Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D hihnan vitinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    E60 530D hihnan vitinä

    Dodiin, johan tässä 20tkm tullut rullattu kärryllä viime huollon jälkeen, senkun tankkasi vaan ja pesi.

    Nyt alkoi pakkasten jälkeen moniurahahihna "vitistä" vaisusti etenkin kylmällä koneella, ei siis varsinaisesti luista mutta pitää sellasta vitinää sitä mukaa kun pyörii. Edellisessä 530D:ssä se tarkoitti kampiakselin hihnapyörän eli ns. värinänvaimentimen vaihtoa, hihnojen vaihtoa, ja kiristinrullien vaihtoa (ilmeisesti jollain tapaa automaattiset, vai?). Tuo remppa oli melkosen tyyris lysti.

    Tuumasin kysästä ennenkun pistän tilaten Saksasta hihnat ja kampuran pyörät - että onkos joku selvinnyt ko. vaivasta ihan hihnan kiristyksellä tai hihnojen vaihdolla - vai onko se nyt suosiolla vaan turhia miettimättä ne palikat tilaukseen ja vaihtoon?

    Jos pyörää katsoo kun kone käy, se kyllä pyörii täydellisen tasaisesti, ja siinä ei näe mitään hapertumista ulkoa päin eikä se heilu mihinkään (mutta hihnathan kiristää sitä toki), vaan eipä se edellinenkään mitään varoittanut vaikka oli silloin ihan tuhannen tohjona? :think

    Mittariin pyörähti juuri 164tkm, ehkä suht pienet kilsat tuolle mutta eikös ne yleensä lähempänä 200tkm ala hapertua.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    #2
    Kyllähän näistä on värinänvaimentimia menny 150tkm kohdallakin jo. Sitä kannattaa ainakin syynätä lampun kanssa tarkemmin, keskustassa oleva kumi voi murtua tai halkeilla. Mutta se tuskin aiheuttaa hihnan kitinää, eli hihna ja joku hihnan pyörä sielä varmaan kitisee.
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Lallevihtinen View Post
      Kyllähän näistä on värinänvaimentimia menny 150tkm kohdallakin jo. Sitä kannattaa ainakin syynätä lampun kanssa tarkemmin, keskustassa oleva kumi voi murtua tai halkeilla. Mutta se tuskin aiheuttaa hihnan kitinää, eli hihna ja joku hihnan pyörä sielä varmaan kitisee.
      Mites tuo on porukalla oireillut tuo vaimentimen hajoaminen? Ei tämä kärry ainakaan mitään tärinöitä tms. anna, mitä nyt käynnistäessä ja sammuttaessa saattaa tärähtää tuo motti.

      Tuota tuli tiirattua kun viimeksi vaihtelin jotain konehuoneeseen, ja se kumi on täysin ehjä siitä etupuolelta. Mutta joskus laakkosella höpistessä sanoivat että se voi hajota myös sieltä takapuolelta, vai koittivatko vain rahastaa

      Siinä edellisessä kärryssä se hihnan laulaminen johtui kuulemma nimenomaan siitä vaimentimen hajoamisesta, rulla alkaa väristä ja hihna sitten laulaa ja vitisee, en tiedä? Mutta ainakaan tuota tärinää ei huomaa, rulla pyörii täysin nätisti ja tasaisesti.

      Kuka tietää, ehkä nuo hihnat hiljenee muutenkin kun kelit lämpenee.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Kokeileppa pienenä erittäin hyväksi todettuna niksinä sirotella teelusikallinen perunajauhoa hihnalle sen pyöriessä. Kuulit aivan oikein, ja voin sanoa että toimii! Hiljenee, eikä luista.
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Jos dampperi pyörii tärisemättä eikä heilu käsin heilutellen, ei se aiheuta vinkumista. Se vaimentaa muuten kampiakselin vääntövärähtelyjä, ei ulospäin tuntuvaa heiluntaa joten persauksissa ei pitäisikään tuntea.

          Veikkaisin että kiristinmekanismi on jumiutunut tai joku apulaite/ohjainrulla hajoamassa. Ainakin E39:ssä tuo mekanismi menee ajan kanssa jumiin kun pääsee töhnää ja pölyä metallivarren ja muovipuslan väliin. Kannattaa ottaa hihna pois ja kokeilla laakeroinnit, sen jälkeen katsoa se kiristinmekanismi, ennen kuin tilaa yhtään mitään.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2318
            • Uusimaa

            #6
            Onkos tämä hihnojen ja rullien vaihto kuinka helposti tehtävissä? Olin joskus katselevani että aikamoisen ahtaat on paikat. Ainakaan yläkautta ei pääse tekemään mitään. Onko kukaan tehnyt operaatiota itse? On vähän sellainen tunne että alkaa meikäläisenkin autossa olemaan ajankohtainen juttu...
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Onkos tämä hihnojen ja rullien vaihto kuinka helposti tehtävissä? Olin joskus katselevani että aikamoisen ahtaat on paikat. Ainakaan yläkautta ei pääse tekemään mitään. Onko kukaan tehnyt operaatiota itse? On vähän sellainen tunne että alkaa meikäläisenkin autossa olemaan ajankohtainen juttu...
              Helppo nakki ja kyllä siellä sitä tilaa on, järjestelee sitten vähän jos tuntuu ettei muuten sormet mahdu
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #8
                ei kait nämä moniurahihnat paljon luistele jos kiristimet on kunnossa,että ne pottujauhot kannattaa ehkä säästää johonki muualle
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • foursquare
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2012
                  • 76
                  • Lahti

                  #9
                  Itselläkin se hihna vitisee kylmällä koneella, häviää kun paikat vähän lämpiää. Kysynkin siis että onko vaarallista ajaa ns. loppuun asti nuo ''vitisevät'' osat jos siis syynä joku rulla tai hihnapyörä, vai hajoaako koneesta muutakin. Vai katkeaako/löystyykö hihna vain jonkun rullan pettäessä tms ja lataus ,(vesipumppu?), ilmastointi häviää pelistä. ?
                  530dA E60 -orientblau metallic

                  Comment

                  • Haatainen
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 1451
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by foursquare View Post
                    Itselläkin se hihna vitisee kylmällä koneella, häviää kun paikat vähän lämpiää. Kysynkin siis että onko vaarallista ajaa ns. loppuun asti nuo ''vitisevät'' osat jos siis syynä joku rulla tai hihnapyörä, vai hajoaako koneesta muutakin. Vai katkeaako/löystyykö hihna vain jonkun rullan pettäessä tms ja lataus ,(vesipumppu?), ilmastointi häviää pelistä. ?
                    No jos sen oikeen loppuun saakka ajaa, ja sielä kitisee joku hihnapyörän laakeri tms, niin voihan siinä matka katketakin. Itse kuuntelin M50:ssä aikani moniurahihnan kitinää, ja sitten leikkasikin jo kiristimen rullan laakeri kiinni -> hihna poikki: laturi, ohjaustehostin ja vesipumppu seis -> ei ajeta kovin pitkälle.
                    Alla:
                    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                    E24 635Csi -84 Polaris metallic

                    Ennenkin on ollut autoja

                    Comment

                    • JJtalo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 350
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by foursquare View Post
                      Itselläkin se hihna vitisee kylmällä koneella, häviää kun paikat vähän lämpiää. Kysynkin siis että onko vaarallista ajaa ns. loppuun asti nuo ''vitisevät'' osat jos siis syynä joku rulla tai hihnapyörä, vai hajoaako koneesta muutakin. Vai katkeaako/löystyykö hihna vain jonkun rullan pettäessä tms ja lataus ,(vesipumppu?), ilmastointi häviää pelistä. ?
                      Itellä kans kitisee kylmällä koneella, paikallistin vian http://www.realoem.com/bmw/showparts...61&hg=11&fg=18 kuvalla olevaan osaan nro 4. Termarijumpassa kun suojat ja flekti oli pois edestä, ruikkasin synteettistä vaseliinia rullan "sisälle" niin kitinä loppui heti, mutta palasi muutaman päivän päästä. Saakohan tuota rullaa irti kohtuu helposti ? Siinä päässä on pultin kanta mutta se ei ainakaan auennut kohtuullisella vääntämisellä, vai oliko vaan uskon puute...

                      Comment

                      • Mik@
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1413
                        • Nurmes

                        #12
                        Originally posted by JJtalo View Post
                        vai oliko vaan uskon puute...
                        Oli. edit: siis ei se kiristinrullan päässä oleva kanta aukea, siitä löysätään vain hihna. Tuossa ohjeet rullan vaihtoon: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/05/63
                        Last edited by Mik@; 02-09-2012, 00:35.
                        E61 520Da

                        Comment

                        • Coltti
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 333
                          • https://t.me/pump_upp

                          #13
                          Itsellä kitisi e39 530d:ssä ilmastoinnin hihna kylmänä. Ongelman aiheutti vinoon kulunut ilmastoinnin kiristinrullan tanko ja sen laakerointi. Korjauksena uusi kiristinpyörän tanko ja holkki alumiiniseen tangon pidikkeeseen.

                          Osien hinta vähän reilu 100euroa, asennus itse ilmaiseksi .
                          Aikaa meni n. 1.5h ekaa kertaa tehdessä.
                          Last edited by Coltti; 02-09-2012, 01:41.
                          https://t.me/pump_upp

                          Comment

                          • A62
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 117
                            • Oulu

                            #14
                            Aikaisemmin vikisi tyhjäkäynnillä. Kesällä se sitten katkes reissunpäällä. Merkillinen huolto korjasi molemmat hihnat ja n.250 maksoi. Mitään kiristimiä tai muuta hilpettä ei ainakaan laskun mukaan vaihdettu. Nyt ei kuiteskaan vikise.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7524
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Moniurahihnan tuppaa keräämään pikkukiviä/pölyä ja rupeavat ääntämään.
                              Monasti puhdistaminen auttaa...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎