Tänään pakkasessa siirtelin autoa pihalla ja käynnistin sen kylmänä kolme kertaa. Kun kolmannella kerralla lähdin ajamaan alkoi tulla vikailmoituksia, että akun kenkä löysällä (keltainen akun kuva), charging failure (punainen akun kuva) ja jotain muuta. ilmoitukset häipyivät näytöltä ja ajattelin sen ollen vaan väliaikainen häiriö virran puutteen vuoksi. Mutta kun olin ajanut viitisen kilometriä alkoi tulla näyttöön kaikki mahdolliset varoitukset ja mikään ei oikein enää toiminut mukaanlukien mittaristo, mutta auton pystyin kyllä ajamaan kotiin, eli ajattelin että virta loppuu.
Kotona sammutin ja käynnistin uudelleen, niin hyvin starttasi, mutta ilmoitti taas nuo punaisen ja keltaisen akun kuvan, eli charging failure ja akun kengän irtoamisen tai jotain sinne päin.
Jätin auton pihalle seisomaan ja lähdin hakemaan yleismittaria, että saan mitattua lataako se sitten ollenkaan. Noin tunnin päästä laitoin auton sitten taas käyntiin mitatakseni latauksen, niin ei autossa ollut enää mitään vikaa, kaikki toimi moittetta, eikä ainoatakaan vikailmoitusta löytynnyt I-Drivestä. Latauksenkin mittasin niin 14.8 volttia ja ylikin laturi antoi, ja akun navoista kun mittasin auton ollessa sammuksissa, niin näytti reilu 12.3v.
Tuskin liittyy vikaan mutta autossa on AGM akun tilalla suunnilleen saman kokoinen tavallinen akku ja autolle on ilmoitettu vaan että paikallan on uusi akku, mutta ei akkutyypin muutosta. Mikäköhän nyt on hajoamassa, vai voiko tuo akkuhomma tai virranpuute skoittaa auton noin.
Kotona sammutin ja käynnistin uudelleen, niin hyvin starttasi, mutta ilmoitti taas nuo punaisen ja keltaisen akun kuvan, eli charging failure ja akun kengän irtoamisen tai jotain sinne päin.
Jätin auton pihalle seisomaan ja lähdin hakemaan yleismittaria, että saan mitattua lataako se sitten ollenkaan. Noin tunnin päästä laitoin auton sitten taas käyntiin mitatakseni latauksen, niin ei autossa ollut enää mitään vikaa, kaikki toimi moittetta, eikä ainoatakaan vikailmoitusta löytynnyt I-Drivestä. Latauksenkin mittasin niin 14.8 volttia ja ylikin laturi antoi, ja akun navoista kun mittasin auton ollessa sammuksissa, niin näytti reilu 12.3v.
Tuskin liittyy vikaan mutta autossa on AGM akun tilalla suunnilleen saman kokoinen tavallinen akku ja autolle on ilmoitettu vaan että paikallan on uusi akku, mutta ei akkutyypin muutosta. Mikäköhän nyt on hajoamassa, vai voiko tuo akkuhomma tai virranpuute skoittaa auton noin.
Comment