Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI sähkö/takaluukku ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    E61 LCI sähkö/takaluukku ongelmaa

    Eli E61 LCI kyseessä, ei ole takuut enää voimassa, ikää 2.5 vuotta...

    Muutamana viimeisenä päivänä on ollut seuraavaa ongelmaa:

    Autoon mennässä herjaa että "increase battery charge" tsjp.
    Ts. akun lautaus alhainen.

    Ovia avatessa vain kuskin ovi aukeaa ja mm. kello ja ajotietokone on nollautunut. Tämä johtuu siis siitä että auto rupeaa säästelemään sähköjä...

    Autolla on ajettu kohtuu pitkää matkaa joten ei ole siitä kiinni etteikö hetisi ladata akkua. Ei ole webastoa...

    Jännite auton käydessä pyörii 14.3-14.9 välissä eli taitaa latauspuoli olla kunnossa.

    Joten joko akku on loppu tai sitten auto syö virtaa parkissa ollessaan.

    Ja itse takaluukku -ongelmaan:
    Jos akku on vajaa (ts. herjaa varauksesta tai on vasta herjannut)
    niin käynnistyksen yhteydessä satunnaisesti takaluukun lasi aukeaa.
    Saattaa aueta 100 km ajonkin jälkeen...
    En tiedä onko tuo syy vai seuraus.

    Luukku ei aukea siitä näppäimestä vaikka ovet eivät ole lukossa,
    joten voi olla että kytkimessä / johdoissa / jossain releessä on jotain häikkää ja se itsessään aiheuttaa kyseisen ongelman. Osaako joku antaa vinkkejä mistä kannattaisi lähteä tutkinnassa liikkeelle?
    Eikö sen lasin pitäisi aueta jos ovet eivät ole lukossa?

    Saako sitä lasia auki tuolla takakontin aukaisunäppäimellä ollenkaan?
    (kakella tai kuskin oviaukossa olevalla)?

    Paljonko akun jännite pitää olla "lepotilassa" jos varaus on kunnossa?
    Entä virrankulutus lepotilassa?

    Voiko joku lukea vikakoodeja Jyvässeudulla ko. autosta,
    Laakkoselle meno on se viimeinen vaihtoehto...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    e39:ssä ainakin oli sitä ongelmaa, että takaluukun saranoiden paikkeilla johdot hinkkaantuivat rikki, josta seurasi kuvailemiasi ongelmia. Eli sieltä voisi lähteä liikkeelle.

    Pelkkää lasiahan ei saa mistään napista auki, vaan se pitää vaan avata siitä pyyhkijän varren napukasta.

    Nuo muut herjat odottavat varmasti uutta akkua.
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by touring39 View Post
      e39:ssä ainakin oli sitä ongelmaa, että takaluukun saranoiden paikkeilla johdot hinkkaantuivat rikki, josta seurasi kuvailemiasi ongelmia. Eli sieltä voisi lähteä liikkeelle.

      Pelkkää lasiahan ei saa mistään napista auki, vaan se pitää vaan avata siitä pyyhkijän varren napukasta.

      Nuo muut herjat odottavat varmasti uutta akkua.
      yep, nuo saranoiden kaapelit kävi mielessä.
      Autolla jaettu reilu 150 tkm...

      Tarkennuksena että ei aukea pyykijän varren napukasta,
      kokeiltu joku kymmentä kertaa, vain kerran aukesi...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Dodii, purin sitten koko takaluukun ja aivan turhaan...

        Ikkunanaukaisu -nappi oli saanut kosteutta sisäänsä
        ja oli kokoajan "pohjassa". Sopiva täräys ja napin kosketus katkesi hetkeksi -> luukku(lasi) avautui.

        Katkaisijan päällä oleva muosivuojus lähee nostamalla pois,
        kannattaa varoa ettei katkaisijan sisällä oleva metallitappi, jossa on jousi,
        pongahda hukkaan...

        Itse kytkin on toteutettu kalvolla, mulla oli siellä kosteutta.
        Kuivasin sen ja koko "kytkinkotelon" ja rupesi nyt pelittämään.

        Epäilen että kun ko. ongelmat (akku ja luukun aukeilu) ilmestyi yhtäaikaa,
        niin napin ollessa pohjassa auto ei mene nukkumaan...

        Katotaas selviänkö ilman uuden akun ostamista...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ikkunanaukaisu -nappi oli saanut kosteutta sisäänsä
          ja oli kokoajan "pohjassa". Sopiva täräys ja napin kosketus katkesi hetkeksi -> luukku(lasi) avautui.

          Katotaas selviänkö ilman uuden akun ostamista...
          Toimi tuo muutaman viikon ilman akkuherjoja / luukun aukeamisia,
          mutta kostui uudestaan. Ajattelin jo liimata tuon kannen kiinni,
          jottei sinne pääsis kosteutta, mutta ei enää avautunut napista lasi ollenkaan.
          Ajattelin jo että olkoon, KL:ssä koko avaushantaaki 80 egee ja tilaustavaraa,
          kun Laakkonen tänään yllätti ja sanoi että uudella varaosanumerolla (joka ei näkynyt realoem:ssä) hinta 33,50 ja löyty hyllystä.
          No kun menin hakemaan, ei ko. henkilö enää ollu paikalla,
          ja haettiin nuppi hyllystä, sanoi että olipas halpa ja 66 egee...
          Aikamme ihmeteltyämme löysimme myös eri varaosanumerolla (uudemmalla) ja aiemmin mainitulla hinnalla olevan vermeen...

          Sinänsä ihmeellistä että samalle autolle lötyi 5 eri varaosanumeroa ko. osalle?
          Ja autohan on 2008 mallia joten lienee ongelmia ollut muillakin...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #6
            Emännän -06 katiskassa samantyylistä vikaa takalasin avauksessa. Ei auennut ja sitten jos aukesi niin ei tahtonut saada pysymään kiinni. Myös ajossa satunnaisia aukeamisia. Piuhasatsi katki takaluukun saranan kohtaa ja avausnappi sökö. Autolla rassattu 167tkm.

            Pitää vaan ihmetellä että miksi nahkahousuinsinööri ei ole saanut tuohonkaan koppaan viriteltyä toimivaa patenttia jos ottaa huomioon että omassa E34 touringissa ihan samoja vikoja piuhoissa. Luulis että ne sähköt sais jotenkin fiksusti johdettua sinne luukkuun kun on kuussakin käyty...

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #7
              Tämä takaluukun lasin avaus nappi painettaessa herättää auton auton lepotilasta joten siinä syy akku herjoihin, nappi herättelee autoa vaikka kaikki onkin lukossa.
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • huppe
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 371
                • Suomi

                #8
                Täällä alkoi myös aukeilemaan takaluukkun lasi ja joskus myös koko kontti satunnaisesti.
                Katselin saranaa (oikeanpuoleista) ja siellä pilkottaa paljaaksi kuluneet johdot jotka ottavat aina metalliseen saranaan kiinni. Olikos jossain ohjetta jolla tuon saa purettua niin kolvaisin ja eristäisin johdot uusiksi?
                ex E61 530da 2004

                Comment

                • mikkoiv
                  Newbiemmer
                  • Mar 2011
                  • 2
                  • Kerava

                  #9
                  Tässä muutama ohje kuvien kanssa. En ole kokeillut kuinka toimii mutta näyttävät kovin selkeiltä.

                  http://forums.5series.net/index.php?...tach&tid=72751 (vaatii rekisteröinnin jotta liitteet voi ladata)

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by mikkoiv View Post
                    Tässä muutama ohje kuvien kanssa. En ole kokeillut kuinka toimii mutta näyttävät kovin selkeiltä.

                    http://forums.5series.net/index.php?...tach&tid=72751 (vaatii rekisteröinnin jotta liitteet voi ladata)
                    Nuilla ohjelilla mentiin viime talvena.

                    Tarkennuksena: Ne nastat jotka pitää niitä johtokiskoja,
                    lähtee helposti irti kun nastan keskiosan painaa esim. naulalla pois.
                    Muuten ei saa ehjänä irti...

                    Ja sitä johtoa kannattaa varata se puoli metriä / johdin,
                    ohuita johtoja on toista kymmentä yhteensä, ja paksumpaa joku puolenkymmentä.

                    Eli ohuempaa, mieluiten silikoonijohtoa se reilu 10 metriä ja
                    paksumpaa muutama metri.

                    Itse tuli säästettyä kun ei arvannut noita noin paljon olevan ja johdot meinas jäädä liian tiukalle...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • huppe
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 371
                      • Suomi

                      #11
                      Kiitos. Noilla varmasti onnistuu, heräsi vain kysymys että voisiko vika sittenkin olla tuossa katkaisijassa, toisaalta näen jo nyt että punavalkoinen johto (minkä lie johdin????) on lähes katki ja sen metallisisus osuu aina auton runkoon/saranaan kun luukun pistää kiinni. Lisäksi tosiaan joskus aukeaa myös koko kontti, useammin kuitenkin vain lasiluukku.
                      ex E61 530da 2004

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Major,

                        Häviskö sulta kaikki sähkö ongelmat tämän lasin avausmekanismin korjauksella?
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Major,

                          Häviskö sulta kaikki sähkö ongelmat tämän lasin avausmekanismin korjauksella?
                          Jep. Kaikissa 3. LCI yksilössä on ollut sama vika.
                          Tai no, tässä viimeisessä se takalasin avausnappi ei enää toimi lainkaan muuten kuin oikosulkemalla johdot, uus nappi on ollut jo kuukauden tilauksessa,
                          Laakkosella toimitusvaikeuksia ko. osan suhteen ja hinta oli nyt 36 egee. Tiivistin jo tuon heti kun auto mulle tuli (ostaessakin akku oli liki kuiva,
                          tosin oli seissyt Saksassa muutaman kuukauden), mutta lakkasi kohtapuoli pelaamasta, vissiin se kalvo "hapettui".
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Jep. Kaikissa 3. LCI yksilössä on ollut sama vika.
                            Tai no, tässä viimeisessä se takalasin avausnappi ei enää toimi lainkaan muuten kuin oikosulkemalla johdot, uus nappi on ollut jo kuukauden tilauksessa,
                            Laakkosella toimitusvaikeuksia ko. osan suhteen ja hinta oli nyt 36 egee. Tiivistin jo tuon heti kun auto mulle tuli (ostaessakin akku oli liki kuiva,
                            tosin oli seissyt Saksassa muutaman kuukauden), mutta lakkasi kohtapuoli pelaamasta, vissiin se kalvo "hapettui".
                            Mulla sähköt vähän kuin tuon uuden akun ohjelmoinnin jälkeen tulivat enempi normaali tasolle,

                            täytyy kuitenkin vielä purkaa se lasi osassa oleva mokkula ja tarkastaa hapettumat, vaikka jo iltasella, kun aikanaan vastailin sulle kun ehdotit sitä syyksi että se on kuiva, purkamatta, niin katsonpa omastanikin vielä varmuudella sen,

                            tiivistitkö sinä sen saniteetilla omasta?
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • -vellu
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 47
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Jep. Kaikissa 3. LCI yksilössä on ollut sama vika.
                              Tai no, tässä viimeisessä se takalasin avausnappi ei enää toimi lainkaan muuten kuin oikosulkemalla johdot, uus nappi on ollut jo kuukauden tilauksessa,
                              Laakkosella toimitusvaikeuksia ko. osan suhteen ja hinta oli nyt 36 egee. Tiivistin jo tuon heti kun auto mulle tuli (ostaessakin akku oli liki kuiva,
                              tosin oli seissyt Saksassa muutaman kuukauden), mutta lakkasi kohtapuoli pelaamasta, vissiin se kalvo "hapettui".
                              Tilasin maanantaina napin KL-Varaosilta ja sanoivat toimitusajaksi yksi viikko kun osa tulee Sakasasta. Saas nähdä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎