Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kummallinen automaatti-ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ziffy
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 15
    • Pirkanmaa

    #16
    Jep, ohjekirjassa ei kyllä selosteta yhtään noiden palkkien toimintaperiaattetta. Laajennetussa ilmastoinnissa punaisia ja sinisiä palkkeja näyttää olevan molempia neljä kappaletta ja niiden välissä vielä yksi valkoinen.

    Kun laittaa siniset palkit täysille niin keskisuuttimmista tulee huomattavasti viileämpää/kylmempää kuin tuulilasille ja jalkatilaan puhaltavista suuttimista (kun automaattinen sisälämpötilapyynti pidetään 21 asteessa). Ja sisälämpötila asettuu eri lämpöiseksi jos palkkia pidettäisiin valkoisena ja sisälämpötilapyyntinä olisi sama lämpötila. Tämä tuntuu oudolta kun asetettu nimellinen 21 sisälämpötila voi todellisuudessa olla niin erilainen riippuen palkkien säädöstä.

    No eipähän voi valittaa ainakaan liian vähäisistä säätömahdollisuuksista
    E61 520dA Touring -09

    Comment

    • peeämvee
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 283
      • Taivalkoski

      #17
      Miksi noita punasia tai sinisiä palkkeja on pakko yleensä säädellä:think, mulla on keskiasento eli yks valkonen koko ajan ja hyvin toimii. Mielestäni tuo on tarkoitettu lähinnä avainmuistia varten, eli toiselle avaimelle saa kuumempaa tahi kylmempää.

      Comment

      • ziffy
        Newbiemmer
        • Oct 2009
        • 15
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by peeämvee View Post
        Miksi noita punasia tai sinisiä palkkeja on pakko yleensä säädellä:think
        No kun se säätömahdollsuus siellä on.

        Originally posted by peeämvee View Post
        Mielestäni tuo on tarkoitettu lähinnä avainmuistia varten, eli toiselle avaimelle saa kuumempaa tahi kylmempää.
        Tuossa voisi tosiaan piillä yksi tarkoitusperä. Koska näissä E6x sarjalaisissa ei ole sitä "digitaalisäätöä" lämpötilasäätimissä niin tuolla tavalla jokainen voi säätää avainkohtaisesti esim. 21 asteen nimellislämpötilan tuntumaan sellaiselta kuin haluaa.
        E61 520dA Touring -09

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #19
          Originally posted by ziffy View Post
          No kun se säätömahdollsuus siellä on.


          Tuossa voisi tosiaan piillä yksi tarkoitusperä. Koska näissä E6x sarjalaisissa ei ole sitä "digitaalisäätöä" lämpötilasäätimissä niin tuolla tavalla jokainen voi säätää avainkohtaisesti esim. 21 asteen nimellislämpötilan tuntumaan sellaiselta kuin haluaa.
          Minä taas miellän tuon säädön siten että sillä voi vähän ohjata että miten se lämpö jakaantuu, jaloillekko vaiko keskiruumiille...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • ziffy
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 15
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Minä taas miellän tuon säädön siten että sillä voi vähän ohjata että miten se lämpö jakaantuu, jaloillekko vaiko keskiruumiille...
            Eikös tuota käyttötarkoitusta varten (ilmavirran suhde ylös/keskelle/alas) ole se manuaalisesti säädettäva "Air distribution" osio (jos ei halua automatiikan tuota hoitavan)? Noiden palkkien muutos ei vaikuta ilmavirran jakoon/suhteeseen, ainoastaan keskisuuttimien kautta tulevan ilmavirran lämpötilaan.

            Originally posted by peeämvee View Post
            Miksi noita punasia tai sinisiä palkkeja on pakko yleensä säädellä, mulla on keskiasento eli yks valkonen koko ajan ja hyvin toimii.
            Sellaisen ilmiön olen havainnut että kabiini lämpenee nopeammin jos punaiset palkit on täysillä vs. valkoinen palkki. Vai onko vain aistiharhaa? :think
            E61 520dA Touring -09

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              #21
              Originally posted by ziffy View Post


              Sellaisen ilmiön olen havainnut että kabiini lämpenee nopeammin jos punaiset palkit on täysillä vs. valkoinen palkki. Vai onko vain aistiharhaa? :think
              Saman olen huomannut. Toki se voi vaan tuntua jos tulee pärställe kuumempaa ilmaa, joka muuten jakaantuisi koko kabiiniin.

              E39 manuaalinen säätö vaikutti kyllä ihan suoraan lämpöihin vaikka olisi mikä asteluku säädetty muuten. Myös E60 kanssa saa etulasin alareunan ilmastoinnilla jäähän kesällä kun laittaa täydet siniset palkit ja säätimet kylmimmälle. Jos taas palkit on punasella niin lasi ei mene jäähän. Testattu. Eli vaikuttanee muuhunkin kuin keskisuulakkeisiin?
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by viktor View Post
                E39 manuaalinen säätö vaikutti kyllä ihan suoraan lämpöihin vaikka olisi mikä asteluku säädetty muuten.
                E39:ssäkin tuo manuaalinen rulla säätää vain yläpuolen lämpöjä, jalkatilaan tuleva lämpö on säätöpaneelin mukainen. Tosin jos keskisuulakkeet on väärin asetettu (alaspäin puhallus), niin se toki sotkee lämpötilaa muutenkin.
                E39 528iA

                Comment

                • ziffy
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 15
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by viktor View Post
                  Myös E60 kanssa saa etulasin alareunan ilmastoinnilla jäähän kesällä kun laittaa täydet siniset palkit ja säätimet kylmimmälle. Jos taas palkit on punasella niin lasi ei mene jäähän. Testattu. Eli vaikuttanee muuhunkin kuin keskisuulakkeisiin?
                  Mielenkiintoista. Mulla ei ole vielä tämän auton kanssa kesäkokemuksia mutta ainakin lämmitysmoodissa näiden palkkien säädöillä tuntuu olevan vaikutus vain keskisuulakkeisiin. Ihan empiirisesti havaittuna keskisuulakkeista tulevan ilman lämpötila nousee punaisia palkkeja lisäämällä verrattuna jalkatilaan tai tuulilasille puhallettaavaan ilman lämpötilaan.

                  En tiedä sitten voisiko tämä laitteisto toimia lämmitys- tai viilennysmoodissa erilailla?
                  E61 520dA Touring -09

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #24
                    Originally posted by TJJ View Post
                    E39:ssäkin tuo manuaalinen rulla säätää vain yläpuolen lämpöjä, jalkatilaan tuleva lämpö on säätöpaneelin mukainen. Tosin jos keskisuulakkeet on väärin asetettu (alaspäin puhallus), niin se toki sotkee lämpötilaa muutenkin.
                    Joo olet oikeassa, eli yläosaan vaikutti. Jalkoja ei kesällä tarvinnut samalla jäädyttää

                    Niin ja jos on malleissa eroja niin mulla on pre-LCI ja laajennetulla setillä.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #25
                      Originally posted by ziffy View Post
                      Mielenkiintoista. Mulla ei ole vielä tämän auton kanssa kesäkokemuksia mutta ainakin lämmitysmoodissa näiden palkkien säädöillä tuntuu olevan vaikutus vain keskisuulakkeisiin. Ihan empiirisesti havaittuna keskisuulakkeista tulevan ilman lämpötila nousee punaisia palkkeja lisäämällä verrattuna jalkatilaan tai tuulilasille puhallettaavaan ilman lämpötilaan.

                      En tiedä sitten voisiko tämä laitteisto toimia lämmitys- tai viilennysmoodissa erilailla?
                      Periaatteessa se ei voine kauhean suuren lämpöeron omaavaa ilmaa kai tuottaa, eli jos pyytää keskisuulakkeista lämmintä niin kaipa se väkisin vaikuttaa myös muihin kanaviin? Tai en tiedä miten hieno tuo järjestelmä on, että löytyykö kahdennettu systeemi, sähkövastuksia vaiko mitä.
                      Kuvittelin tuulilasin kanavissa ainakin sähkövastukset olevan, mutta voin olla väärässä.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Uudessa 5-sarjassa näyttäisi olevan taas "mekaaninen" säädin tuota varten:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Reiska56
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 185
                          • Kerava

                          #27
                          Originally posted by viktor View Post
                          Periaatteessa se ei voine kauhean suuren lämpöeron omaavaa ilmaa kai tuottaa, eli jos pyytää keskisuulakkeista lämmintä niin kaipa se väkisin vaikuttaa myös muihin kanaviin? Tai en tiedä miten hieno tuo järjestelmä on, että löytyykö kahdennettu systeemi, sähkövastuksia vaiko mitä.
                          Kuvittelin tuulilasin kanavissa ainakin sähkövastukset olevan, mutta voin olla väärässä.
                          Sähkövastukset ympätty lämmönvaihtimeen. Tässä kuva.
                          Electric auxiliary heater: E60, E61, E63, E64
                          Installation location
                          The electric auxiliary heater is part of the heating system heat exchanger in the heating/air-conditioning system on
                          vehicles with diesel engine. The heating system heat exchanger integrated into the heating/air-conditioning
                          system, located above the blower and perpendicular to the evaporator.
                          Item Description Item Description
                          1 Heating system heat exchanger with
                          integrated electric auxiliary heater
                          2 Evaporator
                          3 Expansion valve 4 Blower
                          The arrow shows the direction of travel.
                          Construction
                          The electric auxiliary heater consists of 4 heating cells. Each heating cell contains 4 heating elements. The
                          heating elements are grouped into pairs to form heating chains. A total of 8 heating chains can be selected in
                          8 heating levels.
                          The regulator for the electric auxiliary heater is secured directly on the heating system heat exchanger with
                          clamps). Regulator and heating system heat exchanger form a single unit.
                          Kuva ei tullut copy/paste:llä. Jos joku osaa tekniikan, niin voisi kertoa. PDF-muodossa saan kuvan teksteineen, mutta siitä saa "select all"-valinnalla näköjään vain kopioitua tekstin. TIS:ssä paljon hyviä kuvia tekstin kera. Selventäis monta kertaa keskustelua, kun voisi tuoda heti faktaa. :think

                          Comment

                          • Asa74
                            Newbiemmer
                            • Mar 2010
                            • 13
                            • Tampere

                            #28
                            Iso mysteeri

                            Originally posted by VESiX View Post
                            iDrivessa voi säädellään lämmön jakaumaa ja kojelaudan säätimistä säädellään yleistä lämpötasoa. Esimerkiksi jotkut kuljettajat haluavat kojelaudan keskisuuttimista viileämpää ilmaa kuin jalkoihin ja tuulilasille.

                            Mielestäni lämmitystä pystyy säätämään niin paljon, että varmaan saa mieleisen kun jaksaa perehtyä.

                            Itse en tunnu saavan tähän mitään mieltä perehdyin kuinka paljon tahansa. Auto on -04 E61 530dA Saksasta. Ensinnäkään ohjekirja ei tosiaan mainitse yhtään mitään ilmastoinnin toiminnasta joka on mielestäni karmea moka ottaen huomioon sen monimutkaisuuden.

                            En ole vieläkään varma kumpi ilmastointi autossa on. Joku on maininnut toisessa threadissa:

                            "Perusmallissakin on automatiikka, mutta varuste 534 Laajennettu ilmastointiautomatiikka tuo molemmille puolille oman lämpötilan säädön, laajemman ajotietokoneen (journey computer, "nopeusrajoitin", sekuntikello), jäähdytysmahdollisuuden kyynärnojan mukitelineeseen, aiemmin mainitun sisäilman kiertoautomatiikan ja ajastetun tuuletuksen (ohjelmointi I-driven kautta), sekä säädettävän etukyynärnojan."

                            Omien puolien säätö löytyy, sisäilman kiertoautomatiikka löytyy, säädettävä kyynärnoja löytyy ja muistaakseni tuo ajastettu tuuletus MUTTA en muista nähneeni mitään nopeusrajoittimia tai sekuntikelloja, kyynärnojassa ei ole mukitelinettä (siinä on joku halvatun tarpeeton puhelin-teline johon sopii varmaan ainakin 2 puhelinmallia tuhansista...) ja varmasti siellä ei ole mitään jäähdytettyä sellaista (tuossa on ne kaksi paneelista avautuvaa mukitelinettä hanskalokeron yläpuolella -lisävaruste).

                            PAHIN ongelma on että eri puhallusalueiden toiminta ei vastaa mitään teidän kuvaamaa: keskisuuttimista mulla ei koskaan tule lämmintä tai kuumaa ilmaa oli säädöt miten tahansa. Ei koskaan, aina kylmää. Vain tuulilasi ja jalat antavat lämmintä, samoin ainakin keskisuuttimet takana. Yleisesti suuttimet reagoivat säätömuutoksiin aikalailla hitaasti, onko sekään normaalia?

                            Monessa yhteydessä on ärsyttänyt, jos talvella haluaa nopeasti lämmintä niin keskisuuttimet puhaltavat aina naamalle jääkylmää. Lisäksi auto tuntuu tietävän milloin on talvi, milloin kesä: viime talvena joka toinen ajokerta tuulilasille tuli vain kuumaa, kaikki säädöt olivat sinisellä ja 18c kevään +1-3 asteen aurinkoisina päivinä, mutta lasille tuli vain kuumaa?? Kun joku tietty ulkolämpötila ylittyi niin nyt kesällä kylmennys onnistuu vääntämällä kaikki siniselle ja 18 asteeseen, jolloin lasikin alkaa antaa kylmää?? Pahimpia on ehkä tuollaiset +10 kelit jolloin pitäisi pitää päällä jonkinlainen MEDIUM-lämmitys, silloin yleensä jaloille puhaltaa niin kuumaa että tuntuu pahalta ja hikoaa, kun naamalle puhaltaa liian kylmää. Eikä ilma sekoitu niin tehokkaasti että saisin yleislämmön haluamakseni vaan kyllä minä tunnen juuri tuon liian kuuman ja liian kylmän puhurin eri alueilla.

                            Onko tämä oikeasti tuon auton normaalia käytöstä vai onko mulla yksilössä joku vika? Keskeltä ei siis koskaan tule lämmintä ja talvella lasille tahtoo aina tulla lämmintä. Ikänsä on kaikissa perusjapseissakin tottunut siihen, että auto osaa sekoittaa ilman ja naamallensakin saa sitä mitä säätää. Mun ilmastoinnilla on aivan oma tahto sääti siten miten tahansa. En tiedä onko tuossa joku anturi joka tarkkailee ulkolämpöä ja master-ohjaa kapistusta, mutta eiköhän autoilijan perusoikeus ole päättää/tietää milloin haluaa kylmää ja milloin kuumaa. Jos joku osaa avata tätä, niin suuri KIITOS!

                            Vituttaa niin että mietin myymistä, olen aivan väsynyt räpläämään tuota i-drivea koko ajan. Aina tuntuu ettei mistään suuttimesta tule sitä "sopivan lämpöistä" ilmaa vaan aina on toisaalla liian kuumaa, toisaalla liian kylmää!
                            Last edited by Asa74; 06-08-2010, 10:27.
                            E61 530dA Touring -04

                            Ex:
                            Nissan Primera 2.0i -01
                            E46 328i M-Sport -00
                            E30/5 324td Touring -92

                            Comment

                            • TROCK
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 435
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by Asa74 View Post
                              Itse en tunnu saavan tähän mitään mieltä perehdyin kuinka paljon tahansa. Auto on -04 E61 530dA Saksasta. Ensinnäkään ohjekirja ei tosiaan mainitse yhtään mitään ilmastoinnin toiminnasta joka on mielestäni karmea moka ottaen huomioon sen monimutkaisuuden.

                              En ole vieläkään varma kumpi ilmastointi autossa on. Joku on maininnut toisessa threadissa:

                              "Perusmallissakin on automatiikka, mutta varuste 534 Laajennettu ilmastointiautomatiikka tuo molemmille puolille oman lämpötilan säädön, laajemman ajotietokoneen (journey computer, "nopeusrajoitin", sekuntikello), jäähdytysmahdollisuuden kyynärnojan mukitelineeseen, aiemmin mainitun sisäilman kiertoautomatiikan ja ajastetun tuuletuksen (ohjelmointi I-driven kautta), sekä säädettävän etukyynärnojan."

                              Omien puolien säätö löytyy, sisäilman kiertoautomatiikka löytyy, säädettävä kyynärnoja löytyy ja muistaakseni tuo ajastettu tuuletus MUTTA en muista nähneeni mitään nopeusrajoittimia tai sekuntikelloja, kyynärnojassa ei ole mukitelinettä (siinä on joku halvatun tarpeeton puhelin-teline johon sopii varmaan ainakin 2 puhelinmallia tuhansista...) ja varmasti siellä ei ole mitään jäähdytettyä sellaista (tuossa on ne kaksi paneelista avautuvaa mukitelinettä hanskalokeron yläpuolella -lisävaruste).

                              PAHIN ongelma on että eri puhallusalueiden toiminta ei vastaa mitään teidän kuvaamaa: keskisuuttimista mulla ei koskaan tule lämmintä tai kuumaa ilmaa oli säädöt miten tahansa. Ei koskaan, aina kylmää. Vain tuulilasi ja jalat antavat lämmintä, samoin ainakin keskisuuttimet takana. Yleisesti suuttimet reagoivat säätömuutoksiin aikalailla hitaasti, onko sekään normaalia?

                              Monessa yhteydessä on ärsyttänyt, jos talvella haluaa nopeasti lämmintä niin keskisuuttimet puhaltavat aina naamalle jääkylmää. Lisäksi auto tuntuu tietävän milloin on talvi, milloin kesä: viime talvena joka toinen ajokerta tuulilasille tuli vain kuumaa, kaikki säädöt olivat sinisellä ja 18c kevään +1-3 asteen aurinkoisina päivinä, mutta lasille tuli vain kuumaa?? Kun joku tietty ulkolämpötila ylittyi niin nyt kesällä kylmennys onnistuu vääntämällä kaikki siniselle ja 18 asteeseen, jolloin lasikin alkaa antaa kylmää?? Pahimpia on ehkä tuollaiset +10 kelit jolloin pitäisi pitää päällä jonkinlainen MEDIUM-lämmitys, silloin yleensä jaloille puhaltaa niin kuumaa että tuntuu pahalta ja hikoaa, kun naamalle puhaltaa liian kylmää. Eikä ilma sekoitu niin tehokkaasti että saisin yleislämmön haluamakseni vaan kyllä minä tunnen juuri tuon liian kuuman ja liian kylmän puhurin eri alueilla.

                              Onko tämä oikeasti tuon auton normaalia käytöstä vai onko mulla yksilössä joku vika? Keskeltä ei siis koskaan tule lämmintä ja talvella lasille tahtoo aina tulla lämmintä. Ikänsä on kaikissa perusjapseissakin tottunut siihen, että auto osaa sekoittaa ilman ja naamallensakin saa sitä mitä säätää. Mun ilmastoinnilla on aivan oma tahto sääti siten miten tahansa. En tiedä onko tuossa joku anturi joka tarkkailee ulkolämpöä ja master-ohjaa kapistusta, mutta eiköhän autoilijan perusoikeus ole päättää/tietää milloin haluaa kylmää ja milloin kuumaa. Jos joku osaa avata tätä, niin suuri KIITOS!

                              Vituttaa niin että mietin myymistä, olen aivan väsynyt räpläämään tuota i-drivea koko ajan. Aina tuntuu ettei mistään suuttimesta tule sitä "sopivan lämpöistä" ilmaa vaan aina on toisaalla liian kuumaa, toisaalla liian kylmää!
                              Joku muu saa kertoa tähän hätään jos on tutkinut, minkä lämpöistä ilmaa suuttimista tulee, mutta kun mulla on samanlainen auto ja ilmastointi toimii kuin ihmisen mieli, niin kyllä sulla jotain vikaa lienee autossa. Ainoa säätö mitä on tarvinnnut systeemiin tehdä on talven tullen vääntää se yksi säätö kesän siniseltä talven punaiselle. Muutoin ei ole koskaan tarvinnut räpeltää.

                              PS. Ai niin, eikös laajennetun ilmastoinnin tunne jo ulkonäöstä. Namiskuukkelit ovat erilaiset. Suppeassa ilmastoinnissa "perinteiset" kierrettävät kytkimet ja laajennetussa painonapit, joiden kehät pyörivät. Kuvaa ei nyt ole, mutta kun tsekkaat vaikka nettiauton ilmoituksia, niin näet kahta eri tyyppiä. Tiedät kyllä kumpi on ns parempi malli.
                              - - - - - - -
                              F10 520dA
                              ex E61 530dA, ex E39 530dA

                              Comment

                              • caltsu
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 81
                                • orimattila

                                #30
                                Originally posted by Asa74 View Post
                                Itse en tunnu saavan tähän mitään mieltä perehdyin kuinka paljon tahansa. Auto on -04 E61 530dA Saksasta. Ensinnäkään ohjekirja ei tosiaan mainitse yhtään mitään ilmastoinnin toiminnasta joka on mielestäni karmea moka ottaen huomioon sen monimutkaisuuden.

                                En ole vieläkään varma kumpi ilmastointi autossa on. Joku on maininnut toisessa threadissa:

                                "Perusmallissakin on automatiikka, mutta varuste 534 Laajennettu ilmastointiautomatiikka tuo molemmille puolille oman lämpötilan säädön, laajemman ajotietokoneen (journey computer, "nopeusrajoitin", sekuntikello), jäähdytysmahdollisuuden kyynärnojan mukitelineeseen, aiemmin mainitun sisäilman kiertoautomatiikan ja ajastetun tuuletuksen (ohjelmointi I-driven kautta), sekä säädettävän etukyynärnojan."

                                Omien puolien säätö löytyy, sisäilman kiertoautomatiikka löytyy, säädettävä kyynärnoja löytyy ja muistaakseni tuo ajastettu tuuletus MUTTA en muista nähneeni mitään nopeusrajoittimia tai sekuntikelloja, kyynärnojassa ei ole mukitelinettä (siinä on joku halvatun tarpeeton puhelin-teline johon sopii varmaan ainakin 2 puhelinmallia tuhansista...) ja varmasti siellä ei ole mitään jäähdytettyä sellaista (tuossa on ne kaksi paneelista avautuvaa mukitelinettä hanskalokeron yläpuolella -lisävaruste).

                                PAHIN ongelma on että eri puhallusalueiden toiminta ei vastaa mitään teidän kuvaamaa: keskisuuttimista mulla ei koskaan tule lämmintä tai kuumaa ilmaa oli säädöt miten tahansa. Ei koskaan, aina kylmää. Vain tuulilasi ja jalat antavat lämmintä, samoin ainakin keskisuuttimet takana. Yleisesti suuttimet reagoivat säätömuutoksiin aikalailla hitaasti, onko sekään normaalia?

                                Monessa yhteydessä on ärsyttänyt, jos talvella haluaa nopeasti lämmintä niin keskisuuttimet puhaltavat aina naamalle jääkylmää. Lisäksi auto tuntuu tietävän milloin on talvi, milloin kesä: viime talvena joka toinen ajokerta tuulilasille tuli vain kuumaa, kaikki säädöt olivat sinisellä ja 18c kevään +1-3 asteen aurinkoisina päivinä, mutta lasille tuli vain kuumaa?? Kun joku tietty ulkolämpötila ylittyi niin nyt kesällä kylmennys onnistuu vääntämällä kaikki siniselle ja 18 asteeseen, jolloin lasikin alkaa antaa kylmää?? Pahimpia on ehkä tuollaiset +10 kelit jolloin pitäisi pitää päällä jonkinlainen MEDIUM-lämmitys, silloin yleensä jaloille puhaltaa niin kuumaa että tuntuu pahalta ja hikoaa, kun naamalle puhaltaa liian kylmää. Eikä ilma sekoitu niin tehokkaasti että saisin yleislämmön haluamakseni vaan kyllä minä tunnen juuri tuon liian kuuman ja liian kylmän puhurin eri alueilla.

                                Onko tämä oikeasti tuon auton normaalia käytöstä vai onko mulla yksilössä joku vika? Keskeltä ei siis koskaan tule lämmintä ja talvella lasille tahtoo aina tulla lämmintä. Ikänsä on kaikissa perusjapseissakin tottunut siihen, että auto osaa sekoittaa ilman ja naamallensakin saa sitä mitä säätää. Mun ilmastoinnilla on aivan oma tahto sääti siten miten tahansa. En tiedä onko tuossa joku anturi joka tarkkailee ulkolämpöä ja master-ohjaa kapistusta, mutta eiköhän autoilijan perusoikeus ole päättää/tietää milloin haluaa kylmää ja milloin kuumaa. Jos joku osaa avata tätä, niin suuri KIITOS!

                                Vituttaa niin että mietin myymistä, olen aivan väsynyt räpläämään tuota i-drivea koko ajan. Aina tuntuu ettei mistään suuttimesta tule sitä "sopivan lämpöistä" ilmaa vaan aina on toisaalla liian kuumaa, toisaalla liian kylmää!
                                Itse ihmettelin ilmastoinnin verkkaista reagointia auto-asetuksella niin viaksi havaittiin tod näk pieni tuuletin kojelaudassa joka haistelee lämpötilaa.
                                Liekkö ollut pari tomuhiukkasta liikaa niin ei pyörinyt tai sitten se on menossa rikki.

                                Kyynärnojassa on viilennys mutta ei mukitelinettä. Tila löytyy sieltä puhelimen alta. Ainakin 33cl tölkki mahtuu sinne lappeeltaan.

                                Ja ilmastoinnin asetuksista punaiset ja siniset palkit olen säätänyt keskelle eli valkoiseen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎