Kerron nyt oman tarinani selvittäessäni alustan kolinoiden ja vetelyiden syitä. Auto on siis E61 vm. 04, ajettu 132tkm
Oireena ensi vaiheessa oli vetely jarrutuksissa tai kaistaa vaihdettaessa. Ongelma poistui kun vaihdettiin reaktiotangot eteen.
Vetely poistui, mutta jäljelle jäi ikävä kolina etupäästä, joka voimistui pakkasten kiristyessä. ELi mitä kylmempi oli, sitä kovempi kolina. Kolina tuntui jopa jaloissa asti ja tuntui, että se kuului koko etupäästä eikä vaan toiselta puolelta.
Vaihdettiin alatukivarret, koiranluut, iskarit + yläpäät --> ei vaikutusta. No syyllinen olikin (yllättäen) vakaajan puslat, jotka kutistuivat pakkasessa niin, että kolinan määrä oli huomattava.
Vaihdettiin uudet puslat ja koko auto hiljeni ja etupään toimintakin muuttui täsmällisemmäksi.
Kuulemma ollut enemmänkin vikaa ko. puslissa eli ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa ko. puslat, jos muutoin alusta vaikuttaa olevan kunnossa ja siitä huolimatta etupää kolisee.
Oireena ensi vaiheessa oli vetely jarrutuksissa tai kaistaa vaihdettaessa. Ongelma poistui kun vaihdettiin reaktiotangot eteen.
Vetely poistui, mutta jäljelle jäi ikävä kolina etupäästä, joka voimistui pakkasten kiristyessä. ELi mitä kylmempi oli, sitä kovempi kolina. Kolina tuntui jopa jaloissa asti ja tuntui, että se kuului koko etupäästä eikä vaan toiselta puolelta.
Vaihdettiin alatukivarret, koiranluut, iskarit + yläpäät --> ei vaikutusta. No syyllinen olikin (yllättäen) vakaajan puslat, jotka kutistuivat pakkasessa niin, että kolinan määrä oli huomattava.
Vaihdettiin uudet puslat ja koko auto hiljeni ja etupään toimintakin muuttui täsmällisemmäksi.
Kuulemma ollut enemmänkin vikaa ko. puslissa eli ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa ko. puslat, jos muutoin alusta vaikuttaa olevan kunnossa ja siitä huolimatta etupää kolisee.
Comment