Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ideoita tarvittaisiin, 530D lämmöt. (Se lämpenee sittenkin! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #16
    Originally posted by Lallevihtinen View Post
    Katoppa jäähdytin osiosta kuvaa. Korvattu osanumero on ainakin tullut ja hintaa varmaan n.200€, ehkä karvan päälle. Laatikko öljyä tulee ulos jonkun verran mutta ei mahdottomasti ja palikka sijaitsee koneen etuosassa öljypohjan kylkeen kiinnitettynä(kuskin puoli).
    Muistaakseni siinä oli toisessa vesi letkulähdössä joku "palikka" sokalla kiinni, se voisi olla se vahapatruuna, jos haluaisi tutkia ilman laatikko öljyjen kanssa lutraamista niin se irti siitä ja ihmetteleen...:think
    Kiitoksia! Pitääpä tutkia. Tuotahan voisi aika helposti kanssa todeta jos tuossa on vikaa, lyömällä lukkopihdeillä letkua kiinni mutta uskaltaako niin tehdä, ettei käy jotain hassusti...? Ja jos, niin kumpainen letku mielummin?

    Se vesilähdön palikka tulee siis sen vaihtimen mukana? Harmi kun sitä ei erikseen saa niin pääsis varmaan halvalla...

    Mites tuota, täytyy kysyä tyhmiä - täytyyhän sitä lootaöljyä sitten lisätä jollain tapaa (lootassa kaiketi jotkut tulpat kylessä) eli sitä kuitenkin tulee sen verran että se vaikuttaa?
    Last edited by _Dexi; 09-10-2009, 00:36.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Siellä on kaks lämmönvaihdinta, toinen laatikolle ja toinen koneelle. Koneen vaihdin näyttäis olevan öljypurnukan kyljessä:



      Toinen eli laatikon vaihdin löytynee jostain tehostimen pumpun paikkeilta alhaalta:

      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3451
        • Janakkala

        #18
        Tuo öljynsuodattimen jalassa oleva lämmönvaihdin kenno jäähdyttää moottorin öljyä. En uskoisi sillä olevan niinkään tekemistä tämän ongelman kanssa. Moottoriöljy on joka tapauksessa esim 50 astetta kuumempaa kuin jäähdytin nesteet, joten ei sillä ainakaan jäähdyttävää vaikutusta ole. Eli sen tehtävä on jäähdyttää öljyä eli sitoa sen lämpöä jäähdytin nesteeseen. Ja jäähdytin sitten haihduttaa lämmön jäähdyttäjästä ulkoilmaan
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #19
          Originally posted by Spetke View Post
          Tuo öljynsuodattimen jalassa oleva lämmönvaihdin kenno jäähdyttää moottorin öljyä. En uskoisi sillä olevan niinkään tekemistä tämän ongelman kanssa. Moottoriöljy on joka tapauksessa esim 50 astetta kuumempaa kuin jäähdytin nesteet, joten ei sillä ainakaan jäähdyttävää vaikutusta ole. Eli sen tehtävä on jäähdyttää öljyä eli sitoa sen lämpöä jäähdytin nesteeseen. Ja jäähdytin sitten haihduttaa lämmön jäähdyttäjästä ulkoilmaan
          Näinhän se tekee, mutta entäpä tämä lootan öljynvaihdin, eikö periaatteessa asia ole sama - kai lootassakin öljyt aika kuumana käy...?

          Saksanmaalla 140euroa tuo uusi lootan öljynvaihdin, kaipa tuo pitää sijottaa arpapeliin tuo 140e ja katsoa joko sillä rupeaa lämpöä löytyyn?

          Tuosta vaihdosta tosiaan lisätiedot vielä kiinnostais kun tosta bemarin korjausopas-ohjelmasta ei löytyny tuosta tietoa, että pitääkö jotain tulpata ensin jostain tai olla loota tietyssä asenossa että öljyä ei tulisi niin paljon tms tämmösiä niksejä..?

          Ja mistäs sitä lootan ölppää sopii sitten lisätä sinne jne
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #20
            Nyt kun olen näillä näppäimillä tilaamassa tuon lämmönvaihtimen saksasta, kiinnostaisi ensin kuulla joltakulta mielipide asiaan.

            Ihmettelin tuossa nimittäin, että miten tuon vaihtimen termarin mahdollinen vuoto voi aiheuttaa tuon ettei kone lämpene, kun aloin miettimään että eikös automaagilootan öljynlämmöt ole peräti paljon korkeammat kuin koneen jäähdytysnesteessä, jopa +100C?

            Niin eikös sen pitäisi lähinnä lämmittää moottorin jäähdytysnestettä?

            Vai kuinka lämpösenä öljyt sitten tuolla lootassa käy, en tiedä...?
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by _Dexi View Post
              Nyt kun olen näillä näppäimillä tilaamassa tuon lämmönvaihtimen saksasta, kiinnostaisi ensin kuulla joltakulta mielipide asiaan.

              Ihmettelin tuossa nimittäin, että miten tuon vaihtimen termarin mahdollinen vuoto voi aiheuttaa tuon ettei kone lämpene, kun aloin miettimään että eikös automaagilootan öljynlämmöt ole peräti paljon korkeammat kuin koneen jäähdytysnesteessä, jopa +100C?

              Niin eikös sen pitäisi lähinnä lämmittää moottorin jäähdytysnestettä?

              Vai kuinka lämpösenä öljyt sitten tuolla lootassa käy, en tiedä...?
              Käy ostaan IR pintalämpömittari ja mittaa lämmöt putkesta ennen ja jälkeen sen vaihtimen. Tosin pitäisi tietää kiertosuunta jotta vois jotain päätellä...

              Millä matkalla 530/535d:n pitäisi nostaa maantieajossa lämmöt sinne 90 asteen pintaan maantieajossa? Vaihdon omaan päätermarin ja nyt lämmöt nousee vasta ~20 km ajon jälkeen yli 80:n, enemmillään 89 asteeseen...
              Jossain ~65 asteen tienolla lämmöt on kohtuu kauan.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Originally posted by _Dexi View Post
                Nyt kun olen näillä näppäimillä tilaamassa tuon lämmönvaihtimen saksasta, kiinnostaisi ensin kuulla joltakulta mielipide asiaan.

                Ihmettelin tuossa nimittäin, että miten tuon vaihtimen termarin mahdollinen vuoto voi aiheuttaa tuon ettei kone lämpene, kun aloin miettimään että eikös automaagilootan öljynlämmöt ole peräti paljon korkeammat kuin koneen jäähdytysnesteessä, jopa +100C?

                Niin eikös sen pitäisi lähinnä lämmittää moottorin jäähdytysnestettä?

                Vai kuinka lämpösenä öljyt sitten tuolla lootassa käy, en tiedä...?
                Ei se ole kuumempi jos siellä vesi kiertää koko ajan täysillä. Lisäksi se kiertää sitä kautta mitä luultavimmin ohi päätermarin, ja pitää siten jäähdytinnesteet kylmänä. Sama pätee koneen öljyihin, ei ne lämpeä jos kierto on jatkuvasti täysillä ja vesi pääsee syylarille. Ei ole vedenkiertokaavioita kyllä, ettei voi varmistaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #23
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Käy ostaan IR pintalämpömittari ja mittaa lämmöt putkesta ennen ja jälkeen sen vaihtimen. Tosin pitäisi tietää kiertosuunta jotta vois jotain päätellä...

                  Millä matkalla 530/535d:n pitäisi nostaa maantieajossa lämmöt sinne 90 asteen pintaan maantieajossa? Vaihdon omaan päätermarin ja nyt lämmöt nousee vasta ~20 km ajon jälkeen yli 80:n, enemmillään 89 asteeseen...
                  Jossain ~65 asteen tienolla lämmöt on kohtuu kauan.
                  Sillon kun ekan kerran vaihdoin nuo mun termarit ja auto sen viikon päivät toimi kuten piti lämpöjen osalta, niin lähdin kotipihasta työmatkaa ajamaan niin siinä noin 5-8km paikkeilla lämmöt oli 91astetta ja pysy siinä lopun matkaa. Pari minsaa olin tosin autoa käytellyt paikallaan ensin pihassa mutta ei ne lämmöt silti lähtiessä juuri yli 45 ollut.

                  Juuri tuo hidas nousu mulla tekee tuota kulutuslisää, kulutus oli heti rankasti pienempi sen viikon ajan mutta nyt kun ajaa vieläppä paljon noin 20-30km välejä niin kone käy suurimman osan ajastaan viileänä ja soppaa menee niin helkkaristi.

                  Mulla lämmöt nousee nyt normiajolla jonnekin 75 tienoille hiljaa ja hitaasti, mutta juuri yli 80 eivät mene edes vahingossa ennenkun autoa polkee rankemmin, sitten ne kyllä nousee. kovin samanlaista toimintaa kun ex m5.ssa oli kun termari oli rikki, aina kun oli kerran kunnolla kiihdyttänyt niin vasta sitten alko puhaltaa lämmintä samalla hetkellä hyttiin.


                  Tuommosta IR lämpömittaria vois kyylätä jostian tarvikekaupasta jos eivät kalliita ole. Jos termari toimii niin eikö sillon vaihtimen toisella puolella pitäis olla rankasti eri lämpöstä tavaraa - jos taas ei niin saman lämpöstä?

                  Toinen mitä mietin on se lukkopihdeillä letkun puristus, mutta en tiedä kumman letkun puristaisi? Luulis ettei tuosta voi kummempaa haittaa koneelle aiheutua, tuskin ne lootaöljyt ylikuumenee vaikka tuo olis pois käytöstäkin jos ei hulluna polje?


                  Jollain tapaa ois kiva varmistua diagnoosista kuitenkin ennen ku lämpimikseen alkaa tilailemaan ja vaihtelemaan tuota palikkaa.
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Ei sillä väliä kumpi letku, efekti on sama. Pistäkää piuha kiinni ajellessa niin ei pääse lootaölpät ylikuumenemaan. Ei ne niin hirveästi lämpeä jos ajelee turbiini lukittuna.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #25
                      Kyllä sillä tomaatin lämmönvaihtimen kierrolla voi olla todella suuri vaikutus tuohon lämpiämiseen, kuten tuossa X5-keississä tuli ilmi. KLIK

                      Paljonkos tuolla murkulalla on hintaa?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #26
                        Saksasta 180e luokkaa kuluinensa työtuttavaltani, Suomessa kai karvan yli 200.

                        Kovin tutulta vaikuttaa tuo linkittämäsi topicin meininki - mutta onko nyt siis E60 varmasti tuossa vaihtimessa _sisällä_ se termari vai onko se tässäkin jossain paisarin yhteydessä kuten tuossa X5.ssa oli ollut...??

                        Että en suotta vaihda sitä vaihdinta jos itse viallinen osa onkin jossain paisarilla?

                        EDIT: no ei ainakaan tosiaan räjäytyskuvissa oo muuta ko letku paisarilta tonne suoraan... kyllähän se aika loogiselta näyttää että sieltä se kusee läpi pirulainen! Ei muuta ko palikka tilaukseen kiireimmiten..
                        Last edited by _Dexi; 12-10-2009, 21:18.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7524
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by _Dexi View Post
                          Tuommosta IR lämpömittaria vois kyylätä jostian tarvikekaupasta jos eivät kalliita ole. Jos termari toimii niin eikö sillon vaihtimen toisella puolella pitäis olla rankasti eri lämpöstä tavaraa - jos taas ei niin saman lämpöstä?

                          Toinen mitä mietin on se lukkopihdeillä letkun puristus, mutta en tiedä kumman letkun puristaisi? Luulis ettei tuosta voi kummempaa haittaa koneelle aiheutua, tuskin ne lootaöljyt ylikuumenee vaikka tuo olis pois käytöstäkin jos ei hulluna polje?


                          Jollain tapaa ois kiva varmistua diagnoosista kuitenkin ennen ku lämpimikseen alkaa tilailemaan ja vaihtelemaan tuota palikkaa.
                          Biltemassa on pari mittaria. 35 ja 50 egee:

                          ja


                          Ir-mittarilla pitää mitata mustasta pinnasta, jos meinaa metalliosia mitata pitäisi päälle laittaa vaikka musta teippi tai muuten mittari valehtelee...
                          Last edited by MajorDrake; 14-10-2009, 00:39.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            #28
                            Kertokaas mulle mitenpäin tuo vesi kiertää kun termarit on auki?
                            Itse päättelin että 5 letkua pitkin syyläriöt' vesipumpulle,
                            mutta onko tuo väärä tulkinta? Am. linki LCI 535dA:sta mutta
                            pätenee myös pri-lci ja 530dA malleihin...



                            Termari tulee tuon putken 5 ja koneen (vesipumpun) väliin:


                            Toinen haara menee EGR-jäähylle ja sen jäkeiselle EGR termarille:


                            Jos termarit on kiinni niin vesi kiertää vain 1 putkea pitkin?

                            Tai no vähähän kulkee nestettä tuon jäähdytysnestesäiliön kautta...
                            (1. kuva, letku 2.)

                            Onko tuossa öljyjen lämmönvaihtimessa vain yksi letkulähtö,
                            ts. tuleeko sinne neste koneesta?


                            Tuossa automaattiöljyjen lauhduttimessa on kyllä pakko olla myös termari,
                            muutenhan vesi kiertäisi kokoajan sen kautta (ks. kuva 1):


                            Kommentteja onko tulkintani oikea?
                            Last edited by MajorDrake; 14-10-2009, 00:41.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              #29
                              Nyt on lämmönvaihdin tilattu, perjantaina pitäs laakkoselle tuleman...

                              Hinnat oli:

                              Saksa... 160e + rahdit (=180e)
                              KL-Varaosat.... 213e
                              Laakkonen.... 214e

                              En tolla erotuksella jaksanut lähteä odotteluun, niin otin laakkoselta suoraan.


                              Nyt pitäisi kuulemma tutkia lootan kyljestä että mitä kyltti sanoo vaihteistoöljyn laadusta, näköjään automaateissakin on sitten erityyppisiä öljyjä? Luulin että näissä kaikissa E60 530Da olis ollut sama öljy.


                              Te jotka tuossa ootte noita vaihdelleet, paljonkos sitä lootaöljyä about sieltä ryöppyää, että pitääkö paljonkin ostaa täydennystä varten? Litra, parikin?
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              • Lallevihtinen
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 690
                                • Tampere

                                #30
                                Tunkkaa auton keulaa kunnolla ylös niin tulee öljyä vähä vähemmän ulos, litralla uskosin kyllä pärjäävän.

                                Jos olis tulpat valmiina ja nopeet kädet niin tulppais irrotuksen yhteydessä laatikolta tulevat putket ja kaatais vanhasta lauhduttimesta öljyt uuteen niin tuskinpa tarvis lähtee ees lisäileen.. Ei se nyt ihan lusikallisista ole kiinni.

                                En muista enää että onistusko homma niin että ensiks irrottas ylemmän putken ja puhaltas paineilmalla lauhduttimesta öljyt alaputkea pitkin laatikkoon, sillon hukkaan menevä määrä olisi aika pieni..
                                Last edited by Lallevihtinen; 14-10-2009, 22:42.
                                sigpic
                                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎