Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d turbo hajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MrBubbles
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 799
    • Seinäjoki

    #46
    Veikkaan että laakerit selvät. Ota imuputki pois ja koita klapuuttaa ja pyöritellä että ottaako siivet seinään. Myös akselin venyminen on mahdollinen.
    No life, no friends, just motorsport!

    -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
    -jokunen e30.
    -e28

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #47
      Miten paljon ehjä turbon akseli heiluu pystysuunnassa, koska päittäisvälystä ei ainakaan tunnu, mutta kyllä akseli muuten heiluu.
      -12 F11 530Da

      Comment

      • MrBubbles
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2009
        • 799
        • Seinäjoki

        #48
        Ei se hirveitä saa heilua.. akselin päästä mitattuna max kympin verran (0,1mm). Saisitko otettua siitä kompurasiivestä hyvän kuvan? Siitä jo silmällä näkee että miten kaukana ollaan seinästä. Josei siellä päittäisvälystä tunnu niin ei siellä sitten ainakaan päätyhela ole hajalla eli tuurilla voi selvitä laakeroinnilla+painotuksella.
        No life, no friends, just motorsport!

        -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
        -jokunen e30.
        -e28

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #49
          Tänään tuli sitten otettua turbo irti. Turbon ja pakosarjan välisessä laipassa näkyi selvä nokinen kohta mistä on vuotanut ja siitä ympäristöstäkin oli paikat nokisena. Pidetään sormet ristissä, että syy on vain tuo ettei tarvis sitä uutta turboa ostaa.
          Turbon akselin välys onkin kyllä niin pieni, että kun vertasin kaverin käyttämättömän kunnostetun turbon välykseen, niin en huomannut juurikaan eroa.
          Haen alkuviikolla uudet tiivisteet ja laitan auton kasaan, niin sitte nähdään häipyykö ääni. Sopis kyllä hyvin ääniin tuo tiiviste vika, kun nopeasti kasuutettaessakin kuuluu se vinkahdus, mutta taustalla mielestäni kuuluu tasainen normaali turbon vihellys.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #50
            Originally posted by kvt View Post
            Tänään tuli sitten otettua turbo irti. Turbon ja pakosarjan välisessä laipassa näkyi selvä nokinen kohta mistä on vuotanut ja siitä ympäristöstäkin oli paikat nokisena. Pidetään sormet ristissä, että syy on vain tuo ettei tarvis sitä uutta turboa ostaa.
            Turbon akselin välys onkin kyllä niin pieni, että kun vertasin kaverin käyttämättömän kunnostetun turbon välykseen, niin en huomannut juurikaan eroa.
            Haen alkuviikolla uudet tiivisteet ja laitan auton kasaan, niin sitte nähdään häipyykö ääni. Sopis kyllä hyvin ääniin tuo tiiviste vika, kun nopeasti kasuutettaessakin kuuluu se vinkahdus, mutta taustalla mielestäni kuuluu tasainen normaali turbon vihellys.
            Kyllä se varmaan tuo vuoto on syynä. Tarkista myös kunnolla se pakosarja ettei ole halkeillut/repeillyt mistään.
            Öljynpaineella tasapainotetaan se turbon akseli, siksi siinä on klappia kun on kone sammuksissa. Ei sitä paljon saa olla, mutta kunhan ei siivet ota reunoihin kiinni niin on yleensä ok. Päittäin ei saa olla sormin tuntuvaa yhtään, mutta sehän olikin kunnossa.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #51
              Originally posted by MrBubbles View Post
              Ei se hirveitä saa heilua.. akselin päästä mitattuna max kympin verran (0,1mm). Saisitko otettua siitä kompurasiivestä hyvän kuvan? Siitä jo silmällä näkee että miten kaukana ollaan seinästä. Josei siellä päittäisvälystä tunnu niin ei siellä sitten ainakaan päätyhela ole hajalla eli tuurilla voi selvitä laakeroinnilla+painotuksella.
              Siis pitkittäisväläystä ei saa juurikaan olla, poikittaisväläys kuuluu asiaan,
              kunhan siivet ei ota runkoon kiinni. Poikittausväläystä ei auton käynnissä ollessa ole silloinkun turbolle tulee öljy paineella. Ts. laakeri pyörii "öljypatjalla".
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • MrBubbles
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 799
                • Seinäjoki

                #52
                Pitkittäisvälystä ei saa olla yhtään kuten tuossa jo ennemmin mainittiin mutta poikittaisvälystä saa ja pitääkin olla.
                No life, no friends, just motorsport!

                -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                -jokunen e30.
                -e28

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  #53
                  Joo ei siinä kyllä turbossa ole mitenkään lähellekään sellaista poikittaisvälystä, että siivet ottaisivat runkoon kiinni ja pitkittäisvälystä ei tunnu yhtään. Täytyy vielä ennen kasausta pyyhkiä hyvin noet pakosarjan sisäpuolelta näkyvistä osista, että näkee onko murtuman alkuja. Se laippa varmaan myös kannattaa tarkistaa, ettei ole vääntynyt ja alkanut sen takia vuotamaan. Yks autokorjaaja ainakin lupasi tarkastaa laipan mun kanssa, kun sillä on jokin väline millä se onnistuu.
                  Oliskohan tuosta multa sitten tuo pakosarja jo vaihdettu, meinaan kun se vaikuttaa aivan ehjältä ja eikös tällaisissa 150tkm ajetuissa se jo ole yleensä valmis, tai ainakin foorumin jutuista on tullut sellainen käsitys.
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #54
                    Nyt on taas auto kasassa ja ääni poistui uudella tiivisteellä ainakin toistaiseksi. Toivotaan että myös pysyy poissa, ettei ala laippa vuotamaa uudelleen. Pakosarjakin oli onneksi ihan ehjä, että jos ei sitä ole vaihdettu, niin tässä yksilössä näyttäis kestävän yllättävän pitkään.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • puerco
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1135
                      • Espoo

                      #55
                      Oliko yhtään tuon luontoinen ääni ?

                      Kun esiintyy just 2500-3000RPM välissä. Autolla ajeltu hieman reilu 100 000km
                      MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                      https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                      https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                      IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                      Comment

                      • Raine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2603
                        • N/A

                        #56
                        .........
                        Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:14.
                        ///Motorporot

                        Comment

                        • puerco
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 1135
                          • Espoo

                          #57
                          Onneksi ei kenenkää korvaan kuulosta ahdinvialta Eli siis aletaan tutkimaan.
                          MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                          https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                          https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                          IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #58
                            Tuossa toisessa topicissa vastasinkin sulle, että tuo mun ääni oli aivan samanlainen, eikä tullut konehuoneen puolelle tai kajuuttaan pakokaasun käryä, mitä ilmeisesti haljeneen pakosarjan kanssa yleensä tuleee. Kyselin myös että onko jäänyt muistiin vikakoodeja pakolämmön noususta niin kuin minulla. Noista vikakoodeista kyselin siksi, että mulla alkoi tuo tiiviste vuotamaan melkein heti uudelleen, kun tuota vikakoodia kovissa kiihdytyksissä auto jätti edelleen, vaikka tyhjensin DPF:kin, enkä tuota näköjään enää tähän topiciin kirjoittanutkaan.
                            Menin sitten penkkiin tutkimaan autoani, että tuleeko pakolämpö vikoodi vakiosoftalla myös, koska tultiin siihen tulokseen että jokin nostaa pakopaineet ja lämmöt mikä taas rikkoo tuon tiivisteen ja ajattelin että jospa vika on viriohjelmassa. Vikakoodi tuli kuitenkin molemmilla softilla, mutta vakiosoftalla vaati vain vähän pidemmän vedon. Viimeisessä vedossa sitten turbo kajahtikin kokonaan, mutta onneksi ei mennyt osia koneeseen vaan lähti ainoastaa pakopuolen siivet irti akselista. Turbo irroitettiin ja purettiin, minkä jälkeen oli helppo todeta, etteivät johdinsiivet olleet enää liikkuneet kunnolla, mikä oli vienyt turbon ylikierroksille ja nostanut pakopaineet liian koviksi.
                            Nyt on uusi tubo ollut paikallaan syksystä asti, kaikki on toiminut moitteettomasti ja vikakoodit pysyneet poissa. Lisäksi auto vastaa kaasuun huomattavsti nopeammin ja vääntää heti alhaalta paljon paremmin, että ei se turbon vaihdon hintakaan harmittanut niin paljon, kun tuli sentään autoon samalla lisää potkua.

                            edit: Tekstin korjailua, kun tuli vähän kirjoitettua aluksi kiireessä.
                            Last edited by kvt; 31-01-2011, 07:39.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎