Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ideoita tarvittaisiin, 530D lämmöt. (Se lämpenee sittenkin! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #31
    Nooh, antaa sieltä lirua sen mitä liruu ja täydennetään sitten. Pitää vaan auto saada nosturille sitä täyttöä varten toki.

    Onko siis tosiaan erilaisia automaattiöljyjä näissä, vai puhuiko tuo ajatuksissaan väärää tietoa laakkosella?
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #32
      Upataas vielä kertaalleen... kun olis palikka nyt valmiina vaihtoa varten mutta.

      Joku lootatietäjä, onko näissä myös automaateissa jotain eri öljyjä vai onko kaikissa E60 530D samaa litkua?

      Säästyis yksi korjaamo+nosturikeikka jos ei tarttis viedä autoa vaan sen takia käymään että kurkkaavat mitä öljyä sinne menee... Kun itellä ei oo nosturia nyt käytössä.


      Manuaaleissahan on tuo värilätkähomma lootissa mutta onko näissä tomaateissakin kuten se laakkosen mies väitti?
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #33
        Kyllä niissä TIS:n mukaan pitäisi olla sama öljy.

        GA6HP26Z Transmission fluid:
        Shell M-1375.4, OEM nr: 88220142516, 20 litraa.
        Eiköhän ne tuota myy irtopurkkiin pienemmänkin määrän.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #34
          Buah, lämpenihän se pirulainen!

          Nyt on lämmönvaihdin vaihdettu. Avuliaan korjaajan sanojen mukaan lootaöljyä ei sieltä tullut kuin desi tai pari, joten tuli turhaan ostettua 25euron litrahintaan kaksi litraa lootaölppää Laakkoselta.

          Oli korjaamolla yritetty lisätä, niin tarkastustulpasta pukkas samantien ölppää ulos eli siellä oli toimenpiteen jälkeenkin enempi kuin tarpeeksi näemmä sisällä. (Bemarilla laitettu vähän varman päälle uutena...?)

          Joten, joku kuka haluaa lunastaa multa jollain hinnalla nuo pari litraa ölppää niin ota yhteyttä...


          Meinasin jo kirota kun ajelin ensimmäisen noin 8km ja auto lämpeni vain 78 kuten ennenkin, mutta kun matka jatkui niin se kipusikin 80, 85, 88, 90, 91...! Seilasi 89-91 väliä sitten ajotilanteesta riippuen lopun matkaa.

          Ainakin tällä erää siis tuntuis ongelma selätetyltä, katsotaan nyt alkaako se taas ryppyilemään viikon päästä kuten termarivaihdon jälkeen kävi
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #35
            Vieläkö Dexi lämmöt pysyy normaalissa?
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • OlPa
              Newbiemmer
              • Dec 2011
              • 4
              • N/A

              #36
              Lainataampas tätä threadia myös omaan moottorinlämpöongelmaan.

              Autona on 530dA LCI 2007 ja ongelmana on myös moottorilämmöt. Autoon on jo kertaalleen vaihdettu molemmat termarit (EGR+päätermari) huoltoliikkeessä. Ennen termareiden vaihtoa lämmöt asettuivat välille 65-77 astetta (ajomatka 30 km, nopeus 80-90 km/h ja ulkolämpötila 0-5 astetta). Lämpöä kyllä riittää sisälle asti ja iDrivestä olen asettanut kaikki neljä punaista palkkia näkyville.

              Termareiden vaihdon jälkeen lämmöt kipusivat muutamana päivänä oikeisiin lukemiin eli 88-92 asteeseen, kunnes koittivat hieman kylmemmät kelit. Pakkasta oli about -7 astetta ja lämmöt nousivat hitusen päälle 80 asteeseen, sekin tapahtui hyvin hitaasti. Tämän jälkeen moottorilämmöt ovat kiikkuneet vaihtelevasti milloin mihinkin lukemiin, vaikka on ollut nollakelit. Jonain päivänä lämmöt saattavat nousta ensimmäisten 10 km:n matkalla jo tuonne vajaaseen 90 asteeseen ja seuraavana päivänä samalla ulkolämpötilalla lämmöt pääsevät hädin tuskin 80 asteeseen koko 30 km:n matkalla.

              Lisäksi olen huomannut, että voimakkaammin kiihdytettäessä moottorin lämpötila putoaa muutamassa sekunnissa ~10 astetta, kunnes hilaavat pikkuhiljaa taas ylöspäin.

              Eli onko tässä vain oletettava, että asennetut uudet termarit tai jompi kumpi on ollut sökö jo heti alkuunsa ja jumittelee nyt mielensä mukaan? Vai voiko esim. vaihdelaatikon lämmönvaihtimen termari aiheuttaa tämän? Onko tuo äkillinen lämmönlasku selitettävissä niillä munuaisten takana olevilla "kaihtimilla" eli auto löysäisi kaihtimet auki, kun havaitsee voimakkaampaa kiihdytystä ja takaa näin ollen voimakkaamman jäähdytyksen? Tai kenties ilmakupla järjestelmässä tai itse vesipumppu?

              Kuulin eräältä asentajalta, että näissä tulisi käyttää ainoastaan alkuperäisia termareita eli tarvikehärpäkkeitä ei kannattaisi paikalleen laittaa. Onko näin?

              Kiitoksia jo etukäteen!

              Comment

              • KOMBI7
                Bimmer Rookie
                • Jul 2011
                • 82
                • Satakunta

                #37
                Originally posted by OlPa View Post
                Lainataampas tätä threadia myös omaan moottorinlämpöongelmaan.

                Autona on 530dA LCI 2007 ja ongelmana on myös moottorilämmöt. Autoon on jo kertaalleen vaihdettu molemmat termarit (EGR+päätermari) huoltoliikkeessä. Ennen termareiden vaihtoa lämmöt asettuivat välille 65-77 astetta (ajomatka 30 km, nopeus 80-90 km/h ja ulkolämpötila 0-5 astetta). Lämpöä kyllä riittää sisälle asti ja iDrivestä olen asettanut kaikki neljä punaista palkkia näkyville.

                Termareiden vaihdon jälkeen lämmöt kipusivat muutamana päivänä oikeisiin lukemiin eli 88-92 asteeseen, kunnes koittivat hieman kylmemmät kelit. Pakkasta oli about -7 astetta ja lämmöt nousivat hitusen päälle 80 asteeseen, sekin tapahtui hyvin hitaasti. Tämän jälkeen moottorilämmöt ovat kiikkuneet vaihtelevasti milloin mihinkin lukemiin, vaikka on ollut nollakelit. Jonain päivänä lämmöt saattavat nousta ensimmäisten 10 km:n matkalla jo tuonne vajaaseen 90 asteeseen ja seuraavana päivänä samalla ulkolämpötilalla lämmöt pääsevät hädin tuskin 80 asteeseen koko 30 km:n matkalla.

                Lisäksi olen huomannut, että voimakkaammin kiihdytettäessä moottorin lämpötila putoaa muutamassa sekunnissa ~10 astetta, kunnes hilaavat pikkuhiljaa taas ylöspäin.

                Eli onko tässä vain oletettava, että asennetut uudet termarit tai jompi kumpi on ollut sökö jo heti alkuunsa ja jumittelee nyt mielensä mukaan? Vai voiko esim. vaihdelaatikon lämmönvaihtimen termari aiheuttaa tämän? Onko tuo äkillinen lämmönlasku selitettävissä niillä munuaisten takana olevilla "kaihtimilla" eli auto löysäisi kaihtimet auki, kun havaitsee voimakkaampaa kiihdytystä ja takaa näin ollen voimakkaamman jäähdytyksen? Tai kenties ilmakupla järjestelmässä tai itse vesipumppu?

                Kuulin eräältä asentajalta, että näissä tulisi käyttää ainoastaan alkuperäisia termareita eli tarvikehärpäkkeitä ei kannattaisi paikalleen laittaa. Onko näin?

                Kiitoksia jo etukäteen!
                Sama rumba käyty läpi ja autona 525 dA LCI 2007. Molemmat termarit vaihdettu ensin eikä mitään vaikutusta lämpöihin. Lootan termari kun vaihdettiin, niin lämmöt pysyy 88-asteessa eli samassa joka oli uuden päätermarin avautumislämpötila.
                Keskustelua kun on seurannut, niin tuntuu siltä että kannattaisi vaihtoruletti alkaa lootan lämppäristä. Aika monella vika on korjaantunut vasta sen vaihdon jälkeen. Eli nyt vaan seurataan, kuinka kauan lämmönvaihdin suvaitsee toimia. Jotkut ovat ilmeisesti joutuneet vaihtamaan niitä jo useampia . Ja itsellä oli sama ominaisuus lämmöissä kun antoi tienpäällä autolle vauhtia lisää niin lämmöt putosi vauhdilla.
                Eli mars vaihtimen vaihtoon.

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  #38
                  Originally posted by OlPa View Post
                  Lisäksi olen huomannut, että voimakkaammin kiihdytettäessä moottorin lämpötila putoaa muutamassa sekunnissa ~10 astetta, kunnes hilaavat pikkuhiljaa taas ylöspäin.

                  Eli onko tässä vain oletettava, että asennetut uudet termarit tai jompi kumpi on ollut sökö jo heti alkuunsa ja jumittelee nyt mielensä mukaan? Vai voiko esim. vaihdelaatikon lämmönvaihtimen termari aiheuttaa tämän? Onko tuo äkillinen lämmönlasku selitettävissä niillä munuaisten takana olevilla "kaihtimilla" eli auto löysäisi kaihtimet auki, kun havaitsee voimakkaampaa kiihdytystä ja takaa näin ollen voimakkaamman jäähdytyksen? Tai kenties ilmakupla järjestelmässä tai itse vesipumppu?

                  Kuulin eräältä asentajalta, että näissä tulisi käyttää ainoastaan alkuperäisia termareita eli tarvikehärpäkkeitä ei kannattaisi paikalleen laittaa. Onko näin?

                  Kiitoksia jo etukäteen!
                  Tuo voimakkaan kiihdytyksen aiheuttama lämmönlasku lienee automaattilaatikon lauhduttimen aiheuttamaa... eli kun ölpät alkaa kiertää oikein kunnolla laatikossa nykäisee lämmön sinne.
                  Päätellen ex auton käytökstä, ja siinä ei ollut "kaihtimia" ollenkaan

                  Mielenkiinnosta seurailen kaikki termari threadit, kun ei omassakaan vielä ole kaikki lämmöt varmaankaan kotona
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Tuo voimakkaan kiihdytyksen aiheuttama lämmönlasku lienee automaattilaatikon lauhduttimen aiheuttamaa... eli kun ölpät alkaa kiertää oikein kunnolla laatikossa nykäisee lämmön sinne.
                    Päätellen ex auton käytökstä, ja siinä ei ollut "kaihtimia" ollenkaan

                    Mielenkiinnosta seurailen kaikki termari threadit, kun ei omassakaan vielä ole kaikki lämmöt varmaankaan kotona
                    Olen ajatellut että lämpöjen kuuluukin laskea kun kierrokset nousee ja nesteet alkaa kiertämään rajummin, mut enpä tosin ole omaanikaan laatikon lömmönvaihdinta vaihtanut..
                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • OlPa
                      Newbiemmer
                      • Dec 2011
                      • 4
                      • N/A

                      #40
                      Noniin kiitoksia kommenteista!

                      On tullu tässä nyt hiukan pitempi jakso seurattua nuita lämpöjä työmatkoilla ja sama meno jatkuu. Eli hyvin verkkaisesti näyttää lämmöt nousevan edes tuonne 80 asteen tienoille. Riittävän pitkän matkan, kun ajelee niin kyllä se 85-88 astettakin saavutetaan, mutta toisaalta kelitki on ollu nollassa tai pikkasen plussalla. Eli vaikka termari/termarit valskaiski, niin varmaan se nesteen lämpö hiljalleen kirii lähelle oikeaa lukemaa.

                      Muutaman testiajon olen ajellut tuo syyläriltä lähtevä letku kuristettuna umpeen, mutta huomattavaa parannusta en havainnut lämpöjen nousemisessa saati "huippuarvossa". Letkukuristimen poistettuani lämmöt putosivat muutaman asteen, muttei radikaalimmin. Samoiten lämmöt putosivat hetkessä sen ~10 astetta voimakkaammilla kiihdytyksillä, vaikka letkupuristin olikin paikallaan.

                      Eli en tiedä onko tässä seuraava homma alkaa vaihtamaan nuo termarit vielä kertaalleen uusiin ja katsoa poistuuko ongelma sillä. Vai voiko tähän olla syynä tuo aiemmin mainitsemani vesipumppu? Toisaalta se ei oikein selitä tuota nopeaa lämpötilan putoamista kiihdytettäessä.

                      Comment

                      • karppa29
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2014
                        • 52
                        • Suomessa brgl

                        #41
                        Autona e60 530xda lci

                        Täällä sama homma. Termarit vaihdettu jo kaks kertaa uusiin! Välissä lämpes hyvin ja sitten hyyty.

                        Nyt sitten näköjään välillä lämpii vaa sinne 73°C (ulkona -15) ja välillä 90°C ( samana päivänä, ulkona -15)

                        Eli tosi epäloogista kuten threadin tarinat kertoo. Myöskin huomannut reilun kaasun käytön vain tiputtavan lämpöjä hetkellisesti 10°C.

                        Eli ilmeisesti minunkin kannattaa tuo laatikon lämmönvaihdin vaihtaa?
                        _____________________________________

                        -e61 530xda LCI -08 black

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #42
                          Originally posted by karppa29 View Post
                          Autona e60 530xda lci

                          Täällä sama homma. Termarit vaihdettu jo kaks kertaa uusiin! Välissä lämpes hyvin ja sitten hyyty.

                          Nyt sitten näköjään välillä lämpii vaa sinne 73°C (ulkona -15) ja välillä 90°C ( samana päivänä, ulkona -15)

                          Eli tosi epäloogista kuten threadin tarinat kertoo. Myöskin huomannut reilun kaasun käytön vain tiputtavan lämpöjä hetkellisesti 10°C.

                          Eli ilmeisesti minunkin kannattaa tuo laatikon lämmönvaihdin vaihtaa?
                          Isommilla moottorin rpm:llä ilmaa kulkee enemmän järjestelmän läpi joka jäähdyttää moottoria talvella todella tehokkaasti. Tästä johtuu lämpöjen lasku.
                          Koneen saa parhaiten lämpenemään matalilla kierroksilla 80-90kmh tasaisella nopeudella.

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Isommilla moottorin rpm:llä ilmaa kulkee enemmän järjestelmän läpi joka jäähdyttää moottoria talvella todella tehokkaasti. Tästä johtuu lämpöjen lasku.
                            Koneen saa parhaiten lämpenemään matalilla kierroksilla 80-90kmh tasaisella nopeudella.
                            Aika kaukaa haettua. Itse sanoisin että lämmön hetkellinen lasku kierroksilla johtuu termostaatista. Varsinkin tarvikemalleissa jousi on rimpula alkuperäiseen verrattuna. Eli vedenpaine kierroksilla avaa termaria.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #44
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Isommilla moottorin rpm:llä ilmaa kulkee enemmän järjestelmän läpi joka jäähdyttää moottoria talvella todella tehokkaasti. Tästä johtuu lämpöjen lasku.
                              Koneen saa parhaiten lämpenemään matalilla kierroksilla 80-90kmh tasaisella nopeudella.
                              Ei se ilmasta johdu vaan siitä että vesipumppu painaa päätermarin auki isommilla kierroksilla ja ihan tarkoituksella...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • scheisse
                                BTCF Honorary Member
                                • Apr 2007
                                • 2798
                                • Kauhajoki

                                #45
                                Lainataas tätä keskustelua. Mikäs nyt pitäisi olla oikea lämpötila tuolle sigun e91:lle?
                                Molemmat termarit vaihdettu juuri ja lämmöt nousee -10c kelissä 85c.
                                - f30 330e M-Sport , -16
                                - e36 3.2 M3 cabrio individual

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎