Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d E61 huohotin jäässäkö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lofjussi
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 183
    • Rovaniemi

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos kuskinpuolelle tihkuu öljyä, niin todennäköisimmin se tulee imusarjan läppien kotelointien saumoista, ahtoilman mukana kulkeutunutta öljyä, jota tulee jonkun verran täysin normaalisti toimivassakin moottorissa.

    M57N2 koneiseen tuota öljynerotinta ei ole kuvattu osaluettelossa erikseen. Yhdestä tuollaisest läppienpoiston yhteydessä todettiin, että siellä ei ollut öljynerotinta ollenkaan, pelkkä kotelo ja kalvoventtiili. Itse kotelo oli identtinen M57N koneisen kanssa ja öljynerotin meni paikalleen nätisti. Itselle jäi epäselväksi, onko tuo öljynerotin jätetty jo tehtaalla pois. :think
    Kyllä, juuri kuskinpuoli on öljynen ja näyttäis juurikin akselin rejistä tulleen. Nappasin imusatsin just pois ja porasin läpät akselilta. Nyt ois tulppaus edessä, oisko ristipää kantainen M5 koneruuvi sinisen lukitteen kans hyvä?

    On se kyllä kypsä irroittaa tuo kaasuläppä kotelo.
    Mutta separaattori vielä paikoillaan. Miten se tuo ilmanputsarin kotelo lähtee, etten murjo sitä? Vai oisko mulla jo tuo jousi venttiili "vakiona" vaahtomuovi rätin sijaan? Auton motti on M57/T2 vin CS23438.

    Kiitokset avuistanne!

    -Jussi-
    645 ci cabriolet m-performance 2004

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      #17
      Käy varmaan tuo ehdottamasi ruuvi ihan hyvin, itse olen tavannut vääntää reikiin 6mm kierteen ja tulpannut kuusiokolo/tähtipää pulteilla reiät liiman kanssa. Ilmanputsarikotelon irrottamista en tarkalleen muista, siellä on ainakin 4-5 kuusiokolu pulttia ja sitten tietysti se ilmanohjainputki pitä irrottaa siitä kotelosta. Vuosi aikaa kun viimeksi vaihdoin, mutta pienellä järkeilyllä se sieltä ehjänä tuli. Mielestäni tehty kyllä ilmansuodattimen vaihto turhan hankalaksi, vaikka sitä nyt ei mahdottoman usein tarvi tehdäkkään...
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #18
        Itsekin suosittelisin noihin "koteloituihin" läppiin M6 ruuvia tulppaukseen. Sen kotelon ja imusarjan välinen liitos kannattaa putsata hyvin ja kasatessa siihen saumaan tiivisteliimaa.

        Siinä huohottimen kotelossa on aina se kalvoventtiili. Kantikkaalla puolella pitäisi sitten olla se öljynerotin.

        Siellä ilmanputsarikotelon takanurkassa on yksi ruuvi, joka voi jäädä huomaamatta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • lofjussi
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 183
          • Rovaniemi

          #19
          Originally posted by joko View Post
          itse olen tavannut vääntää reikiin 6mm kierteen ja tulpannut kuusiokolo/tähtipää pulteilla reiät liiman kanssa. Ilmanputsarikotelon irrottamista en tarkalleen muista, siellä on ainakin 4-5 kuusiokolu pulttia ja sitten tietysti se ilmanohjainputki pitä irrottaa siitä kotelosta. Vuosi aikaa kun viimeksi vaihdoin, mutta pienellä järkeilyllä se sieltä ehjänä tuli. Mielestäni tehty kyllä ilmansuodattimen vaihto turhan hankalaksi, vaikka sitä nyt ei mahdottoman usein tarvi tehdäkkään...
          Pitääkö M6 kierteelle porata esireikää isommaksi, vai oletko suoraan vaan kierretapilla täräyttäny?

          Siis pitääkö tuo koko ilmanputsari hökötys aina suodatinta vahtaessa purkaa vai vaihtuuko suodatin luukun kautta?
          645 ci cabriolet m-performance 2004

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9156
            • Oulu

            #20
            Originally posted by lofjussi View Post
            Pitääkö M6 kierteelle porata esireikää isommaksi, vai oletko suoraan vaan kierretapilla täräyttäny?

            Siis pitääkö tuo koko ilmanputsari hökötys aina suodatinta vahtaessa purkaa vai vaihtuuko suodatin luukun kautta?
            Ei tarvi esiporausta. Laitat kierretapin akkuporakoneeseen ja pienellä nopeudella pyöräytät.

            Ei se suodatin siitä imuputken aukosta tule kuin paloina.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • lofjussi
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 183
              • Rovaniemi

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Ei tarvi esiporausta. Laitat kierretapin akkuporakoneeseen ja pienellä nopeudella pyöräytät.
              Ok, näin teen. Isompi parempi...

              Originally posted by Clavurion View Post
              Ei se suodatin siitä imuputken aukosta tule kuin paloina.
              No on se kyllä sitte työläs vaihtaa...
              645 ci cabriolet m-performance 2004

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2177
                • Kuopio

                #22
                Ei se muuten sit ainakaan vielä -33 asteessa ja matka-ajossa jäädy vaikka ei käviskään ihan täysillä lämmöilllä. Toki eihän siinä muuta menetä kuin rahaa kun noita asentelee.

                Etsikää 1 (yksi) E60/E61 missä ei ole muutamalle sataselle parempaa käyttöä...
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • lofjussi
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 183
                  • Rovaniemi

                  #23
                  Tsekkasin huohottimen, siellä on se jousi ja kumikalvo. Putsasin ja laitoin takas.
                  Imusarjan läpät poistin, sieltä akselien juuresta se näytti öljyä valuneen. Eli sehän on sitä öljyy mitä turbo päästää läpi ja kulkeutusko siinä samassa noita huohotusöljyjä. Aikasen öljyinen oli imusarja sisältä, myös egr nokea vähän. Läpät(vahvemmat 2006 malli) oli kyllä tosi hyvä kuntoiset ja vahvaa tekoa, ei ne kyllä helpolla taida mureta tuonne ruuaksi. Tokihan se mahdollista, että egr:n noki jumittaa ja tärinä tekee ajan kans tuhoja... Nyt ne on kuiten pois.

                  Ja säteily lämmitin on nyt paikallaan, ei siitä varmaan haittaakaan

                  Kasausta jäi vähän huomisellekin ja mitenhän se tuo webaston muutos, että alkais lämmittään myös mottia...

                  Pitäiskö se vaihtaa nyt tuo ilmanputsari kun on niin hyvin tyrkyllä. Onko KL-varaosien suodatin alkuperäinen (42€) Näytti kyllä olevan aika tuoreen näköinen, on vaan tuo vaihto tehty niin työlääksi...

                  Kiitokset hyvistä neuvoistanne!

                  -Jussi-
                  Last edited by lofjussi; 21-02-2010, 21:37.
                  645 ci cabriolet m-performance 2004

                  Comment

                  • ducatirocks
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 200
                    • Lempäälä

                    #24
                    Heitämpä omaan kokemukseeni perustuvan "oil separator" kysymyksen tähän kun aihe on kerran avattu... Eli mulle myytiin tamperelaisesta bmw huoltoliikkeestä tamppooni mallinen oil separator. Vaihtotyön yhteydessä totesin minäkin, että tamppoonin tilalla olikin juurikin sellainen sykloni hässäkkä. En vaihtanut tamppoonia syklonin tilalle kun ajattelin että sykloni malli olisi vähemmän jäätymisherkkä noista vaihtoehdoista.

                    Ja sit kysymys: Onko niin, että noi sykloni malliset "oil separatorit" on suunniteltu juuri jäätymisongelmaa poistamaan. Tarviiko sykloni mallit koko huohottimen lämmitintä???
                    - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Originally posted by ducatirocks View Post
                      Ja sit kysymys: Onko niin, että noi sykloni malliset "oil separatorit" on suunniteltu juuri jäätymisongelmaa poistamaan. Tarviiko sykloni mallit koko huohottimen lämmitintä???
                      Ei ole suunniteltu jäätymisongelmaan. Huohottimen lämmitys ei ole tuolle seudulle lähimainkaan, ainoastaan viimeiselle putkimutkalle turbon vieressä. Dieseleissä ei jäätymisongelmaa edes ole ollut nimeksikään, joten eipä ole ongelmaa mitä poistaa. Äärimmäisen harvinaista siis, vaikkei varmastikaan mahdotonta.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • KOMBI7
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 82
                        • Satakunta

                        #26
                        Puuttuva öljynerotin

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jos kuskinpuolelle tihkuu öljyä, niin todennäköisimmin se tulee imusarjan läppien kotelointien saumoista, ahtoilman mukana kulkeutunutta öljyä, jota tulee jonkun verran täysin normaalisti toimivassakin moottorissa.

                        M57N2 koneiseen tuota öljynerotinta ei ole kuvattu osaluettelossa erikseen. Yhdestä tuollaisest läppienpoiston yhteydessä todettiin, että siellä ei ollut öljynerotinta ollenkaan, pelkkä kotelo ja kalvoventtiili. Itse kotelo oli identtinen M57N koneisen kanssa ja öljynerotin meni paikalleen nätisti. Itselle jäi epäselväksi, onko tuo öljynerotin jätetty jo tehtaalla pois. :think
                        Tuossa joulunpyhinä ajattelin tarkastaa ilmansuodattimen ja öljynerottimen kunnon. Auto E61 525dA LCI 2007/05. Ilmansuodatinkotelo oli aivan täynnä kaikenlaisia muumioituneita ötököitä ja öljynerottimen kanssa kävi samalla tavalla kuin yllä Clavurionin tekstissä. Eli ei suodatinpatruunaa tai vortexia. Onko mahdollista, että auto on lähtenyt tehtaalta ilman kyseistä suodatinta ja vielä tarkoituksella? Mitä kyseisen suodattimen puuttuminen vaikuttaa koneen toimintaan? Auto on koko huoltohistoriansa ajan käynyt ”marmorilla”, joten täysin merkistä tietämättömät asentajat eivät ole autoa pidelleet. Voihan se tietenkin vahinko sattua kenelle tahansa. Kuuluuko kyseinen suodatin johonkin huolto-ohjelmaan?
                        Tästä tarinasta päästään varsinaiseen syyhyn tutkia autoa ihan omatoimisestikin. Eli nyt jo kolmas syksy/alkutalvi ja moottori on alkanut nykimään terävästi kun ulkoilman lämpötila on n. +5 ja siitä alaspäin. Nykiminen loppuu kun moottori lämpenee. Kahtena edellisenä syksynä, kun auto ollut määräaikaishuollossa olen kyseisestä viasta kertonut ja molemmilla kerroilla on vastattu, että suuttimet tarkastettu, eivätkä osaa sanoa tai arvata ongelman aiheuttajaa. Eli sama vastaus molemmilta BMW-merkkihuoltamoilta (Hatanpää-Lielahti).
                        Mitä ulkoilman lämpötilaa, tai siihen liittyviä tunnistimia autossa esiintyy ja onko niitä vaikea ammattimiehen kartoittaa? Ilmiselvästi kun tuo lämpötila asiaan ratkaisevasti vaikuttaa. Onko esim. Imuilman esilämmityksen toiminta jotenkin ohjelmallisesti kartoitettavissa? Onko tampereen ympäristössä henkilöä, joka voisi asiaa hieman tutkia ja tietenkin korvausta vastaan? Olisi niin hienoa, jos muuten mukava ajoneuvo vielä lakkaisi nykimästä

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          #27
                          Originally posted by KOMBI7 View Post
                          Tuossa joulunpyhinä ajattelin tarkastaa ilmansuodattimen ja öljynerottimen kunnon. Auto E61 525dA LCI 2007/05. Ilmansuodatinkotelo oli aivan täynnä kaikenlaisia muumioituneita ötököitä ja öljynerottimen kanssa kävi samalla tavalla kuin yllä Clavurionin tekstissä. Eli ei suodatinpatruunaa tai vortexia. Onko mahdollista, että auto on lähtenyt tehtaalta ilman kyseistä suodatinta ja vielä tarkoituksella? Mitä kyseisen suodattimen puuttuminen vaikuttaa koneen toimintaan? Auto on koko huoltohistoriansa ajan käynyt ”marmorilla”, joten täysin merkistä tietämättömät asentajat eivät ole autoa pidelleet. Voihan se tietenkin vahinko sattua kenelle tahansa. Kuuluuko kyseinen suodatin johonkin huolto-ohjelmaan?
                          Tästä tarinasta päästään varsinaiseen syyhyn tutkia autoa ihan omatoimisestikin. Eli nyt jo kolmas syksy/alkutalvi ja moottori on alkanut nykimään terävästi kun ulkoilman lämpötila on n. +5 ja siitä alaspäin. Nykiminen loppuu kun moottori lämpenee. Kahtena edellisenä syksynä, kun auto ollut määräaikaishuollossa olen kyseisestä viasta kertonut ja molemmilla kerroilla on vastattu, että suuttimet tarkastettu, eivätkä osaa sanoa tai arvata ongelman aiheuttajaa. Eli sama vastaus molemmilta BMW-merkkihuoltamoilta (Hatanpää-Lielahti).
                          Mitä ulkoilman lämpötilaa, tai siihen liittyviä tunnistimia autossa esiintyy ja onko niitä vaikea ammattimiehen kartoittaa? Ilmiselvästi kun tuo lämpötila asiaan ratkaisevasti vaikuttaa. Onko esim. Imuilman esilämmityksen toiminta jotenkin ohjelmallisesti kartoitettavissa? Onko tampereen ympäristössä henkilöä, joka voisi asiaa hieman tutkia ja tietenkin korvausta vastaan? Olisi niin hienoa, jos muuten mukava ajoneuvo vielä lakkaisi nykimästä
                          Ei noita huohottimen suodattimia PÄÄSÄÄNTÖISESTI LCI malleissa ole ollenkaan.
                          toki poikkeus vahvistaa säännön. Juuri löytyi E61 530 Da LCI mallista huoparullainen huohotin jossa valmistusleima 10 / 2011 ja bosch nro 39 310 50 912 ja BMW osa nro:(11 12 ?) 7 789 337 JOKU kätevä tuon oli tuonne laittanut, mutta kuka / mikä noita myy ??!!
                          kun varmempi / parempi vaihtoehto on tuo VORTEX mallinen öljynkeskipako erotin joka sinne kannattaa laittaa.
                          Kun LCI:stä puutuu tuo huohottimen suodatin niin olisivatko BMW:llä öljysumun määrällä hakeneet läppienkestävyyteen lisäaikaa ?!?! ts. öljy liottaa nokea läppien kumin pinnalta.

                          tuohon nykimiseen kannattaisi ekana käydä maantiellä ajaen LIVEDATA lukemassa sekä
                          moottorista ( imu/ahtolämmöt, ruiskutukset =pyynti / saanti) että vaihteistosta nopeudet sisään / ulos kuinka se käyttäytyy kierrosten suhteen kylmänä.

                          imuilman esilämmitystä en vielä DIESEL koneesta ole löytänyt, muuten kuin itse omiini M47 /M57 koneisiin askartelemalla
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • bemu-freak
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 277
                            • Kerava

                            #28
                            Eikös näissä E60 ja E61 530d eli M57N moottoreissa (218 hp) ole vakiona tuon Vortex tyyppinen öljyn erotin?
                            Kuten myös X5 E53 facelifteissa vm 2004 -.
                            Facelift E60 / E61 M57N2 taas ei siis ole edes tuota Vortexia?
                            Kuuluuko tuo Vortex kuitenkin vaihtaa aika ajoin? Vai voiko sen jotenkin puhdistaa?
                            BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                            ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9156
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by bemu-freak View Post
                              Eikös näissä E60 ja E61 530d eli M57N moottoreissa (218 hp) ole vakiona tuon Vortex tyyppinen öljyn erotin?
                              Ainakin alkupään E60/61 M57N-koneisissa on vielä vanha huoparulla, vaikka osaluettelo ei sitä enää tunnekaan. Käytännön kokemusten mukaan vaihtui vortex-versioon jossain 2004-2005 vaihteessa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • bemu-freak
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 277
                                • Kerava

                                #30
                                Ok Kiitos tiedosta. Pitää painella Vortex kauppaan.
                                BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                                ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎