Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 hämäräkytkin pois käytöstä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    E61 hämäräkytkin pois käytöstä

    Olin tossa huollossa ja meinasin, että laitetaan ajovalot syttymään päivälläkin automaattiasennossa niin kuin suomessa kuuluu. Autossa oli vaan niin vanha ohjelma, että kone vaati ensin sen päivitystä, ennen kuin olis pystynyt nuo valot ohjelmoimaan.
    En viitsi ottaa noiden valojen takia sitä riskiä, että huonolla tuurilla päivitys tulee maksamaan tuhansia euroja. Missä tuo valojen hämäräkytkin on? Jos sen vois vakka teipata, niin auto luulis, että on aina pimeä jolloin valot syttyis. Vai ohjaako sama hämäräkytkin myös I-Driven näytön kirkkautta, jolloin sen kirkkauden joutuis säätämään taas aina käsin.
    -12 F11 530Da
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    Öh, miksi et pidä sitä valokatkaisijaa "Valot päällä koko ajan" -asennossa, eli äärimmäisenä oikealla?
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • msp75
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 123
      • Heinola

      #3
      saiskohan tuossa mitenkään ohjelmoitua että päivällä ois angelit päällä ja sit pimemmällä syttyis ajovalot?

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Originally posted by msp75 View Post
        saiskohan tuossa mitenkään ohjelmoitua että päivällä ois angelit päällä ja sit pimemmällä syttyis ajovalot?
        LCI-mallissahan valot toimii just noin, mutta itse en ainakaan käytä tätä toimintoa, vaan valokatkaisin on nolla-asennossa päivisin (jolloin annelit palaa kirkkaina päiväajovaloina), ja sytytän valot itse kun tulee pimeä. Syy tähän on, että kun ajan Turusta Helsinkiin moottoritietä, xenonit syttyy aina tunnelissa ja sammuvat tunneleiden välillä. Tuolla välillä taitaa olla 7 tunnelia, eli xenonit syttyy ja sammuu 14 krt päivässä. Eio kuulemma hyvä juttu xenoneille???
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #5
          Originally posted by touring39 View Post
          Öh, miksi et pidä sitä valokatkaisijaa "Valot päällä koko ajan" -asennossa, eli äärimmäisenä oikealla?
          Koska silloin parkit jäävät palamaan vaikka otan virrat pois, eivätkä kaarreajovalot ole toiminnassa.
          Kokelin äsken, että kun peittää taustapeilin takaa tuulilasista sen silmän niin valot syttyvät kirkkaalla, eli siinä se kytkin sitten on. Tuon silmän peittämisellä ei kyllä mielestäni ollut vaikutusta I-Driven valaistukseen, että onko kojetaulun valaistuksen säädölle jossain sitten oma hämärätunnistin?

          Edit: Tämän homman saa ainakin mun kohdalta unohtaa, koska huomasin äsken että jos silmän peittää niin HUD-näyttö himmenee päivällä näkymättömiin ja varmaan se sitten vaikuttaa muihinkin valaistuksiin. Pakko sitten vaan muistaa aina laittaa valot päälle, vaikka kyllä tämän ikäisessä autossa ne sais toimia automaattisesti.
          Last edited by kvt; 21-10-2009, 15:09.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            #6
            Toimii ne ainakin mulla -03 mallissa automaattisesti jo, eli ainakin ohjelmoitavissa ovat jos ei muka alunperin ole automaattiset. Käytti sitten kaarrevaloja tai normaalia on asentoa niin molemmissa tapauksessa valot syttyy kun virrat kytkee päälle/pois.
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • bmw e34
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 633
              • raahe

              #7
              Originally posted by kvt View Post
              Olin tossa huollossa ja meinasin, että laitetaan ajovalot syttymään päivälläkin automaattiasennossa niin kuin suomessa kuuluu. Autossa oli vaan niin vanha ohjelma, että kone vaati ensin sen päivitystä, ennen kuin olis pystynyt nuo valot ohjelmoimaan.
              En viitsi ottaa noiden valojen takia sitä riskiä, että huonolla tuurilla päivitys tulee maksamaan tuhansia euroja. Missä tuo valojen hämäräkytkin on? Jos sen vois vakka teipata, niin auto luulis, että on aina pimeä jolloin valot syttyis. Vai ohjaako sama hämäräkytkin myös I-Driven näytön kirkkautta, jolloin sen kirkkauden joutuis säätämään taas aina käsin.
              mitä lie höpöttäneet kun jo E39 facelift versioihin voi pelkästään koodaamalla ns. rasti ruutuun- ohjelmoinnilla hoitaa tuon eikä vaadi päivityksiä. se anturi on tosiaankin siinä taustapeilin takana tuulilasia vasten, sitä kutsutaan RLS-anturiksi (Rain / Light-Sensor) joka ohjaa myös pyyhkijöitä. I-Driven ja muiden kojetaulun valojen säätöanturi mahtaa olla siinä jossain niiden nappien lähettyvillä oleva kirkas muovipiste.

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Juu Car&Key memorysta onistuu merkkiliikeessä progmanilla, uudemmalla ista järjestelmälläkin onnistuu jotenkin, se voi ehkä jopa vaatiakkin auton päivitystä..

                Foorumillakin on muutama tyyppi joka tuon valomuisti asetuksen voi sinulle aktivoida(minä pystyn laittaan sen i-drive valikkoonkin ruksilla valittavaksi mikä uudemmissa onkin käytössä). Mutta E6x sarjalaisissahan vaikka onkin valomuisti niinkun virrat sammuttaa niin parkit palaa kunnes oven avaa, sit vasta sammuu valot. Jos valomuisti ei ole käytössä niin ne parkit jää palaan vaikka oven avaakin, sammuu vaan katkasiasta.
                Last edited by Lallevihtinen; 23-10-2009, 23:55.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  #9
                  Originally posted by Lallevihtinen View Post
                  Juu Car&Key memorysta onistuu merkkiliikeessä progmanilla, uudemmalla ista järjestelmälläkin onnistuu jotenkin, se voi ehkä jopa vaatiakkin auton päivitystä..

                  Foorumillakin on muutama tyyppi joka tuon valomuisti asetuksen voi sinulle aktivoida(minä pystyn laittaan sen i-drive valikkoonkin ruksilla valittavaksi mikä uudemmissa onkin käytössä). Mutta E6x sarjalaisissahan vaikka onkin valomuisti niinkun virrat sammuttaa niin parkit palaa kunnes oven avaa, sit vasta sammuu valot. Jos valomuisti ei ole käytössä niin ne parit jää palaan vaikka oven avaakin, sammuu vaan katkasiasta.
                  Onko noissa merkkiliikkeissä sitten jokin uudempi ohjelmaversio, joka vaattii päivityksen, jos kuitenkin sulla on ohjelma millä muutos onnistuu?

                  Varmaan pystyt myös sitten säätämään takapään alemmaksi, kun olis tarkoitus asentaa madallusjouset. Jos onnistuu, niin vois palata asiaan kun jouset on paikalla, vai olisko jollakin lähempänä Euraa mahdollisuus tehdä nuo hommat.

                  Mitä muuten mun pitäis hankkia, että voisin tehdä itse noita muutoksia autooni?
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by kvt View Post
                    Onko noissa merkkiliikkeissä sitten jokin uudempi ohjelmaversio, joka vaattii päivityksen, jos kuitenkin sulla on ohjelma millä muutos onnistuu?

                    Varmaan pystyt myös sitten säätämään takapään alemmaksi, kun olis tarkoitus asentaa madallusjouset. Jos onnistuu, niin vois palata asiaan kun jouset on paikalla, vai olisko jollakin lähempänä Euraa mahdollisuus tehdä nuo hommat.

                    Mitä muuten mun pitäis hankkia, että voisin tehdä itse noita muutoksia autooni?
                    Merkkiliikkeisiin on tullut uusi ohjelma mutta ne missä vielä vanha on(progman) pystyvät ainakin valomuistin laittamaan ilman päivityksiä. Takapään säätö pitäisi onnistua myös, en ole sitä vielä tehnyt mutta siinähän oppis sit.

                    Jos et tiedä mitä teet niin saat koko auton sekasi joten ihan heti en lähde suosittelemaan. Toki joku obd piuha ja vikakoodin luku softa on kätevä. Jos noi kiinnostaa enemmän niin täälä foorumilla on se iso bmw diagnostiikka topic...
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • kvt
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 236
                      • Satakunta

                      #11
                      Ei noita auton asetuksia varmaan kyllä tarvitse muuttaa kuin kerran kohdalleen, että en taida sen takia itselle noita vehkeitä itselle hommata.
                      Puheohjauksenkin saattais saada sitten muutettua englanniksi, jos mulla sattuu olemaan sellainen kielipaketti asennettuna. Mulla on lähimpään merkkihuoltoon matkaa n.80 ja tampereelle 120, että ei matkassa suurta eroa ole tulla Tampereelle nuo muutokset tekemään, jos nyt ei joku lähempää ilmoittaudu. Eikä sulla varmaan korvauskaan tuosta hommasta paljoa kalliimpi ole, kuin merkkihuollossa. :think Laitatko mulle privaan vaikka numeron, niin voin soitelle kun jouset on paikalla.
                      -12 F11 530Da

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎