memebuy23buy

e60 530da:n "pumppausliike"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lyfi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 110

    e60 530da:n "pumppausliike"

    Lieneekö vikaa vai ominaisuus.... Ajettaessa Steppi päällä M6..vauhtia n.90-95km/h ja siitä kaasu pohjaan(Huom! ei kick-down asti), alkaa
    auto tekee aika reipasta "pumppausliikettä". Kiekkamittari seilaa jonkin
    verran sekä kulutusmittari pomppii ees-taas 10L-20L välillä. Vauhti nousee
    hyvinkin vaivalloisesti. Tämä siis vain jos kaasun painaa kerralla pohjaan. Mutta jos sitä
    vähitellen painaa niin aivan normaalisti kiihtyy eikä mitää pumppausta esiinny.

    Onkohan tuo vain niin että kuutos vaihde on liian suuri tuolle vauhdille - "lämä tiskiin painettaessa"?

    Vaihteen kun heittää viitoselle, ni johan lähti taas
    normaalisti.

    Kokeilkaa te joilla on vastaavanlainen peli...
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2178
    • Kuopio

    #2
    No näinhän se taitaa tosiaan tehdä kun liian isolla vaihteella yrittää mennä. Talvella kun kone on kylmä voi tuota tapahtua vielä suuremmallakin moottorin kierroslukualueella. Moottorin lämmetessä tilanne taas muuttuu kesäisemmäksi. Tilanne on kai vähän sama kun ajaisi manuaalilla ja kun ei jaksa vetää, niin luistattelee kytkimellä. Se lähinnä kiinnostaisi, että mitähän tuo automaattilaatikko tykkää tuollaisesta luistattelusta?
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E85 3.0i '05

    Comment

    • lyfi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 110

      #3
      Autossa edelleen sama ongelma. Eli hieman korkeammissa nopeuksissa
      kun painaa kaasun kerralla pohjaan alkaa "humppaaminen" - kiihtyyy
      todella laiskasti. Mittarit seilaa kuten edellä on mainittu.
      Ongelma esiintyy 4.,5. ja 6-vaihteilla. Kaasua pikkuhiljaa "kiristäen", ei
      tällaista tapahdu...

      Ideoit...MAFFI...alip.letkut....?

      Autossa tällä hetkellä Karalan softa, mutta teki samaa myös vakiona.

      Comment

      • Metalgod
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 201
        • Helsinki

        #4
        Kyllähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa, että slodjussa olisi vikaa. Eli näitä iki ihanoita momentinmuunnin vikoja...
        Turbiini vaihtoon ja uudet öljyt laatikkoon.

        Vikakoodit laatikosta kiinnostaisi...
        -530dA 600 Nm
        - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by lyfi View Post
          Autossa edelleen sama ongelma. Eli hieman korkeammissa nopeuksissa
          kun painaa kaasun kerralla pohjaan alkaa "humppaaminen" - kiihtyyy
          todella laiskasti. Mittarit seilaa kuten edellä on mainittu.
          Ongelma esiintyy 4.,5. ja 6-vaihteilla. Kaasua pikkuhiljaa "kiristäen", ei
          tällaista tapahdu...

          Ideoit...MAFFI...alip.letkut....?

          Autossa tällä hetkellä Karalan softa, mutta teki samaa myös vakiona.
          Mulla oli entisessä E39 530DA:ssa samaa ongelmaa ja oli myös Karalan softalla. Softa kuitenkin tehtiin uudestaan (ei kuitenkaan tuosta syystä) Motorbit:ssä ja humppaaminen poistui! Veto tuli tasaiseksi, niinkuin sen dieselissä pitäisikin kun turbo on mukana peleissä!!
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Metalgod View Post
            Kyllähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa, että slodjussa olisi vikaa. Eli näitä iki ihanoita momentinmuunnin vikoja...
            Turbiini vaihtoon ja uudet öljyt laatikkoon.
            Tuskinpa nyt kuitenkaan.
            Eiköhän ongelma tässäkin löydy ihan moottoripuolelta, jonka käytökseen luonnollisesti myös laatikko reagoi.

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Humppaminen kun nyt aiheena on niin tänään hurjastelin mutkateitä stepillä, lähinnä kolmosella niin alkoi ihme humppaaminen vaihdettaessa 3-4! Kierrokset nousee kolmosella 4000 rpm iloisesti, mutta sen jälkeen alkaa humppaamaan ja kierrokset ei nouse yli 4000 eikä laatikko vaihda isommalle vasta kuin irroittaa kaasusta?? Kulutusmittarikin laskee tapahtuman aikana 20-10 litraan!

              Itselle tuli mieleen imuilman lämpötila kun on muutenkin kuuma ilma, jos se lyö hanttiin? Alipainevuoto? Ideoita?
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • lyfi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 110

                #8
                Vikakoodit saa selvitettyä varmaankin ensiviikolla aikaisintaan.
                Mutta tässäpä vikakoodit jotka viime syksyllä häiritsivät pariin
                otteeseen, P1891 sekä P0701

                Liekö noilla nyt merkitystä, mutta katsotaan antaako mitään herjaa
                ensi viikolla.

                Comment

                • lyfi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 110

                  #9
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Humppaminen kun nyt aiheena on niin tänään hurjastelin mutkateitä stepillä, lähinnä kolmosella niin alkoi ihme humppaaminen vaihdettaessa 3-4! Kierrokset nousee kolmosella 4000 rpm iloisesti, mutta sen jälkeen alkaa humppaamaan ja kierrokset ei nouse yli 4000 eikä laatikko vaihda isommalle vasta kuin irroittaa kaasusta?? Kulutusmittarikin laskee tapahtuman aikana 20-10 litraan!

                  Itselle tuli mieleen imuilman lämpötila kun on muutenkin kuuma ilma, jos se lyö hanttiin? Alipainevuoto? Ideoita?

                  Just...aikalailla samanlaine ilmiö mullakin, 4:lla ja 5:lla ja KAIKKEIN voimakkaimmin kuutos-vaihteella....juuri kun väännöllä lähtee kiihyttään..

                  Pikku vaihteilla ei mitää probleemaa...

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #10
                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Humppaminen kun nyt aiheena on niin tänään hurjastelin mutkateitä stepillä, lähinnä kolmosella niin alkoi ihme humppaaminen vaihdettaessa 3-4! Kierrokset nousee kolmosella 4000 rpm iloisesti, mutta sen jälkeen alkaa humppaamaan ja kierrokset ei nouse yli 4000 eikä laatikko vaihda isommalle vasta kuin irroittaa kaasusta?? Kulutusmittarikin laskee tapahtuman aikana 20-10 litraan!

                    Itselle tuli mieleen imuilman lämpötila kun on muutenkin kuuma ilma, jos se lyö hanttiin? Alipainevuoto? Ideoita?
                    No ei tuo ainakaan normaalia ole. Piti taas testailla kun on ollut ihmisillä näitä mystisiä ongelmia, muttei ainakaan omasta saanut irti mitään humppaamisia tai puutumisia. Auto tosin on vain yhdellä ahtimella.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • ranex
                      Newbiemmer
                      • Sep 2006
                      • 24
                      • lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by viktor View Post
                      No ei tuo ainakaan normaalia ole. Piti taas testailla kun on ollut ihmisillä näitä mystisiä ongelmia, muttei ainakaan omasta saanut irti mitään humppaamisia tai puutumisia. Auto tosin on vain yhdellä ahtimella.
                      jees kävin saman ongelman kanssa vikakoodin luvussa ja samalla vaihdettiin laatikonöljyt kun tuli mieleen että 230 000 km voi olla paljon samoille öljyille koodeista löytyi 240 kertaa ruiskun paine häly ... viittaisko toi pa.pumpun väsymiseen? auto e39

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #12
                        Ei mullakaan humppaa kun kutosella väännättää esim 100km/h:sta, mutta kun kierroksia on n. 4000 niin puutuu ja ei vaihda 3:lta 4:lle vasta kun on ollut minuutin kaasu pohjassa? 2-3 vahto menee hienosti ja kierrokset nousee inan alle 5000 kun vaihto tapahtuu!

                        Voiko pienempi turbo vaikuttaa enää 4000 kierroksilla vai koska se putoaa pois? Tuntuu ihmeelliseltä kun pienillä vaihteilla kiihtyy kuin elukka ja kun isommilla mennään niin ei jaksa korkeilla kierroksilla...?? Mitään häiriövaloja ei syty vaikka jää nykyttämään.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2178
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by VolvoTDi View Post
                          Ei mullakaan humppaa kun kutosella väännättää esim 100km/h:sta, mutta kun kierroksia on n. 4000 niin puutuu ja ei vaihda 3:lta 4:lle vasta kun on ollut minuutin kaasu pohjassa? 2-3 vahto menee hienosti ja kierrokset nousee inan alle 5000 kun vaihto tapahtuu!

                          Voiko pienempi turbo vaikuttaa enää 4000 kierroksilla vai koska se putoaa pois? Tuntuu ihmeelliseltä kun pienillä vaihteilla kiihtyy kuin elukka ja kun isommilla mennään niin ei jaksa korkeilla kierroksilla...?? Mitään häiriövaloja ei syty vaikka jää nykyttämään.
                          Onko lastutettu? Kyllähän tuo yks ahtiminen alkaa puutua 4000:n jälkeen (selkeämmin toki huomaa isommilla vaihteilla), kun "kaikki" vääntö on siinä parin tonnin jälkeen. Mutta kyllä sen silti pitäis kiertää ihan sulavasti punarajaan asti ja sit vaihtaa isommalle (sikäli kun kaasu on pohjassa ja antaa automaatin tehdä vaihdot). Ite en kyl yleensä jaksa kierrätellä 4000-5700 kierroksilla vaan laitan käsin seuraavan pykälän.
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E85 3.0i '05

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Vika selvinnyt: Rupesin eilen purkamaan ilmansuodattimen koteloa, jotta vaihtaisin alipaineletkut. Ilmansuodatin oli sellainen, että en ole koskaan nähnyt yhtä paskaista ja mustaa!!
                            Siellä oli hämähäkeistä linnun höyheniin ja huoltokirjan mukaan suodatin on vaihdettu 15tkm sitten, taitaa olla jäänyt vaihtamatta... (täytyy soittaa ja kiittää upeasta huoltotyöstä Vaasan Käyttöautoa)

                            No kun uutta suodatinta ei ollut, niin imuroin suuremmat röhnät pois ja kilut takaisin ja koeajolle. Nyt vetää huomattavasti paremmin ja vaihtaa 3:lta 4:lle normaalisti, mutta suodatin on varmaan vielä sen verran tukossa, että 4:lta 5:lle vaihdon tekee, mutta hieman puutuu 4000 korvilla!! Täytyy hakea uusi suodatin ja iskeä paikoilleen!

                            Onneksi turbo ei ollut rikki ja olisihan tuo mennyt takuuseen kun on kuulemma vaihdettu uusi vuosi sitten pakosarjan kera!!

                            Muuta mitä huomasin, niin suuttimien "kourussa" oli aika paljon dieseliä ja ylivuotoletkut olivat kuivat, joten totesin, että vuotaa varmaan suutinputkien junttureista, kiva lähteä kiristelemään kun täytyy ottaa imusarja veks, vai onko tuohon olemassa avainta mikä sopii tuonne pieneen rakoon?? Eihän suutin voi vuotaa rungosta, eihän... Kai se kävisi huonosti tai käryttäisi tai pitäisi tsuk tsuk ääntä...
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              #15
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Vika selvinnyt: Rupesin eilen purkamaan ilmansuodattimen koteloa, jotta vaihtaisin alipaineletkut. Ilmansuodatin oli sellainen, että en ole koskaan nähnyt yhtä paskaista ja mustaa!!
                              Siellä oli hämähäkeistä linnun höyheniin ja huoltokirjan mukaan suodatin on vaihdettu 15tkm sitten, taitaa olla jäänyt vaihtamatta... (täytyy soittaa ja kiittää upeasta huoltotyöstä Vaasan Käyttöautoa)

                              No kun uutta suodatinta ei ollut, niin imuroin suuremmat röhnät pois ja kilut takaisin ja koeajolle. Nyt vetää huomattavasti paremmin ja vaihtaa 3:lta 4:lle normaalisti, mutta suodatin on varmaan vielä sen verran tukossa, että 4:lta 5:lle vaihdon tekee, mutta hieman puutuu 4000 korvilla!! Täytyy hakea uusi suodatin ja iskeä paikoilleen!

                              Onneksi turbo ei ollut rikki ja olisihan tuo mennyt takuuseen kun on kuulemma vaihdettu uusi vuosi sitten pakosarjan kera!!

                              Muuta mitä huomasin, niin suuttimien "kourussa" oli aika paljon dieseliä ja ylivuotoletkut olivat kuivat, joten totesin, että vuotaa varmaan suutinputkien junttureista, kiva lähteä kiristelemään kun täytyy ottaa imusarja veks, vai onko tuohon olemassa avainta mikä sopii tuonne pieneen rakoon?? Eihän suutin voi vuotaa rungosta, eihän... Kai se kävisi huonosti tai käryttäisi tai pitäisi tsuk tsuk ääntä...
                              Samalla läpät pois ja hehkut vaihtoon kun imusarjan jumppaat ylös?
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              Working...
                              X