Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kun tankki ei täyty tankkaamalla (E61)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    Kun tankki ei täyty tankkaamalla (E61)

    Ei tämä nyt varsinaisesti ongelma ole, mutta antoi taas ihmetyksen aihetta iltaan... Olin illalla tankkaamassa ja arvelin etukäteen tankkiin mahtuvan noin 50l dieseliä. Yllätyin hieman, kun pistooli naksahti jo noin 40 litran jälkeen. Koitin laskea lisää ainetta, mutta taas naksahti. Sen suurempia ihmettelemättä laitoin pistoolin telineeseen ja hyppäsin ratin taakse. Auto käyntiin ja eihän se naftamittari edes näytä täyttä!

    Arvelin ongelman johtuneen kuohumisesta tai jostain muusta vastaavasta, mutta kun myöhemmin satuin vielä olemaan liikenteessä ja reitille osui asema, niin päätin lisätä sen noin puuttuvan 10l. Mutta ei, noin kolmen litran jälkeen pumppu katkaisi taas. Kun oikein liruttelemalla liruttelin sain menemään vielä muutaman desin ja silloin pinta alkoi nousta jo täyttöputkeen. Arvata voi, että mittari ei edelleenkään näyttänyt täyttä!

    Mikä moisen voisi aiheuttaa? Edellisen tankkauksen jälkeen on normaalista poikkeavia puuhia ollut vain naftasuodattimen vaihto ja imusarjan läppien poisto. En vaan pysty keksimään mitään yhteyttä noiden asioiden välillä. Polttoaineen kulutuksesta ei oikein voi päätellä mitään. Odotin siis noin kympin kulutusta ja sain noin 8,5l/100km. Joku voi olla sitä mieltä, että 10l on liikaa ja niin onkin, mutta viime aikojen ajo on ollut melko lyhyttä pätkää ja tyhjäkäyntiäkin on ollut jonkin verran. Ja onhan tuo melko hyvin vienyt soppaa koko tuon ajan, mitä se on mulla ollut. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #2
    Kuulostaa samalta kuin joidenkin muidenkin mallien (ainakin e39) tankkausongelmat. Kääntämällä pistoolia noin 40 astetta myötäpäivään saattaa tankkaus helpottua.
    Kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=151195
    e61 535d

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10097
      • KVLA

      #3
      Originally posted by jms-btcf View Post
      Kuulostaa samalta kuin joidenkin muidenkin mallien (ainakin e39) tankkausongelmat. Kääntämällä pistoolia noin 40 astetta myötäpäivään saattaa tankkaus helpottua.
      Kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=151195
      Mutta kun/jos yo. postauksen perusteella polttoainetta on oikeasti jo niin paljon,että nousee täyttöputkeen,niin ei kai siinä pistoolin kääntely auta.

      Comment

      • peltsi
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 56
        • Mallusjoki

        #4
        Originally posted by TROCK View Post
        Ei tämä nyt varsinaisesti ongelma ole, mutta antoi taas ihmetyksen aihetta iltaan... Olin illalla tankkaamassa ja arvelin etukäteen tankkiin mahtuvan noin 50l dieseliä. Yllätyin hieman, kun pistooli naksahti jo noin 40 litran jälkeen. Koitin laskea lisää ainetta, mutta taas naksahti. Sen suurempia ihmettelemättä laitoin pistoolin telineeseen ja hyppäsin ratin taakse. Auto käyntiin ja eihän se naftamittari edes näytä täyttä!

        Arvelin ongelman johtuneen kuohumisesta tai jostain muusta vastaavasta, mutta kun myöhemmin satuin vielä olemaan liikenteessä ja reitille osui asema, niin päätin lisätä sen noin puuttuvan 10l. Mutta ei, noin kolmen litran jälkeen pumppu katkaisi taas. Kun oikein liruttelemalla liruttelin sain menemään vielä muutaman desin ja silloin pinta alkoi nousta jo täyttöputkeen. Arvata voi, että mittari ei edelleenkään näyttänyt täyttä!

        Mikä moisen voisi aiheuttaa? Edellisen tankkauksen jälkeen on normaalista poikkeavia puuhia ollut vain naftasuodattimen vaihto ja imusarjan läppien poisto. En vaan pysty keksimään mitään yhteyttä noiden asioiden välillä. Polttoaineen kulutuksesta ei oikein voi päätellä mitään. Odotin siis noin kympin kulutusta ja sain noin 8,5l/100km. Joku voi olla sitä mieltä, että 10l on liikaa ja niin onkin, mutta viime aikojen ajo on ollut melko lyhyttä pätkää ja tyhjäkäyntiäkin on ollut jonkin verran. Ja onhan tuo melko hyvin vienyt soppaa koko tuon ajan, mitä se on mulla ollut. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
        E39:ssä itselläni ongelma poistui kun tankatessa pitää pistoolin perän mahdollisimman matalalla,siis vaakatasossa, muuten pätkii vähänväliä ja tuntuu että tankki olis jo täynnä.

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Mutta kun/jos yo. postauksen perusteella polttoainetta on oikeasti jo niin paljon,että nousee täyttöputkeen,niin ei kai siinä pistoolin kääntely auta.
          Voi olla ettei uudemmissa kääntely auta - e39:ssä auttaa. Luulen kuitenkin ettei e6*:n täyttöputkeen kymmentä litraa uppoa
          e61 535d

          Comment

          • TiK
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 109
            • suomi

            #6
            Yleisestiottaen en voi käsittää miten tuo tankkauspistoli ei ole kehittynyt kymmeniin vuosiin mihinkään vaikka autoteollisuudessa on menty valtavsti eteenpäin.
            Erityisesti näin dieselautoilijana vituttaa nuo suuret, kolhot ja aina aivan saatanan rasvaset pistooli, ymmärrän jos lasketaan yli 500 litraa kerralla mutta tuollaset henkilöauton määrät menis vähän sivistyneemmälläkin pistoolilla.
            Aina saa olla vähintään tankkaushanskat ja silloinkin aivan helvetin tarkkana ettei ole tupaöljyn tuoksu mukana kun menee autoon.
            Samoja pistooleja kun käyttää naisetkin vähän pienemmillä käsillä ja voimilla.

            Toista se on sivistysmaissa kuten kesällä lomalla ollessamme jossa vielä huoltoaseman työntekijä kipittää ulos tankkaamaan asiakkaan auton

            Ei liittynyt suoraan aiheeseen, oli vaan pakko avautua...
            - Vihellys ja Pauke -

            E91 320dA Touring -06

            Comment

            • Geijjo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 406
              • Hell Sinki

              #7
              Originally posted by TiK View Post
              Yleisestiottaen en voi käsittää miten tuo tankkauspistoli ei ole kehittynyt kymmeniin vuosiin mihinkään vaikka autoteollisuudessa on menty valtavsti eteenpäin.
              Erityisesti näin dieselautoilijana vituttaa nuo suuret, kolhot ja aina aivan saatanan rasvaset pistooli, ymmärrän jos lasketaan yli 500 litraa kerralla mutta tuollaset henkilöauton määrät menis vähän sivistyneemmälläkin pistoolilla.
              Aina saa olla vähintään tankkaushanskat ja silloinkin aivan helvetin tarkkana ettei ole tupaöljyn tuoksu mukana kun menee autoon.
              Samoja pistooleja kun käyttää naisetkin vähän pienemmillä käsillä ja voimilla.

              Toista se on sivistysmaissa kuten kesällä lomalla ollessamme jossa vielä huoltoaseman työntekijä kipittää ulos tankkaamaan asiakkaan auton

              Ei liittynyt suoraan aiheeseen, oli vaan pakko avautua...
              menee offtopiciksi mut suomessa on ainaki yks asema jossa tankataan auto valmiiksi uuraisten shelli,asema on muutenki ku 60-luvulta repäisty
              Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
              e39 ///M5 ZzZ
              e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
              F11 530da M-Sport
              Hurley-Durley x2
              Koliseva connection
              Itä-helsingin koiraverkko connection

              Comment

              • TeeDee
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 497
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Geijjo View Post
                menee offtopiciksi mut suomessa on ainaki yks asema jossa tankataan auto valmiiksi uuraisten shelli,asema on muutenki ku 60-luvulta repäisty
                Yleensä kaikenlainen vanha käytäntö on melkeinpä poikkeuksetta perseestä, mutta huoltoasemien kohdalla voitaisiin kyllä muutama vuosikymmen palata taaksepäin näin yleisestikin
                Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by jms-btcf View Post
                  Kuulostaa samalta kuin joidenkin muidenkin mallien (ainakin e39) tankkausongelmat. Kääntämällä pistoolia noin 40 astetta myötäpäivään saattaa tankkaus helpottua.
                  Kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=151195
                  No ei se herranjestas voi pistoolin asennosta johtua. Olenhan mä nyt ruokkinut tuota autoa jo ihan riittävän monta kertaa! Ja pistoolikin oli molemmilla tankkausyrityksillä tuttu ja turvallinen lähiasemien pistooli. Olen kyllä kuullut, että jotkut ovat joutuneet säätämään tankkauspistoolien kanssa ja hiukan ihmetellytkin syytä. Ikinä ei ollut tuollaisia ongelmia edes e39:n kanssa.

                  Eli kyllä tässä nyt jostain muusta on kyse.
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Veikkaanpa että ongelma on tankin tasoanturissa..eli ainakin vanhemmissa siirtopumpun yhteydessä on tasoanturi joka vioittuessaan näyttää noin 10-15 litraa pieleen.

                    Eli jompi kumpi noista antureista..joko right tai left, todennäköisesti
                    Fuel pump/Fuel level sensor right


                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Ainakin E39:ssä mittariston salavalikossa näkyy molempien tankin puoliskoiden PA-määrät. En tiedä löytyykö tuo sama myös E60/61:ssä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • TROCK
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 435
                        • Tampere

                        #12
                        Täytyypä tsekata salavalikosta noita anturitietoja. Tosin tässä kohtaa en oikein usko anturitietovirheisiin. Nimittäin eilen tankkasin auton seuraavan kerran topicin aloittamisen jälkeen ja kas, tankki tuli aivan täyteen. Ja tällä kertaa ainetta olikin sitten mennyt yli 13l/100km. Ja kun muistetaan, että viimeks tankkiin oli menevänä 10l liian vähän, niin kyllä nämä nyt yhteen laskettuna menevät ihan linjassa. Taitaa jäädä mysteeriksi tämäkin asia.
                        - - - - - - -
                        F10 520dA
                        ex E61 530dA, ex E39 530dA

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎