Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 lasinpesu ongelma (pumpun/suodattimen vaihto-ohje lisätty)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5418
    • S:t Karins

    E60/61 lasinpesu ongelma (pumpun/suodattimen vaihto-ohje lisätty)

    Jaahas, tietääkö kukaan onko E61:ssä oma pumppu etu- ja takalasin pesuvedelle? Nyt nimittäin takalasiin tulee kyllä pesuvettä reippaasti mutta tuulilasia kun pesee ei vettä tule enää nimeksikään. Tuntuu että tuo veden tulo on hiipunut pikkuhiljaa eikä siis jäätymisen takia (ja takalasin pesu toimii) äkkiä.
    Vai tuleeko mieleen muita vikoja joita voisi tarkastaa.
    Last edited by Tommix; 16-09-2011, 17:17.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by kt0510 View Post
    Jaahas, tietääkö kukaan onko E61:ssä oma pumppu etu- ja takalasin pesuvedelle? Nyt nimittäin takalasiin tulee kyllä pesuvettä reippaasti mutta tuulilasia kun pesee ei vettä tule enää nimeksikään. Tuntuu että tuo veden tulo on hiipunut pikkuhiljaa eikä siis jäätymisen takia (ja takalasin pesu toimii) äkkiä.
    Vai tuleeko mieleen muita vikoja joita voisi tarkastaa.




    Veikkaisin tuon perusteella että on kahteen suuntaan pyörivä pumppu..:think
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • jube9
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 78
      • Turku

      #3
      Voiko olla mahdollista että letku olis sieltä konepellin saranan kohdalta taittunu kaksinkerroin, en kyllä muista miten se sieltä tarkalleen menee?

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        #4
        Ihan eri pumput on eteen ja taakse. Valoillekkin vielä oma.
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #5
          Vähän kerrallaan hiipuminen voisi kyllä viitata pumpun väsymiseen. On varmaan mukavan hintanen marmorilta haettuna.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • jms1601
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 338
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by kt0510 View Post
            Jaahas, tietääkö kukaan onko E61:ssä oma pumppu etu- ja takalasin pesuvedelle? Nyt nimittäin takalasiin tulee kyllä pesuvettä reippaasti mutta tuulilasia kun pesee ei vettä tule enää nimeksikään. Tuntuu että tuo veden tulo on hiipunut pikkuhiljaa eikä siis jäätymisen takia (ja takalasin pesu toimii) äkkiä.
            Vai tuleeko mieleen muita vikoja joita voisi tarkastaa.
            Kannattaa ottaa pumppu esille ja puhdistaa se. Itsellä meni pikkuhiljaa tukkoon, mutta kun otettiin pumppu ja putsattiin se niin on pelittänyt jo pitemmän aikaan ilman ongelmia.
            530e G30 M-Sport -21
            ***********************
            Ex Audi A6 allroad -17
            Ex X5 xd30 M-Sport -14
            Ex 530dA F11 M-Sport -11
            Ex E61 530xD M-Sport -08
            Ex 530DAT E61
            Ex E39 M-Sport

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5418
              • S:t Karins

              #7
              Elilen tallissa katsoin letkut ja ne oli ihan OK. Taitaa olla pumppu söko.

              Originally posted by Lallevihtinen View Post
              Ihan eri pumput on eteen ja taakse. Valoillekkin vielä oma.
              No niin, tulihan se tieto sieltä. Kiitos!

              Originally posted by viktor View Post
              Vähän kerrallaan hiipuminen voisi kyllä viitata pumpun väsymiseen. On varmaan mukavan hintanen marmorilta haettuna.
              Eikä ole, luulet vaan . Täytyy kysyä huomenna.


              Originally posted by jms1601 View Post
              Kannattaa ottaa pumppu esille ja puhdistaa se. Itsellä meni pikkuhiljaa tukkoon, mutta kun otettiin pumppu ja putsattiin se niin on pelittänyt jo pitemmän aikaan ilman ongelmia.
              Homma taitaa mennä alakautta kikkailuksi? Ovatko kaikki pumput alakautta hollilla. Mistä erottaa juuri tuon tuulilasin pesenestepumpun?
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #8
                Ota kuskin sisälokaria auki etuosasta niin pääset pumppuihin käsiks. Siä on kaks samanlaista pumppua joista toinen eteen. Valoille on oma isompi pumppu.

                Uus pumppu n.48€.
                Last edited by Lallevihtinen; 19-01-2010, 20:49.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5418
                  • S:t Karins

                  #9
                  Tässä ohjeet pumpun/suodattimen vaihdolle

                  1. Varaa seuraavat työkalut

                  a. pari kolme eri kokoista ruuvaria
                  b. 17 mm hylsy sekä BMW pyöränpultin adapteri + vääntövarsi + tunkki
                  c. 8 ja 10 mm hylsyt, pari eri mittaista jatkovartta ja räikkä
                  d. teräväkärkiset tongit sekä teräsharja
                  e. asennusolutta ja asennetta tarpeen mukaan


                  1. Aikaa kuluu rauhallisesti (mm. ruuveja ravan alta etsien) tehden pari tuntia.
                  Enkä tekisi hommaa sateessa pimeällä parkkipaikalla J
                  Plussaa on jos:
                  a. on käytössä paineilmaa ja pulttipyssy
                  b. saa työskennellä lämpimässä tallissa

                  1. Vaihdettava osa (t):

                  a. pumppu + tiiviste/suodatin


                  Valmistelut:

                  1. tyhjennä jos mahdollista lasinpesunesteen säiliö
                  2. tunkkaa auto ylös, muista ettet työskentele jos auto on pelkän tunkin varassa
                  Rengas irti ja auton alle varoiksi

                  Sitten alkaa ruuvisulkeiset jotta sisälokasuojan saa irti ja pois paikoiltaan.



                  Ruuveja on toistakymmentä.

                  Osa ruuveista löytyy kuran alta piilosta…
                  Last edited by Tommix; 12-11-2022, 12:40.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5418
                    • S:t Karins

                    #10
                    Pumpun vaihto part II

                    Lokasuojassa olevia (3 kpl) muovitappeja en saanut sitten millään irti ehjänä…

                    Siirrytään makaamaan auton alle:

                    Ruuveja on jemmassa siellä täällä. Huomaat kyllä jos kaikki ei ole irti.

                    Kun kaikki ruuvit ja muovitapit on irti taivuttele sisälokasuoja varovasti pois paikoiltaan.
                    Sitten aukeaakin seuraava näkymä:

                    Eli tilaa työlle on ruhtinaallisesti!

                    Sitten vain pumppua irroittamaan.
                    Last edited by Tommix; 12-11-2022, 12:40.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5418
                      • S:t Karins

                      #11
                      Pumpun vaihto part III

                      Irrota ensin sähköliitin.


                      Syyllinen?


                      Eli suodatin tukossa… Olisi saattanut vika poistua pelkästään suodattimen vaihdolla. En kylläkään testannut vanhaa moottoria irrotettuna. Onpahan uusi paikalla nyt.
                      Last edited by Tommix; 12-11-2022, 12:40.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Pex
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 353
                        • Kuusamo

                        #12
                        isot kiitokset kt0510:lle noista "räjäytyskuvista". Minulla edessä sama purku-urakka, takalasin pesuri pimeänä.

                        Viime syksynä irtosi pesurilta takaikkunalle menevä letku liitoksestaan sieltä lasin ylälipan alta ja ruikki pesunesteet lipan sisälle ja lasin saumasta sitten valui lasille. Pesuri ei siis silloin ollut vielä pimeänä. En käyttänyt pesuria varmaan 8 kuukauteen. Tänään sitten avasin tuon lipan ja liitin letkun paikoilleen. Mutta pesuripa ei enää toiminutkaan, ainakaan vettä ei lasille tule. En tiedä onko sitten jumittanut käyttämättömyyttään vai mistä syystä ei pelitä :think
                        Nykyään mennään Volkkarilla

                        Ex. E61 520dA 2006

                        Comment

                        • bladeiv
                          Newbiemmer
                          • Apr 2006
                          • 11
                          • Vantaa

                          #13
                          Onks samat ohjeet e39?

                          Terve,

                          Mulla olisi samanlainen ongelma takaikkunan pesurin moottori ei pyöritä ollenkaan -01 e39 mallissa.
                          Ajattelin että olisko se samanlainen?

                          Comment

                          • ei_zei75
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 193
                            • Kaskinen

                            #14
                            Tourin?

                            Jos on touring, veikkaan johtojen katkeamista, takaluukunsaranan sisällä, serchilla löytyy
                            Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

                            Comment

                            • slomon
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 97
                              • espoo

                              #15
                              Lainaan vanhaa aihetta, kun en viitsi uutta tehdä. Ongelmana -07 525xi m-sportin takalasin pesuri. Auto mulle uusi, eilen hankittu, ja nyt kurakelissä joulureissua tehdessä huomasin että ei tule vettä takalasille. Kohteeseen päästyähieman tutkimuksia. Pumpun ääni kuului, mutta vettä tulikin jostain takapuskurin alta. Kontti auki ja uudelleen kokeilua ja huomasin että vasemman puolen saran luona vesi valuu. Onko tuossa kohtaa joku liitos tms. Vai olisiko letku irti suuttimesta.
                              Sen verran siinä tarkastelin muutenkin että huomasin johdot vaihdetuiksi molemmin puolin. Olisko sitten jääny letku irti tai menny rikki touhutessa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎