Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d partikkelifiltteri tukkossa toistuvasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwnab
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 5
    • pirkanmaa

    E60 530d partikkelifiltteri tukkossa toistuvasti

    potilaana on siis E60 530D -06 automaatti ajettu vähän reilu 300000 jossa tehot hukassa ja partikkelifiltteri paskana.
    Oireena siis tehot alkoivat vähitellen katoamaan aluksi noin 70km vauhdissa ja 3000rpm lukemissa. 100 km ajon sisään tehot olivat jo kateissa koko kierros ja nopeusalueella.

    Auto kävi piuhan päässä joka herjasi tuota partikkelifiltteriä, ei siinä mitään nyky oireet johtuvat varmaan tuosta filtteristä kun pakoputki on tukossa, mutta autoon on jo laitettu uusi partikkelifiltteri n.5000 km sitten, autossa nyt käsittääkseni menossa kolmas partikkelifiltteri 50000 km sisään.

    Vein auton siis tampereelle metroautolle ja auto oli jo metroautolle viedessä niin tukossa ettei oikein käynyt tyhjäkäyntiäkään, mikä siis tuhoaa/tukkii partikkelifiltterin noin nopsaan ja voiko sen vain repiä irti korjaustoimenpiteenä? korjaamolla sanoivat että filtteri on jo niin tukossa ettei sitä saa polttamallakaan putsattua

    Autoon on alunperinkin vikaa haettaessa vaihdettu helsingissä laakkosella jo mm. turbo suuttimet ohjausboksi koko pakoputki partikkelifiltteri ilmamassamittari egr venttiili ja paljon muuta sälää, missähän siis mahtaa olla vika. Osaisiko joku viisaampi ja kokeneempi auttaa?
    Last edited by bmwnab; 10-11-2009, 17:59. Reason: muokkasin otsikkoa osuvammaksi
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Jos se filtteri oikeasti tukkeentuu eikä vain kone niin luule niin
    vikahan on jossain muualla. Onhan käytetty oikeita moottoriöljyjä
    (tuhkautumatonta)?

    Syökö kone öljyä?

    En kyllä lähtisi suodatinta enää vaihtamaan,
    vaan kävisin sopivalla virityspajalla poistattaan sen poistamisesta
    aiheutuvan koodin, ja jossain muualla tyhjäyttämässä sen suodattimen...

    Suodattimen tukkeentuminenhan on seurausta jostain,
    todennäköisesti savuttamisesta.

    Syynä savustukseen / huonoon tehoon voi olla
    - rikkonaiset alipaineletkut
    - suuttimet
    ja moni muukin asia.

    Lähtisin noista alipaineletkuista liikenteeseen.

    Ja noita pönttöjä on mekaanisesti pestykin, sitäkin kannattanee kokeilla.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Jupex
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 41
      • Seinäjoki

      #3
      Ne öljyt on kyllä ilmeisesti oltava sopivat, että toimii kunnolla. Kannattaa tarkistaa.

      Ja kysyn aivan mielenkiinnosta kun ei ole tullut aihetta aikaisemmin vastaan, että millä toimenpiteillä tuo filtteri regeneroidaan tai puhdistetaan. Senhän pitäisi tapahtua automaattisesti kun auton jäähdytysnesteen ja pakokaasun lämpötila ylittävät molemmat niille asetetut pisteet.

      Tuota kun jaksaa kahlata, niin sieltä löytyykin faktaa ja kokemuksia asiasta.


      Tämän löysin juurikin tuosta ylemmästä aihepiiristä. Tämän mukaan jäähdytysnesteen lämpötilan oltava 75 ja pakokaasujen 240 astetta. Lisäksi polttoainetta oltava vähintään kymmenen litraa.


      Tässä vielä pientä juttua ja keskustelua pakoputken paineista (3-sarja)


      Ilmeisesti siellä pakoputkessa on lämpöanturi(t) ja paineanturi(t), jotka haistelevat sitä DPF:n tilaa. Sitten kun niiden arvot antavat merkin, jonka perusteella DPF pitäisi polttaa tyhjäksi ja nuo yllämainitut rajat ylittyvät, regenerointi aloitetaan. Tuossa toisessa linkissä lukikin, että parhaaseen tulokseen päästään kun puhdistuksen annetaan toimia vähintään parikymmentä minuuttia vähintään 60km/h nopeudella.

      Näistä vehkeistä ja näiden toiminnasta on todella vähän kokemusta, mutta olen mielestäni kuullut, että ajotyyli ja ajosyklien pituus/nopeus vaikuttaa tuohon tukkeutumiseen ja kun se DPF on kunnolla tukossa, ei automaattinen puhdistus sitä enää saa puhdistettua.

      Toki uskon että siellä huollossa oltaisiin sanottu jos se ei regeneroisi kunnolla, koska ymmärtääkseni koneelta näkee kyllä regenerointitapahtumat (koska, kuinka, mikä tilanne).

      Mutta alkuperäinen kysymykseni siis oli, että millä toimenpiteillä tämä kaikki tapahtuu. Nostaako siellä ohjainyksikkö vain jollain tempulla pakokaasun lämpötiloja, vai onko siihen olemassa jo joku muu keino?
      E30 316
      E30 320i
      E30 316i
      E34 520iA
      E34 525tds touring
      E39 530i touring individual
      E34 M5 3.6

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Jupex View Post
        Mutta alkuperäinen kysymykseni siis oli, että millä toimenpiteillä tämä kaikki tapahtuu. Nostaako siellä ohjainyksikkö vain jollain tempulla pakokaasun lämpötiloja, vai onko siihen olemassa jo joku muu keino?
        Ennen EGR-venttiiliä olevalla kaasuläpällä kuristetaan moottorin ilmaylimäärää ja palotapahtuman loppuvaiheessa syötetään 1-2 ylimääräistä PA-annosta. Kun DPF:n regeneroinnin aktivoi, pakolämmöt ennen DPF:ää nousevat keskimäärin 300 C -> 600 C:een. Joten ei ole kumma, jos varsinkin kesäkelillä sieltä auton alta voi tulla hieman käryinen katku regeneroinnin jälkeen.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Jos jäähdytysnesteen lämpötilan oltava 75° jotta regenerointi alkaa niin voisikos olla niin yksinkertainen syy kun viallinen termostaatti=kylmä moottori. Sitä termariahan ei vielä ole vaihdettu tai ainakaan tuossa kirjoituksessa ei sitä mainita.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Jos jäähdytysnesteen lämpötilan oltava 75° jotta regenerointi alkaa niin voisikos olla niin yksinkertainen syy kun viallinen termostaatti=kylmä moottori. Sitä termariahan ei vielä ole vaihdettu tai ainakaan tuossa kirjoituksessa ei sitä mainita.
            Tuossa vois olla perää. Termariongelmaisia on jonoksi asti, eikä ole lämpömittaria paljastamassa muhivaa ongelmaa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Mihin asti kyseisessä autossa nousee nuo "kierrosrajoittimen" viivat siinä rpm mittarin ympärillä? Siitä voi yleensä päätellä tuon termarin kunnonkin, mikäli se ei nouse sinne 4600rpm paikkeille niin kannattanee lähteä tuosta egr termarista liikkeelle.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Ja koneeseen tosiaan oikeat öljyt !
                Mulla taannoin laittoivat ns bemarin huollossa väärät öljyt koneeseen joilla pari tuhatta kilsaa ajoin ja kone kulutti sitä tuolla matkalla ylärajasta alarajaan.
                Samoin savutti kylmänä sinertävää ..eipäilin silloin että turbo olisi mennyt mutta auto kun oli pelannut ennen tuota öljynvaihtoa normaalisti eli ei ollut öljyn kulutusta 15 tkm matkalla joka minulla vaihtoväli tms ongelmia.
                Koneeseen laitettiin DPF vaatimuksen täyttävät öljyt ja auto pelaa normaalisti ilman ylimääräisiä savutuksia\öljynsyöntiä.
                Mulla on DPF:ssä pari 15mm läpireikää ko pöntössä jotka auttaa hengittään paremmin kun autossa karalan softa,poltto tapahtuu normaalisti.
                Ainoa miinus hommassa on se että putken päät on nykyän mustat eli pikkasen nokea pääsee nyt maailmaan
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • bmwnab
                  Newbiemmer
                  • Nov 2009
                  • 5
                  • pirkanmaa

                  #9
                  tere,

                  hieman päivitystä asiaan, ei siinä etten luota merkkihuollon henkilökuntaan ja sanoinkin heille että kaikella kunnioituksella heidän ammattitaitoa kohtaan, olisi muutama vikaehdotus mitä voisi olla vialla, kehuivat etteivät ole vielä ehtineet tutustumaan tarkemmin mikä vian aiheuttaa mutta annoin siis vinkit mitä foorumilta tuli.

                  Termaria ei ilmeisesti ole vielä vaihdettu, mutta kuulin että autoni on jo kait maahantuojan käsittelyssä ns. "kuumana keissinä", merkkihuollon henkilökunnan pitäis kait tietää mitä se tarkoittaa mutta ei se omaan korvaan hirveen herkulta kuullosta.

                  oljytkin on aina merkkihuollossa vaihdettu joten luulisi olevan kunnossa suuttimetkin vaihdettu jo joten niidenkään ei pitäisi olla paskana. (alipaineletkut???) tällä hetkellä odotellaan päätöstä korvaako maahantuoja vielä uudestaan tuon partikkelisuodattimen vai vetelenkö sen sitten reikiä täyteen...??? auto oli heidän mielestään ehjä edellisten korjausten jälkeen, mutta jotenkin tuntuu jos filtteri vetää tukkoon noin nopeaa ja tiuhaan tahtiin vikaa ei ole edes haettu vaan on tehty tilapäisratkaisu vaihtamalla taas uusi filtteri ja kiistetään varaosa takuu sanomalla ei filtterissä ollut vikaa vaan joku muu sen hajottaa VITTU!

                  katsellaan mitä tapahtuu...

                  Comment

                  • bmwnab
                    Newbiemmer
                    • Nov 2009
                    • 5
                    • pirkanmaa

                    #10
                    pikku hiljaa alkaa usko loppumaan tuohon "merkkihuoltoon" auto kökkii nyt kolmatta viikkoa merkkihuollossa eikä vikaan ole löydetty mitään syytä, kaikkiin ongelmiin kuulemma silti aina on ratkaisu ajan kanssa löytynyt, ei vaan kiinnostaisi makuuttaa autoa korjaamolla kuukausikaupalla.

                    Merkkihuollossa eivät suostu tekemään partikkelifiltteriin mitään patenttiratkaisua kuten esim noita reikiä, löytyisikö tampereen seudulta siis joku noheva tyyppi tekemään mahdollisen mekaanisen pesun ja reikiä filtteriin jos pyydän merkkihuoltoa irrottamaan filtterin?

                    Tuossa näytti yhdessä autossa olleen samantyyppinen ongelma joka johtui tukossa olevansa katista, sekin ilmeisesti on viime kerran korjauksessa autooni vaihdettu mutta voihan se vika olla siinäkin, tiedäppä sitä sitten, odotellaan nyt vielä hetki...

                    Comment

                    • bmwnab
                      Newbiemmer
                      • Nov 2009
                      • 5
                      • pirkanmaa

                      #11
                      Pesin filtterin itse

                      Auto olisi nyt vihdoin ja viimein kunnossa, loppujen lopuksi jäi vähän epäselväksi mikä tukkeutumisen aiheutti, muistaakseni puhuivat jostain haperoituneista letkuista jotka vuotaessaan aiheutti pakokaasun tulon niin sakeana että filtteri meni tukkoon, eikä varsinainen oma putkenauki poltto saanut putkea puhtaaksi. varsinaisia papereita työstä en nähnyt kun en joutunut siitä mitään maksamaankaan.

                      Uutta partikkelifiltteriä eivät enää korvanneet koska siinä ei ollut "vikaa" vaan vian aiheutti jokin muu, kiitoksia foorumilaisilta tarjouksista puhdistuksesta, mutta päätin lopulta kokeilla ensin itse kepillä jäätä.

                      Vein filtterin ensinnä paikalliseen autopesu/ruostesuojaus firmaan, siellä filtteri ensinnä pestiin jollain liuottimella ja paineella filtteri, tarkemmin en kysellyt mitä liuotinta tynnyrissä oli. Tukkoisuuden huomasi selvästi kun painepesurilla päästi toisesta päästä sisään toisesta ei tullut mitään pihalle. Noin puolen tunnin liuotin/painepesurikäsittelyn jälkeen alkoi tulla jo toisesta päästä tavaraa pihalle kun toisesta ruiskuteltiin. Tämä käsittely kustansi hurjat 10 euroa (sopu kaverihinta)

                      Lisäksi vielä tulppasin filtterin toisen pään ja täytin sen tinnerillä ja laitoin yön ajaksi ämpäriin likoamaan tinnereille hintaa kertyi hintaa pari kymppiä, löytyi nurkista omasta takaa. Filtterin täyttö vei aikaa sellaisen puoli tuntia jotta kaikki ilma pääsi pois kennoista ja koko pönttö täyttyi kunnolla. Aamulla kun avasin pohjaani tekemän tulpan sisältä valui vielä mukavasti mustaa tahnaa, päästelin läpi vielä puhdasta tinneriä ja se tulikin jo juoksemalla läpi kirkkaana, päästelin vielä paineilmalla reippaasti läpi ja huvin tuntui ilma kulkevan. Polttelin vielä kosanilla tinnerijämät pois ja puhaltelin välissä paineella jolloin vielä irtosi hieman mustaa pölyä.

                      Lopuksi vielä varmistukseksi painoin yhden 12mm reiän filtterin läpi, tämä oli jo ehkä turha toimenpide, paineita mittaillessa vastapaineet jää karvan alle mitä uudella filtterillä tulisi olla. Autolla ajettu nyt reipas 1000 km operaation jälkeen ja ainakin vielä toimii kuin unelma.

                      Eli siitä vaan muutkin itse kokeilemaan puhdistusta. Suorat rahalliset kulut oli tuon 10,- liutinpesusta kun muut värkit löytyi omasta takaa, aikaa tuhraantui pari tuntia + yön odottelu, huomattava säästö ainakin tuli näihin täältä saatuihinkin tarjouksiin verrattuna uuden vaihdosta puhumattakaan

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎