Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kummallinen automaatti-ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    E60 kummallinen automaatti-ilmastointi

    Auto on loistava sitä ei käy kieltäminen mutta aina on se mutta ;-)

    Jos säädän sisälämpötilaksi esim. 21 astetta niin miten on mahdoliista,
    että sisään (pitkänkin ajojakson jälkeen) puskevan ilman lämpötila on eri
    riippuen siitä mitä I-Drive:n climate asetuksiin on määritelty (punaisia
    tai sinisiä palkkeja)? Eli lämpö nousee helposti yli 21 asteen jos käyttää
    sitä punaista.

    Vaikeahan tätä ei ole säätää mutta ei vaan silti ymmärrä...
    osaako joku valaista että mitä tällä toiminnolla on ylipäätään haettu?
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    #2
    Itsestään selvältä vaikuttais se, että sillä säädetään sähkövastusten toimintaa. Sitä olen kyllä itsekin pähkäillyt, että minkä ihmeen takia ne ei sitten voi toimia automaattisesti, kun muutenkin kaikki toimii automaattisesti. Onni on että voi edes käsin sitä säätää. Edellisessä autossa oli kanssa mokomat sähkövastukset, ja niitä ei päässyt säätämään...niinpä ei kylmillä ilmoilla tullut lämmintä.

    Kaipa se ilmastointi ainakin pyrkii tuosta säädöstä huolimatta pitämään lämpötilan sopivana (säätämällä puhalluksen nopeutta). Mutta ehkä jos niitä vastuksia pitää täysillä, niin ilmavirran määrä eli puhalluksen nopeus jouduttaisiin nollaamaan (mikä ei varmaan tule kysymykseen). Eli kun puhallus alkaa hiipumaan, pitäis lämmittimen tehoa säätää pienemmälle...

    Näin MUstTUntuu ainakin.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • VESiX
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 407
      • Kehä 1

      #3
      iDrivessa voi säädellään lämmön jakaumaa ja kojelaudan säätimistä säädellään yleistä lämpötasoa. Esimerkiksi jotkut kuljettajat haluavat kojelaudan keskisuuttimista viileämpää ilmaa kuin jalkoihin ja tuulilasille.

      Mielestäni lämmitystä pystyy säätämään niin paljon, että varmaan saa mieleisen kun jaksaa perehtyä.

      Comment

      • coupe e46
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 228
        • espoo

        #4
        Originally posted by VESiX View Post
        iDrivessa voi säädellään lämmön jakaumaa ja kojelaudan säätimistä säädellään yleistä lämpötasoa. Esimerkiksi jotkut kuljettajat haluavat kojelaudan keskisuuttimista viileämpää ilmaa kuin jalkoihin ja tuulilasille.

        Mielestäni lämmitystä pystyy säätämään niin paljon, että varmaan saa mieleisen kun jaksaa perehtyä.

        Aikaisemmat kirjoittajat puhuvat asiaa, johon yhdyn. E60 i-drivessa on säädin keskisuuttimille kuuma, keski ja kylmä, joka vanhemmissa malleissa oli suuttimien keskellä manuversiona eli ainakin säädettävissä nopeasti. Talvella säädin on luonnollisesti kuuma asennossa, mutta kun keväällä kelit lämpeävät, autoon ei saakaan riittävän viileätä ilman, että menee räpläämään i-drivea keskiasentoon tai kylmälle. Sama homma toisin päin näinä aikoina kun kelit viilenevät. Aamulla nolla-asteessa säädetään punaiselle ja iltapäivällä kun on 15 astetta lämmintä, kylmää ei ole tarjolla ilman sukeltamista i-driveen.

        Ihan sama mistä suuttimista ilma loppujen lopuksi tulee kun on kuuma tai kylmä, mutta tämä puuhastelu i-drive näppäinten kanssa on täysin perseestä. Ja nyt ei puhuta laajennetusta ilmastoinnista, en tiedä sen toimintapaa.

        Comment

        • ziffy
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 15
          • Pirkanmaa

          #5
          Tervehdys foorumilaisille. Nyt on tullut päristeltyä 10 tkm ja samaa asiaa olen ihmetellyt. Luulin jo että tässä laitteessa olisi jotain vikaa.

          Samalla lailla tuo laajennettu ilmastointikin tuntuu toimivan. Eli kun sähkövastuksen on säätänyt täysille niin kuumempaa tulee kuin palkit keskivaiheella tai sitten täydet siniset palkit säädettynä. Ihan sama mitä on sisälämpötilapyynnöksi asetettu, eri lämpöistä ilmaa suuttimista puskee ja sisälämpötilakin asettuu eri lämpöiseksi.

          Pidemmillä matkoilla sähkövastuksen tehoa on tiputettava, muuten tulee kuuma (samalla pyyntilämpötilalla) jos lähdössä punaiset palkit on ollut täysillä. Ei auta vaikka säätäisi sisälämpötiläpyynnin minimiin, pakko säätää myös vastuksen tehoa.

          Toisaalta on hieno asia että sähkövastuksessa on tehoa eikä tarvitse palella kylmillä ilmoilla ja lyhyemmillä matkoilla jos täytyy kylmällä autolla lähteä liikkeelle. Yllätyin kuinka lämmin tämä dieselbemu voikaan olla.

          Ja toinen yllätyksen aihe oli kun kerran alkoi yhtätäkkiä satamaan jäähtynyttä märkää räntää ja ja ennenkuin tuulilasiin ehti jäätyä kiinni niin automaatiikka alkoi puhaltamaan täysillä ja hoiti asian kuntoon ja lopuksi tiputti puhallusnopeuden normaaliksi. Olin vähän äimänkäkenä kuinka nopeasti osasi reagoida ja hienosti toimia.
          E61 520dA Touring -09

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by ziffy View Post
            Ja toinen yllätyksen aihe oli kun kerran alkoi yhtätäkkiä satamaan jäähtynyttä märkää räntää ja ja ennenkuin tuulilasiin ehti jäätyä kiinni niin automaatiikka alkoi puhaltamaan täysillä ja hoiti asian kuntoon ja lopuksi tiputti puhallusnopeuden normaaliksi. Olin vähän äimänkäkenä kuinka nopeasti osasi reagoida ja hienosti toimia.
            LCI malleissa on anturi kojelaudan päällä ko. toimintoa varten...
            Tosin se tunnistaa vain keskellä olevan "huurteen/sumun", ei esim. yläkulmiin tulevaa...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • ziffy
              Newbiemmer
              • Oct 2009
              • 15
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              LCI malleissa on anturi kojelaudan päällä ko. toimintoa varten...
              Tosin se tunnistaa vain keskellä olevan "huurteen/sumun", ei esim. yläkulmiin tulevaa...
              Ok, hienosti tuntuu tuolta osin toimivan.
              E61 520dA Touring -09

              Comment

              • Reiska56
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 185
                • Kerava

                #8
                Originally posted by ziffy View Post
                Tervehdys foorumilaisille. Nyt on tullut päristeltyä 10 tkm ja samaa asiaa olen ihmetellyt. Luulin jo että tässä laitteessa olisi jotain vikaa.

                Samalla lailla tuo laajennettu ilmastointikin tuntuu toimivan. Eli kun sähkövastuksen on säätänyt täysille niin kuumempaa tulee kuin palkit keskivaiheella tai sitten täydet siniset palkit säädettynä. Ihan sama mitä on sisälämpötilapyynnöksi asetettu, eri lämpöistä ilmaa suuttimista puskee ja sisälämpötilakin asettuu eri lämpöiseksi.

                Pidemmillä matkoilla sähkövastuksen tehoa on tiputettava, muuten tulee kuuma (samalla pyyntilämpötilalla) jos lähdössä punaiset palkit on ollut täysillä. Ei auta vaikka säätäisi sisälämpötiläpyynnin minimiin, pakko säätää myös vastuksen tehoa.

                Toisaalta on hieno asia että sähkövastuksessa on tehoa eikä tarvitse palella kylmillä ilmoilla ja lyhyemmillä matkoilla jos täytyy kylmällä autolla lähteä liikkeelle. Yllätyin kuinka lämmin tämä dieselbemu voikaan olla.

                Ja toinen yllätyksen aihe oli kun kerran alkoi yhtätäkkiä satamaan jäähtynyttä märkää räntää ja ja ennenkuin tuulilasiin ehti jäätyä kiinni niin automaatiikka alkoi puhaltamaan täysillä ja hoiti asian kuntoon ja lopuksi tiputti puhallusnopeuden normaaliksi. Olin vähän äimänkäkenä kuinka nopeasti osasi reagoida ja hienosti toimia.
                Milläs nappulalla säädätte sähkövastuksia? En ole moiseen ohjetta löytänyt. :think

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Reiska56 View Post
                  Milläs nappulalla säädätte sähkövastuksia? En ole moiseen ohjetta löytänyt. :think
                  Tällä tarkoitettanee niiden siniste/punaisten palkkien määrää ilmastoinnin säädöissä. Liekkö sitten vaikuttaa sähkövastukseen vaiko mihin...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • ziffy
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 15
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Jep, itse asiassa en tiedä mikä sitä lisälämpöä tekee vai onko lisälämpöä ollenkaan mutta niillä iDriven valikoista löytyvillä palkeilla tosiaan saa säädettyä keskisuuttimista tulevan ilman lämpötilaa joka ei taida olla automaation piirissä.

                    Muutaman kerran on pakko ollut iDrivesta punaisia palkkeja vähentää että on saanut kabiinin lämmöt alemmaksi. Niillä pelkillä sisälämpötilasäätimillä jotka kertovat automatiikalle mitä lämpötilaa pyritään pitämään yllä, ei onnistunut vaikka ne minimille asetti. Liian lämmintä vaan pukkasi keskisuuttimista.

                    Noita palkkeja pääsee säätämään sieltä iDriven menu painikkeen kautta Climate -osiosta.
                    E61 520dA Touring -09

                    Comment

                    • Reiska56
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 185
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Tällä tarkoitettanee niiden siniste/punaisten palkkien määrää ilmastoinnin säädöissä. Liekkö sitten vaikuttaa sähkövastukseen vaiko mihin...
                      Puhaltimen päällä olevassa lämmönvaihtimessa on 4kpl sähköisiä lämmityselementtejä ja jokaisessa elementissä on 2kpl "lämmitysvastuksia". Nämä ovat PTC-termistoreita (Positive Temperature Coefficient), jotka toimivat siten, että niiden resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa, eli sähkövirta pienenee lämpötilan noustessa ja lakkaa n. +120 asteen lämmössä. TIS kertoo, että IHKA control unit ohjaa näitä termistoreita. Nyt kiinnostaisi tietää, ovatko nämä aina toiminnassa, kun ensimmäinen palkki vaihdetaan sinisestä punaiseksi, vai vasta sitten, kun kaikki palkit ovat vaihdettu sinisestä punaiseksi? Mitään varsinaista käyttökytkintä ei näyttäisi olevan.:think

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by Reiska56 View Post
                        Puhaltimen päällä olevassa lämmönvaihtimessa on 4kpl sähköisiä lämmityselementtejä ja jokaisessa elementissä on 2kpl "lämmitysvastuksia". Nämä ovat PTC-termistoreita (Positive Temperature Coefficient), jotka toimivat siten, että niiden resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa, eli sähkövirta pienenee lämpötilan noustessa ja lakkaa n. +120 asteen lämmössä. TIS kertoo, että IHKA control unit ohjaa näitä termistoreita. Nyt kiinnostaisi tietää, ovatko nämä aina toiminnassa, kun ensimmäinen palkki vaihdetaan sinisestä punaiseksi, vai vasta sitten, kun kaikki palkit ovat vaihdettu sinisestä punaiseksi? Mitään varsinaista käyttökytkintä ei näyttäisi olevan.:think
                        Ei ole joo, mutta onko tuo vain mutua että nuo palkkien asetukset (sin-pun) vaikuttaa tuohon vastukseen suoraan? Tuntus aika tyhmältä,
                        eiköhän sen ilmastoinnin pitäisi itse älytä että jos lämpöä tarvitaan lisää
                        ja j-nesteet ei oo riittävän lämpimiä, käytetään vastuksia.

                        Tuo olis ihan vehkeestä jos ne vastukset ei toimis jos on sinisellä arvot.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Reiska56
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 185
                          • Kerava

                          #13
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Ei ole joo, mutta onko tuo vain mutua että nuo palkkien asetukset (sin-pun) vaikuttaa tuohon vastukseen suoraan? Tuntus aika tyhmältä,
                          eiköhän sen ilmastoinnin pitäisi itse älytä että jos lämpöä tarvitaan lisää
                          ja j-nesteet ei oo riittävän lämpimiä, käytetään vastuksia.

                          Tuo olis ihan vehkeestä jos ne vastukset ei toimis jos on sinisellä arvot.
                          On vain oletus. Faktaa en ole löytänyt ja siksi kiinnostaisi, jos jollain tietoa on.
                          Toisaalta voisivatko olla niin tehokkaita, että kykenisivät tarjoamaan riittävästi lämpöä ilman moottorilta tulevaa lämpöä?
                          Last edited by Reiska56; 05-02-2010, 21:41. Reason: Lisäkommentti

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by Reiska56 View Post
                            Toisaalta voisivatko olla niin tehokkaita, että kykenisivät tarjoamaan riittävästi lämpöä ilman moottorilta tulevaa lämpöä?
                            Ei ne varmasti pelkästään riitä, tehon pitäisi olla kilowatteja... Mutta ovat kuitenkin apuna kun dieselissä se lämpeäminen kestää...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Veeksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2177
                              • Kuopio

                              #15
                              No sehän riippuu ihan ulkolämpötilasta ja moottorin lämpötilasta riittääkö ne vai ei. Toisissa olosuhteissa riittää ja toisissa ei. Edellisessä kiesissä ei riittäny juurikaan millään pakkaslukemilla.

                              Mutta jos niitä vastuksia tosissaan on 4 kappaletta ja niitä punasia palkkeja on i-drivessä 4 kappaletta tai 1 sininen, niin voihan siitä jotain laskea. Ne on toki laskuja ne, mutta joku viisaushan niissäkin piilee. Ja automaattisestihan ne punaset palkit ei säädy ja mitä enemmän niitä on niin sitä kuumempaa ilmaa tulee (etenkin siinä vaiheessa kun moottorikin on oikeasti lämmennyt yli 80 asteen)...ja vaikka kuinka onkin automaattinen (tai jopa laajempi) ilmastointi niin, ei se sitä lämpötilaa automaattisesti säädä riittävän alas, jos niitä punasia palkkeja on taulussa liikaa. Hassua - mutta typerää.

                              Ohjekirjassakin taidetaan palkkien tarkoitus ohittaa aika sujuvasti.
                              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                              BMW E63 630iA '05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎