Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d E61 huohotin jäässäkö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lofjussi
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 183
    • Rovaniemi

    530d E61 huohotin jäässäkö

    Asentelin eilen säteilylämppärin autoon ja tein samalla havaintoja öljyvuodosta.
    Ko. auton olen tuottanut saksasta kuukauden päivät sitten.
    Moottorin muovikannen poistin ja kuljettajan puoleinen moottorin sivu on märkä, aivan kuin vuoto ois tullut nyt just. Kaikista likaisin paikka on ykkös pytyn hehkutulpan alla, ikään kuin hehkun juuresta ois tullut jotain, vai oisko tuo sittenkin imusarjasta siitä yläpuolelta jotain valunut…
    Missäs se on se huohotin, luinko että joku separaattori joka pitäis puhdistaa aina joskus, voisko tuo olla jäässä?
    Koko moottorin sivu on kyllä rasvanen…

    Luin että näissä 2006 mallisissa ois jo paremmat "läpät" imusarjassa, että putoamisvaara ei ole enää todennäköinen?

    Sitten vielä, kun auto käy tyhjäkäyntiä ja pellin nostaa ylös ja kuuntelee niin moottorin etureunasta kuuluu sellainen naputtavan venttiilin ääni. Tulisko tuo ääni jostain egr tms. laitteesta.

    Autohan on 530xdta 182tkm ajettu
    645 ci cabriolet m-performance 2004
  • Metalgod
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 201
    • Helsinki

    #2
    Separaattori on tuon kannen (11) alla.



    Läppävikoja on ollut ja suosittelen poistamaan läpät vaikka onkin olevinaan vahvistettu akseli jne. Nakutus voi kuulua sieltä. Tai nostajasta...
    -530dA 600 Nm
    - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

    Comment

    • lofjussi
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 183
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by Metalgod View Post
      Separaattori on tuon kannen (11) alla.



      Läppävikoja on ollut ja suosittelen poistamaan läpät vaikka onkin olevinaan vahvistettu akseli jne. Nakutus voi kuulua sieltä. Tai nostajasta...
      Kiitos Metalgodille nopeasta vastauksesta!
      Onko tuo separaattori puhdistettav vai uusittava? ja onko tuo se pakkas vian aiheuttava (huohottimen jäätyminen) Pitääkö purkaa jotain edestä, ennen kuin pääsee käsiksi, moottorin muovikansi tieten...

      Imusarjan läpät: paljonko asennusaika (pois ottamiselle siis) noin, jos sais iltasella aikaa poistaa. Eihän altista DPF, ym automaatin nykimis ongelmiin
      Last edited by lofjussi; 18-02-2010, 10:49.
      645 ci cabriolet m-performance 2004

      Comment

      • Metalgod
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 201
        • Helsinki

        #4
        Läppien poisto ohje: http://www.netikka.net/anninajathoma...pienpoisto.htm

        Sen separaattorin tilalla on varmaan alkuperäinen vaahtomuovi "tamppooni", otat sen pois ja vaihdat tilalle uudenmallisen separaattorin "Vortex". Maksaa Laakkosella n. 35 €. Helppo asentaa, purkamaan joutuu aika paljon muoveja ja muistaakseni vakaajaputken. Torxruuveja kaikki.

        (se tamppooni kun jäätyy niin alkaa turbon öljypuolen jättöpaineet nousemaan ja hajoiottaa pikkuhiljaa turbon, tai sitten huohottaa jostain liitoksesta pihalle)

        Olethan terkastanut, ettei öljynsuodatiimen kansi vuoda ja roiski öljyjä ympärille. Osa (4). Sijaitsee suurinpiirtein siinä missä kerroit olevan ne pahimmat roiskeet.
        -530dA 600 Nm
        - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7544
          • Jyväshyvä

          #5
          Onkos jollain kuvaa tuosta vortex-suodattimesta?
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7544
            • Jyväshyvä

            #7
            Ajattelin vain että mikähän toimintalogiikka noissa on?

            Omassa 535d 04/2007:ssa oli huohotusongelmaa
            (ts. pukkasi öljyä jonkin verran imupuolelle).

            Huohotin oli muuttunu 08/2007 ja eri varaosanumerolla,
            hain sellaisen tilalle.

            En huomannut tutkia sitä uudempaa että mitä eroa siinä oli edelliseen,
            mutta kun joutessani tutkin vanhaa,
            ei siinä ollut mitään suodatinta. Vain jousi joka nosti kumikalvolvon
            huohottimen "kattoon",
            mutta ei se kumikalvo mitenkään estänyt
            öljyjen huohotusta imupuolelle.
            Ajattelin että puuttuiko siitä jokin osa...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Metalgod
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 201
              • Helsinki

              #8
              Vortex separator

              Löytyy muuten kaapista yksi ylimääräinen vortex - oilseparator.(uusi, paketissa ja tiivisteet mukana) 20€ hinta.

              Ostin aikoinaan uuden, mutta kun rupesin vaihtamaan, niin kotelon alta löytyi uusi osa vaihdettuna.

              Osa on Helsingissä. Kyselyt privaan jos kiinnostaa.
              -530dA 600 Nm
              - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

              Comment

              • Metalgod
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 201
                • Helsinki

                #9
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Ajattelin vain että mikähän toimintalogiikka noissa on?

                Omassa 535d 04/2007:ssa oli huohotusongelmaa
                (ts. pukkasi öljyä jonkin verran imupuolelle).

                Huohotin oli muuttunu 08/2007 ja eri varaosanumerolla,
                hain sellaisen tilalle.

                En huomannut tutkia sitä uudempaa että mitä eroa siinä oli edelliseen,
                mutta kun joutessani tutkin vanhaa,
                ei siinä ollut mitään suodatinta. Vain jousi joka nosti kumikalvolvon
                huohottimen "kattoon",
                mutta ei se kumikalvo mitenkään estänyt
                öljyjen huohotusta imupuolelle.
                Ajattelin että puuttuiko siitä jokin osa...

                Jep. sellainen muovinen jousella toimiva syklooni systeemi se on. Ei siinä mitään suodatin osaa ole. Huoltovapaa mekanismi.
                -530dA 600 Nm
                - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7544
                  • Jyväshyvä

                  #10
                  Originally posted by Metalgod View Post
                  Jep. sellainen muovinen jousella toimiva syklooni systeemi se on. Ei siinä mitään suodatin osaa ole. Huoltovapaa mekanismi.
                  Hmm, ei siinä minulla ollut mitään cykloonia.
                  En oikein keksinyt sille kumikalvolle oikein mitään virkaa,
                  ellei se sitten tärise ja ravista öljyjä alas...

                  530d:ssä ja 535d:ssä nuo osat ovat erilaisia:



                  vs.



                  Ilmeisesti 530d:ssä on tuossa sisällä tuo "syklooni" irtonaisena?
                  535d:ssä rakenne on aivan erilainen...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • lofjussi
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 183
                    • Rovaniemi

                    #11
                    Kiitokset kaikille, vinkkejä on tullut mukavasti näin aloittelevalle bemari ukolle...
                    Tilasinkin Metalgodilta separaattorin, koska paikallisessa liikkeessä ei ollut varastossa moista. Oli kylläkin ensiluokkaisen hyvä palvelu ja muutenkin ammattimiehen tuntuinen kaveri pöydän toisella puolella, siis Rovaniemen Wetterillä.
                    Mutta mutta... Etiäpäin en oikein ole päässyt. Tietenkään minulla ei ole vielä tuota separaattoria ja liikkeestä saamani info ei oikein ottanut auetakseen. Eli kaveri pyysi tarkistamaan minua onko autoni ns. kylmän ilman versio, eli onko huohotin putkistossa esilämmitys ja jos ei niin siihen pitäisi ostaa putkisto (renluftsror 13717794173 ja by-pass ven 13717795710, tämä ilmeisesti lämmitin) lisäksi pitäisi tarkistaa onko lämmittimelle virransyöttö auton johtosarjassa. Kuvankin sain mukaan muttei tosta oikein aukee, pitäis vissiin purkaa imusarjaa tai jotain pois...
                    Muovikansihan mulla´vasta irroitettu.

                    Päivitystä: Eli sekaannusta päässäni aiheutti tuo osien pitkä välimatka...Tuijotin ja tutkin aparaattia uudemman kerran. Eli wetterin kaveri tarkoitti moottorin etuosaan tulevaa huohottimen esilämmitystä, autossani ei semmoista ollut eikä ihan lähellä kyllä tyhjää pistokettakaan. Ja separaattorihan on tuolla koneen takaosassa, niin kuin näissä lähettämissänne kuvissa näkyy. Onko nyt niin, että mulla on vaaahtomuovi tuolla jousen ja kalvon tilalla ja se jäätyy ja aiheuttaa hikoilua koska motin kylki on aikasen "tuoreen, rasvanen" että tuon uskoisi tulleen lyhyessä ajassa...
                    Toinen päivitys:Huohottimen lämmittimen vaikutus tuonne separaattorin liepeille asti kyllä arveluttaa
                    -Jussi-
                    Last edited by lofjussi; 18-02-2010, 20:49.
                    645 ci cabriolet m-performance 2004

                    Comment

                    • lofjussi
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 183
                      • Rovaniemi

                      #12
                      Huohottimen, separaattorin vaihtoa tässä puuhailin. Irroittelin noita muoveja konehuoneesta. Ilman putsarin kannen sain irti, mutta varsinainen kotelo josta öljykorkkikin tulee läpi tuntuu olevan tiukassa. Pitääkö kannen reijästä irroittaa nyt suodatin kun kansi on auki, ja kuinka se irroitetaan? Varsinaisen kotelon kolme ruuvia päältä irroitin mutta mistähän muualta se on kiinni? Välitukiputket ym. moottorin suojakuorethan mulla on jo irti. Mutta separaattoriin ei vielä pääse käsiksi...
                      645 ci cabriolet m-performance 2004

                      Comment

                      • humala
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 739
                        • Kemi

                        #13
                        se huohottimenlämmitin sydeemillä estetään huohotinputken jäätyminen taida juurikaan vaikuttaa separaattorin jäätymiseen vaikka voihan se lämmittää sitä huohotin ilmaa..

                        johdotus asennetaan turbon liitoksiin muistaakseni.. tais olla tuolla E39:iin asennusohjetta searchiin sanat huohottimen asennus tjsp..
                        E70 X5 3.0d -07
                        E39 530da touring -99
                        ex: E36 325i sedan -93

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #14
                          Ei siellä huohotin jäädy, ei työntäisi öljyjä vain kuskin puolelle. Muutenkin tuntuu olevan _äärimmäisen_ harvinaisia näiden dieseleiden huohottimien jäätyminen, lämmittimiä tuossa huohotinputken mutkassakaan ei ole suurimmassa osassa autoja. Ei ole ollut alunperin suomeen tuoduissa yksilöissäkään läheskään kaikissa.

                          Todennäköisemmin vuotaa huohotuksen mukana/turbosta tulevaa öljyä jostain imusarjan tiivisteestä.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #15
                            Jos kuskinpuolelle tihkuu öljyä, niin todennäköisimmin se tulee imusarjan läppien kotelointien saumoista, ahtoilman mukana kulkeutunutta öljyä, jota tulee jonkun verran täysin normaalisti toimivassakin moottorissa.

                            M57N2 koneiseen tuota öljynerotinta ei ole kuvattu osaluettelossa erikseen. Yhdestä tuollaisest läppienpoiston yhteydessä todettiin, että siellä ei ollut öljynerotinta ollenkaan, pelkkä kotelo ja kalvoventtiili. Itse kotelo oli identtinen M57N koneisen kanssa ja öljynerotin meni paikalleen nätisti. Itselle jäi epäselväksi, onko tuo öljynerotin jätetty jo tehtaalla pois. :think
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎