Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d turbo hajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raven82
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 378
    • tampere

    #16
    Minä miettisin tuon lastun kaveriksi kokonaan eri ahdinta. Jos sellaisen saa asennettua niin että kaikki liitännät onnistuu. Imuputki pakoputki Pakorjan laippa..Ahtimen ohjaus VNT.hän tässä ilmeisesti on jne. Tässäpä pari Turbo pajaa johon soittelisin ja kysyisin tarjousta.







    http://www.holysmoke.fi/forum/ Ja täältä kyselisin lisä mielipiteitä/ohjeita. Tosin nyt sitten saat valmistua henkisesti siihen että turboa vaihtaessa joudut auton ohjelmoimaan uusiksi.
    Last edited by raven82; 28-03-2010, 08:19.

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #17
      Noiden linkkien perusteella ei tuota VNT-ahdinta voida korjata, eli uuden osto kai sitten edessä.
      Silloin muuten kun tuo hajosi, niin kiihdytin kaasu pohjassa lähes paikaltaan jonnekin 180km/h asti, minkä jälkeen melkein heti lähti DPF:n poltto käyntiin ja sitten 20km:n jälkeen huomasinkin oudon äänen kasutellessa. Voisko tuo hajoaminen johtua siitä että pakopaineet kasvoi liikaa kun DPF oli tukossa, vai onko selleinen edes mitenkään mahdollista näillä tehoilla mitä ensimmäisessä vistissä kirjoitin
      -12 F11 530Da

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #18
        Originally posted by kvt View Post
        Noiden linkkien perusteella ei tuota VNT-ahdinta voida korjata, eli uuden osto kai sitten edessä.
        Kyllä ainakin aiemmin linkitetty Professional Motor huoltaa onnistuneesti myös VNT-ahtimia. Garrett on muutama vuosi sitten lopettanut virallisen korjaussarjan myymisen näihin, koska osalla korjauspajoista oli ongelmia VNT-siipien perussäädön kanssa ja korjauksen jälkeen toiminnassa saattoi olla ongelmia. Osaavissa käsissä VNT-turbot kunnostuvat siinä missä tavallisetkin.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #19
          Originally posted by kvt View Post
          Noiden linkkien perusteella ei tuota VNT-ahdinta voida korjata, eli uuden osto kai sitten edessä.
          Silloin muuten kun tuo hajosi, niin kiihdytin kaasu pohjassa lähes paikaltaan jonnekin 180km/h asti, minkä jälkeen melkein heti lähti DPF:n poltto käyntiin ja sitten 20km:n jälkeen huomasinkin oudon äänen kasutellessa. Voisko tuo hajoaminen johtua siitä että pakopaineet kasvoi liikaa kun DPF oli tukossa, vai onko selleinen edes mitenkään mahdollista näillä tehoilla mitä ensimmäisessä vistissä kirjoitin

          Olisi kyllä osittain looginen selitys..tai sitten ei.
          Tuskin vaan täyttä varmuutta tähän koskaan saa tai pitää olla melko huono tuuri että kaksi turboa saa samassa autossa:think
          Mulla oli DPF poissa kun ajettiin koneeseen softa ja voi jeesus sitä savun määrää mikä tuli kun kaikki otettiin autosta irti,nyt on paikoilla DPF (3x15 mm reiällä) ja hyvin on pelannut.
          Oli pakko laittaa DPF takas kun piti aivan sairasta ääntä polton aikana.
          Varmaan joku 25 tkm ajettu tuon modin jälkeen..
          Last edited by veku; 28-03-2010, 14:18.
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • kvt
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 236
            • Satakunta

            #20
            Niin se tässä kyllä vähän jännittää että kun on uusi turbo paikalla, niin jos seuraavassa täyskiihdytyksessä käy taas noin. Mutta taitaa kyllä tosiaan olla aika epätodennäköistä, että niin voisi käydä.

            Sellainen tuli vielä mieleen, etä voiko rikkinäinen pakosarja pitää tuollaista sirinää/ujellusta. Kun ääni alkaa pikkuhiljaa kaasua lisättäessä n.2600rpm kohdalla jolloin ahtoputkien liikeestä näkee ahtojen nousevan ja häipyy tai ainakin vaimenee hyvin hiljaiseksi taas 3000rpm:n jälkeen ja yhtäkkiä kassua polkaistessa se pitää sen äänen heti varmaan jo 1500rpm kohdalla. Eikö turbo luulisi pitävän sitä meteliä yläkierroksille asti, vai eikö kone sitten vaan ahda kunnolla yläkierroksille asti paikallaan kierrätettäessä.
            -12 F11 530Da

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #21
              265tkm pyörähti mittariin alkuperäisellä ahtimella. Entisen 525tds ahtimella tietojeni mukaan ajettu nyt 370tkm ja on alkuperäisiä kummatkin.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • rasanttu
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 530
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by kvt View Post
                Sellainen tuli vielä mieleen, etä voiko rikkinäinen pakosarja pitää tuollaista sirinää/ujellusta. Kun ääni alkaa pikkuhiljaa kaasua lisättäessä n.2600rpm kohdalla jolloin ahtoputkien liikeestä näkee ahtojen nousevan ja häipyy tai ainakin vaimenee hyvin hiljaiseksi taas 3000rpm:n jälkeen ja yhtäkkiä kassua polkaistessa se pitää sen äänen heti varmaan jo 1500rpm kohdalla. Eikö turbo luulisi pitävän sitä meteliä yläkierroksille asti, vai eikö kone sitten vaan ahda kunnolla yläkierroksille asti paikallaan kierrätettäessä.
                Turbo voi äännellä vain tietyllä kierrosalueella. Tutki nyt ainakin ettei se tyyppivika pakosarjan halkeaminen aiheuta tuota ääntä? Myös vuotavat ahtoputket voivat suhista tai ujeltaa. Runsas öljynkulutus ja huomattavan öljyiset ahtoputket viittaavat myös turbon laakerin menoon.
                Freude am Fahren

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6325
                  • P-Pohjanmaa

                  #23
                  Siis olikos vedot kateissa vai pelkästään tuo ääni ?
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #24
                    En ainakaan huomannut mitään suurta muutosta vedossa, vaikka vähän aluksi kiihdyttelinkin, ennen kuin tajusin että saattaa olla turbo paskana.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      #25
                      Finturbo kuopiossa olikin vissiin mainittu jo aijemmin, vissiin on ihan asiallinen paikka kun kuopion lähellä asun niin on vaan jotakin aina siitä kuullu.
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Veeksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2177
                        • Kuopio

                        #26
                        Onkos tuolle turbolle tehtävissä mitään järkevää huoltoa ENNENKUIN se on rikki. Eli voiko sille teetättää jotain, että se kestäisi pitempään tai toimisi paremmin? Ja onko se "kustannustehokasta", kun voisi kuvitella, että tuollanen turbon irrottelu, purkaminen ja rasvailu vie aika paljon ammattimiehen aikaa...

                        Tuo turbon ääntely on kyllä asia mikä saa meikäläisen vainoharhaiseksi. Ennen turboautojen piti viheltää ja nykyään ei kuulemma sais viheltää ollenkaan. Mutta jokainen turbotettu auto on kyllä viheltänyt jo uutena enemmän tai vähemmän...
                        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                        BMW E63 630iA '05

                        Comment

                        • Jamppa1983
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 739
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Veeksi View Post
                          Onkos tuolle turbolle tehtävissä mitään järkevää huoltoa ENNENKUIN se on rikki. Eli voiko sille teetättää jotain, että se kestäisi pitempään tai toimisi paremmin? Ja onko se "kustannustehokasta", kun voisi kuvitella, että tuollanen turbon irrottelu, purkaminen ja rasvailu vie aika paljon ammattimiehen aikaa...

                          Tuo turbon ääntely on kyllä asia mikä saa meikäläisen vainoharhaiseksi. Ennen turboautojen piti viheltää ja nykyään ei kuulemma sais viheltää ollenkaan. Mutta jokainen turbotettu auto on kyllä viheltänyt jo uutena enemmän tai vähemmän...
                          Eipä kyllä minusta voi tehdä mitään, ehkä öljynpaluukanavan puhdistus ainut "huolto". Muuta kun pidät ilmanoton puhtaana ja vaihdat öljyt kohtuu kilsoilla. Kylmälla ei heti kaasua pohjaan ja kovan rääkin jälkeen (bensa) pieni jälkikäyttö on hyväksi.
                          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                          M3 e90 & "M3" e30 turbo

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #28
                            Lueskelin tossa vikakoodeja ja joku vajaa 1000km sitten oli tullut sellainen vikakoodi, että pakokaasujen lämpötila ennen katalysaattoria (eli heti turbon jälkeen) liian suuri, lukema oli 759c ja kilometrit sopii aika hyvin penkitysajankohtaan. Onko tuo niin kova lämpötila, että turbo olisi rasittunut tuolloin liikaa ja petti nyt n.1000km myöhemmin?
                            DPF oli myös jo aiemmin tota jättänyt pari ilmoitusta, eli taitaa olla aika tukossa. Olisko nyt niin että penkityksessä on tuo DPF oli ahdistanut penkissä ja pakolämmöt nousi liikaa, kun eikö ahdistava putki nosta dieselissä pakolämpöja.
                            Turborempan yhteydessä on kyllä nyt tarkoitus pudistaa DPF ja tehdä siihen aukko, että jospa se parantais vähän tilannetta. Näkeekö INPAlla jostain livetietoja pakolämmöstä ajaessa, että vois sitten uudella turbolla vähän tarkkailla niitä, jos viriohjelmassa on kuitenkin jotain vikaa.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Jamppa1983 View Post
                              Eipä kyllä minusta voi tehdä mitään, ehkä öljynpaluukanavan puhdistus ainut "huolto". Muuta kun pidät ilmanoton puhtaana ja vaihdat öljyt kohtuu kilsoilla. Kylmälla ei heti kaasua pohjaan ja kovan rääkin jälkeen (bensa) pieni jälkikäyttö on hyväksi.
                              Tottakai turbon voi huollattaa. Senkun kiikuttaa sen ammattitaitoiseen ahdinhuoltoon. Huollossa siihen sit vaihdetaan siihen kuluneet osat ja "shimmataan" välykset oikeiksi.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • [Riku]
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 499
                                • Pirkkala

                                #30
                                Originally posted by Jamppa1983 View Post
                                Eipä kyllä minusta voi tehdä mitään, ehkä öljynpaluukanavan puhdistus ainut "huolto". Muuta kun pidät ilmanoton puhtaana ja vaihdat öljyt kohtuu kilsoilla. Kylmälla ei heti kaasua pohjaan ja kovan rääkin jälkeen (bensa) pieni jälkikäyttö on hyväksi.
                                Ei tuo ahdin kyllä kovan rääkin jälkeen valkkaa sitä että oliko bensa vai diesel. Jälkikäyttö molemmille hyvin suositeltavaa. Jos ahdin on vesijäähdytetty, ei jälkikäytön ole niin väliä. Mikäli ahdin jää kuumana sammuksiin, voi sen pakopesä haljeta lämpötilaerojen vuoksi, tai turbiinista lämpö johtua akseliin ja laakereihin, joissa niihin jäänyt öljy "palaa" kiinni.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎