Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 alustan kolinat/vetelyt - syyt ja seuraukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    E60/E61 alustan kolinat/vetelyt - syyt ja seuraukset

    Kerron nyt oman tarinani selvittäessäni alustan kolinoiden ja vetelyiden syitä. Auto on siis E61 vm. 04, ajettu 132tkm

    Oireena ensi vaiheessa oli vetely jarrutuksissa tai kaistaa vaihdettaessa. Ongelma poistui kun vaihdettiin reaktiotangot eteen.

    Vetely poistui, mutta jäljelle jäi ikävä kolina etupäästä, joka voimistui pakkasten kiristyessä. ELi mitä kylmempi oli, sitä kovempi kolina. Kolina tuntui jopa jaloissa asti ja tuntui, että se kuului koko etupäästä eikä vaan toiselta puolelta.

    Vaihdettiin alatukivarret, koiranluut, iskarit + yläpäät --> ei vaikutusta. No syyllinen olikin (yllättäen) vakaajan puslat, jotka kutistuivat pakkasessa niin, että kolinan määrä oli huomattava.

    Vaihdettiin uudet puslat ja koko auto hiljeni ja etupään toimintakin muuttui täsmällisemmäksi.

    Kuulemma ollut enemmänkin vikaa ko. puslissa eli ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa ko. puslat, jos muutoin alusta vaikuttaa olevan kunnossa ja siitä huolimatta etupää kolisee.
    Last edited by MarttiKK; 01-02-2010, 17:51.
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    #2
    Originally posted by MarttiKK View Post
    Kerron nyt oman tarinani selvittäessäni alustan kolinoiden ja vetelyiden syitä. Auto on siis E61 vm. 04, ajettu 132tkm

    Oireena ensi vaiheessa oli vetely jarrutuksissa tai kaistaa vaihdettaessa. Ongelma poistui kun vaihdettiin reaktiotangot eteen.

    Vetely poistui, mutta jäljelle jäi ikävä kolina etupäästä, joka voimistui pakkasten kiristyessä. ELi mitä kylmempi oli, sitä kovempi kolina. Kolina tuntui jopa jaloissa asti ja tuntui, että se kuului koko etupäästä eikä vaan toiselta puolelta.

    Vaihdettiin alatukivarret, koiranluut ja iskarit --> ei vaikutusta. No syyllinen olikin (yllättäen) vakaajan puslat, jotka kutistuivat pakkasessa niin, että kolinan määrä oli huomattava.

    Vaihdettiin uudet puslat ja koko auto hiljeni ja etupään toimintakin muuttui täsmällisemmäksi.

    Kuulemma ollut enemmänkin vikaa ko. puslissa eli ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa ko. puslat, jos muutoin alusta vaikuttaa olevan kunnossa ja siitä huolimatta etupää kolisee.
    Mun autoon vaihdettiin nuo vakaajan puslat kun kilsoja oli n. 100tkm. Ja ne oli väljät kesähelteelläkin. Toinen kolinan aiheuttaja oli iskareiden yläpään laakerit edessä. Muita alustan osia ei ole tarvinnut vielä vaihdella, kilsat nyt 162tkm.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Jaha, hyvä hommat että ratkesi vihdoin
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Jaha, hyvä hommat että ratkesi vihdoin
        Juu, vihdoin

        Comment

        • Janne S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 437
          • Keminmaa

          #5
          Olikos kyseessä normialusta vai dynamic drive? Vaihoitko ite ja oliko paha nakki? Tuppaa täälläkin vähän kolista pakkaskelissä normaalia enemmän?
          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #6
            En vaihtanut itse, mutta on varsin helppo vaihtaa esim. nosturilla. Suoraviivainen hommeli. ALusta on tehtaan sporttialusta.

            Comment

            • Juzbanator
              Newbiemmer
              • Dec 2010
              • 12
              • Helsinki

              #7
              Samanlaista oiretta täällä...mystistä kolinaa etupäästä mutta muuten tuntuu toimivan ihan ok. Kylmällä tuntui olevan äänekkäämpi. Tehtaan sporttialusta mulla kanssa mutta piti kysymäni, että onko hajua muuttaako tilannetta se, että kyseessä on nelivetomalli?
              BMW E61 530xd 2006
              Subaru Impreza WRX 06

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1399
                • Kuopio

                #8
                Samaa vikaa vähän täälläkin. Mikäs osa se on tuolta realoem.com katsottuna?
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • harriba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 420
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Juzbanator View Post
                  Samanlaista oiretta täällä...mystistä kolinaa etupäästä mutta muuten tuntuu toimivan ihan ok. Kylmällä tuntui olevan äänekkäämpi. Tehtaan sporttialusta mulla kanssa mutta piti kysymäni, että onko hajua muuttaako tilannetta se, että kyseessä on nelivetomalli?
                  Ainakin iskarit maksaa rutosti enemmän

                  Vakaajan puslat vaihdettu pakkasella kuuluvan narinan vuoksi: ei vaikutusta. Lisäksi noissa jäämontuissa kuuluva yleinen pieni lonkotus. Todnäk syypää joko iskarit tai ne iskarin yläpään laakerit.
                  Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                  X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #10
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Samaa vikaa vähän täälläkin. Mikäs osa se on tuolta realoem.com katsottuna?


                    osa 3

                    Comment

                    • MLehto
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 61
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by harriba View Post
                      Ainakin iskarit maksaa rutosti enemmän

                      Vakaajan puslat vaihdettu pakkasella kuuluvan narinan vuoksi: ei vaikutusta. Lisäksi noissa jäämontuissa kuuluva yleinen pieni lonkotus. Todnäk syypää joko iskarit tai ne iskarin yläpään laakerit.
                      Oletko edistänyt kolinan selvitystä? Oliko iskarin yläpää ?

                      Mulla samanlaista oireilua: montussa pieni kolahdus, varsinkin kurvissa - ei niinkään suoraan ajaessa. Kärryllä rullattu 97 tkm.
                      Last edited by MLehto; 13-04-2011, 15:38.
                      F11 520xd 2015
                      Ex: E61 530d m-sport 2006
                      Ex: E36 318is 1996
                      Ex: E30 316i 1989

                      Comment

                      • Juzbanator
                        Newbiemmer
                        • Dec 2010
                        • 12
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by harriba View Post
                        Ainakin iskarit maksaa rutosti enemmän

                        Vakaajan puslat vaihdettu pakkasella kuuluvan narinan vuoksi: ei vaikutusta. Lisäksi noissa jäämontuissa kuuluva yleinen pieni lonkotus. Todnäk syypää joko iskarit tai ne iskarin yläpään laakerit.
                        Mulla itse asiassa auttoi puslien vaihtaminen. Kolinat hävis kokonaan
                        BMW E61 530xd 2006
                        Subaru Impreza WRX 06

                        Comment

                        • Grapes
                          BTCF Member
                          • Jul 2008
                          • 601
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Etupäästä alkanut kuulumaan kanssa kolinaa tai ihme lotinaa, eilen oli pakko pysähtyä tsekkaan onko oikeessa eturenkaassa ilmaa vain yläpuolella, sellasta ihme lotinaa piti uraisilla ja kuoppaisilla teillä.

                          No oli ilmaa myös renkaan alapuolella mut sit himassa nostelin oikeesta etulokarista niin kolahteli. Aiemmin tuntunut snadi kolahdus oikeelle käännettäessä ratissa ja saa nyt sit nähä mitä menee uusiks kun huomenna pitäs hakee vikalista konttorilta.

                          Raidetangon pää oikeelle, samoin iskari ja iskarin yläpään laakeri on veikkauslistalla tällä hekellä.
                          Ja toisessa ketjussa oonkin sauhunnut siitä takapään vaeltelusta ja sekin selvinnee varmasti huomenna.

                          Ja sit vaan Joulupukille kirjaileen alustan osiin liittyvää toivomuslistaa, nyt rommitoti naamariin ja huomista konttorikäyntiä venaileen, huh.
                          F11 M550d -13

                          ex:
                          E60 535d -08 405/800
                          E39 M5 -99
                          E60 530dA -03 302/660
                          E39 523iA -98
                          Lada 1600 -91
                          Ford Escort Sport -72

                          Comment

                          • Grapes
                            BTCF Member
                            • Jul 2008
                            • 601
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            No niin, konttorilla käyty ja läpi meni. Etuiskarit alkaa oleen pikkuhijaa finaalissa, joten ne menee vaihtoon tässä joskus. Samalla sit iskareiden yläpään laakerit ja pohjaanlyöntikumit.

                            Selitin konttorilla et on kuulunu kolinaa edestä monttuun ajaessa ja perä tuntuu vaeltavan mut taitaa ainoostan mun päässä vaeltaa ja kolahdella, väljää ei löytynyt alustasta eikä se edes kolahdellut enää samalla lailla ajossa kun viime viikolla. Kaippa noi pakkaset sit aiheutti jotain jossain, voipi olla että juurikin vakaajan puslat kolinan alku ja juuri kuten ketjun aloittaja jo sanoikin, henkimaailman hommia mutta onpahan katiska taas leimassa.
                            F11 M550d -13

                            ex:
                            E60 535d -08 405/800
                            E39 M5 -99
                            E60 530dA -03 302/660
                            E39 523iA -98
                            Lada 1600 -91
                            Ford Escort Sport -72

                            Comment

                            • puppetmaster
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 74
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Grapes View Post
                              No niin, konttorilla käyty ja läpi meni. Etuiskarit alkaa oleen pikkuhijaa finaalissa, joten ne menee vaihtoon tässä joskus. Samalla sit iskareiden yläpään laakerit ja pohjaanlyöntikumit.

                              Selitin konttorilla et on kuulunu kolinaa edestä monttuun ajaessa ja perä tuntuu vaeltavan mut taitaa ainoostan mun päässä vaeltaa ja kolahdella, väljää ei löytynyt alustasta eikä se edes kolahdellut enää samalla lailla ajossa kun viime viikolla. Kaippa noi pakkaset sit aiheutti jotain jossain, voipi olla että juurikin vakaajan puslat kolinan alku ja juuri kuten ketjun aloittaja jo sanoikin, henkimaailman hommia mutta onpahan katiska taas leimassa.
                              Osasiko katsastaja nostaa takapään oikein, eli perämurikasta? Nimittän jos vaikka on narinahelat väljät, niin väärin keventämällä ei niitä huomaa. Noin niin kuin sitä perän vaeltelua ajetellen...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎