja tuonne konttiin! Tukkeutuminen voi kuulemma käydä nopeastikin. Joku kaveri, oisko ollut jossain päin Jenkkilää, oli saanut auton takaosan puolilleen vettä, jonka jälkeen kanavat aukaistiin huollossa ja mahdollisesti tehtiin muutakin modifiointia. Silti 5-6 päivän päästä auto tulvi taas! Minulla ongelma on ilmaantunut tämän kesän aikana, koska keväällä akkua vaihdettaessa tuolla ei ollut vettä. Sen jälkeen en osaa sanoa, koska olisin katsonut akkukoteloon.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

            Comment

            • VESiX
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 407
              • Kehä 1

              #21
              Originally posted by TROCK View Post

              Mutta jos nyt koittais vielä kuitenkin itse, onhan tässä pärjätty tuon kanssa jo kohta kaksi vuotta ja sitä ennen joku sakemannikin on pärjännyt vuosikausia. Poistokanavat tulevat ilmeisesti jonnekin takapuskurin taakse ja puskuri pitäisi nakata nurkkaan ennen kun voi alkaa röörien aukaisuun. Eli osaako kukaan neuvoa, miten tuo puskin lähtee irti? Löysin ohjeen e60:n puskurin irrottamiseen, mutta poikkeaako e61 tuosta jotenkin?
              Vesi selittää kummasti outoja sähkövikoja.....

              Yritin kaivaa tietoa mihin ne poistoletkut tulevat, mutta eipä löytynyt mitään mainintaa TIS:tä. Niihin ei siis voi tulla vikaa

              Nyt menee arvailuksi, mutta sanon silti: Minä poistaisin aluksi oikean takapyörän takaa peitelevyn ja sitten tarvittaessa sisälokasuojan. Eiköhän se letkun pää sieltä jostain löydy ilman puskurin irroitusta.

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #22
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Yleensä hälyttimen itsekseen huutelu (nm. kokemusta on) johtuu viallisesta anturista. 80 % varmuudella konepellin anturi on paskana. Nappaa se pois ja kerro viikon päästä rauhoittuko huutelu. Se anturi on siellä tuulilasin puolen päässä ja siellä näkyy sellainen painokytkin, joka lähtee ihan nappaamalla liittimestä pois.

                Tämmöisiä perkeleen nintendoja nämä autot tuppaavat olemaan
                En vielä vanno, että Martin diagnoosi oli oikea, koska vikakoodeissa oli noita väylävirheitäkin, mutta... Joka tapauksessa nappasin tuosta konepellin anturista johdon irti noin pari viikkoa sitten ja kas, kertaakaan en ole kuullut hälyttimen huutelevan joutavia! Enhän toki ole ollut auton vierellä tai lähelläkään autoa suurta osaa siitä ajasta, kun ovet olleet lukossa, mutta tuossa kotipihassa ainakin ennen kuulin monet ujellukset sisälle saakka, mutta nyt en ole enää moiseen havahtunut. Eli kiitos tästäkin vinkistä.
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by VESiX View Post
                  Vesi selittää kummasti outoja sähkövikoja.....

                  Yritin kaivaa tietoa mihin ne poistoletkut tulevat, mutta eipä löytynyt mitään mainintaa TIS:tä. Niihin ei siis voi tulla vikaa

                  Nyt menee arvailuksi, mutta sanon silti: Minä poistaisin aluksi oikean takapyörän takaa peitelevyn ja sitten tarvittaessa sisälokasuojan. Eiköhän se letkun pää sieltä jostain löydy ilman puskurin irroitusta.
                  En yleensä helposti usko sattumiin, mutta yhtäkkiseltään tässä casessa näyttäisi olevan sattumalta kaksi vikaa päällä samaan aikaan; nokkapellin anturi, jonka irrottamalla huutelut loppuivat ja sitten jokin vika, joka aiheutti väylävirheet. Näitä taas kaataisin kyllä kontissa olleen veden piikkiin. Välttämättä tuo vesi ei ole aiheuttanut jekkua siellä kontissa vaan mahdollisesti vesi on ennen sinne pääsyään kierrellyt hälyttimen ohjainlaitteen kautta, joka sijaitsee e61:ssä kattoverhouksen alla auton takaosassa. Näin ainakin, jos autossa on panoramakatto.

                  Vedenpoistokanavatkin löytyivät jostakin maailman ääristä kotoisin olevan forumin neuvoilla. Tosin sielläkin opastanut kaveri kertoi locatiokseen Finland! Mutta joka tapauksessa, noin 10mm paksut kumiletkut tulevat alas c-pilareita pitkin ja niihin pääsee helposti käsiksi kontista. Oikea puoli, eli se akun puoli, löytyy kun nostaa akun yläpuolella olevan sulakerasian edessä olevaa verhousta ja kopeloi siitä noin nyrkin mentävästä (olikohan karkeasti kolmion mallisesta) aukosta. Letkussa on läpivientikumin tyylinen "levennys" muutama sentti aukkoa alempana melkein auton takakulmassa, joka lukitsee/tiivistää itsensä reikään, joka taas vie puskurin alle. Letkun pää näkyy myös auton alta, jos ottaa tasonsäädön kompuraa suojaavan katteen pois. Letku tuli helposti kontin puolelle, kun siitä vain veti. Toisen puolen letku löytyy tietysti vastaavasta paikasta toiselta puolelta.

                  Nämä letkut on ilmeisesti joissakin tapauksissa menneet tukkoon, jolloin vesi ei pääse poistumaan oikeaa reittiä vaan nousee kattoluun mekanismien ulompaa ja sisempää "laaria" erottavan seinämän yli ja sen jälkeen etsii tiensä sellaiseen paikkaan, jossa se saattaa saada aikaan ihmeellisyyksiä. Nuo urat/laarit on ehkä hiukan vaikeaselkoisesti selitetty, mutta tuon hoksaa kyllä kun aukaisee luukun ja katsoo ulkoapäin rakennetta. Ilmeisesti mullakin kävi näin, koska selvästikin vesi tuli sisään kattoluukusta (sen ollessa kiinni!) ja etummaiset kanavat vetävät hyvin. Tämän puolesta puhui se, että c-pilarin sisäverhouksen alareunassa oli vesitippoja.

                  Koitin sorkkia letkuja rautalangalla auki, mutta rautalanka tökkäsi aina johonkin. En tiedä oliko paineilma hyvä ratkaisu, mutta käytin sitä kuitenkin lopuksi varovaisesti ja nyt kanavat tuntuvat kyllä olevan auki. Nyt vain odotellaan, vieläkö vettä tulee sisälle asti. Luultavasti tulviminen on aikaisemminkin vaatinut sen, että auto jää kovalla sateella tai pesun jälkeen perä alamäkeen päin, jollon vesi kulkeutuu kohti tukossa olevia takakanavia.

                  EDIT: Tässä vielä linkki, josta itse sain apua: http://www.bimmerfest.com/forums/sho....php?p=4492687
                  Last edited by TROCK; 04-10-2009, 23:42. Reason: lisäinfoa
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9156
                    • Oulu

                    #24
                    Panoraamakaton vedenpoisto

                    Tuossa pari viikkoa sitten ihmeteltiin yhden E61:n kosteusongelmaa, kun tavaratilan kuskinpuoleiseen säilytyslokeroon oli syntynyt akvaario. Hieman purettiin verhoiluja tieltä, niin ongelma alkoi valjeta. Jos panoraamakaton takaosan päälle kaatoi vettä se valui yli lasin alla olevasta keräyslaarista. Siitä vesi lorisi kattoverhoilua pitkin takapilarin muovin alle ja edelleen tippoina siihen säilytyslaariin. Ainakin tuolla puolella siinä vedenpoistoletkun päässä on kumitutti, joka estää letkun vetämisen pellissä olevan reiän läpi kontin puolelta. Homma näytti vaativan puskurin irrotuksen. Lopulta sitten kontin puolelta siivaistiin letku poikki heti kumitutin yläpuolelta. Letkua on sen verran, että se edelleen ohjautuu aivan oikeaan paikkaan. Siinä kumitutissa on päässä vain halkiot. Siellä ei ollut kuin 10 mm kerros hienoa hiekkamujua, joka riitti tukkimaan letkun. Operaation jälkeen vesi ohjautui oikeaan paikkaan, eikä reilumpikaan vesimäärä tulvinut laarista kattoverhoilun päälle.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Lallevihtinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 690
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Tuossa pari viikkoa sitten ihmeteltiin yhden E61:n kosteusongelmaa, kun tavaratilan kuskinpuoleiseen säilytyslokeroon oli syntynyt akvaario. Hieman purettiin verhoiluja tieltä, niin ongelma alkoi valjeta. Jos panoraamakaton takaosan päälle kaatoi vettä se valui yli lasin alla olevasta keräyslaarista. Siitä vesi lorisi kattoverhoilua pitkin takapilarin muovin alle ja edelleen tippoina siihen säilytyslaariin. Ainakin tuolla puolella siinä vedenpoistoletkun päässä on kumitutti, joka estää letkun vetämisen pellissä olevan reiän läpi kontin puolelta. Homma näytti vaativan puskurin irrotuksen. Lopulta sitten kontin puolelta siivaistiin letku poikki heti kumitutin yläpuolelta. Letkua on sen verran, että se edelleen ohjautuu aivan oikeaan paikkaan. Siinä kumitutissa on päässä vain halkiot. Siellä ei ollut kuin 10 mm kerros hienoa hiekkamujua, joka riitti tukkimaan letkun. Operaation jälkeen vesi ohjautui oikeaan paikkaan, eikä reilumpikaan vesimäärä tulvinut laarista kattoverhoilun päälle.
                      Tuttua, tuttua. Ongelmana näissä on nimenomaan noi takapään poistot, sinne ei tarvi luukun vesikaukaloon mennä ku vaikkapa pihlajan marja sopivaan kohtaan ja tulva on valmis, jos putket ei vedä niin vesi tulee todella helposti kaukalosta yli ja kulkeutuu kattopahvin päällä painovoiman mukasesti, sopivassa mäessä kun auto on niin löytyy vettä etu jalkatilastakin.

                      Repsikan puolen letkun pään pääsee näkemään kun ottaa tasonsäätö kompuran suojamuovin pohjasta pois, kuskin puolella taas tulee eteen pakoputkiston lämpöpellit, sitä varten puskurin irrotus tarvitaan. Mutta myös kattopahvin takaosaa raottamalla(purkamalla d-pilari verhoukset) pääsee(ahtaasti) mahtumaan irrottaan poistoletkut kattoluukusta jollon voi puhaltaa paineilmalla letkun puhtaaksi ja myös kattoluukun pään. Sormikin sinne menee joten voi myös koittaa että onko kaukalossa paljokin paskaa. Mulla oli letkut tukossa ja kattoluukun poisto reijät tukossa, tuloksena paljon vettä autossa ja kärynnyt micro power moduli.
                      sigpic
                      BMW E93 335i & BMW M550Dx
                      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                      Comment

                      • TROCK
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 435
                        • Tampere

                        #26
                        Mulla jäi puskuri irrottamatta, kun en löytänyt mistään ohjetta, mistä alkaa repiä. Eli nyt joku voisi ystävällisesti täydentää tämän topicin ja laittaa seuraavaksi apua tarvitsevalle ohjeen.

                        Kumiletkusta vielä... Kyllähän siinä letkussa sellainen glunssi on, mutta se on siellä auton sisäpuolella, ei pohjan alla! Eli tulee ihan helposti vetämällä, ei tartte puukottaa! Glunssin alla on hahlo, joka sitten "lukittuu" pellin reunaan. Voin vaikka ottaa foton joskus kun viitsin repiä letkun uudelleen irti.
                        - - - - - - -
                        F10 520dA
                        ex E61 530dA, ex E39 530dA

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by TROCK View Post
                          Kumiletkusta vielä... Kyllähän siinä letkussa sellainen glunssi on, mutta se on siellä auton sisäpuolella, ei pohjan alla! Eli tulee ihan helposti vetämällä, ei tartte puukottaa! Glunssin alla on hahlo, joka sitten "lukittuu" pellin reunaan. Voin vaikka ottaa foton joskus kun viitsin repiä letkun uudelleen irti.
                          Tiedä sitten, onko kuskinpuoleinen hieman erilainen. Tuossa mainitussa tapauksessa siinä kumiklunssissa oli niin leveä huullos, että se ei kyllä tullut kirveelläkään läpi siitä pellissä olevasta reiästä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #28
                            Originally posted by TROCK View Post
                            En vielä vanno, että Martin diagnoosi oli oikea, koska vikakoodeissa oli noita väylävirheitäkin, mutta... Joka tapauksessa nappasin tuosta konepellin anturista johdon irti noin pari viikkoa sitten ja kas, kertaakaan en ole kuullut hälyttimen huutelevan joutavia! Enhän toki ole ollut auton vierellä tai lähelläkään autoa suurta osaa siitä ajasta, kun ovet olleet lukossa, mutta tuossa kotipihassa ainakin ennen kuulin monet ujellukset sisälle saakka, mutta nyt en ole enää moiseen havahtunut. Eli kiitos tästäkin vinkistä.
                            Siitä hälyttimestä näkee on se aktivoitunut eli hälyttänyt. Muistaakseni siinä peruutuspeilissä oleva punavalo vilkkuu nopeasti, jos häläri on aktivoitunut.

                            Comment

                            • TROCK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 435
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              Siitä hälyttimestä näkee on se aktivoitunut eli hälyttänyt. Muistaakseni siinä peruutuspeilissä oleva punavalo vilkkuu nopeasti, jos häläri on aktivoitunut.
                              Jep, tiedän. Tätä MetroAutokin tiedusteli silloin kun tätä tutki. Mutta eihän se valo jäänyt vilkkumaan ellen ehtinyt hätiin ja lopettanut ujellusta avaamalla ovia. Silloin valo jäi vilkkumaan nopeasti, mutta jos sai hiipua itsekseen, niin mitään normaalista poikkeavaa ei ledissä näkynyt! Tuntui myös, että hälytys ei kestänyt aina yhtä pitkään ja muutenkin kesto oli lyhyempi kuin silloin, kun hälytin laukeaa oikeasta syystä.

                              Eli kyllä tää taitaa vesivahingon piikkiin enemmän mennä. Nyt on tosiaan ollut hiljaista (knock knock...), joten ehkä mitään suurempaa damagea ei syntynyt. Tähän samaan asiaan taitaa liittyä se aikaisemmin kyselemäni valoilmiö, kun ledi jäi kiilumaan himmeästi ja häipyi pikkuhiljaa noin 12h:n aikana.

                              Clavulle vielä... Otan kuvan jossain vaiheessa siitä klunssista. Mutta jos mennään ylhäältä alaspäin letkua myöten niin: letku n.10mm, sitten levenee huomattavasti (=klunssi), sitten millin verran alaspäin taas hoikempaa (halk. varmaan n. 10mm) ja sitten semmoinen ohuehko heltta, joka tulee pellin alapuolelle. Ja tuo heltta kyllä tulee helposti läpi siitä pellin reiästä. Tai sitten meillä on vaan erilaiset röörit.
                              - - - - - - -
                              F10 520dA
                              ex E61 530dA, ex E39 530dA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎