Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Takaluukku ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Das_Bimmer
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 142
    • Espoo

    E61 Takaluukku ongelma

    Pari päivää sitten tuli ropleema takaluukun sulkemisen kanssa. Autossa siis automatic tailgate operation eli menee napista kiinni, mutta ei enään. Aukee kyllä ihan ok mutta kun on auki niin ei mene kiinni siitten millään. Käsinkin on aikas raskas ja hankala laittaa kiinni.

    Sen verran tuli sitä tuossa roplattua että jos heti hieman avattua keskeyttää aukeamisen napista niin siitä se menee myös kiinni mutta jos aukeaa kokonaan niin ei tapahdu mitään.

    Eli äkkiseltään: 1. Vika ei ole napissa 2. vaikuttaisi että myös mekanismi on kunnossa kun kuitenkin aukeaa ja menee kiinni 3. Ohjausmodulikin on varmaan kunnossa kun toimii kuitenki edes tuon verran.... 4. vika siis jossain muualla mutta missä

    Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa tai ajatusta mikä tuossa voisi olla. Itse arvelin jotta olisko luukussa jo asentotunnistin tms rikki ja sen takia ei tunnista luukun asentoa yläasennossa ja mistähän sellaisen löytäis:think.
    ___________________
    E61 535D ja reilusti rompetta
    E36 M3 Coupe
  • VESiX
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 407
    • Kehä 1

    #2
    Kokeilepa rajoittaa avautumista iDriven kautta. Sieltähän voi säätää, että luukku ei mene ihan ylös, jos sattuu vaikka omistamaan matalan autotallin tai ei vain yllä siihen sulkunappiin. Ehkäpä ongelman voisi siis kiertää :think

    Comment

    • Das_Bimmer
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 142
      • Espoo

      #3
      Hmm empäs ole tuommoista huomannut, mistähän tuollainen asetus löytyisi?

      Tosin mitä kokeilin niin jos aukeaa puoliväliin tai yli niin nappi ei enään toimi joten pikkasen hankalaksi menee lastaaminen
      ___________________
      E61 535D ja reilusti rompetta
      E36 M3 Coupe

      Comment

      • VESiX
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 407
        • Kehä 1

        #4
        No eipä sitä noin paljoa voi rajoittaa iDrivesta. Säätö on Vehicle setting menusssa.

        "Varma arvaukseni" - 4.
        Vika siis jossain muualla eli voisi olla johtosarjassa. Johdoillahan on tapana katkeilla kumihaitarin kohdalta. Kun luukku aukeaa tarpeeksi ylös, niin kontakti katoaa poikki olevasta johdosta ja palaa kun kun se on korkeintaan puoliksi auki.

        Comment

        • Das_Bimmer
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 142
          • Espoo

          #5
          Ei ole asialle kerinnyt vielä kummempaa tekemään kiireistä johtuen mutta sen huomasin että luukun saa kiinni sähköisesti pitämällä avaimesta luukun avaus nappia pohjassa pitkään tai sitten takaluukun ulkopuollella olevasta napista painamalla kun luukku on ylhäällä... Tosin siihen on pikkasen hankala ulottua silloin, eli mekaniikka itsessään taitaa olla kunnossa

          Olisko vika siis sisäpuolen napissa itsessään (tosin jossain välissä toimi eli luukun aukeamin pysyhtyi) tai sitten tosiaan johtosarjassa jokin johto poikki joka lienee ikävämpi homma korjata..
          ___________________
          E61 535D ja reilusti rompetta
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5428
            • S:t Karins

            #6
            Ihan samat oireet täällä. Napista/kaukkarista aukeaa, mutta kiinni ei mene luukun napista ennen kuin käsipelillä painaa luukun puoliksi kiinni.

            Täytyy tutkailla noi johdot (ovatko kumman saranan puolella?) kun menee takavalot vaihtoon...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • Das_Bimmer
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 142
              • Espoo

              #7
              Originally posted by kt0510 View Post
              Ihan samat oireet täällä. Napista/kaukkarista aukeaa, mutta kiinni ei mene luukun napista ennen kuin käsipelillä painaa luukun puoliksi kiinni.

              Täytyy tutkailla noi johdot (ovatko kumman saranan puolella?) kun menee takavalot vaihtoon...
              Taitaa olla takaa katottuna vasemmalla... Laitahan messua jos jotain selviää, koitan tuota itsekkin tutkia kun tulee vähän aikaa..
              ___________________
              E61 535D ja reilusti rompetta
              E36 M3 Coupe

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5428
                • S:t Karins

                #8
                Voisiko tuo takaluukun kiinnimenovika johtua tuosta takaluukun napista (sönder )? Luukku menee kiinni kun painaa ulkopuolen avauspainikkeesta...
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Das_Bimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 142
                  • Espoo

                  #9
                  Veikkaan että nappi kunnossa koska jos heti avauksen jälkeen painaa napista se vielä toimii... Kun luukku auki n. puoleen väliin niin loppuu toimita...

                  Originally posted by kt0510 View Post
                  Voisiko tuo takaluukun kiinnimenovika johtua tuosta takaluukun napista (sönder )? Luukku menee kiinni kun painaa ulkopuolen avauspainikkeesta...
                  ___________________
                  E61 535D ja reilusti rompetta
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Caius
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 1
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Das_Bimmer View Post
                    Veikkaan että nappi kunnossa koska jos heti avauksen jälkeen painaa napista se vielä toimii... Kun luukku auki n. puoleen väliin niin loppuu toimita...
                    Hain tänään e61 525d touringin ja takaluukussa ihan samat ongelmat, eli aukeaa, mutta ei sulkeudu. Oletteko löytäneet ratkaisua johdoista?

                    Comment

                    • Weuli
                      BTCF Member
                      • Feb 2008
                      • 1169
                      • Turku

                      #11
                      Itselläni oli E61. Takaluukun johtosarjoja korjattiin kahteen otteeseen oikealta puolelta, jossa oli ainakin takaluukun ulkopuolen avausnapin johdot ja takaikkunan avaus. Sullakin Johdot taitaa olla poikki eivätkä enää yhdistä kun luukku on tietyssä asennossa, samat oireet oli täälläkin.




                      F10 530da xDrive -14
                      ----------------
                      E92 330d -09
                      E93 325i -08
                      E92 330d -08
                      E61 535d -06
                      E91 320d -08
                      E46 330Ci -01
                      E61 525d -06
                      E90 320i -05
                      E46 325i -01
                      E46 318i -99
                      E36 316i -91

                      Comment

                      • viktor
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1272
                        • ...

                        #12
                        Myös takaluukun avausnapissa on ollut monella häikkää, mutta taitaa silloin vaikuttaa vain lasiluukun toimintaan :think

                        EDIT: ja kun ottaa silmän käteen niin se oli jo monesti tuolla sanottukin.. Tämä oli turha.
                        ///M5
                        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                        Comment

                        • Jarkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2010
                          • 70
                          • Pks

                          #13
                          Onko kellään ilmennyt ongelmaa että takontin verho ei vapaudu ja ponkaise ylös kun kontin tai ikkunan avaa? Satunnaisesti toimii ja ei. Silloin kun ei toimi niin ei ponkase kummastakaan avaa sitten kontin tai ikkunan.

                          Meneekö jossain neljästä kourussa siihen liittyvä ohjauspiuha(t) vai mikä on logiikka? Takalasin lämppärin piuha on jo korjattu johtosarjasta mutta ei viitsisi turhaan purkaa kaikkia kouruja ja piuhoja hakuammunnalla.
                          F15 X5 50i

                          Comment

                          • teppo_h
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 337
                            • Finland

                            #14
                            Lainataanpas otsikoltaan sopivaa ketjua meikäläisen e61 2006 takaluukkuongelman kans...

                            Eli: takakontin suojaverhon avaus"klipsit" aukeaa silloin kun avataan luukku tai vaan pelkkä lasi. Eikös?
                            Noh, meikäläisellä tekee nyt semmosta, että se klipsi (tai se koko reunus) siinä vasemmalla puolella avatessa pitää älytöntä rutina ääntä hetken aikaa [3-5s].

                            Onko siellä joku muovinen hammasratassysteemi tms., mikä nostaa sen klipsin ylös ja se ois nyt sitten kulunut ja ei toimi kunnolla? Vai mikä siinä vois sitä ääntä pitää? Ainakin korvakuulolta ja fiilistelemällä se tuosta kohdilta kuuluu. Miten tuon saa purettua? Vois poistaa vaikka klipsit kokonaan pois, ku ei tuu sitä verhoa pidettyä siinä ollenkaan ku on aina melkeen koirat kyydissä.
                            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                            EX:
                            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                            E36 320i Coupe, E21 318i
                            MB W115 240D

                            Comment

                            • teppo_h
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 337
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by teppo_h View Post

                              Eli: takakontin suojaverhon avaus"klipsit" aukeaa silloin kun avataan luukku tai vaan pelkkä lasi. Eikös?
                              Noh, meikäläisellä tekee nyt semmosta, että se klipsi (tai se koko reunus) siinä vasemmalla puolella avatessa pitää älytöntä rutina ääntä hetken aikaa [3-5s].

                              Onko siellä joku muovinen hammasratassysteemi tms., mikä nostaa sen klipsin ylös ja se ois nyt sitten kulunut ja ei toimi kunnolla? Vai mikä siinä vois sitä ääntä pitää? Ainakin korvakuulolta ja fiilistelemällä se tuosta kohdilta kuuluu. Miten tuon saa purettua? Vois poistaa vaikka klipsit kokonaan pois, ku ei tuu sitä verhoa pidettyä siinä ollenkaan ku on aina melkeen koirat kyydissä.
                              Kun kukaan ei vastannut / tienny asiasta, niin otinpas eilen ruuvarit kauniiseen kätöseen ja tämmöstä tuli (tsekatkaa kuvat):
                              - kaikki 5 ruuvia auki (nuolet osoittaa)
                              - Yläreunasta, takaluukun tiivisteen ja tämän listan välistä väännetään talttaruuvimeisselillä lista irti. Siellä on pieni klipsi pitämässä listaa paikoillaan, mutta lähtee helposti (punainen suorakulmio osoittaa paikan)
                              - Alareunassa on 1 muovinen pyöreä klipsi - tuntuu sormella kun kokeilee sieltä takaa (punainen pyöreä pallukka kuvassa)
                              - Pieni sähkömoottori ja hammasratas systeemi joka nostaa suojaverhon klipsin ylös kun luukku tai lasi avataan. Itsellä oli tuo isompi kuparinen hammasratas vähän kulunut, kun moottorin akselissa oleva ratas oli sitä hinkannut (aiheutti sen kovan rutina äänen, kun hampaat osuu toisiinsa)

                              KORJAAMINEN:
                              - Tuon pienen söhkömoottorin suojana on muovikansi, joka on kiinni kolmella (3) pienellä torx ruuvilla
                              - Moottorin tuntui olevan tuossa välikössä hieman löysästi josta johtuen moottorin akselissa oleva pieni hammasratas ei ottanut kunnolla tuohon isompaan kupariseen hammasrattaaseen
                              - Itse laitoin moottorin ja sen tukimuovin väliin pari nippusiteen siivua. Muistat vaan laittaa tarpeeksi isoa, niin se tulee jämäkästi (punaiset neliöt siinä toisessa kuvassa)

                              Siinä se.... Jospa tästä joskus jollekin on apua.


                              Hakusanat:
                              e61, takakontti, suojaverho, klipsi, hammasratas
                              Attached Files
                              Last edited by teppo_h; 15-06-2011, 10:22.
                              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                              EX:
                              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                              E36 320i Coupe, E21 318i
                              MB W115 240D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎